Теми статей
Обрати теми

Новини та події

Редакція ПК
Новини

Стартувала «гаряча лінія» з питань митної справи

Для забезпечення її роботи створили оперативну робочу групу, до складу якої входять працівники Департаменту митної справи та Головного управління внутрішньої безпеки.

Хочете перевірити — набирайте зі своїх телефонів 044-247-27-19.

От тільки майте на увазі: до обов’язків цієї групи входить прийняття повідомлень, які надходять на телефон «гарячої лінії» з питань щодо:

— затримок під час здійснення митного контролю й митного оформлення товарів і транспортних засобів, у тому числі про можливе створення штучних перешкод з боку посадових осіб митниць;

— можливого скоєння злочинів у сфері службової діяльності, корупційних та інших неправомірних діянь (дій та бездіяльності) з боку працівників митниць Міндоходів;

— нетактовної поведінки посадових осіб митниць Міндоходів при виконанні службових обов’язків стосовно громадян, приниження їх честі та гідності;

— пропозицій (зауважень) до нормативно-правових актів із питань митної справи.

Тому турбувати оперативну групу рекомендуємо саме щодо таких питань.

Запуск «гарячої лінії став можливим завдяки прийняттю розпорядження Міндоходів «Про запровадження «гарячої лінії» з питань митної справи» від 22.04.2014 р. № 80-р. Так би раніше! Отже, користуйтесь із задоволенням.

 

Звіт про контрольовані операції: так, але пізніше

Необхідність подавати такий звіт за період з 01.09.2013 р. по 31.12.2013 р. викликала багато в кого неприховане обурення. Саме тому автори проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення трансфертного ціноутворення» від 24.03.2014 р. запропонували не робити цього взагалі.

Проте в ході розгляду проект зазнав змін, відповідно до яких подавати звіт про контрольовані операції за цей період все ж доведеться. Але зверніть увагу: зробити це потрібно не до 01.05.2013 р. (як було передбачено раніше), а до 01.10.2014 р.

Відповідний Закон ухвалений 13.05.2014 р.

Та це ще не всі приємні моменти, які подарував нам цей документ! Значно зменшили розміри штрафів у сфері трансфертного ціноутворення. Так:

— неподання платником податків звіту та/або обов’язкової документації про проведені ним протягом року контрольовані операції до Міндоходів тягне за собою накладання штрафу в розмірі 100 МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (а не 5 % загальної суми контрольованих операцій, як передбачалось раніше);

— неподання документації, визначеної п.п. 39.4.8 ПК, «важитиме» тепер 10 (а не 100) розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Є також інші приємні сюрпризи.

 

Навіщо нам ті нотаріуси, якщо є… посадові особи?

Вочевидь, хотіли спитати народні депутати, ухвалюючи Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засвідчення вірності копій (фотокопій) документів і виписок з них та справжності підпису на документах» від 13.05.2014 р. (законопроект № 4582).

Цей Закон значно розширив список документів, завірити які можна без нотаріуса. Віднедавна замість нього зробити це зможуть посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій. Серед таких документів: ліцензії на певний вид діяльності; копії установчих документів, що підтверджують право юридичної особи бути покупцем невеликих державних підприємств; копії свідоцтва про смерть фізичної особи — підприємця. Всього ж подібних документів назбиралося близько півтора десятка.

Отже, плескаймо в долоні: витрачати свій час та гроші на нотаріуса більше не доведеться! Хоча б у деяких випадках…

 

Видача документів дозвільного характеру: немає меж досконалості

Такої думки дотримується більшість народних обранців, про що свідчить ухвалення Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» щодо вдосконалення процедури видачі документів дозвільного характеру, оформлених центральними органами виконавчої влади» від 13.05.2014 р. (законопроект № 4584).

Закон установлює принцип організаційної єдності, визначаючи його як (вибачте за тавтологію) принцип, згідно з яким видача (переоформлення, видача дублікатів, анулювання) документів дозвільного характеру суб’єктам господарювання, реєстрація декларацій здійснюється у встановленому законодавством порядку через дозвільний центр шляхом взаємодії державного адміністратора з представниками дозвільних органів — центральних органів виконавчої влади, державних колегіальних органів, місцевих та регіональних дозвільних органів.

Дозвільний центр, у свою чергу, — це постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ виконавчого органу міської ради міста обласного та/або республіканського АРК значення, обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної у м. Києві державної адміністрації, уповноваженого Радою міністрів АРК міністерства або республіканського комітету. Через такий орган за принципом організаційної єдності здійснюють:

— видачу (переоформлення, видачу дублікатів, анулювання) документів дозвільного характеру;

— прийняття декларацій.

Реалізують такі положення шляхом взаємодії державного адміністратора з дозвільними органами.

Завдяки таким змінам отримати документ дозвільного характеру, за ідеєю, має стати легше. Нехай же так і буде. Ми не проти, а ви?

 

Обмін валюти: нові правила та вимоги

Так, клієнт у заяві про купівлю іноземної валюти зобов’язаний зазначити, що він доручає уповноваженому банку перерахувати з власного поточного рахунка у гривнях суму збору на обов’язкове державне пенсійне страхування. Розмір збору при цьому визначають з урахуванням ставки, установленої законодавством України. Базою ж для його нарахування є сума у гривнях, витрачена на купівлю інвалюти, без урахування комісійної винагороди за цією операцією.

У свою чергу, уповноважений банк зобов’язаний:

— нараховувати та утримувати збір одночасно з виконанням заяв про купівлю інвалюти від імені та за рахунок клієнтів цього банку і за власними операціями банку;

— перераховувати збір до Державного бюджету України в установленому порядку.

Такі Зміни до Положення про порядок та умови торгівлі іноземною валютою затверджені постановою Правління НБУ від 30.04.2014 р. № 248. Цей же документ дещо доповнив Правила функціонування Системи підтвердження угод на міжбанківському валютному ринку України Національного банку України та перерахування (зарахування) коштів за окремими операціями з іноземною валютою і банківськими металами, затверджені постановою Правління НБУ від 10.08.2005 р. № 281.

Зміни та доповнення набрали чинності 23.05.2014 р.

Продовжуючи тему пенсійного збору, пропонуємо розглянути роз’яснення НБУ з цього питання. Зокрема, багато чого корисного можна знайти в листі від 15.05.2014 р. № 29-113/23395.

Так, запитання могли виникнути щодо договорів на купівлю валюти, які укладені до 01.04.2014 р., з датою валютування 01.04.2014 р. та пізніше. Так-от, НБУ дійшов цілком логічного висновку: починаючи з 01.04.2014 р. збір сплачують незалежно від дати укладання договору на купівлю валюти.

Крім того, у листі ви можете знайти відповіді на запитання щодо:

— визначення необхідності сплати юридичними або фізичними особами пенсійного збору під час проведення банківських операцій;

— сплати пенсійного збору під час проведення валютних операцій на умовах «своп»;

— сплати збору під час здійснення окремих операцій із використанням електронних платіжних засобів.

 

На розрахунки у сфері ЗЕД — 90 днів

Раніше такий строк для проведення розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів був установлений постановою Правління НБУ «Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов’язкового продажу надходжень в іноземній валюті» від 14.11.2013 р. № 453. Але строк її дії закінчився 18.05.2014 р.

Як бачите, повертатись до 180-денного строку (який був передбачений до прийняття цієї постанови) НБУ не став. На період з 20.05.2014 р. до 20.08.2014 р. знову діє строк для розрахунків за такими операціями 90 днів. При чому знову на тимчасовій основі.

Причина банальна: сама постанова «Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов’язкового продажу надходжень в іноземній валюті» від 12.05.2014 р. № 270 (якою затверджений новий строк) не довговічна. Всі її норми діятимуть до 20.08.2014 р.

Які ж ці норми? Важливими нам здаються вимоги щодо обов’язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті із-за кордону на користь:

— юридичних осіб, які не є уповноваженими банками;

— фізичних осіб — підприємців;

— іноземних представництв (окрім офіційних представництв);

— на користь фізичних осіб (резидентів та нерезидентів) у сумі, що дорівнює або перевищує в еквіваленті 150000 грн. на місяць.

Поширюється така вимога і на надходження в іноземній валюті на рахунки:

— відкриті в уповноважених банках для провадження спільної діяльності без створення юридичної особи;

— резидентів, відкриті за межами України на підставі індивідуальних ліцензій НБУ.

Але з усіх правил є винятки, про які ви можете дізнатись безпосередньо з тексту постанови.

Обов’язковий продаж поширюється на надходження в іноземній валюті 1-ї групи Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління НБУ від 04.02.98 р. № 34, і в російських рублях.

 

Зазнали змін облікові дані — отримайте новий ЕЦП

Про це повідомило Міндоходів у роз’ясненні від 14.05.2014 р. із красномовною назвою «Нова податкова адреса — новий електронний цифровий підпис».

У роз’ясненні представники міністерства уточнюють випадки, коли платнику податків потрібно отримати нові посилені сертифікати відкритих ключів на посадових осіб, які мають право підпису документів. Це, зокрема, випадки, коли змінюються:

— власне посадові особи;

— податкова адреса, у тому числі в межах одного адміністративного району.

Встигнути отримати нові посилені сертифікати при цьому потрібно у строк до моменту подання наступної електронної звітності. Крім того, доведеться переукласти договір про визнання електронних документів.

 

Податок на нерухомість: інструкція до дій

З дати «глобального перезавантаження» (01.04.2014 р.) почали діяти нові правила обкладення цим податком. Головна їх суть: оподатковують починаючи з II кварталу не житлову площу, а загальну.

Щоб не допустити паніки серед платників податку, Міндоходів затвердило Узагальнюючу податкову консультацію щодо оподаткування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (наказ від 25.04.2014 р. № 263).

В ній можуть знайти відповіді на запитання, що їх хвилюють, як представники юридичних осіб, так і фізичні особи. У чому ж суть роз’яснень?

Юридичні особи повинні перерахувати податкові зобов’язання з урахуванням загальної площі об’єктів житлової нерухомості, у тому числі їх часток. При цьому за I квартал 2014 р. перерахунок проводити не потрібно!

Результати перерахунку потрібно подати не пізніше 30.07.2014 р. Це, якщо не пам’ятаєте, — граничний термін сплати авансових внесків із податку за II квартал 2014 р. Оформити ж перерахунок потрібно у вигляді уточнюючої декларації. Причому до затвердження нової її форми можна «уточнюватись» за старою формою.

Фізичним особам узагалі можна «спати спокійно». Податок за 2014 рік за них рахуватимуть лише в році наступному. І тут уже службові особи органу Міндоходів самі мають розібратись, за який період і згідно з якою базою оподаткування потрібно це зробити.

 

Утильзбір наказав довго жити. Що платникам робити?

Щодо екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів склалась навіть не діаметрально протилежна, а зовсім інша ситуація. Податок… скасували. Важко повірити в сучасних умовах у щось подібне, погодьтесь. Та все ж факт незаперечний. 18.04.2014 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відміни екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та оподаткування акцизним податком операцій з переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу у підакцизний легковий автомобіль» від 08.04.2014 р. № 1191-VII.

Але платникам податку не слід надто розслаблятись: за період із 01.04.2014 р по 17.04.2014 р. доведеться і звітувати, і податок сплачувати. При цьому форму декларації рекомендовано листом Міндоходів від 28.10.2013 р. № 22416/7/99-99-15-04-01-17.

 

Маєте авто — будьте готові з ним розлучитись

Кому війна, а кому мати рідна. Ці слова Прем’єр-міністра України дуже влучно характеризують обстановку в нашій країні останнім часом. Принаймні для нашої армії неоголошена війна стала, з одного боку, звісно, справою проб-лемною та небажаною, але, з іншого, дала шанс поліпшити матеріально-технічну базу… Яка, самі знаєте, з яких причин, за роки незалежності чи то випарувалася, чи то безнадійно зносилася. При чому страждають при цьому найбільш незахищені верстви населення. Мабуть, мало надсилали СМС на допомогу ЗСУ, мало технічної та матеріальної допомоги надавали… ВРУ підготувала черговий безпрецедентний «хіт сезону».

Знайомтесь: Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення оборонно-мобілізаційних питань під час проведення мобілізації» від 20.05.2014 р. (законопроект № 4785). Що ж він нам підготував?

Обсяги транспортних засобів за типами та марками, які планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюють місцеві державні адміністрації за поданням військових комісаріатів.

Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюють військові комісаріати на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, які оформлюють відповідними розпорядженнями.

Приймання-передання транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення під час демобілізації здійснюється на підставі актів приймання-передання. У них зазначають відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дозволяють ідентифікувати транспортні засоби.

Таким чином, завдяки цьому Закону будь-який транспортний засіб (чи то фіз-, чи то юрособи) можуть вилучити на період до оголошення демобілізації. Точніше кажучи, на 90 календарних діб із моменту її оголошення. За такий час, як ви розумієте, можна встигнути проїхати не тільки з крайньої східної точки нашої країни до крайньої західної, а й узагалі здійснити навколосвітню подорож. Щиро сподіваємось, що цей період наші військовослужбовці використають на ремонт таких транспортних засобів…

Хоча чекайте: порядок компенсації шкоди, яка завдана транспортним засобам унаслідок їх залучення під час мобілізації, визначається КМУ. Тобто в теперішньому часі «визначається» (на момент підготовки номера до друку ще не визначена), а от транспортні засоби вже залучаються… Тобто, віддаючи своє авто, можна чекати на сюрприз. Адже хтозна, як саме відшкодовуватимуть завдану йому шкоду (чи може взагалі пошлються на відсутність коштів у бюджеті для цих цілей).

Все б нічого, всі розуміємо, який зараз час, але назвати обдуманими норми Закону язик не повертається. Ніде в ньому не передбачено, що в першу чергу доцільно залучати автомобілі тих фізичних осіб, у яких їх 5, ніж тих, у кого він один-єдиний. Крім того, немає жодних вказівок стосовно того, транспортні засоби яких саме типів та марок краще залучати. Сподіваємось, у військових комісаріатах та місцевих державних адміністраціях знайдуться люди, здатні правильно оцінити ситуацію і зробити вибір.

А всім вам наостанок побажаємо швидше дочекатись тієї самої демобілізації.

 

КМУ — за податковий компроміс

Про це свідчить схвалення Урядом проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств і податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу».

Прем’єр-міністр України А. Яценюк вбачає головне завдання цього Закону в тому, щоб «зняти корупцію, в тому числі в системі податкових органів».

Що ж передбачає обіцяний компроміс? Де-факто, податкову амністію для тих, хто до цього працював «у тіні». Але прощати КМУ має намір не всю заборгованість зі сплати податків, а лише 85 %.

Як же потрапити під таку амністію? Для цього потрібно добровільно уточнити недоплачені податкові зобов’язання з податку на прибуток та ПДВ. Для цього планують відвести 60 днів з моменту набрання чинності Законом.

І що після цього? Манна небесна! Про старі «гріхи» просто забудуть. Ані фінансової, ані адміністративної, ані кримінальної відповідальності таким платникам нести не доведеться! Але увага: лише за умови сплати узгоджених податкових зобов’язань (тобто 15 % від задекларованої недоплати). Але, що найголовніше, після цього доведеться працювати чесно і сплачувати 100 % податків, до чого багато хто не готовий.

І ще одна «фішка» законопроекту: податкові органи, як передбачається, матимуть право на проведення документальної перевірки великих платників податків у разі, якщо вони не скористалися правом на податковий компроміс.

Сподіваємось, ваша діяльність і так чесна та прозора, тому ніщо вам не загрожує!

 

Зміни у сфері захисту персональних даних та повноваженнях омбудсмена

Стали можливими завдяки ухваленню Закону України «Про внесення змін до деяких законів України, пов’язаних з діяльністю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у сфері захисту персональних даних» від 13.05.2014 р. (законопроект № 4551).

Що ж цікавого у цьому Законі?

Він визначив поняття «згода суб’єкта персональних даних» (внісши зміни до Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 р. № 2297-VI). Отже, під такою згодою розуміють добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови її поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди.

До повноважень омбудсмена відтепер належить затвердження Типового порядку обробки персональних даних.

Крім того, встановлено, що дія Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» від 23.12.97 р. № 776/97-ВР поширюється на відносини, які виникають між юр-особами публічного та приватного права, а також фізичними особами, які перебувають на території України. Але тільки у випадках, передбачених цим Законом.

Не залишилися без змін і деякі інші нормативно-правові акти, щоправда, до них внесли «косметичні» правки.

Юрій Товстоп’ят

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі