Теми статей
Обрати теми

Щодо оподаткування вартості подарунків, які надаються юридичною особою фізичним особам

Редакція ОП
Лист від 27.07.2009 р. № 15848/7/17-0717

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

Щ

одо оподаткування вартості подарунків, які надаються юридичною особою фізичним особам

Лист від 27.07.2009 р. № 15848/7/17-0717

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо оподаткування вартості подарунків, які надаються юридичною особою фізичним особам, і повідомляє.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується Законом України від 22.05.2003 р. № 889 «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон). Згідно із п. 1.2 ст. 1 Закону дохід платника податку — це сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь, протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.

Одночасно п.п. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону встановлює, що до складу загального місячного оподатковуваного доходу включається також доход, отриманий платником податку від його працедавця як додаткове благо. Якщо додаткові блага надаються особою, що не є працедавцем платника податку, чи особою, яка діє від імені або за дорученням такого працедавця, то такі доходи прирівнюються з метою оподаткування до подарунків з їх відповідним оподаткуванням.

Відповідно до п. 1.1 ст. 1 Закону додаткові блага — це кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку його працедавцем (самозайнятою особою), якщо такий дохід не є заробітною платою чи виплатою, відшкодуванням чи компенсацією за цивільно-правовими угодами, укладеними з таким платником податку.

Згідно з листом Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України від 04.08.2004 р. № 06-10/11-964 з метою оподаткування до доходів у вигляді подарунків (з їх відповідним оподаткуванням податком з доходів фізичних осіб) згідно з нормами п.п. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 вказаного Закону прирівнюються також додаткові блага, які надаються особою, яка не є працедавцем фізичної особи — платника податку з доходів фізичних осіб, або особою, від імені чи за дорученням такого працедавця.

Згідно із п.п. 4.2.3 п. 4.2 ст. 4 Закону до складу загального місячного оподатковуваного доходу включається сума (вартість) подарунків у межах, що підлягають оподаткуванню згідно з нормами ст. 14 цього Закону.

Пунктом 14.1 ст. 14 Закону встановлено, що кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються за правилами, встановленими цим Законом для оподаткування спадщини, тобто згідно з положеннями ст. 13 Закону.

При цьому відповідно до ст. 1216 Цивільного кодексу України спадкуванням є перехід прав та обов’язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців), в тому числі до фізичних осіб.

Таким чином, норми ст. 13 Закону щодо оподаткування можуть бути поширені лише на доходи, одержані фізичною особою у спадщину (чи як подарунок) від фізичної особи — спадкодавця (чи дарувальника).

Щодо доходів (в т. ч. у вигляді подарунків), одержуваних фізичними особами від осіб, які є податковими агентами, то такі доходи (вартість наданих подарунків) згідно із п. 1.15 ст. 1, п. 4.2 ст. 4, ст. 8, 16, 17, 19 Закону підлягають оподаткуванню податковим агентом під час їх надання за ставкою, встановленою п. 7.1 ст. 7 Закону.

При цьому згідно з п. 19.2 «б» ст. 19 Закону податковий агент зобов’язаний подати податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також сум утриманого з них податку за формою № 1ДФ податковому органу за місцем свого розташування.

Всі раніше надані податкові роз’яснення з цього питання слід застосовувати в межах, що не суперечать положенням даного листа.

 

Заступник голови С. Лекарь

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

ПОДАРУНОК, ОТРИМАНИЙ ВІД ПРАЦЕДАВЦЯ ЧИ ІНШОЇ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ, ОПОДАТКОВУЄТЬСЯ ЯК ДОДАТКОВЕ БЛАГО

 

ДПАУ знов у своєму черговому листі звернула увагу на оподаткування вартості подарунків, які надаються юридичною особою фізичним особам.

Одразу слід зазначити, що згідно із Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон № 889) оподаткування спадщини (ст. 13) і подарунків (ст. 14) провадиться в однаковому порядку і за однаковими ставками. Статтею 13 Закону № 889 встановлено кілька ставок для оподаткування доходів, отриманих платником податку внаслідок прийняття у спадщину коштів, майна та немайнових прав, розмір яких залежить від об'єкта спадщини та ступеня споріднення спадкоємця із спадкодавцем. У своєму листі контролюючий орган нагадує, що норми ст. 13 Закону № 889 можуть бути поширені лише на доходи, одержані фізичною особою як подарунок саме від фізичної особи.

В інших випадках, коли дарувальник — юридична особа, вартість такого подарунка згідно з п. 1.2 Закону № 889 є доходом, одержаним із джерел з України, який підлягає оподаткуванню за ставкою 15 % від об'єкта оподаткування.

Як передбачено в п.п. 4.2.9 Закону № 889, до складу загального місячного оподатковуваного доходу включається також дохід, отриманий платником податку від його працедавця як додаткове благо. Поняття «додаткове благо» охоплює й подарунки. Тобто дохід фізичної особи у вигляді подарунка, отриманого від працедавця, підлягає оподаткуванню під час його надання за ставкою 15 %. Як зазначає ДПАУ в листі, що коментується, аналогічний порядок оподаткування вартості подарунків зберігається і в разі отримання їх від непрацедавця (інших податкових агентів). При цьому слід пам'ятати, що вартість подарунка має бути відображено податковим агентом у Податковому розрахунку за формою № 1ДФ. Дохід, отриманий платником податку від його працедавця як додаткове благо, відображається з ознакою доходу «09», якщо від іншого податкового агента, то з ознакою доходу «14».

Звернемо увагу на те, що законодавством передбачені деякі виключення щодо оподаткування вартості окремих призів та винагород. Так, згідно з п.п. 4.3.1 Закону № 889 не підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб суми державної матеріальної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат коштів і надання соціальних послуг відповідно до закону, винагород, які платник податків отримує з бюджетів згідно із законом.

Зокрема, ця норма стосується призів та винагород учасникам конкурсу, які виплачуються за рахунок коштів міського бюджету. Проведення таких конкурсів здійснюється згідно з програмами соціально-економічного та культурного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також цільовими програмами з інших питань місцевого самоврядування, таких як створення умов для розвитку культури і відродження. Право затверджувати зазначені програми закріплено за сільськими, селищними та міськими радами п. 22 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Таким чином, якщо кошти на проведення свят, конкурсів і придбання призів (виплату винагород) для учасників і переможців таких заходів передбачено, наприклад, у міському бюджеті за відповідним кодом програмної класифікації витрат, то такі винагороди, у тому числі призи й подарунки, не підлягають оподаткуванню на підставі п.п. 4.3.1 Закону № 889. Аналогічну думку висловила ДПАУ в листі від 06.02.2007 р. № 1144/5/17-0716.

При цьому така міська рада повинна здійснювати персоніфікацію осіб, яким видаються призи та винагороди. Незважаючи на звільнення від сплати ПДФО, вартість наданих винагород має бути відображено в Податковому розрахунку за формою № 1 ДФ з ознакою доходу «22».

 

Наталія ІВЛЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі