Теми статей
Обрати теми

Про деякі питання розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків

Редакція ПК
Лист від 24.04.2013 р. № 2039/7/99-99-11-02-03-17

Із чого почати розстрочку податкового боргу?

Лист Міністерства доходів і зборів України від 24.04.2013 р. № 2039/7/99-99-11-02-03-17

«Про деякі питання розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків»

 

Відповідно до пункту 2.3 Порядку розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.11.2012 р. № 1261 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2012 р. за № 2143/22455 (далі — Порядок), рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) щодо загально-державних податків та зборів на строк, що виходить за межі одного бюджетного року, приймається керівником (заступником керівника) Міністерства доходів і зборів України за погодженням з Міністерством фінансів України.

Разом з тим пунктом 3.1 Порядку визначено, що для розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платник податків звертається до підрозділу погашення податкового боргу органу державної податкової служби за місцем свого обліку або за місцем обліку такого грошового зобов’язання (податкового боргу) з письмовою заявою та додає відповідний пакет документів.

Тобто у будь-якому випадку платник податків зобов’язаний звернутися саме до органу ДПС, у якому він або його грошове зобов’язання (податковий борг) перебувають на обліку на дату звернення.

У разі якщо рішення про розстрочення (відстрочення) приймається органом державної податкової служби вищого рівня, орган державної податкової служби за місцем обліку платника податків або за місцем обліку його грошових зобов’язань (податкового боргу) протягом
10 календарних днів розглядає заяву платника, здійснює аналіз його фінансового стану та формує відповідний висновок про можливість надання розстрочення (відстрочення), який разом з копіями документів, доданих платником до заяви, надсилає на адресу органу державної податкової служби вищого рівня.

У такому самому порядку здійснюється розгляд заяви платника податків у разі, якщо рішення приймається Міністерством доходів і зборів України. При цьому Міндоходів приймає рішення протягом 10 календарних днів (пункт 3.2 Порядку).

Таким чином, платник податків звертається за місцем податкового обліку із заявою та пакетом документів, а у разі коли сума зобов’язання (боргу) або термін розстрочки (відстрочки) лежать поза межами компетенції органу ДПС, цей орган формує відповідний висновок та пересилає пакет документів органу ДПС регіонального рівня, який, у свою чергу, аналізує режим розстрочення та разом із власним висновком направляє пакет документів до Міндоходів.

Зазначене не позбавляє платника податків права додатково звертатися до регіонального органу ДПС та/або до Міндоходів, однак лише його звернення до територіального органу ДПС є обов’язковим.

При цьому виключень або інших умов щодо порядку розгляду звернень платників податків діючими законодавчими та нормативними актами не передбачено.

Враховуючи зазначене, звертаю увагу на необхідність дотримання вищенаведеного Порядку розгляду звернень платників податків щодо розстрочення або відстрочення грошових зобов’язань (податкового боргу) на суми, що лежать поза компетенцією державних податкових інспекцій, а також на терміни, що виходять за межі поточного бюджетного року.

 

Заступник Міністра

А. Ігнатов

 

Коментар редакції

Питання розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків регулюється ст. 100 ПК. Детальніше про порядок відстрочення та розстрочення ми вже розповідали на сторінках видання («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 22 (22), с. 44 — 50).

Зазначимо, що не так давно було видано новий Порядок розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.11.2012 р. № 1261, у зв’язку з чим наказ ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1036, яким було затверджено старий Порядок скасовано. Новий наказ набрав чинності 08.01.2013 р.

Утім, про суттєві зміни механізму розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань (податкового боргу) говорити не доводиться.

У листі, що коментується, Міндоходів звертає увагу на кілька моментів стосовно питання, що розглядається.

По-перше, Міністерство зазначає, що рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) щодо загальнодержавних податків та зборів на строк, що виходить за межі одного бюджетного року, приймається керівником (заступником керівника) Міністерства доходів і зборів України за погодженням з Міністерством фінансів України. При цьому бюджетний рік розпочинається 1 січня і закінчується 31 грудня.

Зауважимо, що Порядок уже встиг застаріти, адже в даному випадку посилається на керівника (заступника керівника) ДПСУ, в той час як відповідна служба вже стала надбанням історії.

Не до кінця зрозуміло, яким чином приймається аналогічне рішення щодо місцевих податків і зборів. Якщо рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) у межах одного бюджетного року приймається керівником (його заступником) органу ДПС, а крім того, затверджується фінансовим органом місцевого органу виконавчої влади, до бюджету якого зараховуються такі місцеві податки чи збори, то про випадки прийняття рішень, що виходять за межі одного бюджетного року, у Порядку взагалі не йдеться.

По-друге, описуючи порядок прийняття рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу), Міндоходів звертає увагу на те, що власне від платника податків при цьому вимагається лише подання до підрозділу погашення податкового боргу органу ДПС за місцем свого обліку або за місцем обліку такого грошового зобов’язання (податкового боргу) письмової заяви та відповідного пакета документів, які по своїй суті є економічним обґрунтуванням, що складається з:

— переліку обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин;

— аналізу фінансового стану;

— графіка погашення розстрочених (відстрочених) сум;

— розрахунків прогнозних доходів платника, що гарантують виконання графіка погашення.

Після цього платник має смиренно чекати рішення органу ДПС і до жодних активних дій вдаватись не зобов’язаний, що не відбирає в нього права додатково звертатися до регіонального органу ДПС та/або до Міндоходів.

Як нам здається, головна мета цього листа — привести в рамки податкового законодавства відносини платників та органів ДПС різного рівня і Міндоходів як органу найвищого рівня стосовно відповідних звернень, тим самим піднявши культуру цих взаємовідносин на вищий, порівняно із сучасним, рівень. Справа у тому, що, не бажаючи втрачати доволі значний проміжок часу на попередній розгляд відповідного звернення платника податків місцевим органом ДПС (10 календарних днів відповідно до п. 3.2 Порядку), а у випадку, якщо остаточне рішення приймається Міндоходів — ще 10 календарних днів на розгляд відповідного звернення регіональним органом ДПС, деякі платники одразу вдаються до звернень до органів вищого рівня. Проте це суперечить чинному податковому законодавству: обійти місцевий орган ДПС не вдасться в жодному разі. При цьому звернення до регіонального органу ДПС чи навіть до Міндоходів не призведе до позитивних зрушень в справі, якщо при цьому платник попередньо не звернувся до підрозділу погашення податкового боргу органу ДПС за місцем свого обліку або за місцем обліку грошового зобов’язання (податкового боргу).

Насамкінець зауважимо, що причиною прийняття остаточного рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) регіональним органом ДПС або Міндоходів може бути обмеження суми, стосовно якої кожен з цих органів упов-новажений приймати відповідні рішення. У наступній таблиці наведемо випадки та терміни розгляду звернень платників податків органами ДПС різних рівнів і Міндоходів як органу найвищого рівня.

 

Орган, що приймає остаточне рішення

Можливі випадки

Терміни попереднього розгляду, календарних днів

Терміни прийняття рішення, календар-них днів

Сумарний термін, протягом якого має бути прийнято рішення

сума грошових зобов’язань

строк розстрочення (відстрочення)

місцевим органом ДПС

регіо-
нальним органом ДПС

Орган ДПС за місцем обліку платника

Не більше 300 тис. грн.*

У межах одного бюджетного року

30

30

Регіональний орган ДПС

Понад 300 тис. грн., але не більше 3 млн грн.**

У межах одного бюджетного року

10

20

30

Міністерство доходів і зборів України

Понад 3 млн грн.

У межах одного бюджетного року

10

10

10

30

Будь-яка сума

Виходить за межі одного бюджетного року

* Якщо точніше, вказане обмеження повноважень щодо суми розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) поширюється на органи ДПС у містах з районним поділом (крім мм. Києва і Севастополя), в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонних та об’єднаних органах ДПС, спеціалізовані державні податкові інспекції.

** Якщо точніше, вказане обмеження повноважень щодо суми розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) поширюється на органи ДПС в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, Окружну ДПС — Центральний офіс з обслуговування великих платників податків ДПС.

 

Юрій Товстоп’ят

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі