Єдиний реєстр податкових накладних
Підприємством отримано податкову накладну, що підлягає реєстрації в ЄРПН. Чи повинне підприємство перевіряти факт реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН та якими будуть наслідки для підприємства, якщо така податкова накладна виявиться незареєстрованою?
Перш за все зазначимо, що реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) підлягають:
— податкові накладні із сумою ПДВ більше 10 тис. грн.;
— податкові накладні, виписані на постачання імпортних або підакцизних товарів незалежно від зазначеної в них суми ПДВ.
Якщо податкова накладна підлягає реєстрації в ЄРПН, постачальник зобов’язаний надати її покупцеві після реєстрації в ЄРПН (абз. 2 п. 201.10 ПК). У верхній лівій частині оригіналу такої податкової накладної має бути проставлено помітку «Х» у полі «Включено до ЄРПН». На реєстрацію податкової накладної постачальнику відводиться 20 календарних днів, наступних за датою її виписки (абз. 7 п. 201.10 ПК). Якщо цей строк буде пропущено, зареєструвати податкову накладну в ЄРПН не можна.
Відсутність факту реєстрації податкової накладної в ЄРПН не дає права покупцеві на включення сум ПДВ до податкового кредиту (абз. 9 п. 201.10 ПК). Тому в інтересах покупця перевірити факт такої реєстрації. При цьому зазначимо, що така перевірка є правом покупця, а не обов’язком. Якщо покупець довіряє постачальнику, то він може й не перевіряти факт реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Для перевірки факту реєстрації податкової накладної покупець має право подати запит до ЄРПН та отримати з нього відповідний витяг (п. 13 Порядку № 1246). Для того, щоб отримати інформацію з ЄРПН, покупцю необхідно мати спеціальне програмне забезпечення, ЕЦП і договір з податковою про визнання електронних документів. Запит підлягає накладенню ЕЦП (перший підпис — бухгалтера/головного бухгалтера або керівника, другий — аналог відбитку печатки покупця) та шифруванню, після чого надсилається на електронну адресу Центру обробки електронних звітів ДПСУ. Не пізніше наступного операційного дня платнику мають надіслати підписаний ЕЦП і зашифрований витяг з ЄРПН, в якому зазначається витяг з відповідною інформацією, — на запит про податкову накладну.
Для підтвердження факту реєстрації податкової накладної в ЄРПН досить часто покупці просять від постачальника надати разом з податковими накладними копії квитанцій про їх реєстрацію. Проте зазначимо, що постачальник зовсім не зобов’язаний надавати такий документ покупцю.
Якщо податкова накладна не буде зареєстрована в ЄРПН, то єдиний спосіб зберегти податковий кредит для покупця — подати заяву зі скаргою на постачальника (додаток Д8 до декларації) (абз. 11 п. 201.10 ПК). Якщо таку скаргу на постачальника подано, то відсутність факту реєстрації податкової накладної в ЄРПН не є підставою для зменшення податкового кредиту (абз. 10 п. 201.10 ПК, лист Державної податкової служби України від 23.09.2011 р. № 1332/7/22-1417/462).
Проте тут варто звернути увагу на те, що подати таку заяву можна тільки разом з податковою декларацією за звітний податковий період (п. 201.10 ПК), тобто тільки з декларацією з ПДВ за період, в якому відбувся факт сплати податку постачальнику або факт отримання товарів/послуг, що підтверджується відповідними документами. Зробити це через період не можна (консультація в ЄБПЗ; розділ 130.25). Якщо покупець не подасть скаргу, право на податковий кредит буде втрачено.
До заяви слід додати копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Документально підтверджувати факт нереєстрації податкової накладної в ЄРПН чинне законодавство не вимагає.
Наявність такої скарги може стати підставою для проведення позапланової виїзної перевірки постачальника з метою з’ясування достовірності та повноти нарахування ним податкових зобов’язань з ПДВ (абз. 11 п. 201.10 ПК).
Марина Казанова