Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Методичних рекомендацій

Редакція ПК
Лист від 27.04.2011 р. № 11892/7/23-4017/345

НОВІ МЕТОДРЕКОМЕНДАЦІЇ З ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК

Лист Державної податкової адміністрації України від 27.04.2011 р. № 11892/7/23-4017/345

«Про затвердження Методичних рекомендацій»

 

Державна податкова адміністрація України повідомляє, що з метою забезпечення єдиного підходу при організації та проведенні перевірок платників податків в умовах дії Податкового кодексу України наказом ДПА України від 14.04.2011 № 213 затверджено Методичні рекомендації щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків (далі — Методичні рекомендації № 213). Ці Методичні рекомендації застосовуються як при організації документальних, так і фактичних перевірок (за винятком перевірок, що проводяться підрозділами САТ).

Зазначеними Методичними рекомендаціями у зв'язку з набранням чинності Податковим кодексом України (далі — Кодекс) дещо змінено діючий раніше порядок організації та проведення перевірок платників податків, зокрема:

1. Відповідно до статті 81 розділу II Кодексу запроваджено єдиний порядок оформлення направлень на проведення документальних виїзних та фактичних перевірок та їх реєстрації у єдиному журналі обліку видачі направлень на перевірку посадовим органам ДПС (примірні зразки форми направлення та журналу наведені у додатках 1 та 2 до Методичних рекомендацій).

Слід звернути увагу, що відповідно до Методичних рекомендацій № 213 направлення на проведення перевірки виписуються окремо на кожну посадову особу, що направляється на перевірку, та при виході на перевірку не вручаються, а пред'являються під розписку платнику податків, у зв'язку з чим продовження термінів проведення перевірки не потребує виписки нових направлень.

Що стосується продовження термінів перевірок, які були розпочаті до набрання чинності Методичними рекомендаціями № 213 на підставі направлень, виписаних відповідно до примірних зразків, передбачених Методичними рекомендаціями щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації та проведенні перевірок платників податків, затвердженими наказом ДПА України від 27.05.2008 № 355 (далі — Методичні рекомендації № 355), то у даному випадку можливе оформлення нових направлень відповідно до Методичних рекомендацій № 213.

2. Відповідно до статті 79 Кодексу запроваджено повідомлення платників податків про час та місце проведення невиїзних документальних перевірок, у зв'язку з чим Методичними рекомендаціями № 213 передбачено зразок повідомлення про такі перевірки (додаток 7).

3. З метою якісного та ефективного проведення документальних та фактичних перевірок, здійсненню таких перевірок обов'язково повинно передувати проведення якісного доперевірочного аналізу, в ході якого встановлюються ризики у діяльності такого суб'єкта та питання, що підлягають першочерговому (у тому числі вже до початку перевірки) опрацюванню.

4. Відповідно до Кодексу документальні планові та позапланові, а також фактичні перевірки проводяться на підставі наказу, в якому зазначаються підстави для проведення перевірки, дата її початку та тривалість.

5. Методичними рекомендаціями № 213, як і раніше, визначено, що проводити чи очолювати документальну або фактичну перевірку може податковий орган будь-якого рівня, в тому числі ДПА України, ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі — орган ДПС вищого рівня), а не лише орган, на обліку в якому перебуває платник податків. Так, за рішенням (наказом) керівника відповідного органу ДПС вищого рівня може бути проведено (організовано) перевірку платника податків із залученням до складу бригади посадових осіб підпорядкованих податкових органів (пункт 1.1 розділу I).

Проте дещо спрощено процедуру залучення працівників органів ДПС відповідного регіону до перевірки, яка проводиться за наказом керівника органу ДПС за основним місцем обліку платника, — таке залучення можливе за письмовим дозволом (погодженням), а не наказом голови ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

При цьому у разі, коли документальну планову або позапланову перевірку платника податків очолює (проводить) орган ДПС вищого рівня, а не орган ДПС за основним місцем, на обліку в якому перебуває платник податків, слід врахувати наступне:

5.1. Орган ДПС вищого рівня, що очолює (проводить) документальну перевірку, зобов'язаний забезпечити у встановлених Кодексом випадках та порядку направлення платнику податків повідомлення про проведення перевірки (із зазначенням у ньому назви органу ДПС, що буде її очолювати), а також інформування інших контролюючих органів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1234 «Про затвердження Порядку координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів». При цьому з метою дотримання передбачених законодавством прав платника податків, у випадку коли платник податків, що підлягатиме перевірці, та орган ДПС вищого рівня розташовані у різних населених пунктах, необхідно забезпечити завчасне (більше ніж за десять календарних днів) направлення повідомлення такому платнику податків.

5.2. У разі прийняття органом ДПС вищого рівня рішення щодо очолення (проведення) документальної перевірки, такий орган ДПС зобов'язаний забезпечити завчасне, не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку місяця, в якому заплановано проведення перевірки (для позапланових — не пізніше, ніж за 10 календарних днів до початку перевірки), інформування органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, а також відповідної ДПА у АР Крим, області, мм. Києві та Севастополі (у разі, якщо перевірку очолює ДПА України) про проведення ним перевірки для:

— надання ними протягом 3 робочих днів з дня отримання повідомлення узагальнених матеріалів щодо результатів проведеного на районному (обласному) рівні доперевірочного аналізу, а також пропозицій щодо участі його працівників у проведенні перевірки;

— забезпечення вжиття організаційних заходів щодо проведення такої перевірки.

При цьому орган ДПС вищого рівня, що очолює (проводить) документальну перевірку, до її початку забезпечує проведення доперевірочного аналізу діяльності платника податків на підставі наявної в органі ДПС інформації, баз даних та узагальнених матеріалів щодо результатів проведеного на районному (обласному) рівні доперевірочного аналізу, а також вжиття передбачених Методичними рекомендаціями № 355 заходів щодо організації такої перевірки.

5.3. Орган ДПС вищого рівня, працівники якого очолюють (проводять) перевірку, зобов'язаний забезпечити складання та вручення платнику податків направлень на проведення перевірки, оформлених з дотриманням вимог Кодексу та Методичних рекомендацій № 213. При цьому направлення виписуються на бланку органу ДПС вищого рівня та реєструється у відповідному журналі цього органу ДПС.

5.4. У разі коли при організації документальної виїзної планової чи позапланової перевірки встановлено відсутність платника податків (його посадових осіб) за місцезнаходженням, або якщо платник відмовляється від проведення перевірки за наявності законних підстав для її проведення, або неможливо розпочати перевірку, працівниками, що очолюють перевірку, на бланку органу ДПС вищого рівня складаються відповідні акти, які реєструються у Спеціальному журналі реєстрації актів цього органу.

Копії зазначених актів, а також запити (повідомлення) та матеріали передаються відповідним підрозділам органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, для вжиття ними необхідних заходів щодо встановлення місцезнаходження платника податків, прийняття рішення про застосування адміністративного арешту активів такого платника податків та інших, а також інформування про їх результати працівників органу ДПС вищого рівня, що очолюють перевірку.

5.5. У разі виникнення спірних питань у межах термінів перевірки, яку очолюють працівники ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, такі питання виносяться на розгляд постійних комісій при цій державній податковій адміністрації. У випадку, якщо спірні питання виникли при проведенні перевірки, яку очолюють працівники ДПА України, такі спірні питання розглядаються ДПА України.

5.6. За результатами перевірки на бланку органу ДПС вищого рівня, що очолює перевірку, у передбачені Кодексом порядку та терміни складається акт перевірки, який реєструється у відповідному журналі реєстрації актів цього податкового органу. У разі надходження заперечень до акта перевірки орган ДПС вищого рівня забезпечує їх розгляд та своєчасне інформування платника податків та також органу ДПС, на обліку в якому він перебуває.

5.7. Податкові повідомлення-рішення надсилаються органом ДПС, за основним місцем обліку в якому перебуває перевірений платник податків. Крім того, цей орган ДПС забезпечує вжиття заходів щодо узгодження визначених за результатами перевірки грошових зобов'язань, їх сплату до бюджету, а також внесення відповідних даних та інформації до інформаційних баз даних органів ДПС.

У разі якщо документальну перевірку платника податків очолює орган ДПС, на обліку в якому перебуває такий платник податків, а представники вищого органу беруть участь у її проведенні, повідомлення платника податків та інших контролюючих органів про проведення перевірки, оформлення направлень на проведення перевірки, а також вжиття інших передбачених актами ДПА України заходів з питань, що пов'язані з проведенням цієї перевірки, здійснюються органом ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків.

Слід також звернути увагу, що наказом ДПА України від 14.04.2011 № 213 з урахуванням розробки Методичних рекомендацій № 213 внесено відповідні зміни до Методичних рекомендацій № 355 та приведено їх у відповідність до норм Кодексу (моніторинг додається).

Державна податкова адміністрація України направляє цей лист для використання у практичній роботі при організації та проведенні перевірок платників податків та зобов'язує управління податкового контролю юридичних осіб ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі забезпечити виконання ними та підпорядкованими підрозділами вимог Кодексу та актів ДПА України щодо якісного оформлення документів при організації та проведенні перевірок, ведення відповідних журналів, а також забезпечення належної взаємодії структурних підрозділів при здійсненні контрольно-перевірочної роботи.

Додаток: моніторинг наказу ДПА України від 27.05.2008 № 355.

 

Заступник Голови Комісії з проведення реорганізації ДПА України,
заступник Голови ДПА України
О. Матвєєв

 

Коментар редакції

Отже, 14.04.2011 р.

наказом № 213 ДПАУ (далі — наказ № 213) затвердила нові Методичні рекомендації щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків (далі — нові Методрекомендації). Порядок організації та проведення перевірок змінений з метою приведення підзаконних актів, що регулювали питання контролю за діяльністю платників податків, у відповідність приписам ПК* . Також наказом № 213 внесені суттєві зміни до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПАУ від 27.05.2008 р. № 355 (далі — Методрекомендації № 355).

* Більш докладно про види, строки та особливості проведення перевірок платників податків органами ДПС ми писали у № 1 за січень 2011 року (див. с. 11 — 13).

Здавалося б, чудова новина! Завдяки

наказу № 213 ми отримуємо рекомендації щодо дій податківців, які не будуть суперечити жодному закону! Якби не одне «але»: наказ № 213 та повний текст нових Методрекомендацій не опубліковані. Тому поки що більшу частину інформації про те, як будуть проводитись перевірки платників податків, можна отримати лише з листа ДПАУ.

Та все ж не виключено, що перевіряючі «завітають» до вас до того, як буде оприлюднений новий порядок. Тому давайте спробуємо розібратися із методами перевірок платників податків, виходячи з того, що маємо на сьогодні.

Перед тим, як почнемо заглиблюватись у суть змін, хочемо привернути увагу читачів до того, що дія

наказу № 213, а, відповідно, і нових Методрекомендацій поширюється лише на організацію документальних та фактичних перевірок і не поширюється на перевірки, що проводяться підрозділами САТ (це підрозділи, які підпорядковані Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПАУ).

 

Як було?

Раніше основні правила організації та проведення перевірок були встановлені

Методрекомендаціями № 335 (у попередній редакції). Ці правила мали свої особливості залежно від виду перевірки, яку здійснювали органи державної податкової служби:

 

Перші

стосувалися планових та позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), визначалися розділом 1 Методрекомендацій № 355

Другі

стосувалися невиїзних документальних перевірок (визначалися розділом 2 Методрекомендацій № 355 відповідно)

Треті

стосувалися проведення перевірок щодо контролю за здійсненням суб'єктами господарювання розрахункових операцій в готівковій та/або безготівковій формі, а також операцій купівлі-продажу іноземної валюти та касових операцій, наявністю свідоцтв про державну реєстрацію, патентів та ліцензій (були у розділі 3 Методрекомендацій № 355)

 

Інформація для роздумів

 

Для платників податків, які вважають за необхідне суворо дотримуватись «букви закону» за будь-яких обставин, буде корисно знати, що наказ ДПАУ, яким були затверджені

Методрекомендації № 355, внесені листом Мін’юсту України від 30.06.2010 р. до Переліку незареєстрованих нормативно-правових актів, листів та методичних рекомендацій, які спрямовані до виконання із порушенням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, виявлених під час перевірок, проведених за 5 місяців 2010 року.

Що це означає? Відповідно до

Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 28.12.92 р. № 731, нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі нормативних актів. Нині таку реєстрацію здійснює Мін’юст. Відповідно до абз. 4 п. 2 постанови КМУ органи виконавчої влади зобов’язані не допускати випадків направлення на виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державну реєстрацію та не опубліковані в установленому законодавством порядку. Простіше кажучи, накази ДПАУ, що зачіпають права платників податків, не зареєстровані у Мін’юсті… не зовсім законні.

Однак попереджуємо платників податків, які вирішать піти тернистим шляхом опротестування дій податкової, посилаючись на незаконність незареєстрованих наказів, що виграти подібний позов не так просто. Однозначної судової практики з вирішення подібних спорів в Україні немає, тому «виграти» справу з таких мотивів, навіть якщо вам допомагатимуть гарні юристи, буде складно. Без кваліфікованої допомоги взагалі не радимо вдаватися до подібних методів, бо наслідки можуть бути вкрай неприємними для позивача.

 

Як стало?

Повідомлення

У

п. 2 листа ДПАУ зазначено, що орган ДПС повинен повідомити платника податків про час та місце проведення документальної невиїзної перевірки (форма повідомлення затверджена додатком 7 до нових Методичних рекомендацій).

У

ПК вказано, що орган ДПС, керівник якого прийняв рішення про проведення такої перевірки, має повідомити платника податків про це рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Як вказано у

п. 5 листа ДПАУ, у випадках, коли податкову перевірку очолює чи проводить орган ДПС вищого рівня, а не орган ДПС, на обліку якого перебуває платник податків, саме орган ДПС вищого рівня має забезпечити повідомлення платника податків про проведення такої перевірки. Причому, якщо платник податків та орган ДПС вищого рівня знаходяться у різних населених пунктах, такий орган ДПС має забезпечити завчасне інформування платника податку про перевірку (таке забезпечення прав платника податку має полягати у тому, що повідомлення про проведення перевірки має бути направлене платнику не пізніше, ніж за 10 днів до початку перевірки).

 

Направлення на перевірки

Та оскільки

ПК затверджений єдиний порядок оформлення та реєстрації направлень на проведення документальних виїзних та фактичних перевірок, приписи Методрекомендацій № 355 щодо особливостей здійснення таких перевірок втратили актуальність. Із квітня цього року направлення на перевірку матимуть єдину форму. Згідно з листом ДПАУ, що коментується, примірні форми направлення на перевірку та журналу обліку видачі направлень на перевірку посадовим особам ДПС затверджені додатками 1 та 2 до нових Методрекомендацій .

І хоча нову форму направлення ми поки що не знайшли, пропонуємо розглянути, які саме відомості мають міститися у цьому документі, виходячи з приписів

ПК.

Нагадаю, що відповідно до

п. 81.1 ст. 81 ПК посадовці органів ДПС можуть приступити до проведення документальної виїзної перевірки і виїзної перевірки тільки за наявності підстав для її проведення, визначених ПК, та за умови пред'явлення направлення на проведення такої перевірки.

У направленні мають бути визначені:

 

1

дата видачі

2

найменування органу ДПС, що видав наказ про проведення перевірки

3

реквізити наказу про проведення відповідної перевірки

4

найменування та реквізити суб'єкта (об'єкта), перевірка якого проводиться (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи — платника податку, який перевіряється)

5

мета перевірки

6

вид (планова або позапланова)

7

підстави для проведення перевірки

8

дата початку та тривалість перевірки

9

посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку

 

Як указано в

абз. 1 п. 81.1 ст. 81 ПК, направлення на перевірку є дійсним за наявності підпису керівника органу ДПС або його заступника, що скріплений печаткою органу ДПС.

Отже, якщо у направленні, яке подаватимуть платнику податків перевіряючі, не буде хоч одного із перелічених вище реквізитів, платник має повне право не допускати посадовців ДПС до перевірки. Усі перелічені дані повинні міститися у направленні незалежно від того, чи передбачено це у нових

Методрекомендаціях, адже ПК має вищу юридичну силу за будь-який підзаконний акт, а тому положення наказів ДПАУ, що суперечать нормам ПК, застосовуватись не повинні.

Новелами

Методрекомендацій, затверджених наказом № 213, стали приписи про те, що направлення на проведення перевірки виписуються окремо на кожну посадову особу, що направляється на перевірку, та при виході на перевірку не вручаються, а пред'являються під розписку платнику податків, у зв'язку з чим продовження термінів проведення перевірки не потребує виписки нових направлень. Як бачимо, в одному пункті листа платників податків повідомили одразу про 3 нових правила. Пропонуємо розглянути їх більш детально.

 

Новела перша

Як ви пам'ятаєте, відповідно до

п. 1.13 Методрекомендацій № 355 (у попередній редакції) для проведення виїзної планової та позапланової перевірок виписувалось єдине направлення на усіх перевіряючих, у тому числі й на представників інших органів ДПС, якщо їх залучав до перевірки керівник органу ДПС, на обліку якого знаходився платник податків, або голова ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

Як указано у листі ДПАУ, для залучення представника органів ДПС відповідного регіону до перевірки, яку проводять за наказом керівника органу ДПС за основним місцем обліку платника податків, залучення спеціалістів інших органів проводиться за письмовим дозволом (погодженням) голови відповідного органу ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі. Отже, якщо у направленнях залучених з інших підрозділів посадовців ДПС, буде міститися посилання не на наказ про направлення на перевірку, а на лист — це не можна вважати помилкою в оформленні направлення. І відмовити такому посадовцю у допуску до перевірки з мотивів невідповідності направлення приписам законодавства у такому випадку не можна. Однак лист-погодження (дозвіл) повинен мати усі необхідні реквізити — номер, найменування органу, що його видав, дату видачі та інше.

Увага!

Як указано у листі ДПАУ, якщо перевірку проводить (очолює) орган ДПС вищого рівня, саме він має забезпечити отримання платником податків направлення на перевірку. При цьому направлення має бути роздруковано на бланку саме органу ДПС вищого рівня.

Якщо документальну перевірку проводить орган ДПС, у якому зареєстрований платник податків, а посадовці органу ДПС вищого рівня просто беруть участь у цій перевірці, за оформлення, реєстрацію та вручення платнику податків повідомлень та направлень відповідає орган ДПС, на обліку в якому перебуває платник.

 

Перелічені зміни видаються цілком логічними. Раніше, якщо у направленні допускалася помилка або неточність, навіть якщо вона стосувалася лише одного з посадовців органів ДПС (наприклад, неправильно вказувалася посада чи прізвище посадовця), платник податків мав формальні підстави не допустити до перевірки

усіх осіб, зазначених у цьому направленні. Крім того, у разі вибуття або заміни одного чи кількох представників ДПС виникала необхідність внесення змін або заміни направлення. Тепер ці питання не виникатимуть.

Нагадаємо, що відповідно до

Порядку ведення Журналу реєстрації перевірок, затвердженого наказом Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 10.08.98 р. № 18 (далі — наказ № 18), якщо суб'єкт підприємницької діяльності (платник податків — у нашому випадку) веде Журнал реєстрації перевірок, представник контролюючого органу перед початком перевірки повинен обов'язково зробити запис у Журналі, заповнюючи всі передбачені графи, та поставити свій підпис. Відмова особи, яка здійснює перевірку, від підпису в Журналі є підставою для недопущення її до проведення перевірки. У зв'язку з внесеними наказом № 213 змінами платник податку має внести відомості про кожного перевіряючого із зазначенням відомостей із кожного направлення на перевірку. Не допустити до перевірки можна лише тих посадовців органів ДПС, направлення яких оформлені з порушеннями, або які відмовилися пред'явити направлення платнику податків.

 

Новела друга

Ми плавно переходимо до другої «новинки»

наказу № 213, за приписами якого відтепер направлення на перевірку при виході на перевірку платнику податків не вручаються, а пред'являються під розписку.

Відповідно до

п. 1.13. Методрекомендацій № 355 (у попередній редакції) перший примірник направлення (для позапланових виїзних перевірок — разом з копією наказу на проведення перевірки) вручався платнику податку під розписку. Тепер же для допуску до перевірки представники ДПС мають просто продемонструвати направлення платнику. Причому платник повинен розписатись на направленнях на перевірку, підтвердивши таким чином, що він ці направлення бачив.

Що це означає? У разі якщо платник податку виявить, що направлення оформлені не так, як це передбачено законом, і не допустить перевіряючих до перевірки, він не матиме на руках беззаперечних доказів своєї правоти, адже документа, який би міг підтвердити його слова, в нього не буде. А що може перешкодити несумлінному посадовцю виправити «першу редакцію» направлення з урахуванням зауважень платника податків, та стверджувати, що «усе було законно із самого початку»?..

Як захиститися? Уважно та спокійно прочитати тексти усіх направлень. Можна зробити собі пам'ятку з переліком реквізитів, які повинне мати направлення, та звірятися з нею під час вичитки. Нагадаю, що відповідно до

п. 8 наказу № 18 суб'єкт підприємницької діяльності має право перевірити наявність відповідних повноважень особи, що здійснює перевірку, до початку перевірки, в тому числі зателефонувавши до відповідного контролюючого органу. Якщо ви побачили якісь неточності у тексті направлення — напишіть про це у документах органів ДПС (можливо, на самому тексті направлення). Пам'ятайте: якщо ви підпишете, що направлення вам пред'являлося, і не вкажете жодних зауважень до його тексту, довести потім, що направлення було виписано із порушеннями буде вкрай складно, можна навіть сказати, неможливо.

Крім того, зауваження до тексту направлень ви можете зафіксувати у графі «Примітки» свого Журналу реєстрації перевірок. Однак, якщо ви напишете про ці зауваження лише у Журналі, а у документах представників органів ДПС розпишетесь про ознайомлення із направленнями без зауважень, у разі виникнення спору, вам доведеться доказувати, що записи у Журналі з'явилися саме під час пред'явлення перевіряючими невірно оформлених направлень, а не були «вигадані» платником податків аби «очорнити» посадовців органів ДПС та не допустити їх до перевірки.

Увага!

Якщо платник податків та/або посадові (службові) особи платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) відмовляються розписатися у направленні на проведенні перевірки, представники органів ДПС складають відповідний акт. Акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення перевірки. Тобто не треба «ховати голову у пісок», відмовляючись підписувати будь-які документи. Якщо ви бачите, що направлення складене із порушеннями — повідомте про це перевіряючих, зробивши відповідний запис на направленні(ях), якщо порушень немає — допускайте перевіряючих до перевірки, не вигадуючи собі підстав для зайвого клопоту. Інших варіантів дій ПК не передбачає.

 

Новела третя

Хоча у направленні мають бути вказані строки проведення перевірки, орган ДПС має право продовжити строк перевірки своїм наказом. При цьому направлення не потребують додаткових змін. Тобто ви не можете не допустити до перевірки посадовця із «простроченним» направленням, якщо є наказ про продовження строків перевірки, оформлений належним чином.

Логіка ДПАУ у цьому випадку також зрозуміла: навіщо дублювати «зайві» папери?

Однак допущення до перевірки посадовців органів ДПС у такому випадку можливе, якщо вони доведуть наявність законних підстав для роботи з платником податків — тобто пред'являть наказ про продовження строків перевірки.

 

У разі відмови у допуску

Правило про те, що посадовець (службова особа) органу ДПС, який не пред'явив платнику податків (його посадовим (службовим) особам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) направлення на перевірку, не допускається до перевірки, закріплене не лише у

наказі № 18, а і в абз. 2 п. 81.1 ст. 81 ПК.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу державної податкової служби до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови. Форма акта також має міститися у

наказі № 213, сподіваємось, що зможемо найближчим часом ознайомити вас із цим документом.

Нагадуємо, що оформлення результатів:

 

Документальних перевірок

здійснюється відповідно до Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.10 р. № 984, зареєстрованого у Мін’юсті 12.01.11 р. за № 34/18772

Камеральних перевірок

здійснюються відповідно до наказу ДПАУ «Про затвердження форми Акта про результати камеральної перевірки податкової декларації (розрахунку) щодо окремих загальнодержавних і місцевих податків і зборів» від 17.07.06 р. № 416, зареєстрованого у Мін’юсті 26.07.06 р. За № 872/12746, та наказу ДПАУ «Про затвердження Примірного порядку проведення камеральної перевірки та здійснення контролю за справлянням податку на прибуток» від 05.12.08 р. № 761*

* Обидва накази були прийнятті ще до набрання чинності ПК, тому можуть застосовуватись лише у частині, що не суперечить Кодексу. Слідкуйте за інформацією, можливо, ці нормативні акти будуть найближчим часом приведені ДПАУ у відповідність до чинного законодавства!

Фактичних перевірок

здійснюється відповідно до наказу ДПАУ від 11.09.08 р. № 584 «Про затвердження зразків форм актів перевірок та Методичних рекомендацій щодо їх оформлення» (із змінами та доповненнями)**

** Указані Методрекомендації є застарілими, тому можуть бути змінені найближчим часом. Крім того, наказ, якими вони затверджені, також потрапив до Переліку не зареєстрованих Мін’юстом актів, про який ми вже згадували вище.

 

На останок зауважимо, що

Методрекомендації № 355 після прийняття наказу № 213 значно «схудли» — тепер вони складаються лише з одного розділу і, власне, стосуються дійсно лише організації взаємодії підрозділів ДПС при організації та проведенні перевірок і складаються лише з одного розділу. Тому звертайте увагу на текст цих Рекомендацій, якщо будете працювати з ними — чинними є Методрекомендації, викладені у редакції наказу № 213.

 

Ніна Шульгіна

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі