Теми статей
Обрати теми

Податкові пільги… Від вас один клопіт

Редакція ПК
Стаття

Податкові пільги… Від вас один клопіт

Ті, хто користуються податковими пільгами, достеменно знають: безкоштовний сир буває тільки в мишоловці. Крім того, що кошти, не перераховані платником податків
до бюджету внаслідок користування податковими пільгами, потрібно чітко спрямовувати на визначені законодавством цілі, так щодо них ще й потрібно звітувати до податкових органів. Про заповнення звіту про суми податкових пільг і поговоримо.

Олександр Крук, економіст-аналітик

 

ПІЛЬГИ В ПОДАТКОВОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ

 

У ПК податковим пільгам присвячено окрему статтю — 30, п. 30.1 якої визначено, що податкова пільга — це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування і сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 ПК.

При цьому підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об’єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Відповідно до п. 30.9 ПК податкова пільга може надаватися шляхом:

а) податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування* до нарахування податку та збору;

б) зменшення податкового зобов’язання після нарахування податку та збору;

в) встановлення зниженої ставки податку та збору;

г) звільнення від сплати податку та збору.

* Згідно з п. 23.1 ПК база оподаткування — це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об’єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов’язання.

Перелік всіх податкових пільг станом на 01.04.2013 р. міститься в двох довідниках:

— Довіднику № 65/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, станом на 01.04.2013, доведеному листом ДПСУ від 29.03.2013 р. № 65/1 (далі — Довідник № 65/1) та

Довіднику № 65/2 інших податкових пільг станом на 01.04.2013, доведеному листом ДПСУ від 29.03.2013 р. № 65/2 (далі — Довідник № 65/2).

По мірі змін у податковому законодавстві центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, видає нові довідники. У 2012 році ДПСУ практикувала щоквартальне їх оновлення, і, схоже, подібна тенденція матиме місце і в цьому році. Варто зауважити, що видання двох довідників одночасно (один із яких містить перелік податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, а другий — інших податкових пільг) раніше ані ДПСУ, ані ДПАУ не практикували.

Довідники містять у собі коди пільг; зміст кожної з них; назву, номер та дату прийняття документа, яким установлено пільгу; початок дії пільги та її кінець (у тому випадку, якщо пільгу відмінено або законодавчо встановлено строк її дії); ознаку цільового призначення пільги (0** або 1); коментар (у разі потреби).

** Якщо пільга надається установам, організаціям, які фінансуються з державного та місцевого бюджетів.

При цьому Довідник № 65/2, на відміну від Довідника № 65/1, не містить інформації про кінець дії пільги та ознаку її цільового призначення.

Довідники містять перелік пільг з наступних податків та зборів:

— податок на прибуток;

— збір за першу реєстрацію транспортних засобів (тільки у Довіднику № 65/2);

— плата за землю;

— ПДВ;

— акцизний податок;

— місцеві податки та збори (тільки у Довіднику № 65/1);

— державне мито.

Відповідно до п. 30.5 ПК податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються виключно ПК, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до ПК. При цьому обов’язковим є врахування вимог законодавства України про захист економічної конкуренції, а точніше, Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 р. № 2210-III. У світлі цього питання доцільно наголосити, що згідно з п.п. 12.3.7 ПК сільським, селищним, міським радам не дозволяється встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів. Указують на це і податківці у відповіді на запитання у підкатегорії 135.06 ЄБПЗ.

Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії (п. 30.3 ПК).

Якщо інше не передбачено спеціальними нормами ПК, що встановлюють конкретний вид пільги, платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів. Позиція податківців при цьому відрізняється від норм ПК. Зокрема, в листі ДПАУ від 20.01.2011 р. № 1390/7/16-1517-01 було висловлено думку, що відмовитися від використання податкової пільги чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів платник податків вправі лише тоді, коли звільнення надається безпосередньо платнику податків, а не окремим операціям з постачання тих чи інших товарів чи надання тих чи інших послуг. Тим самим податківці виділили окрему категорію пільг — ті, які надаються не окремим платникам податків, а застосовуються при здійсненні операцій з постачання окремих товарів (послуг).

Така ж позиція прослідковується і у відпові-дях на запитання в ЄБПЗ (підкатегорія 135.01) щодо права юридичної особи або фізичної особи-підприємця відмовитись від використання податкових пільг. Обов’язковою умовою відмови при цьому є письмове повідомлення платником податків органу ДПС за місцем своєї податкової реєстрації.

У ПК такої категорії податкових пільг, як пільги, які застосовуються при здійсненні операцій з постачання окремих товарів (послуг), відшукати не вдасться. Та незважаючи на всю безглуздість аргументів податківців, їх висновки все ж доведеться брати до уваги.

Платникам податків, особливо тим, які скористались правом відмовитися від використання податкової пільги чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, необхідно пам’ятати: пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів із податків та зборів або відшкодовані з бюджету.

Відповідно до п. 30.6 ПК суми податку та збору, не сплачені суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, обліковуються таким суб’єктом — платником податків згідно з Порядком № 1233. Цим же документом затверджено й форму звіту про суми податкових пільг, про який ітиметься в наступному розділі статті.

 

ЗВІТ ПРО СУМИ ПОДАТКОВИХ ПІЛЬГ. ЗАГАЛЬНІ МОМЕНТИ

 

Відповідно до п.п. 16.1.6 ПК платник податків зобов’язаний подавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету в зв’язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання (щодо умовних податкових пільг — пільг, що надаються за умови використання коштів, вивільнених у суб’єкта господарювання внаслідок надання пільги, у визначеному державою порядку).

Суб’єкт господарювання, що не сплачує податки та збори у зв’язку з отриманням податкових пільг, веде облік сум таких пільг та складає звіт про суми податкових пільг за формою згідно з додатком до Порядку № 1233.

Відповідно до п. 3 Порядку звіт подається суб’єктом господарювання за 3, 6, 9 і 12 календарних місяців за місцем його реєстрації протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового періоду. У разі коли суб’єкт господарювання пільгами не користується, звіт не подається. У той же час, зважаючи на те, що заповнення звіту здійснюється наростаючим підсумком із початку року, у разі користування пільгою, скажімо, у I кварталі року подавати звіт доведеться щокварталу до кінця року незалежно від того, користувався платник указаною пільгою надалі чи ні. Принаймні чинити саме так велить платникам податків ЄБПЗ.

Незважаючи на деяку схожість звіту на податкову звітність, його все ж не можна ототожнювати з податковою декларацією або розрахунком. Звернула на це увагу й ДПС у м. Києві у своєму листі від 28.01.2013 р. № 833/10/06-406. У цьому листі столичні податківці, зокрема, зауважили, що згідно з п. 46.1 ПК податкова декларація, розрахунок — це документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених ПК) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Щодо звіту про суми податкових пільг не можна сказати, що на його підставі здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання, так само несправедливим буде твердження, що звіт свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку. Тому звіт про суми податкових пільг не є ані податковою декларацією, ані податковим розрахунком.

На підставі цього київські податківці резюмують, що норму ПК щодо перенесення останньою дня строку подання податкової декларації не можна застосувати до звіту про суми податкових пільг.

Нагадаємо, відповідно до п. 49.20 ПК, якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.

Зважаючи на те, що на звіт про суми податкових пільг указане правило не поширюється, граничні терміни його подання за звітні періоди 2013 р. наступні:

Звітний податковий період

Граничний термін подання звіту

6 календарних місяців

09.08.2013 р.

9 календарних місяців

08.11.2013 р.

12 календарних місяців

07.02.2014 р.

 

Далі перейдемо безпосередньо до заповнення звіту.

 

ПОКРОКОВЕ ЗАПОВНЕННЯ ЗВІТУ ПРО СУМИ ПОДАТКОВИХ ПІЛЬГ

 

Заповнення звіту про суми податкових пільг, за аналогією до податкових декларацій та розрахунків, розпочинається зі вступної частини, до якої вносяться відомості про суб’єкта господарювання, звітний період, а також орган ДПС, до якої такий звіт подається. Інструкцією із заповнення цієї частини звіту може слугувати наступна таблиця:

Поле вступної частини звіту

Які дані вносяться

№ 

Назва

1

2

3

1

Звітний податковий період

Рік та квартал, у якому подається звіт. Вказується номер кварталу (01, 02, 03, 04). При цьому необхідно зауважити, що звіт заповнюється наростаючим підсумком з початку року

2

Повне найменування суб’єкта господарювання

Повне найменування юридичних осіб та постійних представництв нерезидентів. При цьому скорочення організаційно-правової форми господарювання у найменуванні не дозволяється. Найменування юридичної особи вказується у її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру.
Для фізичних осіб — підприємців зазначається прізвище, ім’я, по-батькові

3

Код суб’єкта господарювання згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер його картки

Код ЄДРПОУ, присвоєний згідно із постановою КМУ «Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України» від 22.01.96 р. № 118 платникам податків, які включаються до такого реєстру (юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб — резидентів та нерезидентів).
Реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДПС і мають відповідну відмітку у паспорті.
Такі особи у вказаному полі зазначають серію та номер свого паспорта

4

Місцезнаходження суб’єкта господарювання

Податкова адреса юридичної особи, якою відповідно до п. 45.2 ПК є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.
Місце проживання фізичної особи, за яким вона береться на облік як платник податків в органі ДПС. Відповідно до п. 45.1 ПК платник податків — фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Крім того, за бажанням платника податку у цьому полі можуть бути вказані телефон, мобільний телефон, телефакс та адреса його електронної пошти.
На відміну від них, поштовий індекс указується в обов’язковому порядку

5

До державної податкової служби в

Найменування органу ДПС, до якого подається звіт

 

Проте, без сумніву, більший інтерес викличе заповнення основної частини звіту, яка представлена 10 колонками. Допоможе заповнити основну частину п. 4 Порядку № 1233, а також наступна таблиця:

 

Колонка основної частини звіту

Які дані вносяться

Код податку, збору

код податку або збору відповідно до бюджетної класифікації

Найменування податку, збору

найменування податку або збору відповідно до бюджетної класифікації

Код пільги згідно з довідником пільг

код податкової пільги за кожним видом податкових пільг відповідно до Довідника № 65/1 або Довідника № 65/2 (колонка 1 відповідного Довідника)

Найменування податкової пільги

найменування податкової пільги за кожним видом податкових пільг відповідно до Довідника № 65/1 або Довідника № 65/2 (колонка 2 відповідного Довідника)

Сума податкових пільг, гривень

усього

обсяг пільг за платежами, що здійснені до зведеного бюджету

у тому числі з державного бюджету

обсяг пільг за платежами, що здійснені до державного бюджету

Строк користування податковими пільгами у звітному періоді

дата початку

число, місяць, рік

У разі коли строк користування податковою пільгою встановлений до початку звітного періоду і продовжується після його закінчення, такий строк збігається з датою початку
та закінчення зазначеного періоду

дата закінчення

число, місяць, рік

Сума податкових пільг, що використана за цільовим призначенням, гривень

усього

обсяг пільг за платежами, що здійснюються до зведеного бюджету, у разі цільового використання податкових пільг

у тому числі з державного бюджету

обсяг пільг за платежами, що здійснюються до державного бюджету, у разі цільового використання податкових пільг

 

Кількість рядків звіту залежить від кількості податкових пільг, якими користується платник податку.

На підставі звітів про суми податкових пільг, поданих платниками податків, контролюючі органи відповідно до п. 30.7 ПК складають зведену інформацію про суми податкових пільг юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та визначають втрати доходів бюджету внаслідок надання податкових пільг.

Контролюючі органи здійснюють контроль за правильністю надання та обліку податкових пільг, а також їх цільовим використанням, за наявності законодавчого визначення напрямів використання (щодо умовних податкових пільг) та своєчасним поверненням коштів, не сплачених до бюджету внаслідок надання пільги, у разі її надання на поворотній основі. При цьому податкові пільги, використані не за призначенням чи несвоєчасно повернуті, повертаються до відповідного бюджету з нарахуванням пені в розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ.

Наостанок декілька слів про порядок виправлення помилок, допущених при заповненні звіту про суми податкових пільг. Ось що з цього приводу думають податківці (підкатегорія 135.02 ЄБПЗ): «Ураховуючи те, що формою Звіту про суми податкових пільг, а також Порядком визначення сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг за операціями, які здійснюються на митній території України*, не передбачено механізм подання уточненого звіту, а також враховуючи те, що зазначений звіт складається наростаючим підсумком з початку року, то допущені помилки слід виправляти у черговому звіті за формою № 1-ПП у межах року. При цьому виправлення помилок у Звіті про суми податкових пільг не призводить до нарахування штрафних санкцій».

* Порядок визначення сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг за операціями, які здійснюються на митній території України, затверджений наказом ДПАУ від 29.03.2011 р. № 167.

Подібна позиція податківців не може не радувати платників податків: по-перше, удасться уникнути мороки з поданням уточнюючих або звітних нових форм звіту (їх просто не передбачено), а, по-друге, відсутні будь-які санкції за подання недостовірних даних.

Сподіваємось, наш матеріал допоможе вам скласти звіт про суми податкових пільг без зайвих ускладнень, а для того, щоб розібратися з тим, чи є необхідним його подання, варто детально ознайомитись із Довідниками № 65/1 та 65/2. Вони містять такі позиції, що інколи важко повірити, що те, що в них перелічено є податковими пільгами.

У наступному інформаційно-аналітичному випуску нашого видання ми продовжимо розгляд теми податкових пільг, акцентувавши вашу увагу на відповідальності за несвоєчасне подання Звіту, податкових пільгах з ПДВ, а також на особливостях подання Звіту платниками, що користуються пільгами з податку на прибуток в умовах переходу на річне, а не щоквартальне декларування останнього.

Далі проілюструємо заповнення звіту на умовному прикладі.

 

ПРИКЛАД

 

ТОВ «Зевс» здійснює діяльність з організації та проведення паркування транспортних засобів на прилеглій до його офісу земельній ділянці, де розміщено майданчик для платного паркування, на якій відповідно до рішення органу місцевого самоврядування здійснюється платне паркування транспортних засобів і право власності на яку належить державі. Площа майданчика становить 150 м2, 20 м2, з яких призначено для місць для безоплатного паркування легкових автомобілів, якими керують інваліди з ураженням опорно-рухового апарату, члени їхніх сімей, яким відповідно до порядку забезпечення інвалідів автомобілями передано право керування автомобілем, та законні представники недієздатних інвалідів або дітей-інвалідів, які перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату, а також для безоплатного паркування транспортних засобів, що належать підприємствам, установам, організаціям громадських організацій інвалідів та сфери соціального захисту населення і перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату. Таким чином, ТОВ користується пільгою, передбаченою п. 266.2 ПК, що дозволяє зменшувати базу оподаткування на площу земельної ділянки, яка відведена для безоплатного паркування транспортних засобів, передбачених ст. 30 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII. Площа пільгованої ділянки складає 20 м2.

Діяльність здійснюється без вихідних, тобто у ІI кварталі 2013 року був 91 робочий день, з початку року — 181 робочий день.

Детальніше з порядком розрахунку податкового зобов’язання зі збору за місця для паркування транспортних засобів та складанням податкової звітності щодо нього ви мали змогу ознайомитись на сторінках попереднього тематичного випуску («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 12 (60), с. 22 — 34).

Розрахунок суми пільги зі збору наступний:

20 м2х 1147 грн. х 181 день х 0,15 % : 100 % = 6228,21 грн.

Іншими пільгами з початку року платник податків не користувався.

На підставі вказаних даних ТОВ має скласти такий звіт про суми податкових пільг (див. с. 13):

 

img 1

 

ВИКОРИСТАНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Бюджетна класифікація — наказ Міністерства фінансів України

«Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11.

Порядок № 1233 — Порядок обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1233.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі