Теми статей
Обрати теми

Організація та проведення документальних невиїзних перевірок

Редакція ПК
Стаття

ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ПРОВЕДЕННЯ документальних невиїзних перевірок

Ніна Шульгіна, консультант

 

ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

Для початку пригадаємо, що це за перевірки, та за яких умов вони можуть проводитись.

 

Документальна невиїзна перевірка проводиться:

У:

приміщенні органу державної податкової служби*, тобто не передбачає виїзду посадових осіб податкового органу ДПС за місцезнаходженням платника податків, що перевіряється (абз. 4 п.п. 75.1.2 ПК).
Присутність платника податків під час проведення документальної невиїзної перевірки не обов'язкова (п.п. 79.3 ПК)

 

З метою:

встановлення своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених ПК податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом ДПС документів та податкової інформації, у т.ч. за результатами перевірок інших платників податків (п.п. 75.1.2 ПК)

 

На підставі:

рішення керівника органу ДПС, оформленого наказом, за умови, що:

планова перевірка

позапланова перевірка

передбачена планом-графіком проведення документальних планових перевірок (ст. 77 ПК)

є підстави, передбачені ст. 78 ПК, для її проведення**

За умови:

направлення платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку (п. 79.2 ПК):
— копії наказу про проведення перевірки;
— письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки

 

* Далі за текстом — органи ДПС.

** Більш детально про періодичність проведення планових податкових перевірок, а також підстави для проведення позапланових документальних перевірок ми писали у № 13 газети за липень 2011 року, див. с.19.

 

Увага!

Згідно з абз. 4 п. 2.1 Методрекомендацій № 213, у повідомленні про проведення документальної планової перевірки в обов'язковому порядку зазначається також підстава для проведення перевірки. Таке повідомлення оформлюється за формою згідно з додатком 7 до Методрекомендацій № 213 (форму повідомлення див. після цієї статті на с. 28).

А ось повідомлення про проведення документальної

позапланової невиїзної перевірки згідно з п. 2.4 Методрекомендацій № 213 оформлюється за формою згідно з додатком 9 до Методрекомендацій № 213.

Згідно з

абз. 5 — 6 п. 2.1 та абз. 2 п. 2.4 Методрекомендацій № 213 повідомлення підписується керівником (або заступником керівника) органу ДПС, завіряється гербовою печаткою цього органу та реєструється в єдиному Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, за формою згідно з додатком 8 до Методрекомендацій № 213.

Факсимільне відтворення підпису керівника (заступника керівника) на повідомленні про проведення документальної перевірки

не допускається.

Надсилання

копій наказів та повідомлень про перевірку забезпечують підрозділи органу ДПС, які очолюють здійснення перевірки.

Податківці мають право на проведення документальної планової перевірки лише за умови, що копія наказу та повідомлення про перевірку направлені (вручені) платнику не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки (абз. 2 п. 77.4 ПК).

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається органам ДПС лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення такої перевірки (абз. 2 п. 78.4 ПК).

Направлення на проведення документальних невиїзних перевірок не оформлюються.

 

ЗНОВУ ПРО ПОЛІТИКУ СТРАУСА

 

Як бачимо, направлення копії наказу та повідомлення про проведення документальної невиїзної перевірки є обов'язковою умовою для її проведення. Отже, платник податків може відмовитись від проведення перевірки (у випадку з невиїзними перевірками — від надання необхідних органам ДПС документів) у разі порушення податківцями порядку оформлення та надсилання (вручення) документів на проведення перевірки.

Але

не слід зловживати своїм правом! Можливо, ідея ухилитись від невиїзної перевірки, відмовляючись від отримання направлених поштою чи пред'явлених працівниками органів ДПС безпосередньо документів (повідомлення та копії наказу), на перший погляд, досить зручна: листоноша приніс повідомлення про необхідність забрати лист від податкової у відділенні зв'язку, а платник податків (представник платника податків) за ним не з'являється, або платник відмовляється прийняти лист, який приніс представник пошти, та розписатись у його одержанні. Через якийсь час лист повертається до відправника (тобто до податкової). Нібито все гаразд — формально платник податків не отримав визначених законом документів, необхідних для проведення цього типу перевірки, але…

В описаному випадку у податківців виникають підстави вважати, що платник податків (посадова особа платника податків, його представник) за місцезнаходженням (місцем проживання) відсутній. Це згідно з

п. 1.8 Методрекомендацій № 213 є підставою для складення посадовими особами органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку, акта щодо невстановлення місцезнаходження платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників).

Акт складається у довільній формі та реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС (форма журналу затверджена

додатком 3 до Методрекомендацій № 213). В акті на першому аркуші у верхньому лівому кутку зазначаються дата реєстрації та номер акта, який складається із порядкового номера Спеціального журналу реєстрації актів, коду структурного підрозділу, що його склав, та коду за ЄДРПОУ платника податків (реєстраційного номера облікової картки платника податків — фізичної особи або номера та серії паспорта (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДПС і мають відмітку у паспорті)).

Підрозділ органу ДПС, який установив відсутність платника податків, не пізніше наступного робочого дня після складання відповідного акта передає

підрозділу податкової міліції органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, запит на встановлення місцезнаходження платника податків. Теоретично така історія може завершитися внесенням до держреєстру запису про відсутність суб’єкта господарювання за місцезнаходженням, що в свою чергу може стати підставою для ініціювання процедури припинення його діяльності в судовому порядку. Проте така загроза навряд набуде реальних обрисів, якщо платник податків усе ж таки відреагує на запити податківців.

 

Ухилення від подання для перевірки документів також фіксується працівниками органу ДПС в акті довільної форми (

п. 1.10 Методрекомендацій № 213). В акті зазначається посада, прізвище, ім'я, по батькові платника податків (його законного представника) та перелік документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою органу державної податкової служби та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання акта, в ньому вчиняється відповідний запис (п. 85.6 ПК). Згідно з п. 1.10 Методрекомендацій № 213 в акті також викладаються причини неможливості розпочати перевірку з дати, зазначеної у наказі, та вчиняється відповідний запис про здійснення зазначеної перевірки після усунення причин, що призвели до неможливості проведення. Акт реєструється у тому ж порядку, що й попередній.

Крім того, згідно з

п. 1.9 Методрекомендацій № 213, якщо платник податків відмовляється за наявності визначених ПК підстав від проведення перевірки, посадові (службові) особи органу ДПС вживають заходи, передбачені п. 81.2 та ст. 94 ПК (нагадаємо, йдеться про адміністративний арешт майна платників податків).

 

ПРО ТРИВАЛІСТЬ ПЕРЕВІРКИ

Планові

Категорії платників

Тривалість перевірки (п. 77.7, п. 79.1, п. 82.1 ПК)

Строк, на який можна продовжити тривалість перевірки

великий платник

30 робочих днів

15 робочих днів

суб'єкт малого підприємництва

10 робочих днів

5 робочих днів

усі інші платники

20 робочих днів

10 робочих днів

Позапланові

Категорії платників

Тривалість перевірки (пп. 78.6, 79.1, 82.2 ПК)

Строк, на який можна продовжити тривалість перевірки

великий платник

15 робочих днів

10 робочих днів

суб'єкт малого підприємництва

5 робочих днів

2 робочі днів

усі інші платники

10 робочих днів

5 робочих днів

 

Нагадуємо, що строк складення акта (довідки) про результати перевірки

не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого ПК.

 

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ

 

Як передбачено пп. 77.8 та 78.7 ПК, перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальних перевірок, та порядок надання платниками податків документів для таких перевірок встановлено ст. 83, 85 ПК.

Пунктами 85.2

і 82.4 ПК передбачено, що платник податків повинен надати посадовим (службовим) особам органів ДПС у повному обсязі усі документи, які відносяться до предмета перевірки або пов'язані з ним. Такий обов'язок виникає у платника податків лише після початку перевірки.

Згідно зі

ст. 83 ПК для посадових осіб органів ДПС під час проведення перевірок підставами для висновків є: документи, визначені ПК; податкова інформація; експертні висновки; судові рішення; інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені ПК або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на органи ДПС.

Цей перелік містить кілька термінів, які, на думку автора, потребують додаткових пояснень.

По-перше,

що таке «документи, визначені ПК»? Згідно з п.п. 20.1.6 ПК до переліку документів, які посадові (службові) особи можуть отримувати для здійснення своїх функцій, віднесені: інформація, довідки, копії документів про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків; інша інформація, пов'язана з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи ДПС; фінансова та статистична звітність. Але п.п. 20.1.8 ПК уточнено, що під час проведення перевірок податківці мають вивчати та перевіряти первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

По-друге,

що таке «податкова інформація»? Згідно зі ст. 16 Закону України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію» (у редакції Закону України від 13.01.11 р. № 2938-VI) податкова інформація — це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому ПК.

Згідно зі

ст. 72 ПК до податкової інформації відноситься інформація, яку податківці можуть отримувати:

 

1

від платників податків та податкових агентів, зокрема:

1.1

та, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах

1.2

та, що міститься у наданих великими платниками податків в електронному вигляді копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронному вигляді, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів

1.3

інформація про фінансово-господарські операції платників податків

1.4

інформація про застосування реєстраторів розрахункових операцій

2

від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, зокрема, інформація:

2.1

про об'єкти оподаткування, що надаються та/або реєструються такими органами*

2.2

про результати здійснення державного контролю за господарською діяльністю платника податків

2.3

що міститься у звітних документах (крім персоніфікованої статистичної інформації, фінансових звітів), які подаються платником податків органам виконавчої влади та/або органам місцевого самоврядування

2.4

про встановлені органами місцевого самоврядування ставки місцевих податків, зборів та надані такими органами податкові пільги

2.5

про дозволи, ліцензії, патенти, свідоцтва на право провадження окремих видів діяльності, яка повинна містити, зокрема:
— найменування платника податків, якому видані такі дозволи, ліцензії, патенти;
— податковий номер або реєстраційний номер облікової картки фізичної особи;
— вид дозвільного документа;
— вид діяльності, на провадження якої видано дозвільний документ;
— дату видачі дозвільного документа;
— строк дії дозвільного документа, інформацію про припинення (зупинення) дії дозвільного документа
із зазначенням підстав такого припинення (зупинення);
— сплату належних платежів за видачу дозвільного документа;
— перелік місць провадження діяльності, на яку видано дозвільний документ

2.6

про експортні та імпортні операції платників податків

3

від банків, інших фінансових установ
(інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків)

4

від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів

5

від підрозділів податкової служби та митних органів
(за результатами податкового контролю)

6

інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана органу ДПС

 

* Згідно з п.п. 72.1.2.1 ПК зазначена інформація повинна містити, зокрема, вид, характеристики, індивідуальні ознаки об'єкта оподаткування (у разі наявності), за якими його можна ідентифікувати.

 

Нагадуємо, що відповідно до

ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи зобов'язані діяти виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України. Тобто представники органів ДПС не можуть вимагати від когось надати інформацію, яка не передбачена законом. Наприклад, в рамках податкової перевірки не можна вимагати від банків інформацію про фінансово-господарські операції платника податків, навіть якщо про них відомо платнику, але можна отримати інформацію про наявність та рух коштів на рахунках платника, відкритих у цій банківській установі. Однак законом можуть бути передбачені випадки, коли інформація повинна надаватись понад перелічені вище обсяги. Наприклад, за постановою правоохоронних органів в рамках оперативно-розшукової чи кримінальної справи.

 

У ЯКОМУ ВИГЛЯДІ?

 

Оригінали первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів органи ДПС вилучати не можуть, крім випадків, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України (п. 85.5 ПК), отже, документи мають подаватися перевіряючим у копіях.

Копії документів, необхідних для здійснення перевірки, подаються платником податків на паперових носіях і мають бути засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) (п.п. 20.1.6, пп. 85.4 та 85.8 ПК).

ДПАУ у листі від 19.04.2011 р. № 4815/5/23-4016/327 нагадала, що великий платник податків зобов'язаний також надавати у електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб копії документів з обліку доходів, видатків та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з нарахуванням та сплатою податків та зборів, не пізніше робочого дня, наступного за днем початку документальної виїзної планової та позапланової перевірок, а також документальної невиїзної перевірки.

Інформаційні довідки подаються платником податків на підставі письмового запиту про надання інформації. Запит підписується керівником (заступником керівника) органу ДПС та має містити перелік інформації, що запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для направлення запиту.

Копії документів та інформаційних довідок виготовляються та надаються органам ДПС безкоштовно.

Передача копій документів оформлюється описом, який згідно з п. 85.7 ПК складається посадовими (службовими) особами органу ДПС та вручається під підпис платнику податків або його представнику. Якщо платник податків або його законний представник відмовляється від засвідчення опису або від підпису про отримання копії опису, то посадові (службові) особи органу ДПС, які отримують копії, роблять відмітку про відмову від підпису.

Документи, що містять комерційну таємницю або є конфіденційними, згідно з п. 85.9 ПК передаються окремо із зазначенням посадової (службової) особи, що їх отримала. Передача таких документів для їх огляду, вивчення і їх повернення оформляються актом у довільній формі, який підписують посадова (службова) особа органу державної податкової служби та платник податків (його представник).

Тобто копії «звичайних» документів передаються до податкової за описом, а копії документів, що містять комерційну таємницю чи конфіденційні документи — за актом.

Якщо документи, необхідні перевіряючим, вже вилучені правоохоронними чи іншими органами, особи, які проводять (очолюють) податкову перевірку, мають звернутися до цих органів для отримання копій документів або доступу до роботи з ними.

У описаному випадку представники податкової отримують для перевірки копії документів, які засвідчуються печаткою та підписами посадових (службових) осіб органів, які здійснили вилучення оригіналів документів.

Строк перевірки, у тому числі розпочатої, переноситься до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.

 

ВИКОРИСТАНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ПК —

Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Методрекомендації № 213 —

Методичні рекомендації щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків, затверджені наказом ДПАУ від 14.04.2011 р. № 213.

 

img 1

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі