Теми статей
Обрати теми

Новини та події

Редакція ПК
Новини

Закон про запобігання (???) фінансовій катастрофі

Почнемо з найголовнішого. 27.03.2014 р. ВРУ прийняла Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи* та створення передумов для економічного зростання в Україні» (далі — Закон). Він прийнятий на базі законопроекту від 27.03.2014 р. № 4576.

Судячи з норм Закону, фінансова катастрофа в нашій країні уже настала… Тепер же прем’єр-міністр (автор законодавчої ініціативи) та ВРУ всіма доступними методами прагнуть зробити якомога м’якшими її наслідки.

Що ж такого важливого у цьому Законі? Переважна більшість змін стосується ПК. Крім того, норми цього документа торкнуться 27 законів та скасовують дію окремих положень ще 6.

Отож, стисло про найважливіше. Закон вносить зміни щодо таких питань:

ставки податків. Зокрема, ставка податку на прибуток становить 18 %, ПДВ — 20 %. Вони діятимуть на постійній основі (тобто в подальшому не знижуватимуться). А ось ставки податків, виражені в абсолютних величинах**, Законом проіндексовані (тобто збільшені на індекс інфляції, а в окремих випадках — на індекс цін виробників промислової продукції). Ставки збору за користування радіочастотним ресурсом України зросли вдвічі. Для акцизного податку на дизпаливо віднедавна діє єдина ставка — 98€/1000 кг (а не диференційовані ставки, що були передбачені раніше);

— запровадження збору за купівлю іноземної валюти. Ставка збору — 0,5 % від суми операції;

— ПДФО обкладають пенсії, розмір яких перевищує 10000 грн. Точніше кажучи, оподатковують суми перевищення. При цьому застосовують ставки 15(17) %;

— ПДВ обкладають операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення. Ставка податку — 7 %.

Деякі зміни вступають в дію 01.04.2014 р., решта ж набиратиме чинності поступово (останні з них вступають в дію 01.01.2015 р.).

В наступному інформаційно-аналітичному випуску ви зможете ознайомитись із нормами Закону більш ґрунтовно.

* Українською мовою правильно було б написати «Про запобігання фінансовій катастрофі...», але що є, то є.

** Крім тих, що виражені в євро.

 

Електронна звітність — без арифметичних помилок

Таким девізом, вочевидь, керувалися представники Міндоходів, коли запроваджували нову послугу для вас. Вона дозволяє уникнути помилок при формуванні податкової звітності. Специфіка її роботи полягає у своєчасному виявленні помилок у наданій звітності та можливості їх виправлення без застосування фінансових санкцій.

Так, надіслана платником декларація з ПДВ одразу ж проходить арифметичний контроль і співставлення даних із наявною інформацією в базах Міндоходів. Якщо при цьому виявлять ризики, останні одразу ж формують в електронне повідомлення. Його передають платнику для самостійного виправлення податкової звітності.

Сподіваємось, що й така розробка дістанеться у спадок ДПС.

 

Мінсоцполітики розповіло про видачу дозволів на аутстафінг

Зокрема, представники міністерства зазначили, що Державна служба зайнятості України видає дозвіл на найм працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця далеко не завжди. Так, це можливо, якщо у суб’єкта господарювання відсутні або ж не віднесені до основної такі види економічної діяльності за КВЕД:

78.10 «Діяльність агентств працевлаштування»;

78.20 «Діяльність агентств тимчасового працевлаштування»;

78.30 «Інша діяльність із забезпечення трудовими ресурсами».

Таку думку Мінсоцполітики висловило в листі від 26.12.2013 р. № 14909/0/14-13/06.

З аутстафінгом ви могли детально ознайомитись в одній із наших недавніх публікацій («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 21 (69), с. 27).

 

Електронна перевірка: є формати документів

Рівно місяць тому набрав чинності наказ Міндоходів «Про затвердження форматів та Порядку подання документів в електронній формі для проведення електронної перевірки» від 31.12.2013 р. № 898.

Він затвердив формати документів, що необхідні при проведенні електронної перевірки:

— Журнал господарських операцій;

— Книгу обліку доходів (для платників єдиного податку першої та другої груп та платників єдиного податку третьої та п’ятої груп, які не є платниками податку на додану вартість), яка надається платником для проведення електронної перевірки;

— Книгу обліку доходів і витрат (для платників єдиного податку третьої та п’ятої груп, які є платниками податку на додану вартість), яка надається платником для проведення електронної перевірки.

Крім того, цей же наказ затвердив і Порядок подання документів в електронній формі для проведення електронної перевірки.

 

Податківці надали оновлену Форму та Порядок подання Податкового розрахунку (форма № 1 ДФ)

Нагадаємо, нова форма цього документа набрала чинності 01.04.2014 р. (і це — не першоквітневий жарт!). При нагоді контролюючий орган надав роз’яснення від 27.02.2014 р. щодо його заповнення.

Вперше, як зазначають податківці, Податковий розрахунок за новою формою, подається за звітний період — I квартал 2014 р.

Назвати суттєвими відмінності нової форми від старої язик не повертається, радимо лише звернути увагу на зміни в кодах Довідника ознак доходів фізичних осіб.

 

Порядок оплати навчання роботодавцем: слово за податковими органами

Відповідне роз’яснення датоване 12.03.2014 р.

У ньому представники контролюючого органу нагадали, що сума, сплачена роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за фізособу, не включається до складу оподатковуваних доходів останньої. При цьому така сума повинна бути не вище 1710 грн. (у 2014 р.) в розрахунку на місяць. Все, що вище за цю суму, — оподатковується ПДФО на загальних підставах.

Не забули нагадати податківці й про те, що обов’язковою умовою для необкладення таких сум ПДФО є укладення письмового договору (контракту). Крім того, такій фізособі доведеться відпрацювати у роботодавця після закінчення навчального закладу та отримання спеціальності (кваліфікації) не менше ніж три роки. Інакше такі суми розцінюватимуть як додаткове благо із відповідним «додатковим» оподаткуванням.

 

Новий умовний ІПН «40000000000» у податковій накладній

Зовсім недавно ГУ Міністерства доходів і зборів Рівненської області «обнародувало» для платників податків листівку-пам’ятку щодо заповнення нової форми податкової накладної. На більшість моментів, викладених у цій пам’ятці, ми звертали увагу в статті «Нова форма податкової накладної» (див. «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2014, № 5 (77) с.20). Тому зараз зазначимо лише про один момент, що стосується проставляння в полі «Індивідуальний податковий номер покупця» податкової накладної нового умовного ІПН «400000000000». У статті ми зазначали, що з нового Порядку № 10 не зрозуміло, чи зазначати цей ІПН у податкових накладних, складених у випадках, які прямо не названі в абз. 1 та 3 п. 11 Порядку № 10, а саме:

— на суму перевищення звичайної ціни над фактичною (у разі здійснення контрольованих операцій; тип причини «01»);

— за щоденними підсумками операцій (тип причини «11»);

— на вартість безкоштовно поставлених товарів/послуг, обчислену виходячи з рівня звичайних цін (у разі здійснення контрольованих операцій; тип причини «12»;

— використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності (тип причини «13»).

Так-от, у листівці-пам’ятці податківці зазначили, що ІПН «400000000000» проставляється лише в ситуаціях, прямо зазначених у п. 11 Порядку № 10. У решті випадків «умовний індивідуальний номер не змінився».

Водночас раніше порядок заповнення поля «Індивідуальний податковий номер покупця» в перелічених вище випадках було «врегульовано» лише на рівні роз’яснень в ЄБПЗ. Так, при складанні податкової накладної на суму перевищення звичайної ціни над фактичною, а також на вартість безоплатно поставлених товарів у полі «Індивідуальний податковий номер покупця» податківці рекомендували проставляти реквізити особи-продавця. А при виписуванні податкових накладних за щоденними підсумками операцій та використанні виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності, — проставляти в цьому полі «0». Ймовірно, такого порядку потрібно дотримуватися й тепер. Хоча податківцям не завадило б чіткіше роз’яснити цей момент.

 

Аудиторам — нові стандарти

Йдеться про стандарти та етику Міжнародної федерації бухгалтерів. Їх Аудиторська палата України звеліла застосовувати як національні з 01.05.2014 р.

Зокрема, у рішенні «Про застосування стандартів аудиту та етики» від 27.02.2014 р. № 290/7 АПУ прийняла для обов’язкового застосування аудиторами України:

1. Міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг видання 2012 року.

2. Кодекс етики професійних бухгалтерів Міжнародної федерації бухгалтерів у редакції 2012 року.

 

ПФУ про усунення розбіжностей в особовому рахунку платника ЄСВ

Цю тему ПФУ порушив у листі від 15.01.2014 р. № 1128/03-30.

Так, представники Фонду вказали платникам, що за їх бажанням органи ПФУ можуть провести звірення розрахунків за всіма платежами. При цьому за тими з них, за якими виникли розбіжності, друкують картки особових рахунків платників. Знову ж-таки, за бажанням платника. Таку звірку розрахунків оформляють відповідним актом.

Завдяки цьому жоден платіж не пропаде, а якщо вже пропав — то його обов’язково знайдуть!

 

Для колишніх кримчан спростили реєстрацію місця їх знаходження

Якщо точніше, то для юридичних осіб — місцезнаходження, а для фізичних осіб — підприємців — місця проживання. Спрощена процедура реєстрації стала можливою завдяки наказу Мін’юсту «Про проведення реєстраційних дій щодо зміни місцезнаходження юридичних осіб та місця проживання фізичних осіб — підприємців» від 14.03.2014 р. № 525/5. Документ набрав чинності 18.03.2014 р.

Здійснюють таку реєстрацію державні реєстратори юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців реєстраційних служб територіальних органів Міністерства юстиції в областях та м. Києві. Простіше кажучи — державні реєстратори з усіх областей країни.

Зрозуміло, що такий «пільговий» режим реєстрації не поширюється на зміну місцезнаходження юросіб та місця проживання фізосіб — підприємців у межах території АР Крим та м. Севастополя.

 

6, 5, 4… — купівля інвалюти стає все швидшою

В минулому інформаційно-аналітичному випуску ми розповідали, що на купівлю валюти за вашим дорученням банк витратить як мінімум 6 операційних днів. Сьогодні ж на це йому знадобиться щонайменше 4 операційні дні. Був ще й перехідний етап. Та з 25.03.2014 р. діє саме 4-денний строк.

Що ж банки тягнуть «кота за хвоста»? Не подумайте, що в усіх банках дружно почали працювати занадто «швидкі» касири. Причина всьому — законодавчі обмеження. Їх установлює постанова Правління НБУ «Про заходи щодо діяльності банків та проведення валютних операцій» від 06.02.2014 р. № 49. А зміни, про які йшлося, до неї внесла інша постанова — від 18.03.2014 р. № 137.

Отже, плескаємо в долоні, але поки що не дуже азартно, а так… стримано. В очікуванні чогось кращого.

 

Пені дружно скажемо: «Ні!»?

Відповідний законопроект («Про внесення змін до Податкового кодексу України (відносно порядку нарахування пені)» від 07.03.2014 р. № 4385) вже надійшов до ВРУ. Проте про повну відмову від пені не йдеться. Проект пропонує «позбутись» її нарахування лише у тих випадках, коли платники податків самостійно виявляють порушення. Для того щоб ви мали стимул виправляти такі порушення, а не приховувати їх, і створений цей законопроект.

Інший позитивний момент документа — новий порядок визначення розміру облікової ставки НБУ. Її, нагадаємо, використовують при обчисленні розміру пені. Згідно з проектом вирішальне значення матиме розмір ставки, яка діє за кожний календарний день прострочення у сплаті. На сьогодні ж використовують менш гуманний підхід: застосовують найбільший розмір пені. Його обирають із таких величин:

— облікова ставка НБУ, що діє на день виникнення податкового боргу;

— облікова ставка НБУ, що діє на день його (його частини) погашення.

Тож змін, як бачите, очікуємо цілком і повністю позитивних.

 

Звітність з ЄСВ можна буде надіслати поштою

Багато хто з вас уже, мабуть, встиг зрадіти. Проте зауважте: можливим це стане, лише якщо ВРУ ухвалить на основі законопроекту від 04.03.2014 р. № 4359 відповідний закон. Повна назва проекту — «Про внесення доповнень до статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (щодо надання можливості подавати звіт шляхом надсилання поштою)».

Так, звітність можна буде надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення.

На сьогодні відповідно до п. 2.1 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міндоходів від 09.09.2013 р. № 454, звіт, надісланий поштою, не вважається поданим.

Запровадження змін, передбачених проектом, здатне спростити здійснення підприємницької діяльності, вважають його розробники. Тут з ними важко не погодитись. Тому і на такі нововведення чекаємо, як на свято.

 

Авансові внески з податку на прибуток, прощавайте?!

За своє коротке життя вони зарекомендували себе не досить гарно. Впевнені, 90 % платників авансових внесків із цим погодяться. Так от, це й стало причиною розробки проекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо скасування авансових внесків з податку на прибуток)» від 06.03.2014 р. № 4374.

Офіційні мотиви розробників — відсутність економічного обґрунтування авансових внесків та виключно фіскальний характер, спрямований на штучне підвищення податкового навантаження на платників податків на прибуток.

Законопроект пропонує поновити квартальний звітний податковий період для платників таких внесків. Це, як вважають автори проекту, не є занадто обтяжливим з точки зору адміністрування.

 

Трансфертне ціноутворення: немає меж досконалості

Якщо пам’ятаєте, то зміни до ПК стосовно запровадження системи трансфертного ціноутворення запрацювали не так давно. Якщо точніше — з 01.09.2013 р. Не критикував таких змін хіба що лінивий. І ось нещодавно до ВРУ надійшов проект, спрямований дещо «підправити» ситуацію. Йдеться про законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо удосконалення здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням)» від 06.03.2014 р. № 4375.

Основні завдання документа:

— звузити перелік контрольованих господарських операцій, залишивши тільки зовнішньоторговельні господарські операції;

— скасувати пріоритет офіційно визнаних КМУ джерел інформації, якими користуються контролюючі органи при здійсненні податкового контролю за трансфертним ціноутворенням;

— знизити рівень штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог ст. 39 ПК;

— скоротити тривалість перевірки контрольованих операцій до 5 місяців (за умови продовження) замість 1 року (за умови продовження);

— встановити, що першим податковим звітним періодом для подання звіту про контрольовані операції є податковий рік, який починається з 01.01.2014 р.;

— тощо.

Прийняття зазначеного проекту дозволить виключити значну кількість суперечливих питань у ПК, що стосуються здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням, вважають його автори.

Сподіваємось, невдовзі ми зможемо сповна оцінити справедливість цих тверджень.

 

Юрій Товстоп’ят, Марина Казанова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі