Реєстр податкових накладних.
Єдиний реєстр податкових накладних
Реєстр податкових накладних. Загальні положення
Для організації ПДВ-обліку операцій з постачання та придбання товарів (послуг), які підлягають оподаткуванню, не є об’єктами оподаткування або звільнені від оподаткування ПДВ, призначений Реєстр отриманих і виданих податкових накладних (далі — Реєстр). Необхідність його ведення зумовлено вимогами п. 201.15 ПК. У ньому зазначено, що платник податку веде Реєстр виданих та отриманих податкових накладних, в якому зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), загальна сума постачання і сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку — продавця.
Форму та порядок заповнення Реєстру затверджено наказом № 1002. Реєстр податкових накладних складається із заголовної частини і двох розділів. У I розділі відображаються видані податкові накладні, а у II — отримані.
Вести Реєстр податкових накладних платники повинні обов'язково в електронному вигляді у форматі, затвердженому ДПАУ. А от паперовий варіант Реєстру можна робити тільки за бажанням (п. 201.15 ПК, п. 3 Порядку № 1002).
ДПАУ забезпечує безоплатне розповсюдження програмного забезпечення для ведення Реєстру податкових накладних (абз. 3 п. 201.15 ПК). На сьогодні такою програмою є програма Оpz «Податкова звітність», розміщена на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), яку можна як скачати через Інтернет, так і отримати в ДПІ шляхом запису на магнітний носій інформації.
Щомісячно
, у строки, передбачені для подання місячної декларації з ПДВ, платники (у тому числі й ті, для яких установлено звітний податковий період, — квартал*) зобов'язані подавати до податкового органу електронні копії Реєстру (абз. 2 п. 201.15 ПК).* Квартальний звітний період з ПДВ застосовують (п. 202.1 ПК, лист ДПАУ від 24.01.2011 р. № 1705/7/16-1517):
— з 01.01.2011 р. — єдиноподатники — юридичні особи на ставці 6 %;
— з 01.01.2012 р. — платники, які згідно з абз. «б» п. 154.16 ПК мають право на застосування нульової ставки податку на прибуток.
Подавати електронні копії Реєстру до податкового органу можна (
п. 3 Порядку № 1002):— за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування (через Інтернет) з використанням електронного цифрового підпису;
— або на електронних носіях (флешках, дисках тощо). У цьому випадку електронний цифровий підпис не потрібний.
При цьому податкові органи
зобов'язані повідомляти платника податків про наявність розбіжностей з даними контрагентів. Протягом 10 днів після отримання такого повідомлення платник податків має право уточнити податкові зобов'язання без застосування штрафних санкцій (п. 201.6 ПК).Нумерацію в Реєстрі
можна оновлювати на розсуд платника: щомісячно, щокварталу, щороку. При цьому завжди слід пам'ятати про вимогу, що порядковому номеру запису в розділі I Реєстру (графа 1 реєстру) повинен відповідати номер податкової накладної (графа 3 реєстру), п. 3 Порядку № 969, пп. 9.1, 9.3 Порядку № 1002.
Реєстри платників, які мають філії (структурні підрозділи)
Платники ПДВ, які мають філії та/або інші структурні підрозділи, що самостійно здійснюють придбання/постачання товарів/послуг і проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, можуть делегувати таким підрозділам право ведення
частини Реєстру в межах їх діяльності (п. 2 Порядку № 1002). Для цього платник кожній філії та структурному підрозділу повинен присвоїти окремий числовий код (номер, шифр), про що необхідно проінформувати податковий орган за місцем своєї реєстрації.Такі філії (структурні підрозділи) у службовому полі 04 «
Платник» Реєстру зазначають найменування платника і через дріб найменування та код (номер, шифр), присвоєний цим філіям (структурним підрозділам) (абз. 3 п. 5 Порядку № 1002). При цьому важливо звернути увагу: якщо платник делегував філіям або структурним підрозділом ведення частини Реєстру, то наприкінці місяця таке підприємство має сформувати загальний єдиний Реєстр з урахуванням показників реєстрів філій (п. 2 Порядку № 1002, лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117).
Що потрібно відображати в Реєстрі
Незважаючи на назву, в Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних відображаються не тільки податкові накладні, а й інші документи, що підтверджують право на податковий кредит при купівлі або свідчать про без ПДВшне придбання або коригувальні операції. Справа в тому, що згідно з
п. 6 Порядку № 1002 в Реєстрі податкових накладних мають бути відображені всі операції з постачання товарів/послуг :— що обкладаються податком на додану вартість
за ставкою 20 % або 0 %;—
звільнені від оподаткування;— операції,
що не є об'єктом оподаткування.Як бачимо, у Реєстрі підлягають відображенню саме операції, а не податкові накладні. Тому, наприклад, постачання/отримання консультаційних, інжинірингових, юридичних та інших послуг, зазначених у
абз. «в» п. 186.3 ПК, що з 1 січня 2011 року не є об'єктом оподаткування, в Реєстрі все одно відображати потрібно, незважаючи на те, що податкова накладна на них не виписується (це випливає з пп. 8.4, 10.4 Порядку № 1002). Відображаються такі операції в Реєстрі на підставі первинних документів бухгалтерського обліку .Зазначимо: якщо платник здійснює регулярні «необ'єктні» постачання, ДПАУ дозволяє відображати такі операції в Реєстрі одним рядком
загальним підсумком за місяць. Принаймні така позиція висловлювалася в листі ДПАУ від 13.03.2010 р. № 5119/7/16-1617. Детальніше про відображення цих операцій ми розповімо далі.При цьому важливо звернути увагу, що в Реєстрі потрібно відображати тільки ті «необ'єктні» операції, які є
постачанням. Щодо операцій, які не є постачанням, то вони не повинні реєструватися в Реєстрі. До таких операцій належать, зокрема, виплата у грошовій формі заробітної плати, пенсій, емісія цінних паперів.Детально про заповнення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних див. у газеті «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 5, с. 46.
Єдиний реєстр податкових накладних
Крім ведення платником власних реєстрів виданих та отриманих податкових накладних,
ПК передбачено реєстрацію виданих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). Єдиний реєстр податкових накладних — реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом державної податкової служби в електронному вигляді згідно з наданими платниками ПДВ електронними документами (п.п. 14.1.60 ПК). |
Так,
п. 201.10 ПК передбачено, що продавець товарів/послуг при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну після реєстрації її в ЄРПН.При цьому важливо зазначити, що реєстрації в ЄРПН підлягають далеко не всі податкові накладні, а тільки ті, в яких сума ПДВ більше суми, визначеної
ПК. Згідно з п. 11 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПК реєстрація податкових накладних продавцями в ЄРПН запроваджується для тих платників ПДВ, у яких сума ПДВ в одній податковій накладній становить (п. 11 підрозд. 2 розд. XX ПК):— понад 1 млн грн. — з 1 січня 2011 року;
— понад 500 тис. грн. — з 1 квітня 2011 року;
— понад 100 тис. грн. — з 1 липня 2011 року;
— понад
10 тис. грн. — з 1 січня 2012 року.Для решти податкових накладних (із сумою ПДВ менше 10 тис. грн.) реєстрація в ЄРПН не передбачена.
Зверніть увагу, ідеться саме про суму ПДВ у податковій накладній, а не загальну суму постачання. Тому у 2011 році реєструвати податкові накладні в ЄРПН належить небагатьом. А от починаючи з 2012 року, реєстрація податкових накладних в ЄРПН стане нагальним питанням.
До платників податку, для яких на дату виписки податкової накладної не запроваджено обов'язок реєстрації в ЄРПН, не застосовуються норми
абз. 8 і 9 п. 201.10 ПК. Тобто покупець на підставі податкової накладної спокійно відображає податковий кредит, продавець, відповідно — податкове зобов'язання.Податкова накладна, неправильно заповнена та незареєстрована платником ПДВ — продавцем товарів/послуг в ЄРПН,
не дає право покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту, але при цьому не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період (абз. 8 п. 201.10 ПК).Схему документообігу за участі ЄРПН можна подати таким чином.
Порядок ведення ЄРПН затверджено
постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.Проаналізувавши його, можна сформувати такий план дій для платника податків, якщо податкова накладна розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН:
1) продавець протягом операційного дня
(з 0 до 23 години) повинен надати податкову накладну та/або розрахунок коригування в електронній формі в ДПС з використанням спеціалізованого програмного забезпечення*;2) на складену податкову накладну / розрахунок-коригування накладається електронний цифровий підпис посадових осіб (ЕЦП) платника податків у такому порядку: перший — ЕЦП головного бухгалтера (бухгалтера) або керівника (якщо продавець — фізособа-підприємець, то його підпис); другий — ЕЦП, що є аналогом відбитку печатки продавця;
3) продавець шифрує документ в електронній формі та надсилає ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник податкової накладної / розрахунку-коригування в електронній формі зберігається у продавця;
4) на підтвердження прийняття та реєстрації податкової накладної / розрахунку-коригування продавець отримує за допомогою телекомунікаційного зв'язку квитанцію в електронній формі в текстовому форматі з накладеним цифровим підписом ДПС. Цю квитанцію надсилають протягом операційного дня (з 00:00 до 23:00 години).
* Судячи з усього, ідеться про програму OPZ «Податкова звітність», розміщену на офіційному сайті ДПАУ sta.gov.ua
.Податкові органи можуть відмовити у прийнятті податкової накладної / розрахунку коригування і на те можуть бути такі причини (
п. 9 Порядку № 1246):1) наявність помилок;
2) відсутність у Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
3) факт реєстрації ПН / розрахунку коригування з такими ж реквізитами.
Якщо протягом операційного дня не направлені квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.
Для отримання інформації про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН покупець повинен буде надіслати до ДПС
запит в електронній формі з використанням ЕЦП.На запит покупця
ДПС не пізніше операційного дня, наступного за днем надходження запиту, видає витяг із Реєстру, в якому наводяться відомості про запрошувані податкові накладні та/або розрахунки коригування (п. 17 Порядку № 1246).Виявлення розбіжностей у даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення органами державної податкової служби документальної позапланової виїзної перевірки продавця і відповідних випадках покупця товарів/послуг (
абз. 9 п. 201.10 ПК).