Теми статей
Обрати теми

Новини та події

Редакція ПК
Новини

Роботу спрощенців регулюватиме Податковий кодекс

 

16.05.2011 р. КМУ подав на розгляд ВРУ проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України

та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва)». Його було зареєстровано за номером 8521 (далі називатимемо цей документ Проектом № 8521).

Основним завданням

проекту є комплексне удосконалення спрощеної системи оподаткування з урахуванням змін у податковому законодавстві і підприємницькому середовищі, забезпечення її відповідності сучасним напрямкам податкової політики держави та запобігання ухиленню від оподаткування.

Проект № 8521

, зокрема, передбачає:

— скасування обмеження віднесення на витрати платника податку на прибуток витрат на придбання товарів (робіт, послуг) у фізичних осіб — платників єдиного податку;

— подання платниками податку на прибуток переліку доходів та витрат у розрізі контрагентів, які є платниками єдиного податку (стосовно контрагентів, обсяг операцій з якими у звітному (податковому) періоді перевищував 50 тис. грн.);

— установлення обов'язку реєстрації платником ПДВ у разі надання послуг платникам ПДВ;

— визначення положень щодо оподаткування доходів фізичних осіб, які здійснюють несистематичний продаж товарів, у вигляді короткотермінового свідоцтва (для чого пропонується внесення правок у розділ ІV ПК);

— збільшення обсягів річного доходу, які дозволяють платникові перебувати на спрощеній системі оподаткування, та їх прив'язка до розміру мінімальної заробітної плати (далі — МЗП);

прив'язку ставок єдиного податку для фізичних осіб до розміру МЗП:

а) для доходів

до 150 МЗП (144000 грн.*) — максимальна ставка 10 % МЗП (96 грн.);

б) для доходів

до 1000 МЗП (960000 грн.) — максимальна ставка 20 % МЗП (192 грн.);

— для фізичних осіб з обсягом доходу

до 2000 МЗП (1920000 грн.) встановлення відсоткової ставки податку (3 % від доходу за умови сплати ПДВ, 5 % від доходубез сплати ПДВ), а для виробників, які реалізують виключно продукцію власного виробництва, — 1,5 та 2,5 % відповідно;

— скасування 50 % надбавки, що застосовується до фіксованих ставок податку за кожного найманого працівника фізичної особи;

— обмеження сфери застосування спрощеної системи оподаткування для окремих видів господарської діяльності (високорентабельних, доходи від яких є пасивними або, які за своєю суттю не потребують державної підтримки у вигляді сплати єдиного податку);

— можливість звільнення від сплати єдиного податку на календарний місяць (на період відпустки) для платника, що не використовує працю найманих працівників. Також звільнення можливе в разі хвороби платника, яка триває 1 календарний місяць і більше;

— виключення зі складу єдиного податку ресурсних платежів з метою сприяння раціональному використанню природних ресурсів;

— повернення фізичним особам — платникам єдиного податку права реєструватись платниками ПДВ;

— ведення книги обліку лише доходів, ведення спрощеного обліку доходів та витрат платниками єдиного податку, зареєстрованих платниками ПДВ;

— ведення юридичними особами спрощеного бухгалтерського обліку доходів та витрат за методикою, визначеною Мінфіном;

— установлення річного звітного періоду для фізичних осіб з обсягом річного доходу до 150 розмірів МЗП (144000 грн.), для інших платників — збереження подання квартальної звітності;

— отримання свідоцтва платника єдиного податку без обмеження терміну його дії;

— визначення підстав для анулювання свідоцтва платника єдиного податку;

— встановлення фінансової відповідальності за порушення умов застосування спрощеної системи оподаткування.

* Тут і далі для розрахунків узято розмір МЗП станом на 01.07.2011 р. — 960 грн.

Проект № 8521 його розробники хотіли бачити у вигляді діючого закону вже з

01.07.2011 р.

18 травня на розгляд ВРУ поступили ще 2 подібні законопроекти:

проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» від 18.05.2011 р. № 8521-1 (автор законодавчої ініціативи — Народний депутат України Н. Королівська) (далі — Проект № 8521-1);

проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України

та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва і запровадження права тимчасового призупинення подання звітності) (автор законодавчої ініціативи — Народний депутат України А. Яценюк) (далі — Проект № 8521-2).

Але подібні вони лише на перший погляд.

 

Проект № 8521-1

, за задумом розробників, має набрати чинності лише через 3 місяці після його офіційного опублікування.

У ньому виділено вже 5 категорій платників податку — фізичних осіб і шосту — юридичних осіб. Введено інші критерії та інші ставки податку, причому використовуються як фіксовані, так і пропорційні ставки (останні можуть збільшуватись у разі перевищення певного обсягу виручки — для юридичних осіб).

Платники податку на прибуток мають право включати до складу своїх витрат, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, лише витрати, понесені у зв'язку із придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у деяких категорій фізичних осіб — єдиноподатників.

 

Проект № 8521-2

, за задумом розробників, має вступити в дію вже з дня свого опублікування.

Та не лише цим він відрізняється від розглянутих раніше законопроектів. У Проекті № 8521 2 міститься новаторська пропозиція внести в ПК окрему статтю, яка б регулювала діяльність уповноваженого з питань захисту прав платників податків (посадової особи, на яку покладаються функції контролю за дотриманням законних прав та інтересів платників податків та моніторингу діяльності органів державної податкової служби).

Крім того, у Проекті № 8521-2 детально описано порядок призупинення (продовження, поновлення) подання податкової звітності платником податку (що теж запропоновано викласти в окремій статті ПК) і порядок призупинення (продовження, поновлення) подання звітності до Пенсійного фонду

(має бути наведено в окремій статті Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI).

Цей законопроект передбачає наявність 5 категорій платників єдиного податку, які не збігаються з жодним з попередніх проектів, відповідно відрізняються й ставки. Ті з них, які отримують найменше доходу, оподатковуються за ставкою 0 грн.

Проект № 8521-2 передбачає звільнення від обов’язку застосування РРО для абсолютно всіх суб’єктів спрощеної системи. У той же час цей проект залишає незмінним п.п. 139.1.12 ПК, що забороняє платникам податку на прибуток підприємств уключати до складу своїх витрат витрати, понесені у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичних осіб — підприємців, що сплачують єдиний податок.

Цікавим новаторством цього проекту є «дисконтна знижка», передбачена для тих платників єдиного податку, що сплатять належну суму податкового зобов’язання з єдиного податку наперед до кінця звітного податкового року. Крім того, вводиться такий звітний податковий період, як звітне півріччя (для однієї з категорій платників).

 

Кожен із запропонованих законопроектів містить багато чого спільного, проте всі вони мають як свої переваги, так і недоліки, і найраціональнішим способом створення нового закону з питань спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності є органічне поєднання положень кожного з них в одному нормативному акті.

На момент підписання номера до друку жоден з перелічених законопроектів прийнято не було. Коли це все ж таки буде зроблено, ми обов’язково опублікуємо відповідні коментарі на сторінках нашого видання.

 

Юрій Товстоп’ят

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі