Теми статей
Обрати теми

Маркування окремих товарів

Редакція ПК
Стаття

Маркування окремих товарів

 

Як і раніше, виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів зобов'язані маркувати такий товар. На це прямо вказує п. 226.1 ПК, згідно з яким у разі виробництва на митній території України або ввезення в Україну алкогольних напоїв і тютюнових виробів платники податків зобов'язані забезпечити їх маркування акцизними марками* установленого зразка.

*

Марка акцизного податку — спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів (14.1.107 ПК).

Ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих у встановленому порядку алкогольних напоїв і тютюнових виробів забороняється (п. 226.11 ПК).

Вимоги до виробництва, зберігання, продажу акцизних марок для маркування алкогольних напоїв містяться в

Положенні про акцизні марки.

Акцентуємо увагу читачів на основних моментах щодо маркування:

1.

Маркуванню підлягають усі алкогольні напої із вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць.

Не маркуються

:

— слабоалкогольні напої (із вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць) (

п. 226.6 ПК, п. 5 Положення про акцизні марки);

— пиво;

— алкогольні напої та тютюнові вироби (як вироблені вітчизняними виробниками, так і імпортовані) для магазинів безмитної торгівлі. Більше того, згідно з

Положенням про акцизні марки продавати в таких магазинах марковану алкогольну продукцію заборонено;

— еталонні (моніторингові) чи тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну) (

п. 226.10 ПК, п. 20 Положення про акцизні марки).

Вважаються такими, що немарковані

:

— алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками;

— алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з порушенням вимог

Положення про акцизні марки, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції;

— алкогольні напої з марками, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції,

не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари. Але! Пунктом 20 Положення про акцизні марки до 1 січня 2012 року для маркування спиртних напоїв, отриманих шляхом перегонки виноградного вина або вичавків винограду, які класифікуються згідно з УКТ ЗЕД за кодами 2208 20 12 00, 2208 20 62 00, дозволено використання марки із зазначенням суми акцизного податку за ставкою, що була встановлена на 1 січня 2010 року Законом України від 25 грудня 2008 року № 797-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питання оподаткування», тобто із зазначенням пільгової ставки.

Додамо також, що у своєму інформаційному

листі від 17.01.2011 р. № 11/7-10.10/707-ЕП Державна митна служба України, зокрема, нагадує, що згідно з п. 227.1 ПК імпортери — юридичні та фізичні особи, які уклали з іноземними виробниками контракт (договір) про постачання (ввезення) в Україну, мають право здійснювати ввезення алкогольних напоїв на митну територію України виключно через пункти пропуску через державний кордон (визначені КМУ), зазначені покупцями марок (імпортерами) у заявці-розрахунку. Митники попереджають, що в разі порушення порядку маркування продукції або несплати податку в повному обсязі товар не допускається до митного оформлення та ввезення в Україну.

Виняток

становлять імпортні алкогольні напої, що ввозяться в автомобільних і залізничних цистернах, а також у баках, бочках та інших ємкостях місткістю більше 5 літрів з метою продажу або обміну на митній території України. У такому разі напої дозволяється ввозити без маркування за умови сплати акцизу під час митного оформлення.

2. Розмір плати за одну марку

акцизного податку становить (п. 5 Положення про акцизні марки)

— для алкогольних напоїв — 0,103 грн.;

— для тютюнових виробів — 0,055 грн.

3.

Для отримання акцизних марок виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів (покупці марок) щомісячно подають уповноваженому органу ДПС пакет документів (табл. 5).

 

Таблиця 5

Пакет документів, що служать підставою для придбання
акцизних марок

Документ

Категорія покупця марок

вітчизняні виробники

імпортери

Довідка про сплату суми податку, розрахованої за ставками для готової продукції

+
Надається тільки виробниками алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований. Форма такої довідки має бути затверджена ДПАУ. Проте поки що головне податкове відомство цей свій обов'язок не виконало

Заявка-розрахунок кількості марок (далі — заявка-розрахунок)

+
1 примірник

+
3 примірники: один — залишається у продавця марок (далі — податкова1), другий (з відміткою податкової про сплату податку) — повертається імпортеру для передачі митному органу, третій (з відміткою податкової про отримання заявки-розрахунку) — залишається у покупця (імпортера)

Зазначається потреба в марках за їх видами

1

Департамент контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України.

Звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці

+
Подається у двох примірниках, один з яких залишається в податковій, другий (з відміткою податкової) — у виробника. Подається щомісячно 5 числа місяця, наступного за звітним, на паперових носіях та в електронному вигляді

Платіжні документи, що підтверджують:

— перерахування плати за марки з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення

+
Надається копія такого платіжного
документа

+
Ані в ПК, ані в Положенні про акцизні марки не йдеться про надання копії. Судячи з усього, надаватися повинен саме оригінал. Проте рекомендуємо все ж зробити копію та залишити її в себе

— сплату акцизного податку до відповідного бюджету

+
(примітка аналогічна попередній)

 

Форми заявки-розрахунку, звіту про використання марок, журналу обліку видачі марок тощо затверджені

наказом № 1021.

Зверніть увагу!

Відповідно до абз. 2 п. 226.14 ПК і п. 14 Положення про акцизні марки органу ДПС забороняється вимагати від імпортерів документи, не передбачені ст. 226 ПК, для видачі марок.

Водночас

усі виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів щомісячно подають до органу ДПС (п. 3 Положення про акцизні марки):

попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами. Подається щомісячно до 1 числа місяця для забезпечення потреби в марках акцизного податку через 2 місяці (наприклад, до 1 жовтня для маркування продукції у грудні);

платіжний документ, що підтверджує перерахування плати за марки;

Звіт про використання марок, придбані в попередньому місяці. Причому Законом № 3609 п. 226 8 ПК було доповнено другим абзацом, відповідно до якого виробники та імпортери тютюнових виробів ведуть облік та звітують про використання марок акцизного податку за видами марок (ТІ — «тютюн імпортний», ТВ — «тютюн вітчизняний») у кількісному виразі. Отже, зазначені категорії платників тепер щомісячно складатимуть два звіти: окремо за вітчизняними марками та окремо за імпортними.

4.

Кількість марок акцизного податку, яку можуть отримати виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований, визначається відповідно до сплаченої суми податку. Виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, та виробники тютюнових виробів визначають потребу в марках з урахуванням планових щомісячних обсягів реалізації продукції (п. 11 Положення про акцизні марки).

5.

Маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюється виробниками зазначеної продукції (п. 20 Положення про акцизні марки). При цьому імпортери (покупці марок) передають марки іноземним виробникам для маркування імпортованих алкогольних напоїв і тютюнових виробів у процесі їх виробництва (п. 18 Положення про акцизні марки). До речі, це єдиний дозволений випадок передачі марок покупцями.

6.

У процесі діяльності можуть виникнути ситуації, коли акцизні марки необхідно повернути до податкової. Розглянемо, чим таке повернення загрожує платнику податків (табл. 6).

 

Таблиця 6

Процедура та наслідки повернення
акцизних марок до податкової

Ситуація

Повернення
марок

Відшкодування

Примітка

вартості
марок

акцизного
податку

1

2

3

4

5

Відмова від одержання замовлених раніше марок (п. 3 Положення про акцизні марки)

___

Не повертається

___

___

Повернення невикористаних пошкоджених марок (п. 25 Положення про акцизні марки)

Марки повертаються3 до податкової разом з Реєстром повернутих марок акцизного податку (форма затверджена наказом № 1021)

Не повертається

Повертається4 (зараховується до рахунку майбутніх платежів) 5 за заявою платника

У платника має залишитися на руках перший примірник акта про знищення повернутих марок, який складається продавцем марок

Повернення невикористаних непошкоджених1 марок (п. 29 Положення про акцизні марки)

Повернення використаних марок2

Не повертається6

1 Ідеться також про марки, що не можуть бути використані через невідповідність нанесеної на них суми акцизного податку сумі, визначеній з урахуванням діючої ставки акцизного податку на дату розливу продукції. Зверніть увагу: згідно з п. 4 розд. XIX ПК щороку, до 1 червня, КМУ доручено вносити на розгляд ВРУ законопроект про підвищення ставок акцизного податку з урахуванням індексу інфляції та цін виробників промислової продукції. Отже, акцизні марки систематично потраплятимуть до цієї категорії.

Забігаючи наперед зазначимо, що такі марки підлягають знищенню в місячний строк після зміни ставки акцизного податку. Отже, повернути до податкової їх треба протягом місяця після зміни ставки акцизного податку.

2 У разі:

— повного або часткового повернення покупцем підакцизних товарів, вироблених (виготовлених) на митній території України, для усунення недоліків або знищення (переробки) у зв'язку з неможливістю усунення таких недоліків;

— неввезення готової маркованої продукції з об'єктивних причин або неможливості повернення пошкоджених марок.
У цьому випадку імпортер має документально довести продавцю марок їх використання та/або знищення.

3 Відповідно до п. 26 Положення про акцизні марки пошкоджені марки наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290

х 420 міліметрів) у такий спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок повинні бути з'єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки повинна становити не менш як 60 відсотків початкового розміру. Пункт 29 Положення про акцизні марки згадує про належне оформлення повернутих невикористаних непошкоджених марок, проте не уточнює, що ж саме мається на увазі під належним оформленням. Вважаємо, що повернення таких марок має бути оформлене аналогічно пошкодженим.

4 Повернення платнику помилково або надмірно сплачених сум акцизного податку здійснюється відповідно до Порядку № 974. При цьому, на нашу думку, повернути кошти можна незалежно від того, пошкоджені чи не пошкоджені невикористані марки.

5 Прикре уточнення міститься в п. 25 (щодо невикористаних пошкоджених марок) і п. 29 (щодо невикористаних неушкоджених марок) Положення про акцизні марки. Зокрема, не підлягає відшкодуванню акцизний податок, сплачений виробниками алкоголю до рахунку погашення податкового векселя. Варто зазначити, що ПК такого обмеження щодо повернення акцизного податку не містить. Але, очевидно, відстоювати свої права платникам податків доведеться в суді. Аргументом може бути таке: оскільки повертаються невикористані марки, то продукція, під яку вони купувалися, не продана, а отже, ПЗ з акцизного податку не виникли. Водночас, податок фактично було сплачено при придбанні акцизних марок. Отже, швидше за все, суди повинні стати на бік платників.

6 Чим керуються податківці, передбачаючи таку норму в Положенні про акцизні марки, незрозуміло. Ми вважаємо, що і в цьому випадку акциз має бути повернено платнику, адже в зазначеному випадку ПЗ зі сплати акцизного податку або будуть відсторновані, або не виникнуть, отже, і сплати податку не повинно бути.

Закінчення строку дії відповідної ліцензії у покупця марок і неодержання ним нової ліцензії

Обов'язково здаються до податкової на відповідальне зберігання на період до 365 календарних днів

Якщо після
365 календарних днів, платник не отримає нову ліцензію, то марки залишаються в розпорядженні податкової та їх вартість не повертається

Швидше за все, ні. Принаймні ані Положення про акцизні марки, ані ПК не роз’яснюють це питання

Залишається відкритим питання про строки здавання марок після закінчення строку дії старої ліцензії

 

7.

Згідно з п. 228.8 ПК у разі виявлення нестачі акцизних марок (у зв'язку з їх розкраданням, знищенням, маркуванням алкогольних напоїв і тютюнових виробів, призначених для продажу на експорт, тощо) виробники такої продукції несуть повну майнову відповідальність у розмірі розрахункової суми податку, яка повинна бути сплачена до бюджету в разі реалізації підакцизних товарів, для маркування яких придбавалися марки акцизного податку (далі — розрахункова сума податку). Інакше кажучи, платник «попаде» на всю суму акцизного податку, яку потрібно перерахувати до бюджету при реалізації продукції, для маркування якої отримувалися такі марки.

Тут варто звернути увагу читачів на такі роз'яснення ДПАУ.

По-перше

, у листі від 02.03.2011 р. № 4284/6/32-0715 податківці дійшли висновку, що п. 228.8 ПК застосовується не тільки до виробників (хоча в самому пункті говориться саме про них), а й до імпортерів . Аргументують вони свій висновок тим, що і виробники, й імпортери є покупцями акцизних марок згідно з Положенням про акцизні марки.

На нашу думку, для застосування санкції, передбаченої

п. 228.8 ПК, такого обґрунтування недостатньо. Справа в тому, що, як згадувалося вище, імпортери передають марки іноземним виробникам і саме вони (виробники) здійснюють маркування продукції. Отже, імпортери не забезпечують збереження акцизних марок, а, значить, і відповідати за їх недостачу не можуть. Але навіть якщо теоретично погодитися з думкою податківців, то все одно незрозуміло, яким чином варто обчислювати розрахункову суму податку. Згідно з п. 228.8 ПК вона еквівалентна сумі податку, яка має бути сплачена до бюджету в разі реалізації підакцизних товарів. Водночас, імпортери сплачують податок не при реалізації, а при ввезенні товарів.

Таким чином, ми вважаємо, що ця норма

ПК до імпортерів не застосовується.

По-друге

, у листі від 12.03.2011 р. № 4982/6/32-0715 ДПАУ зазначає, що розрахунок суми податку за обсягами алкогольних напоїв, для маркування яких отримувалися марки акцизного податку, які були отримані та втрачені платником податків, має здійснюватися за ставками, що діяли в базовому податковому періоді, за який подається податкова звітність.

Інакше кажучи, розрахункова сума податку визначається виходячи зі ставок, що діють на момент подання Декларації акцизного податку за звітний період, в якому виявлено недостачу марок.

Зверніть увагу!

Маркування — справа серйозна. Зокрема, згідно з п. 228.9 ПК відповідальність за порушення порядку маркування несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів і їх посадові особи відповідно до закону.

Зокрема:

роздрібна або оптова, включаючи імпорт або експорт, торгівля спиртом етиловим, коньячним або плодовим або роздрібна торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами без акцизних марок чи з підробленими марками — тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до двохсот нмдг (від 850 грн. до 3400 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі. За повторне протягом року порушення штраф накладається у розмірі від ста п'ятдесяти до двохсот п'ятдесяти нмдг (від 2550 грн. до 4250 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі (ст. 156 КпАП);

зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає належним чином розміщених акцизних марок, або з підробленими чи фальсифікованими акцизними марками посадовими особами підприємств-виробників, імпортерів і продавців цих товарів — тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до двохсот нмдг (від 850 грн. до 3400 грн.) з конфіскацією таких алкогольних напоїв або тютюнових виробів. За повторне протягом року порушення або за порушення, вчинені у великих розмірах*, — штраф накладається у розмірі від двохсот до п'ятисот нмдг (від 3400 грн. до 8500 грн.) з конфіскацією таких алкогольних напоїв чи тютюнових виробів (ст. 1645 КпАП);

незаконне зберігання акцизних марок — тягне за собою накладення штрафу від п'ятнадцяти до двадцяти нмдг (від 255 грн. до 340 грн.) з конфіскацією акцизних марок (ст. 1645 КпАП).

* Під

великим розміром слід розуміти вартість алкогольних напоїв або тютюнових виробів, які у сто чи більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян (ст. 1645 КпАП). Нагадуємо, що відповідно до п. 5 підрозд. 1 розд. ХХ ПК для цілей адміністративного законодавства в частині кваліфікації злочинів або правопорушень сума нмдг встановлюється на рівні податкової соціальної пільги. Таким чином, у 2011 році порушеннями у великих розмірах вважаються порушення, які перевищують 47050 грн.

До суб’єктів господарювання

застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі зберігання, транспортування, реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку — 100 відсотків вартості товару, але не менше 1700 гривень (ст. 17 Закону про держрегулювання).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі