Теми статей
Обрати теми

Як різниці показати? — Мінфіну нічого сказати

Редакція ПК
Лист від 24.05.2013 р. № 31-08410-07-29/15861

ЯК РІЗНИЦІ ПОКАЗАТИ? — МІНФІНУ НІЧОГО СКАЗАТИ

Лист Міністерства фінансів України від 24.05.2013 р. № 31-08410-07-29/15861

 

Міністерство фінансів України на Ваш запит щодо окремих питань фінансової звітності повідомляє.

Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі — Закон) публічні акціонерні товариства складають фінансову звітність і консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності.

Підприємства зобов’язані подавати квартальну та річну фінансову звітність. Проміжна звітність складається щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року у складі балансу та звіту про фінансові результати.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до зазначених органів фінансова звітність подається у складі, визначеному Законом.

Форма фінансової звітності та склад її статей визначаються Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 р. № 73, яким, зокрема, не передбачено відображення у фінансовій звітності податкових різниць. Планується інформацію про податкові різниці розкривати у примітках до фінансової звітності.

 

Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку
М. Чмерук

 

Коментар редакції

Нонсенс якийсь виходить… Листом, що коментується, Мінфін визнав свої недопрацювання і, схоже, що й сам того не зрозумів. Судіть самі: відображати податкові різниці планується в примітках до фінансової звітності, при цьому самі примітки подаються лише в складі річної фінансової звітності. А як відображати податкові різниці протягом року при складанні проміжної фінзвітності представники Мінфіну так і не розтлумачили: виходить, цього просто не потрібно робити, а смиренно чекати кінця року.

Крім того, варто зауважити, що діюча форма приміток до фінансової звітності не містить рядків чи окремої таблиці, яка б давала можливість розкрити інформацію про податкові різниці, проте Мінфіном розроблено проект спеціального звіту (складової частини приміток до фінансової звітності), який передбачатиме таку можливість.

На сьогодні ж виходить, що ПАТ щокварталу зобов’язані складати фінансову звітність (у складі балансу та звіту про фінансові результати), застосовуючи при цьому міжнародні стандарти фінансової звітності, от тільки дієвих механізмів для цього законодавством нашої країни не передбачено. Як тоді враховувати податкові різниці: в голові тримаючи, але на практиці не застосовуючи?

Процитуємо розд. ІІІ Положення бухгалтерського обліку «Податкові різниці», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.01.2011 р. № 27 (далі —
ПБО 27), для розуміння «різнобою» в позиціях Мінфіну:

«1. У фінансовій звітності відображаються постійні та тимчасові податкові різниці, які мають враховуватися при визначенні податкового прибутку (збитку) звітного періоду, за відповідними групами з виділенням постійних податкових різниць, що підлягають вирахуванню, постійних податкових різниць, що підлягають оподаткуванню, тимчасових податкових різниць, що підлягають вирахуванню, тимчасових податкових різниць, що підлягають оподаткуванню.

2. У примітках до фінансової звітності наводиться загальна сума тимчасових податкових різниць, яка підлягає врахуванню при визначенні податкового прибутку (збитку) у наступних періодах, з виділенням суми тимчасових податкових різниць, що підлягають вирахуванню, та суми тимчасових податкових різниць, що підлягають оподаткуванню.

У такому самому порядку наводиться сума тимчасових податкових різниць, пов’язаних з: основними засобами і нематеріальними активами; запасами».

Звертає на себе увагу той факт, що Мінфін уже не вперше роз’яснює питання стосовно відображення інформації у фінансовій звітності саме таким чином, як у листі, що коментується. Так, посилаючись на свій-таки лист від 04.01.2013 р. № 31-08410-06-5/188, представники Міністерства зазначили, що при складанні фінансової звітності за міжнародними стандартами фінансової звітності в тих випадках, коли цими стандартами вимагається розкривати у фінансовій звітності інформацію, представлення якої не передбачено чинними формами фінансової звітності, така інформація розкривається у примітках до фінансових звітів (лист від 07.05.2013 р. № 31-08410-07-29/14073).

Підсумовуючи вищесказане, зазначимо:

по-перше , чинне з 01.01.2013 р. ПБО 27 фактично не виконується, адже у діючих формах фінансової звітності інформацію про податкові різниці немає можливості розкрити не те що в проміжній фінансовій звітності, але і в річній (хоча, можливо, останнє явище є тимчасовим);

по-друге , так само не виконуються і норми ПК, а саме:

абз. 3 п. 46.2 ПК , відповідно до якого платник податків має зазначати тимчасові та постійні податкові різниці у складі фінансової звітності за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (тобто Мінфіном);

абз. 2 п. 1 підрозд. 4 розд. XX ПК , відповідно до якого суб’єкти господарювання — платники податку на прибуток подають фінансову звітність з урахуванням податкових різниць починаючи зі звітних періодів 2013 року.

У той же час винити платників податку на прибуток у тому, що Мінфін затвердив форми звітності, що не передбачають розкриття відповідної інформації, неправомірно, а подання цієї інформації в якійсь іншій формі не передбачено ані ПК, ані Законом про бух-облік, ані ПБО 27.

Як наслідок, платникам податку на прибуток (і не лише тим, які подають податкову декларацію за підсумками року, але й тим, що звітують з податку щоквартально, подаючи при цьому фінансову звітність до відповідного територіального органу Міндоходів) не варто морочити собі голову над відображенням у фінансовій звітності податкових різниць. Принаймні поки що. Тож будь-які претензії з цього приводу з боку контролюючих органів будуть безпідставними, тому сміливо доводьте свою правоту! Ми ж постарались зробити все від нас залежне для того, щоб у вас це вийшло.

Наостанок порадимо вам усе ж мати на увазі норми п. 7 розд. ІІ ПБО 7, відповідно до якого при систематизації інформації, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, в регістрах синтетичного та аналітичного обліку обов’язково проводиться аналіз господарської операції на наявність податкових різниць. Після цього інформація про тимчасові і постійні податкові різниці накопичується в регістрах бухгалтерського обліку, зокрема шляхом виділення окремих граф для їх відображення (за відповідною класифікацією — тимчасова або постійна) або в інший спосіб, що забезпечуватиме реєстрацію і накопичення відповідної інформації для її розкриття у фінансовій звітності (п. 9 розд. ІІ ПБО 27). Просто хтозна, як далі розвиватиметься історія з податковими різницями…

 

Юрій Товстоп’ят

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі