Теми статей
Обрати теми

Щодо оподаткування матеріальної допомоги, яка надається на поховання

Редакція ОП
Лист від 07.07.2008 р. № 5401/

Щодо оподаткування матеріальної допомоги, яка надається на поховання

Лист від 07.07.2008 р. № 5401/М/17-0714, № 13574/7/17-0717

 

Відповідно до пункту 1.3 статті 1 Закону України від 22.05.2003 р. № 889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон № 889) доходом фізичних осіб з джерелом його походження з України є будь-який дохід, одержаний платником податку або нарахований на його користь від здійснення будь-яких видів діяльності на території України, у тому числі, у вигляді благодійної допомоги (підпункт «и» вищевказаного пункту).

Оподаткування благодійної допомоги, в тому числі матеріальної, регламентується пунктом 9.7 статті 9 Закону № 889. Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову благодійну допомогу. Цільовою є благодійна допомога, яка надається під визначені умови та напрямки її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без установлення таких умов або напрямків (підпункт 9.7.1 пункту 9.7 статті 9 Закону № 889).

Оподаткування нецільової благодійної допомоги регулюється підпунктом 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону № 889, відповідно до якого не підлягає включенню до оподатковуваного доходу платника податку сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яка надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного рівня доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 6.5.1 пункту 6.5 статті 6, за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону № 889.

Податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та відшкодування), якщо його розмір не перевищує суми, яка дорівнює сумі місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень (у 2008 році — 890 грн.).

Підпунктом «д» пункту 1.3 статті 1 Закону № 889 установлено, що доходи у вигляді заробітної плати — це доходи, нараховані (виплачені, надані) внаслідок здійснення платником податку трудової діяльності на території України, від працедавця, незалежно від того, чи є такий працедавець резидентом або нерезидентом.

Для цілей вищевказаного Закону під терміном «заробітна плата» розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом (підпункт 1.1 статті 1 Закону № 889).

Оскільки встановлені Законом № 889 застереження щодо одержання податкової соціальної пільги стосуються тільки розміру заробітної плати, то у непрацюючих громадян, в тому числі пенсіонерів, які

не одержують заробітну плату (заробітна плата дорівнює 0 грн.), незалежно провадиться їм виплата нецільової благодійної (матеріальної) допомоги колишнім працедавцем, чи іншою особою — не працедавцем, така допомога у визначеному у підпункті 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону № 889 розмірі сукупно на рік (у 2008 році — 890 грн.) не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб у джерела виплати. Сума перевищення допомоги над вказаним розміром підлягає оподаткуванню у джерела виплати за ставкою встановленою пунктом 7.1 статті 7 Закону № 889 (у 2008 році — 15 %).

При наданні

нецільової благодійної допомоги резидентами — юридичними або фізичними особами на користь працюючого платника податку сума перевищення нецільової благодійної допомоги над розміром, встановленим підпунктом 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону № 889, а також уся сума допомоги, надана платнику податку, який не має права на податкову соціальну пільгу підлягає оподаткуванню у джерела виплати за ставкою встановленою пунктом 7.1 статті 7 Закону № 889 (з 01.01.2007 р. — 15 %.).

Одночасно повідомляємо, що підпунктом 4.3.21 пункту 4.3 статті 4 Закону № 889 установлено, що до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку

не включаються (не підлягають відображенню в його річній податковій декларації) кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на поховання платника податку, зокрема, працедавцем такого померлого платника податку за його останнім місцем роботи (у тому числі перед виходом на пенсію) у розмірі, що не перевищує подвійний розмір суми, визначеної у підпункті 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону, який в 2008 році становить — 1780 грн. Сума перевищення над такою сумою, за її наявності, підлягає кінцевому оподаткуванню при її виплаті за ставкою, встановленою пунктом 7.1 статті 7 цього Закону, тобто в 2008 році — 15 %.

<…>

Заступник голови С. Лекарь

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

Допомога на поховання: порядок оподаткування

 

У листі, що коментується, ДПАУ доходить таких висновків.

У разі звернення рідних померлого працівника за допомогою на поховання до роботодавця за останнім місцем його роботи (у тому числі перед виходом на пенсію) грошові кошти або вартість майна (послуг), які надає роботодавець на зазначені цілі, не обкладаються податком з доходів фізичних осіб. Таке «необкладення» у 2008 році діє щодо суми, яка не перевищує 1780 грн. Якщо допомога на поховання перевищить 1780 грн., то із суми перевищення роботодавець має утримати податок за ставкою 15 %. Цей порядок оподаткування передбачено п.п. 4.3.21 ст. 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон про податок з доходів).

Рідні померлого працівника також можуть звернутися за допомогою до роботодавця за своїм місцем роботи. У такому разі роботодавець надає, як правило, нецільову благодійну допомогу. Її оподаткування регулюється п.п. 9.7.3 ст. 9 Закону про податок з доходів. Так, у 2008 році сума нецільової благодійної допомоги в розмірі 890 грн., надана працівникові протягом звітного податкового року сукупно, не підлягає оподаткуванню за умови, що такий працівник має право на податкову соціальну пільгу.

Нагадаємо, що у 2008 році розмір податкової соціальної пільги становить 257,50 грн. Гранична величина доходу, що дає право на застосування податкової соціальної пільги, дорівнює 890 грн.

Якщо сума нецільової благодійної допомоги перевищує 890 грн., то у працівника, який користується ПСП, сума перевищення обкладається податком з доходів фізичних осіб. Якщо ж працівник не має права на ПСП, то вся сума допомоги є об’єктом оподаткування.

Крім того, ДПАУ звертає увагу на випадки, коли за нецільовою благодійною допомогою звертаються непрацюючі громадяни до будь-якої юридичної особи або фізичної особи — підприємця. Як справедливо зазначає відомство, у цієї категорії громадян допомога в розмірі 890 грн. у будь-якому випадку не обкладається податком з доходів фізичних осіб. Аргументом на користь цього твердження є те, що непрацюючі громадяни не одержують заробітну плату, а отже, у них немає оподатковуваного доходу. У таких громадян оподаткуванню підлягатиме лише сума перевищення допомоги над зазначеним розміром.

Додамо, що до категорії непрацюючих громадян може бути віднесено пенсіонерів, а також жінок, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною та не одержують заробітну плату.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі