Теми статей
Обрати теми

Податок на нерухомість: для одних — уже реалії, для інших — ще перспективи

Редакція ПК
Стаття

Податок на нерухомість: для одних — уже реалії, для інших — ще перспективи

Ось уже котрий рік поспіль ситуація навколо податку на нерухомість розвивається під гаслом «гамлетівського»: «бути чи не бути…». Причому на початку 2013 року вирішили, що такому податку точно бути, проте в середині року нібито передумали.

У цій статті пропонуємо розібратися в ситуації, що склалася.

Яна Клиженко, економіст-аналітик

 

Цього року ми вже двічі інформували* читачів про долю податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі — податок на нерухомість), щоразу попереджаючи про необхідність його сплати у 2013 році за поточний рік.

* Див. оглядову статтю «Податок на «хатинку» («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 3 (51), с. 57), а також лист Державної податкової служби України від 01.03.2013 р. № 1246/А/17-3214 і коментар до нього («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 9 (57), с. 12).

І от знову виникла нагальна необхідність повернутися до розмови про цей податок. Річ у тім, що 4 липня 2013 року ВРУ прийнято законопроект № 2405, який 15 липня 2013 року передано на підпис Президенту. Зауважимо, що в разі підписання Президентом такого законопроекту до порядку справляння податку на нерухомість буде внесено істотні зміни.

Отже, укотре поговоримо про податок на нерухомість. Спершу узагальнимо ситуацію на сьогодні.

 

Як ідуть справи?

 

Відповідно до п.п. 265.1.1 ПК платниками податку є фізичні та юридичні особи, у тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової нерухомості.

На дату передачі номера до друку добросовісні платники — юридичні особи:

— уже відзвітували в територіальних органах Міндоходів (звичніше — орган ДПС, податкова). Так, згідно з п.п. 265.7.5 ПК декларацію про податок на нерухомість за 2013 рік потрібно було подати до 1 лютого 2013 року. Зауважимо, що форму Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затверджено наказом Мінфіну України від 25.12.2012 р. № 1408. Причому, за традицією, порядок заповнення форми залишено на відкуп платникам. Водночас деякі особливості декларування роз’яснено в листі ДПС у м. Києві від 06.06.2013 р. № 805/10/06-4-06;

сплатили податок на нерухомість за І і II квартали 2013 року. Нагадаємо, що п.п. 265.10.1 ПК вимагає сплачувати податок на нерухомість авансовими внесками поквартально до 30 числа місяця, наступного за звітним кварталом. Тобто розрахований на 1 січня 2013 року у звітній декларації та поділений на квартали податок на нерухомість потрібно сплатити: до 30 квітня 2013 року, до 30 липня 2013 року, до 30 жовтня 2013 року і до 30 січня 2014 року.

У свою чергу, платники — фізичні особи, як повідомляє прес-служба Міндоходів*, почали отримувати податкові повідомлення-рішення про сплату податку на нерухомість. Як відомо, відповідно до п.п. 265.7.1 ПК обов’язок обчислити податок покладено на територіальні органи Міндоходів, які проводять такий розрахунок на основі даних, отриманих від органів державної реєстрації прав на нерухоме майно.

* Цікаво зазначити, що згідно з п.п. 265.7.2 ПК податкові повідомлення-рішення надсилаються платникам до 1 липня. А от повідомлення прес-служби Міндоходів про початок відправки квитанцій платникам датовано 3 липня 2013 року.

Відповідно, завдання платників податків — дочекатися отримання податкового повідомлення-рішення з відповідними платіжними реквізитами і сплатити зазначену в ньому суму податку протягом 60 днів з дня його вручення через установи банків та поштові відділення** (п.п. «а» п.п. 265.10.1 ПК). Зауважимо, що особливо відповідальні платники податку вже сплатили зазначені суми.

** Жителі сільської та селищної місцевості можуть сплачувати податок через каси сільських (селищних) рад. Як зазначає податкова на своєму офіційному сайті, малозабезпечені громадяни можуть сплачувати нараховану суму податку частинами. Для оформлення розстрочки їм необхідно звернутися до податкових органів.

Проте, як уже зазначено вище, на горизонті з’явилися перспективи чергових змін. Далі розглянемо, як позначиться на платниках підписання Президентом законопроекту № 2405.

 

Що зміниться для фізосіб?

 

Мабуть, найглобальніші зміни чекають саме платників — фізичних осіб. Причому, як не дивно, майже усі — на краще.

По-перше, законопроект № 2405 передбачає звільнення фізичних осіб від сплати податку на нерухомість у 2013 році. Інакше кажучи, обов’язок сплати такими платниками податку за 2013 рік переноситься на 2014 рік.

Для 2013 року законопроектом № 2405 установлюється спеціальний порядок сплати податку для фізосіб.

Зокрема, до 1 липня*** власники житлової нерухомості за місцем проживання повинні отримати повідомлення про кількість об’єктів і розміри їх житлової площі для звірки, яку можна здійснити до 31 грудня 2013 року на підставі оригіналів документів про право власності. Протягом 10 днів після закінчення звірки податкові органи за місцем проживання платників відправлять своїм колегам за місцем знаходження об’єктів звірені дані.

*** Можливо, після підписання законопроекту № 2405 Президентом цей строк буде продовжено.

Водночас уже сплачені в поточному році суми податку можна або:

повернути після набуття чинності нововведеннями, звернувшись із заявою до територіального органу Міндоходів (своєї податкової). Причому для надання заяви про повернення надмірно сплаченого податку у платника є три роки;

зарахувати на сплату податку у 2014 році.

По-друге, передбачається розширення списку об’єктів житлової нерухомості, що не підлягають оподаткуванню (перелічені в п.п. 265.2.2 ПК). При цьому законодавці пропонують звільнити від оподаткування:

— не тільки цілі об’єкти житлової нерухомості, розташовані в зонах відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, визначених законом, а й їх частини (нововведення в п.п. «б» п.п. 265.2.2 ПК);

— об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частини, що належать фізособам, які відповідно до закону мають статус багатодітних чи прийомних, або малозабезпечених сімей, опікунів, піклувальників дітей, але не більше одного такого об’єкта на сім’ю, опікуна, піклувальника (нова редакція п.п. «г» п.п. 165.2.2 ПК);

— житлові об’єкти, у тому числі їх частини, що належать дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, і особам з їх числа, а також дітям-інвалідам, які виховуються одинокою матір’ю (батьком), але не більше одного такого об’єкта на дитину (п.п. 265.2.2 ПК буде доповнено п.п. «е»).

Зверніть увагу: у статті «Податок на «хатинку» («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 3 (51), с. 57) ми говорили про можливість оптимізації сплати податку на нерухомість шляхом перетворення загальної спільної власності на загальну пайову. Проте тоді нас бентежила відсутність такого об’єкта оподаткування, як частина об’єкта житлової нерухомості. А от нова редакція п.п. 265.2.1 ПК усі сумніви, пов’язані з цим, нівелює, адже після реформування об’єктом оподаткування визнаватиметься об’єкт житлової нерухомості, у тому числі його частина.

По-третє, у перспективі об’єднання бази оподаткування за декількома об’єктами в одну суму. Інакше кажучи, якщо зараз п.п. 265.3.4 ПК приписує в разі наявності у платника декількох об’єктів житлової нерухомості обчислювати базу оподаткування окремо за кожним таким об’єктом, то після підписання Президентом законопроекту № 2405 житлова площа всіх об’єктів нерухомості фізособи (у тому числі різних видів) підсумовуватиметься. Більше того, пільга у вигляді зменшення бази оподаткування (п.п. 265.4.1 ПК) застосовуватиметься до сумарної житлової площі всіх об’єктів житлової нерухомості.

По-четверте, певних змін зазнає порядок надання пільг згідно з п. 265.4 ПК. Зокрема, завдяки підсумовуванню об’єктів нерухомості збільшиться кількість пільговиків.

Нагадаємо, що спочатку пільга застосовувалася до одного об’єкта житлової нерухомості. Відповідно, якщо у платника у власності перебувало декілька об’єктів житлової нерухомості, то до площі одного з них могла застосовуватися пільга, тоді як площі інших об’єктів підлягали оподаткуванню в повному обсязі.

Після набуття чинності змінами пільга застосовується до сумарної житлової площі всіх об’єктів житлової нерухомості. Отже, більшість платників податків зможуть розраховувати на пільгу.

Причому законом запроваджується пільга на змішані види житлових об’єктів: сумарна житлова площа квартир і житлових будинків (у разі одночасного перебування у власності платника податків) може бути зменшена на 370 м2. У свою чергу, незалежно від кількості сумарну площу квартири/квартир (їх частин) може бути зменшено на 120 м2, а житлового будинку/житлових будинків (їх частин) — на 250 м2.

Пільга, як і раніше, надаватиметься один раз за кожен базовий податковий (звітний) період (рік).

Водночас у ПК з’явиться заборона застосування пільги до об’єктів, що використовуються з метою отримання доходів (здавання в оренду, лізинг, використання в підприємницькій діяльності).

Ну й нарешті, про ставки. Після набуття чинності змінами їх буде встановлено у фіксованому розмірі. Зокрема, ставка податку на нерухомість для власників:

— квартир, житлова площа яких не перевищує 240 м2, — не більше 1 % мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (далі — МЗП*). Якщо житлова площа квартири (квартир) перевищує 240 м2, то застосовується ставка 2,7 % МЗП;

— житлових будинків, житлова площа яких не перевищує 500 м2, — не більше 1 % МЗП. Якщо сумарна житлова площа житлового будинку/житлових будинків перевищує 500 м2, то застосовується ставка 2,7 % МЗП;

— для квартир і житлових будинків, житлова площа яких не перевищує 740 м2, ставка податку зафіксована і становить 1 % МЗП. Якщо ж сумарна житлова площа різних видів об’єктів житлової нерухомості перевищує 740 м2, то ставка податку становить 2,7 % МЗП.

* Відповідно до ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI встановлено розмір мінімальної зарплати, він станом на 1 січня 2013 року становить 1147 грн.

Нагадаємо, що ставка податку застосовується до сумарної площі об’єктів житлової нерухомості, зменшеної на розмір пільги.

До речі, після набуття чинності змінами інформування про необхідність сплати податку, а також звірка даних проходитимуть за місцем проживання платників податків, що істотно полегшить їм життя. Зокрема, нова редакція п.п. 265.7.2 ПК передбачає, що податкове повідомлення-рішення (із зазначенням суми податку та реквізитів органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової нерухомості) надсилається (вручається) платнику за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, наступного за базовим податковим (звітним) періодом (роком). Відповідно співробітники територіального органу Міндоходів за місцем проживання (реєстрації) платника податків протягом 10 днів інформують колег за місцезнаходженням об’єктів житлової нерухомості про відправку (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Проте такий порядок не діє на нерезидентів: їм податкові повідомлення-рішення надсилатимуться за місцезнаходженням об’єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності нерезидента.

 

Що зміниться для юросіб?

 

Платників податку на нерухомість — юридичних осіб очікують менш глобальні зміни.

Так, звітний період для юросіб залишиться без змін, тобто поточний рік. Проте продовжиться граничний строк подання декларації до 20 лютого. Нагадаємо, що у 2013 році юрособи звітували до територіальних органів Міндоходів до 1 лютого. Отже, за новими правилами, тобто за 2014 рік, відзвітувати потрібно буде не пізніше 19 лютого 2014 року (якщо, звичайно, на той час знову щось не зміниться).

Крім того, для платників-юросіб не виділяється змішана база оподаткування. При цьому ставки податку буде зафіксовано в таких розмірах за 1 м2 житлової площі об’єкта житлової нерухомості:

— для квартир, житлова площа яких не перевищує 240 м2, і житлових будинків, житлова площа яких не перевищує 500 м2, ставка податку становитиме 1 % розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року;

— для квартир, житлова площа яких перевищує 240 м2, і житлових будинків, житлова площа яких перевищує 500 м2, ставка податку становитиме 2,7 % розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Проте слід мати на увазі, що після набуття чинності змінами міські, селищні та сільські ради зможуть установлювати додаткові пільги з податку на об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у власності релігійних організацій України. Відомості про такі пільги органи місцевого самоврядування повинні будуть подавати до територіальних органів Міндоходів за місцезнаходженням житлової нерухомості до 1 лютого поточного року.

 

P.S.

 

На дату передачі номера до друку законопроект № 2405 перебуває на підписі у Президента. Причому спрогнозувати, коли він буде підписаний і чи станеться це взагалі, досить складно.

Зауважимо, що після отримання законопроекту Президент протягом 15 днів приймає рішення та або підписує закон (потім відбувається його офіційне опублікування), або повертає з пропозиціями для повторного розгляду.

Слід зазначити, що в разі підписання Президентом законопроекту № 2405 він набуде чинності наступного дня після офіційного опублікування.

Ну що ж, платникам, як завжди, залишається тільки чекати. Причому обережним фізособам, якщо граничний строк сплати податку за отриманим податковим повідомленням-
рішенням уже наближається (60 днів з моменту отримання податкового повідомлення-рішення), рекомендуємо сплатити податок. Навіть якщо виявиться, що у 2013 році цього робити не потрібно було, то сплачені суми можна буде або повернути, або врахувати в рахунок майбутніх платежів. А от юрособам і хвилюватися нічого — у поточному році їх нововведення не торкнуться.

 

Використані нормативні документи

ПК  — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Законопроект № 2405 — Проект закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо об’єктів нерухомості» від 27.02.2013 р. № 2405.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі