Теми статей
Обрати теми

Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань, пов’язаних з обов’язковою реєстрацією осіб як платників податку на додану вартість

Редакція ПК
Наказ від 06.07.2012 р. № 588

Наслідки несвоєчасної реєстрації платникомПДВ

Затверджена наказом Державної податкової служби України від 06.07.2012 р. № 588

Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань, пов’язаних з обов’язковою реєстрацією осіб як платників податку на додану вартість

 

В Узагальнюючій податковій консультації вживаються такі скорочення:

Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI — Кодекс;

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1394, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.11.2011 за № 1369/20107 (із змінами і доповненнями), — Положення № 1394;

Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.11.2011 № 1492, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.12.2011 за № 1490/20228 (із змінами і доповненнями), — Порядок № 1492;

Порядок реєстрації особи як платника податку на додану вартість регулюється статтями 180 — 183 Розділу V Кодексу та регламентується Положенням № 1394.

Коло осіб, які для цілей оподаткування податком на додану вартість мають право бути платниками податку на додану вартість, визначено у підпункті 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 Розділу I Кодексу.

Статтями 181 та 182 Розділу V Кодексу визначено вимоги, за яких особи можуть або зобов’язані зареєструватись як платники податку на додану вартість.

Відповідно до пункту 181.1 статті 181 Розділу V Кодексу під обов’язкову реєстрацію як платника податку на додану вартість підпадає особа (крім особи, яка є платником єдиного податку), у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з Розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300 тис. грн. (без урахування податку на додану вартість).

Особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, повинна подати до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву платника податку на додану вартість за формою № 1-ПДВ (далі — Заява). Така Заява подається до органу державної податкової служби не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто загального обсягу оподатковуваних операцій понад 300 тис. грн. (пункти 183.1 та 183.2 статті 183 Розділу V Кодексу).

При цьому, якщо останній день строку подання Заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день, останнім днем строку вважається наступний за вихідним, святковим або неробочим робочий день (пункт 183.6 статті 183 Розділу V Кодексу).

Будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, і у випадках та порядку, передбаченими статтями 180 — 183 Розділу V Кодексу, не подала до органу державної податкової служби Заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату податку на додану вартість на рівні зареєстрованого платника податку на додану вартість без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування (пункт 183.10 статті 183 Розділу V Кодексу).

Податкова звітність з податку на додану вартість подається до органу державної податкової служби особою, яка зареєстрована платником податку на додану вартість згідно з вимогами Розділу V Кодексу (пункт 10 Розділу I Порядку № 1492).

Підпунктом 54.3.1 пункту 54.3 статті 54 Розділу II Кодексу визначено, що контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму грошових зобов’язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, якщо, зокрема, платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію.

Відповідно до пункту 123.1 статті 123 Розділу II Кодексу у разі, якщо контролюючий орган самостійно визначає суми податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 Розділу II Кодексу, це тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов’язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Запитання 1. З якої дати в особи, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, але не подала у встановлені Кодексом терміни Заяву, виникає обов’язок щодо нарахування та сплати податкових зобов’язань з податку на додану вартість?

Відповідь.  Обов’язок щодо нарахування та сплати податкових зобов’язань з податку на додану вартість у такої особи виникає з дня, наступного за граничним днем, який встановлений для подання Заяви, тобто з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 300 тис. гривень.

При цьому, якщо останній день строку подання Заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день, то такий обов’язок виникає з другого за вихідним, святковим або неробочим робочого дня (пункт 183.6 статті 183 Розділу V Кодексу).

Запитання 2 . Чи може особа, яка не подала своєчасно Заяву, подати за період з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 300 тис. грн., і до моменту реєстрації її як платника податку на додану вартість податкову декларацію з податку на додану вартість та задекларувати суму податку, що підлягає сплаті до бюджету?

Відповідь.  Особа, яка не зареєстрована як платник податку на додану вартість, не має права подавати податкові декларації з податку на додану вартість, але може самостійно сплатити обраховану суму податку на додану вартість. При цьому штрафи за неподання податкових декларацій з податку на додану вартість до такої особи не застосовуються.

Запитання 3. Який штраф передбачений чинним законодавством у разі якщо особа, що підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, не подала своєчасно Заяву та, відповідно, не зареєструвалась як платник податку на додану вартість?

Відповідь.  Такій особі орган державної податкової служби зобов’язаний самостійно за результатами проведення документальної перевірки визначити суму податкового зобов’язання з податку на додану вартість без врахування сум податку, нарахованих під час придбання товарів/послуг, та застосувати штраф у розмірі 25 відсотків (50 відсотків — при повторному порушенні) суми такого зобов’язання.

 

Директор Департаменту
оподаткування юридичних осіб
Л. Г. Павелко

 

Коментар редакції

У консультації податківці роз’яснили, які податкові наслідки виникають в особи в разі її несвоєчасної реєстрації як платника ПДВ. Зазначимо, що згідно зі ст. 183.2 ПК особа, в якої обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців перевищив 300 тис. грн., зобов’язана не пізніше 10 числа місяця, що настає за місяцем досягнення граничного обсягу, подати заяву на реєстрацію платником ПДВ. Якщо реєстраційну заяву не буде подано, тоді відповідно до норми п. 183.10 ПК особа несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

В Узагальнюючій консультації податківці якраз і порушили питання, пов’язані із застосуванням цієї норми.

1. З якого саме числа особа, яка несвоєчасно подала реєстраційну заяву, повинна нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ? Зазначимо, що до 06.08.2011 р. (до набуття чинності Законом № 3609) п. 183.10 ПК було передбачено, що платник, який несвоєчасно подав заяву на реєстрацію платником ПДВ, зобов’язаний був нараховувати податкові зобов’язання з 1-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому досягнуто граничного обсягу 300 тис. грн. Проте після 06.08.2011 р. таку вимогу з ПК виключили, а отже, питання про дату, з якої потрібно нараховувати податкові зобов’язання, стало відкритим. У консультації податківці пояснили, що обов’язок з нарахування податкових зобов’язань в особи, яка несвоєчасно подала заяву на реєстрацію*, виникають з дня, наступного за граничним днем подання заяви, тобто з 11 числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому досягнуто обсяг у 300 тисяч. При цьому ДПСУ уточнила: якщо останній день 10-денного строку подання заяви припадає на вихідний чи святковий день, то обов’язок щодо нарахування та сплати ПДВ виникає з другого робочого дня, наступного за неробочим.

2. Чи може особа, яка несвоєчасно подала реєстраційну заяву, подати декларацію з ПДВ за період з 11 числа до дати реєстрації? Податківці в консультації зазначили, що декларацію з ПДВ може подавати тільки зареєстрований платник ПДВ. Відповідно до моменту такої реєстрації декларацію подавати не можна. У зв’язку з цим, як зазначено в Узагальнюючій консультації до особи не може бути застосовано штраф, передбачений п. 120.1 ПК за неподання такої декларації.

* Якщо реєстраційну заяву подано своєчасно, то податкові зобов’язання з ПДВ виникають з моменту реєстрації особи як платника ПДВ (див. лист ДПСУ від 01.11.2011 р. № 4800/7/15-3317).

Податкові зобов’язання, нараховані до моменту реєстрації платником ПДВ, скоріше за все, не можна буде включити й до першої декларації з ПДВ, яку особа подасть будучи вже платником ПДВ. Адже згідно з п. 202.1 ПК першим звітним періодом є «період, який починається з дня такої реєстрації та закінчується останнім днем першого повного календарного місяця».

Тут виникає запитання: а як же тоді сплатити такі податкові зобов’язання, якщо вони не будуть відображені в декларації з ПДВ? На нашу думку, у цьому випадку платнику доведеться дочекатися перевірки ДПСУ, за результатами якої податковий орган вручить відповідне податкове повідомлення-рішення. Адже виходячи з норм ПК, підставою для сплати податкових зобов’язань з ПДВ може бути або (1) податкова декларація, або (2) податкове повідомлення-рішення.

Водночас ДПСУ в Узагальнюючій консультації зазначає, що такі податкові зобов’язання особа може сплатити й самостійно. Щоправда, яким саме чином це зробити, у консультації не сказано. При цьому зазначимо, що кажучи про можливість самостійної сплати податкових зобов’язань, ДПСУ суперечить цьому, відповідаючи на третє запитання, присвячене штрафним санкціям за несвоєчасну реєстрацію платником ПДВ.

3. Які штрафні санкції, накладаються у зв’язку з несвоєчасною реєстрацією платником ПДВ? Як випливає з Узагальнюючої консультації, штраф у разі несвоєчасного подання Реєстраційної заяви доведеться сплатити в будь-якому разі. Штраф застосовується згідно з п. 123.1 ПК — у розмірі 25 % від суми податкового зобов’язання. При цьому суму податкових зобов’язань, як зазначено в консультації, орган державної податкової служби повинен визначити «самостійно за результатами проведення документальної перевірки». Таким чином, скоріше за все, саме за результатами перевірки на підставі податкового повідомлення-рішення особа і сплатить податкові зобов’язання з ПДВ, що виникли в неї до моменту реєстрації платником ПДВ.

 

Марина Казанова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі