Теми статей
Обрати теми

Щодо відповідальності за порушення порядку утримання та сплати ПДФО

Редакція ОП
Лист від 10.06.2008 р. № 11856/7/17-0717

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

Щодо відповідальності за порушення порядку утримання та сплати ПДФО

Лист від 10.06.2008 р. № 11856/7/17-0717

 

Державна податкова адміністрація України <...> повідомляє.

Згідно із п. 19.2 ст. 19 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон) особи, які відповідно до цього Закону мають статус податкових агентів, зобов’язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, який виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати та за її рахунок.

Відповідно до п.п. 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Закону у разі коли податковий агент до або під час виплати доходу на користь платника податку не здійснює нарахування, утримання або сплату (перерахування) податку з доходів фізичних осіб, відповідальність за погашення суми податкового зобов’язання або податкового боргу, що виникає внаслідок таких дій, покладається на такого податкового агента.

Водночас відповідно до п.п. 17.1.9 п. 17.1 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», якщо платник податків здійснює грошові виплати без попереднього нарахування та сплати податку, збору (обов’язкового платежу), якщо відповідно до законодавства таке нарахування та сплата є обов’язковою передумовою такої виплати, такий платник сплачує

штраф у подвійному розмірі від суми зобов’язання. Крім того, згідно з п.п. 16.1.2 цього Закону за несвоєчасне перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб податковому агенту має бути нараховано пеню.

Крім того, за порушення порядку утримання та перерахування податку з доходів фізичних осіб до бюджету, відповідно до ст. 1634 КУпАП посадові особи підприємства несуть

адміністративну відповідальність у формі попередження або штрафу в розмірі від 2 до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Заступник голови С. Лекарь

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

Відповідальність за несплату або несвоєчасну сплату податку з доходів: думка ДПАУ

 

Дійсно, згідно з п.п. 17.1.9 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181), якщо платник податків здійснює грошові виплати без попереднього нарахування чи сплати податку з доходів, то такий платник сплачує штраф у подвійному розмірі від суми зобов’язання. Таким чином, якщо податковий агент виплатить фізичній особі дохід без попереднього утримання і сплати податку з доходів, обов’язковість якого передбачено Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон № 889), то на такого податкового агента накладається штраф у подвійному розмірі від суми зобов’язання з цього податку.

При цьому слід урахувати, що й суму самого зобов’язання податковому агенту доведеться сплатити за свій рахунок. Адже відповідно до п.п. 20.3.2 Закону № 889 у разі, коли податковий агент до чи під час виплати доходу на користь платника податку не здійснює нарахування, утримання чи сплату (перерахування) податку з доходів фізичних осіб, відповідальність за погашення суми податкового зобов’язання чи податкового боргу покладається на такого податкового агента.

Що ж до пені, необхідність сплати якої зазначає ДПАУ в листі, що коментується, у разі несвоєчасного перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб, то зазначимо таке.

На нашу думку, чинним законодавством не передбачено сплату пені в разі несвоєчасного перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб. Річ у тім, що відповідно до Закону № 2181 пеня може нараховуватися тільки за прострочення сплати суми узгодженого податкового зобов’язання. У свою чергу податкове зобов’язання вважається узгодженим з дня подання податкової декларації із самостійно визначеною в ній сумою податку. Податковий розрахунок за формою № 1ДФ не є податковою декларацією, оскільки на підставі нього не здійснюється сплата податку з доходів. А оскільки узгодження податкового зобов’язання немає, то й пеня за прострочення сплати податку з доходів згідно з п.п. 16.1.2 Закону № 889 накладатися на податкового агента не може.

Що стосується накладення на посадових осіб адмінштрафу, то згідно зі ст. 1634 Кодексу України про адміністративні порушення адмінштраф може бути накладено за неутримання чи неперерахування до бюджету сум податку з доходів фізичних осіб при виплаті фізичній особі доходів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі