Теми статей
Обрати теми

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість

Редакція ПК
Наказ від 07.11.2011 р. № 1394

Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 р .№ 1394

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2011 р. за № 1369/20107

(із змінами і доповненнями, внесеними наказом МФУ від 10.02.2012 р. № 144)

(витяг)

 

I. Загальні положення

<…>

1.4. Особа — будь-яка з осіб, наведених у підпункті 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу:

суб'єкт господарювання — юридична особа, у тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, незалежно від форми та часу внесення таких інвестицій (крім юридичних осіб, якими застосовується ставка єдиного податку у розмірі 5 відсотків, за винятком юридичних осіб — платників єдиного податку, які здійснюють постачання послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і обсяг такого постачання за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу);

інша юридична особа, що не є суб'єктом господарювання;

фізична особа (громадянин України, іноземець та особа без громадянства), яка здійснює діяльність, що належить згідно із законодавством до підприємницької (крім фізичних осіб — підприємців, визначених у підпунктах 1 і 2 пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, та фізичних осіб — підприємців, визначених у підпункті 3
пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, якими застосовується ставка єдиного податку у розмірі 5 відсотків, за винятком фізичних осіб — підприємців, визначених у підпункті 3 пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, які здійснюють постачання послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і обсяг такого постачання за останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу)
, та/або ввозить товари на митну територію України;

<…>

 

II. Реєстр платників податку на додану вартість

<…>

2.4. З числа обов'язків щодо ведення Реєстру центральний орган державної податкової служби здійснює:

<…>

розробку технології та програмно-технічних засобів ведення Реєстру;

виконання функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);

<…>

2.5. Регіональні податкові органи здійснюють:

виконання функцій адміністратора бази даних регіонального рівня (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);

забезпечення організації реєстрації та облік платників ПДВ, що перебувають на їх території;

організацію роботи з передавання змін і доповнень до Реєстру до підпорядкованих районних податкових органів.*

* Виключення слів «центрального органу державної податкової служби та», можливо, малось на увазі у четвертому абзаці пункту 2.5, а не в другому абзаці, де їх просто немає. — Прим. ред.

2.6. Районні податкові органи здійснюють:

<…>

обробку даних заяв та документів щодо реєстрації, перереєстрації, анулювання свідоцтв та анулювання реєстрації платників ПДВ, виключення із реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;

приймання файлів з Реєстру з присвоєними індивідуальними податковими номерами та номерами свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;

<…>

 

III. Реєстрація платників податку на додану вартість

<…>

3.6. У разі обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, зміни ставки єдиного податку або відмови від спрощеної системи оподаткування особа реєструється платником ПДВ у порядку, визначеному Кодексом, та за загальними правилами, встановленими цим Положенням. Реєстраційна заява у таких випадках подається з урахуванням таких особливостей:

3.6.1. У разі переходу осіб із спрощеної системи оподаткування, що не передбачає сплати ПДВ, на сплату інших податків і зборів, установлених Кодексом, у випадках, визначених главою 1 розділу XIV Кодексу, реєстраційна заява подається:

не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, установлених Кодексом, якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, при яких реєстрація платниками ПДВ є обов'язковою;

не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на податковий кредит і виписку податкових накладних, якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу, та вважають за доцільне добровільно зареєструватись як платники ПДВ.

3.6.2. Платник єдиного податку третьої або четвертої групи, що застосовує ставку єдиного податку в розмірі 5 відсотків, у разі постачання ним послуг (робіт) платникам ПДВ і якщо обсяг такого постачання за останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, може змінити ставку єдиного податку на 3 відсотки за умови реєстрації його платником ПДВ відповідно до підпункту «г» підпункту 4 пункту 293.8 статті 293 розділу XIV Кодексу та цього Положення. У цьому випадку реєстраційна заява подається до органу державної податкової служби не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому досягнуто зазначеного обсягу оподатковуваних операцій.

3.6.3. Особа, яка не зареєстрована платником ПДВ та не перебуває на спрощеній системі оподаткування, у разі бажання перейти на спрощену систему оподаткування із застосуванням ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки в обов'язковому порядку подає реєстраційну заяву та повинна одночасно відповідати вимогам:

встановленим для третьої або четвертої групи платників єдиного податку;

визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу.

Реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку із ставкою 3 відсотки.

Якщо податковим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації особи платником ПДВ, така особа відмовляється від застосування спрощеної системи оподаткування або обирає ставку єдиного податку у розмірі 5 відсотків.

3.6.4. Якщо платники єдиного податку першої групи у календарному кварталі або платники єдиного податку другої групи у податковому (звітному) кварталі перевищили обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, та одночасно відповідають вимогам, встановленим для третьої групи платників єдиного податку та визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу, такі платники єдиного податку можуть перейти на застосування ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки із сплатою ПДВ. У цьому випадку реєстраційна заява подається одночасно із заявою про перехід на застосування ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу.

У разі відмови в реєстрації платником ПДВ такі платники єдиного податку переходять на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків доходу або відмовляються від застосування спрощеної системи оподаткування.

3.6.5. Платник єдиного податку першої групи може самостійно добровільно прийняти рішення про перехід на сплату єдиного податку із ставкою єдиного податку 3 відсотки, якщо така особа одночасно відповідає вимогам:

встановленим для третьої групи платників єдиного податку;

визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу.

Реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку із ставкою 3 відсотки.

3.7. Особи, зазначені у пунктах 183.3 та 183.4 статті 183 розділу V Кодексу (у разі добровільної реєстрації) (підпункт «б» підпункту 3.5.2 пункту 3.5, підпункти 3.6.1, 3.6.3, 3.6.5 пункту 3.6 цього розділу), можуть навести у заяві бажаний (запланований) день реєстрації як платника ПДВ, що відповідає даті початку податкового періоду (календарний місяць), з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на виписку податкових накладних.

При цьому реєстрація осіб, зазначених у пункті 183.4 статті 183 розділу V Кодексу (підпункти 3.6.1, 3.6.3, 3.6.5 пункту 3.6 цього розділу), здійснюється не раніше дати зміни системи оподаткування.

3.7.1. Якщо протягом строку від подання реєстраційної заяви до бажаного дня реєстрації у особи виникнуть обставини або операції, при яких реєстрація платником ПДВ є обов'язковою згідно з пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу (пункт 3.3 цього розділу), така особа зобов'язана подати повторну реєстраційну заяву у строки, визначені пунктом 183.2 статті 183 розділу V Кодексу (підпункт «а» підпункту 3.5.2 пункту 3.5 цього розділу). У цьому разі реєстрація платника ПДВ з бажаного дня реєстрації анулюється та проводиться реєстрація платника ПДВ у загальному порядку згідно з цим Положенням.

3.7.2. Якщо особа, яка переходить на загальну систему оподаткування зі спрощеної системи оподаткування, подала до податкового органу реєстраційну заяву без зазначення бажаного дня реєстрації й останній день строку у 10 робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви передує даті переходу такої особи на загальну систему оподаткування, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ визначається перший день переходу такої особи на загальну систему оподаткування.

3.7.3. Якщо особа вказала у реєстраційній заяві бажаний день реєстрації та такий день визначений згідно з цим пунктом, то дата реєстрації такої особи відповідає бажаному дню реєстрації, вказаному у реєстраційній заяві. Якщо визначення бажаного дня реєстрації не відповідає цьому пункту, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ є дата внесення відповідного запису до Реєстру.

<…>

3.9. Якщо в заяві про реєстрацію не зазначені обов'язкові реквізити, надані недостовірні або неповні дані, її не скріплено печаткою заявника, не підписано заявником (для фізичних осіб), відповідальною особою заявника (для юридичних осіб) чи особою, яка має документально підтверджене повноваження щодо підпису реєстраційної заяви від особи, яка реєструється платником ПДВ, відомості про заявника не включені до Єдиного державного реєстру, то протягом 10 робочих днів від дня отримання заяви податковий орган звертається до особи з письмовою пропозицією надати нову заяву про реєстрацію (із зазначенням підстав неприйняття попередньої).

<…>

 

IV. Перереєстрація платників податку на додану вартість

<…>

4.3. У період перереєстрації до початку дії нового Свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого Свідоцтва. За потреби податковий орган повертає платнику ПДВ на цей період старе Свідоцтво та необхідну кількість засвідчених копій старого Свідоцтва із спеціальними записами про термін дії:

<…>

Запис у Свідоцтві та всіх засвідчених копіях Свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою.

Якщо зміни у даних платника ПДВ стосуються найменування юридичної особи і такі зміни не пов'язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення або пов'язані з перетворенням юридичної особи у випадку, визначеному підпунктом 3.15.1 пункту 3.15 розділу III цього Положення, а також у разі зміни прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця при використанні реквізитів старого свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).

4.4. Перереєстрація платника ПДВ у зв'язку із зміною місцезнаходження (місця проживання), яка відповідно до Порядку обліку передбачає зняття з обліку платника ПДВ в одному податковому органі і взяття на облік в іншому, здійснюється із урахуванням таких особливостей:

<…>

4.4.9. У разі встановлення розбіжностей між даними Свідоцтва та Реєстру або невідповідності внесених до Свідоцтва та/або Реєстру даних відомостям Єдиного державного реєстру (крім випадків, визначених пунктом 4.1 цього розділу), наявності неправильних записів або помилок у записах Свідоцтва та/або Реєстру податковий орган за основним місцем обліку платника ПДВ з'ясовує причини та обставини таких розбіжностей.

У разі підтвердження недостовірності даних податковий орган інформує про виявлені розбіжності центральний орган державної податкової служби. Відповідні коригування у Свідоцтві та/або Реєстрі проводяться одночасно із перереєстрацією платника ПДВ та видачею нового Свідоцтва. Для цього платник ПДВ подає до податкового органу, в якому перебуває на обліку, додаткову реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація» із зазначенням причини перереєстрації, Свідоцтво та усі засвідчені копії Свідоцтва (крім випадку, визначеного абзацом другим підпункту 3.16.3 пункту 3.16 розділу III цього Положення). При цьому датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є останній день строку у 10 робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви.

 

V. Анулювання реєстрації платників податку на додану вартість

5.1. Реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо:

<…>

б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс щодо своєї діяльності відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов'язань із податку у випадках, визначених розділом V Кодексу;

<…>

5.1.2. Анулювання реєстрації згідно з підпунктом «б» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «б» цього пункту) може бути ініційоване платником ПДВ — юридичною особою після складання комісією з припинення (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією) або ліквідатором ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу у разі реорганізації платника податку відповідно до законодавства шляхом приєднання, злиття, поділу та перетворення (якщо датою державної реєстрації юридичної особи, утвореної в результаті перетворення, є дата завершення перетворення).

<…>

5.4. Якщо на підставі заяви суб'єкта господарювання, який зареєстрований платником ПДВ, податковим органом прийнято рішення про те, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і при цьому не буде платником ПДВ відповідно до розділу XIV Кодексу, але цей звітний період ще не настав, то на Свідоцтві, корінці Свідоцтва та всіх засвідчених копіях Свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис:

<…>

Запис на Свідоцтві та всіх засвідчених копіях Свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою. Свідоцтво та копії з такою відміткою повертаються платнику ПДВ при видачі документів, що підтверджують право на застосування спрощеної системи оподаткування, починаючи з певного звітного періоду. Після закінчення терміну дії Свідоцтво з такою відміткою та його копії здаються платником єдиного податку до податкового органу разом із заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ. Після цього податковий орган виключає особу з Реєстру останнім днем звітного періоду, що передує переходу платника податків на обрані ним умови сплати єдиного податку при застосуванні спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

5.5. Анулювання реєстрації за ініціативою відповідного податкового органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» — «и» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» — «и» пункту 5.1 цього розділу).

<…>

5.5.2. Рішення про анулювання реєстрації за ініціативою податкового органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є:

5.5.2.1. Заява про припинення платника ПДВ за формою № 8-ОПП (додаток 17 до Порядку обліку), будь-яке інше повідомлення платника ПДВ, уповноваженого ним органу чи особи щодо прийняття рішення про припинення платника ПДВ за власним бажанням, відомості з Єдиного державного реєстру про внесення запису про рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, прийняття фізичною особою рішення щодо припинення підприємницької діяльності, перебування юридичної особи в процесі припинення чи фізичної особи — підприємця в процесі припинення підприємницької діяльності та для юридичних осіб — затверджений ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс (підстава — підпункт «б» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).

5.5.2.2. Свідоцтво або корінець Свідоцтва платника єдиного податку суб'єкта господарювання, який обрав фіксовану ставку єдиного податку відповідно до пункту 293.2 статті 293 розділу XIV Кодексу або ставку єдиного податку у розмірі 5 відсотків відповідно до підпункту 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу (підстава — підпункт «в» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).

<…>

5.5.4.3. Протягом трьох робочих днів після дня анулювання один примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ надсилається податковим органом особі, реєстрацію якої анульовано, за місцезнаходженням або місцем проживання такої особи, вказаним у Свідоцтві, або за наявності відомостей про комісію з припинення (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію) або ліквідатора такої особи — за місцезнаходженням комісії. Примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається надісланим (врученим) платнику ПДВ, якщо його надіслано листом з повідомленням про вручення або передано під розписку самому платнику податку чи Представнику платника.

<…>

5.8. У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

<…>

5.8.5. У разі анулювання реєстрації як платника ПДВ платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату єдиного податку за ставкою у розмірі 5 відсотків або відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування шляхом подання заяви щодо зміни ставки єдиного податку чи відмови від застосування спрощеної системи оподаткування не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому здійснено анулювання реєстрації платником ПДВ.

 

VI. Реєстрація платників податку на додану вартість як суб'єктів спеціального режиму оподаткування

<…>

6.2. Для отримання свідоцтва про реєстрацію як суб'єкта спеціального режиму оподаткування сільськогосподарське підприємство реєструється у відповідному податковому органі з дотриманням правил та у строки, що визначені статтею 183 розділу V Кодексу для реєстрації платників ПДВ.

<…>

6.2.3. Заява має містити виключний перелік видів економічної діяльності сільськогосподарського підприємства, що підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства та визначені статтею 209 розділу V Кодексу.

Достовірність відомостей про види економічної діяльності сільськогосподарського підприємства підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру, який додається до заяви та містить відомості про види економічної діяльності сільськогосподарського підприємства на основі національного класифікатора України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 (із змінами) (далі — КВЕД-2010). До 31.12.2012 дані про види економічної діяльності можуть бути надані на основі національного класифікатора України ДК 009:2005 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 26.12.2005 № 375 (із змінами) (далі — КВЕД-2005), якщо в Єдиному державному реєстрі щодо заявника містяться відомості про види економічної діяльності на основі КВЕД-2005.

<…>

6.2.5. Спеціальне свідоцтво виготовляється на спеціальному папері, що забезпечує захист від підробки. Заява про реєстрацію та корінець Спеціального свідоцтва зберігаються в обліковій справі (реєстраційній частині) платника податків.

На підставі відомостей, вказаних у заяві про реєстрацію, поданій сільськогосподарським підприємством згідно з підпунктом 6.2.1 цього пункту, податковий орган у Спеціальному свідоцтві зазначає виключний перелік видів діяльності, що підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, та визначені статтею 209 розділу V Кодексу на основі КВЕД-2010 або до 31.12.2012 на основі КВЕД-2005.

У разі виникнення змін у даних про види діяльності сільськогосподарського підприємства — суб'єкта спеціального режиму оподаткування (у тому числі зміни кодів КВЕД-2005 на коди КВЕД-2010) Спеціальне свідоцтво підлягає заміні у порядку, визначеному пунктом 6.5 цього розділу.

<…>

6.3. Податковий орган відмовляє сільськогосподарському підприємству у реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування, якщо такий платник податків:

а) вказує у заяві про реєстрацію види діяльності, які не підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, та не визначені статтею 209 розділу V Кодексу на основі КВЕД-2010 або до 31.12.2012 на основі КВЕД-2005;

б) перебуває на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку за ставкою у розмірі 5 відсотків;

<…>

6.8. Сільськогосподарське підприємство — суб'єкт спеціального режиму оподаткування не має права реєструватися суб'єктом спрощених систем оподаткування, які передбачають порядок сплати податку на додану вартість, відмінний від загальних норм розділу V Кодексу, чи звільнення від сплати цього податку.

Якщо на підставі заяви юридичної особи — суб'єкта спеціального режиму оподаткування про видачу Свідоцтва платника єдиного податку із ставкою 5 відсотків податковим органом прийнято рішення про те, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і при цьому не буде платником ПДВ відповідно до підпункту 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу, але цей звітний період ще не настав, то на Спеціальному свідоцтві, корінці Спеціального свідоцтва та всіх засвідчених копіях Спеціального свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис:

<…>

 

Директор Департаменту податкової,
 митної політики та методології бухгалтерського обліку
 М. Чмерук

 

коментар редакції

Наказом, що коментується, унесено зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ. Нагадаємо, що наказом від 07.11.2011 р. № 1394 Міністерством фінансів України було затверджено нове Положення про реєстрацію платників ПДВ. Положення набуло чинності з 16.12.2011 р. і майже одразу ж устигло втратити свою актуальність, оскільки не враховувало змін, унесених до ПК Законом України від 04.04.2011 р. № 4014-VI щодо спрощеної системи оподаткування.

Прийняті зміни у своїй більшості якраз і пов'язані з урегулюванням питань ПДВ-реєстрації платників єдиного податку. Тому з них і почнемо.

 

ПДВ-реєстрація платників єдиного податку

Реєстрація платником ПДВ при переході із загальної системи оподаткування на спрощену за ставкою 3 %. Як зазначено в п.п. 3.6.3 Положення про реєстрацію, особи, які переходять із загальної системи оподаткування (і при цьому не були зареєстровані платниками ПДВ), зможуть зареєструватися платниками ПДВ і відповідно перейти на сплату єдиного податку за ставкою 3 % за умови, що вони:

1) відповідають вимогам, установленим для третьої або четвертої групи платників єдиного податку;

2) підпадають під умови обов'язкової або добровільної реєстрації платників ПДВ, установлені ст. 181 і 182 ПК.

Реєстраційна заява в цьому випадку має бути подана не пізніше, ніж за 15 календарних днів до початку кварталу, з якого особа бажає перейти на ставку єдиного податку 3 %.

Реєстрація платником ПДВ при переході зі ставки єдиного податку 5 % на ставку 3 %. У наказі, що коментується, прямо описується один можливий випадок такого переходу — єдиноподатник відповідає умовам, наведеним в абз. «г» п. п.п. 4 п. 293.8 ПК, тобто коли за останні 12 календарних місяців обсяг постачань послуг (робіт) (!товари не враховуються) платникам ПДВ перевищить 300000 грн. У цьому випадку, як зазначено в п.п. 3.6.2 Положення про реєстрацію, реєстраційну заяву має бути подано до органу податкової служби не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому досягнуто зазначений обсяг оподатковуваних операцій.

Водночас, зазначимо, що у своїй Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 20.02.2012 р. № 131 (див. с. 32 цього номера), податківці визнали можливість перейти зі ставки 5 % на ставку 3 % і тим єдиноподатникам, які не набрали обсяги 300 тис. грн. за послугами/роботами, але при цьому відповідають умовам обов'язкової або добровільної реєстрації, установленим ст. 181 і 182 ПК. Але в наказі, що коментується, прямо про можливість такого переходу не йдеться. При цьому сподіваємося, що на практиці податківці все ж керуватимуться Узагальнюючою податковою консультацією, як такою, що уточнює норми Положення про реєстрацію.

Реєстрація платником ПДВ при переході з I і II груп до групи III зі сплатою єдиного податку за ставкою 3 %. Перейти до групи III зі сплатою єдиного податку за ставкою 3 % підприємці-єдиноподатники можуть у разі перевищення граничних обсягів доходів, установлених для них п. 291.4 ПК (таку можливість прямо передбачено п. 293.8 ПК). Проте для цього такі єдиноподатники мають відповідати (п.п. 3.6.4 Положення про реєстрацію):

— вимогам, визначеним для третьої групи платників єдиного податку;

— критеріям для реєстрації платників ПДВ, установленим ст. 181 і 182 ПК.

Реєстраційна заява згідно з вимогами п.п. 3.6.4 Положення про реєстрацію подається одночасно із заявою про перехід на застосування ставки єдиного податку в розмірі 3 % не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, в якому допущено перевищення обсягу доходів.

Слід зазначити, що в новій редакції Положення про реєстрацію також передбачено й можливість добровільного переходу єдиноподатників з групи 1 до групи 3 на сплату єдиного податку за ставкою 3 % (аналогічний підхід, на наш погляд, має працювати і в разі переходу з групи 2 до групи 3, проте безпосередньо в Положенні про реєстрацію про цей випадок прямо нічого не зазначено). Реєстраційна заява має подаватися не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку кварталу, з якого особа бажає перейти на ставку 3 %. При цьому слід ураховувати таке: щоб перейти на ставку 3 %, особі треба зареєструватися платником ПДВ, а зробити це можна тільки в тому випадку, якщо особа відповідає критеріям обов'язкової або добровільної реєстрації. Єдиноподатники першої групи зможуть відповідати таким критеріям тільки після перевищення обсягу доходу.

Перехід з єдиного податку на загальну систему оподаткування. Зареєструватися платником ПДВ в обов'язковому порядку єдиноподатнику, який переходить на загальну систему, треба буде якщо він відповідає критеріям для обов'язкової реєстрації платником ПДВ, наведеним у ст. 181 ПК. Реєстраційну заяву згідно з вимогами п.п. 3.6.1 Положення про реєстрацію треба подати не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на загальну систему оподаткування.

Зареєструватися платником ПДВ можна і на добровільних засадах, за умови, що суб'єкт господарювання відповідає критеріям для добровільної реєстрації, установленим ст. 182 ПК. Реєстраційна заява в цьому випадку подається не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така особа вирішила добровільно зареєструватися платником ПДВ.

При цьому реєстрація осіб платниками ПДВ здійснюється не раніше дати зміни системи оподаткування (абз. 2 п. 3.7 Положення про реєстрацію).

 

Інші зміни

Зміна форм реєстраційних документів. Зміни торкнулися і форм реєстраційних документів. Так, у новій редакції викладено форми:

1. Реєстраційної заяви (ф. № 1-ПДВ) . Її форма значно спростилася. Перелік розділів, що підлягають заповненню, скоротився з 21-го до 14. Так, тепер не треба надавати відомості про:

— перелік видів діяльності;

— рахунки, відкриті у фінансових установах;

— перелік приміщень платника податку, його філій, представництв і інших відокремлених підрозділів;

— фізичних осіб, які мають право здійснювати дії від імені юридичної особи без доручення, у тому числі підписувати договори.

Також у розділі «Відомості про відповідальних осіб платника податку» тепер не треба наводити відомості про попереднє та додаткове місця роботи таких осіб, а також місце їх фактичного проживання.

2. Заяви про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму обкладення ПДВ (форма № 1-РС). Згідно з вимогами п.п. 6.2.3 Положення про реєстрацію заява повинна містити виключний перелік видів економічної діяльності сільгосппідприємства, які підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства і визначені ст. 209 ПК. Достовірність відомостей про види економічної діяльності сільгосппідприємства підтверджується витягом з Єдиного держреєстру, що додається до заяви і містить відомості про види економічної діяльності сільгосппідприємства на основі Національного класифікатора України КВЕД ДК 009:2010. До 31.12.2012 р. дані про види економічної діяльності можуть бути надані на підставі КВЕД ДК 009:2005, якщо в Єдиному держреєстрі щодо заявника містяться відомості про види економічної діяльності на підставі цього Класифікатора.

При цьому зауважимо, що згідно з п.п. 6.2.5 Положення про реєстрацію в разі зміни даних про види діяльності сільгосппідприємства — суб'єкта спеціального режиму оподаткування, у тому числі зміни кодів КВЕД-2005 (який може застосовуватися тільки до кінця 2012 року) на коди КВЕД-2010 потрібна заміна Спецсвідоцтва. Тобто цілком очевидно, що зі втратою КВЕД-2005 наприкінці поточного року чинності всіх спецрежимників сільгосп-ПДВ очікує заміна Спецсвідоцтв у порядку, визначеному п. 6.5 Положення про реєстрацію.

3. Свідчення сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму обкладення ПДВ (форма № 2-РС). Пунктом 4 наказу, що коментується, установлено, що з метою економії бюджетних коштів до 01.01.2013 р. дозволено видавати старі посвідчення за ф. 2-РС.

Уточнено порядок використання реквізитів старого свідоцтва в період перереєстрації. Так, у п. 4.3 Положення про реєстрацію зазначено: якщо зміни в даних платника ПДВ торкаються найменування юрособи (крім випадку реорганізації) або прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця, то при використанні реквізитів старого свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).

Наказ, що коментується, набув чинності з 12.03.2012 р. — з дня його офіційного опублікування в газеті «Офіційний вісник України».

 

Марина Казанова

 

img 1

 

img 2

 

img 3
img 4

 

img 5
img 6

 

img 7
img 8

 

img 9
img 10

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі