Теми статей
Обрати теми

Щодо проблемних питань виписки податкових накладних

Редакція ПК
Лист від 18.07.2011 р. № 12901/6/16-1115

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВИПИСКИ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

Лист Державної податкової адміністрації України від 18.07.2011 р. № 12901/6/16-1115

«Щодо проблемних питань виписки податкових накладних»

 

ДПАУ розглянула лист щодо проблемних питань виписки податкових накладних та повідомляє, що наказ ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969 «Про затвердження форми Податкової накладної та Порядку її заповнення» (далі — Наказ № 969), зареєстрований у Мін'юсті України 29.12.2010 р. за № 1401/18696, та лист ДПАУ від 06.04.2011 р. № 9497/7/16-1517 не суперечать нормам Податкового кодексу України (далі — ПКУ) і не змінюють їх. При цьому

лист № 9497/7/16-1517 носить виключно рекомендаційний характер, призначений для використання при підготовці податкових консультацій і покликаний відповісти на більшість запитань, отриманих ДПАУ з розглянутих у ньому питань.

У частині питань першого та п'ятого стосовно присвоєння номера податкової накладної слід зазначити, що відповідно до п.п. «а» п. 201.1 ст. 201 ПКУ в податковій накладній має бути зазначено

порядковий номер податкової накладної.

Аналогічне передбачено п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом № 969, та п. 9.1 Порядку ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затвердженого наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Крім того, цими ж пунктами зазначених порядків чітко встановлено, що

номер податкової накладної повинен відповідати ії порядковому номеру в реєстрі виданих та отриманих податкових накладних і не може передбачати будь-якої іншої нумерації.

Порядковим

номером вважається номер елементу, присвоєний йому при перерахуванні в послідовному порядку. Тобто порядок нумерації податкових накладних встановлено за принципом повної чисельної послідовності натуральних чисел (1, 2, 3, 4 і т. д.) і не передбачає застосування інших принципів нумерації та кодування в порядковому номері податкової накладної додаткових відомостей щодо дати договору, його номера, іншої інформації про проведену операцію.

Що стосується другого проблемного питання стосовно вказування у податковій накладній повної або скороченої назви, зазначеної у статутних документах юридичної особи, то така норма передбачена п.п. «д» п. 201.1 ст. 201 ПКУ.

Звертаємо увагу на те, що аналогічна норма стосовно вказування повної або скороченої назви, зазначеної у статутних документах юридичної особи, була передбачена і Законом України «Про податок на додану вартість», який діяв до набрання ПКУ чинності. Таким чином, ця норма не є нововведенням.

Щодо питання третього слід зазначити, що п. 198.3 ст. 198 ПКУ передбачено, що податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку

протягом такого звітного періоду.

Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг,

не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог.

При цьому якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати виписки податкової накладної, а платники податку, що застосовували касовий метод до набрання ПКУ чинності або застосовують касовий метод, мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунку платника податку.

Таким чином, платник має право включити до податкового кредиту поточного звітного періоду суму ПДВ, зазначену в податковій накладній, виписаній у попередніх податкових періодах, але отриманій платником у поточному звітному періоді,

за наявності документального підтвердження такого запізнення, а також за умови, що не минуло 365 календарних днів (60 календарних днів) з дня виписки податкової накладної.

Стосовно питання четвертого слід зазначити, що дописування чи виправлення даних податкової накладної вручну (кульковою, гелевою, чорнильною чи іншою ручкою) є неможливим, оскільки податкова накладна, як і будь-який інший звітний документ, складається одним із вибраних платником способів: друком або вручну.

Зазначене продиктовано необхідністю унеможливлення самостійного виправлення даних у податкових накладних продавцем або покупцем без повідомлення про це контрагента.

Рекомендації стосовно вирівнювання номера податкової накладної, індивідуального податкового номера покупця, номера договору по правому краю, як й інші, обумовлені тим, що відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку — продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п. 5 постанови КМУ від 29.12.2010 р. № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» продавець складає податкову накладну та/або розрахунок коригування

у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому ДПС, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.

Таким чином, параметри оформлення податкових накладних повинні відповідати програмному забезпеченню з метою сприйняття ним внесених даних та повинні бути уніфіковані для всіх накладних.

Що стосується зазначення адреси, то рекомендований у листі № 9497/7/16-1517 формат її написання відповідає міжнародно визнаному формату. Водночас

для визнання податкового кредиту важливим є відповідність адреси, що вказана в податковій накладній, даним, що містяться в реєстраційних документах платника, а не порядок їх написання чи скорочення. Аналогічне стосується і формату написання телефонного номера.

Одночасно повідомляємо, що рекомендації стосовно використання основної печатки для скріплення податкових накладних доповнені рекомендаціями, наданими листом ДПАУ від 26.05.2011 р. № 14839/7/16-1517, яким було внесено відповідні зміни до п. 33 листа № 9497/7/16-1517, та відповідно до яких

податкова накладна може скріплюватися печаткою «для податкових накладних».

 

Заступник голови комісії з проведення реорганізації ДПАУ, заступник Голови
ДПС України С. Лекарь

 

коментар редакції

У цьому листі ДПАУ роз'яснила деякі питання щодо порядку виписки податкових накладних.

Перше, що зазначила ДПАУ в листі, — це те, що

Пам'ятка щодо заповнення податкової накладної має виключно рекомендаційний (тобто необов'язковий) характер і призначена для підготовки податкових консультацій.

Тому при виписуванні податкових накладних платнику необхідно керуватися нормами

ПК і Положення № 969. А решта вказівок ДПАУ, що не прописані цими нормативними документами, наприклад, щодо вписування даних у клітинки, порядку написання адреси, є тільки рекомендацією. І порушення цих рекомендацій жодним чином не позбавляє платника права на податковий кредит.

Зазначимо, що раніше Міністерство юстиції України виступило з вимогою

скасувати Пам'ятку, оскільки остання фактично визначає особливості складання податкових накладних і встановлює нові правові норми, що є недопустимим (лист Мін'юсту від 01.07.2011 р. № 21186-10.1).

У листі, що коментується, ДПАУ також акцентувала увагу на такі моменти заповнення податкових накладних:

1.

Порядковий номер податкової накладної повинен відповідати її порядковому номеру в реєстрі виданих та отриманих податкових накладних і не може передбачати будь-якої іншої нумерації.

2. Податкові накладні повинні відображатися в періоді їх виписки. Відобразити

запізнілу податкову накладну платник може тільки за наявності документального підтвердження її запізнення, а також за умови, що не минуло 365 днів з дня її виписки. При цьому зазначимо, що жодної вимоги про необхідність документального підтвердження отримання запізнілої податкової накладної в ПК немає. Тому умови, що висуваються контролюючими органами, навряд чи можна назвати відповідними чинному законодавству.

3. Податкова накладна повинна заповнюватися якимсь одним способом: шляхом друку або вручну.

Дописувати до надрукованої податкової накладної дані вручну не допускається. Аргументують податківці це тим, що таким чином виключається можливість виправлення даних у податковій накладній без повідомлення контрагента.

4. Вимоги щодо

вирівнювання реквізитів податкової накладної по правому краю стосуються тільки тих платників, які заповнюють податкову накладну в електронному вигляді та реєструють її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5.

Адреса податкової накладної може зазначатися у будь-якому порядку, головне, щоб вона відповідала даним, що міститься в реєстраційних документах платника. Зміна послідовності в заповненні адреси не може розглядатися як істотний недолік податкової накладної, і тим більше не може бути підставою для визнання податкової накладної недійсною. Зазначимо, що нещодавно ДПАУ це підтверджувала і в листі від 08.07.2011 р. № 18517/7/16-1517-05.

6. Для скріплення податкових накладних може бути використано спеціальну печатку «

Для податкових накладних». Аналогічні роз'яснення містяться і в листі ДПАУ від 26.05.2011 р. № 14839/7/16-1517.

 

Марина Казанова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі