МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Щ
одо порядку застосування постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 р. № 504, зокрема в частині визначення посадових окладів голів сільських і селищних рад, їх заступників та інших керівних працівників і спеціалістів апарату рад, їх виконавчих органівРоз’яснення від 20.06.2009 р.
З метою збільшення питомої ваги посадових окладів у заробітній платі голів сільських і селищних рад, їх заступників та інших керівних працівників і спеціалістів апарату рад та
їх виконавчих органів Кабінет Міністрів прийняв постанову від 27 травня 2009 р. № 504 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268». Ця постанова набрала чинності з 30 травня 2009 р., тобто з дня офіційного опублікування.Постановою передбачено збільшити на 50 відсотків розмір посадових окладів сільських, селищних голів, їх заступників та інших керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів (секретарів рад, керуючих справами (секретарів) виконкомів, головних бухгалтерів, спеціалістів-юрисконсультів, спеціалістів-землевпорядників).
Тобто підвищується розмір посадових окладів, передбачених додатком 54 до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 700), які вже підвищені на 45 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2008 р. № 34 «Про внесення зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Наприклад, розмір посадового окладу станом на 1 травня 2009 р. становив:
селищного голови селища з чисельністю населення понад 15 тис. чоловік — 2033 гривні (з урахуванням підвищення на 45 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2008 р. № 34), а після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 р. № 504 — збільшився до 3050 гривень;
спеціаліста-землевпорядника зазначеного селища — 642 гривні (
з урахуванням підвищення на 45 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2008 р. № 34), а після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 р. № 504 — збільшився до 963 гривні.Разом з тим головам сільських, селищних рад, їх заступникам, керівним працівникам і спеціалістам апарату рад, їх виконавчих органів не встановлюється надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 (у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавок за ранг та вислугу років), оскільки збільшено посадові оклади, при цьому заробітна плата не зменшилася.
Таке рішення Уряду гарантує отримання головами сільських, селищних рад, а також іншими працівниками рад заробітної плати, яка не залежить від встановлення чи невстановлення надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, і є першим кроком на шляху до реформування системи оплати праці працівників органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади.
Таким чином, виходячи з діючого до 30 травня 2009 р. розміру посадового окладу, підвищеного на 50 відсотків, заробітна плата, наприклад спеціаліста-землевпорядника селища з чисельністю населення понад 15 тис. чоловік, якому присвоєно 14 ранг посадової особи органу місцевого самоврядування і стаж його служби в органах місцевого самоврядування становить більш як 10 років (надбавка за вислугу років при такому стажі — 20 відсотків), на даний час складається з:
посадового окладу — 963 гривні (з урахуванням його збільшення на 45 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2008 р. № 34 і на 50 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 р. № 504);
надбавки за ранг — 50 гривень (за 14 ранг посадової особи органу місцевого самоврядування);
надбавки за вислугу років — 202,6 гривні (20 відсотків суми посадового окладу та надбавки за ранг (963 гривні + 50 гривень)).
Крім того, у разі забезпечення у повному обсязі бюджетними коштами обов'язкових виплат із заробітної плати працівникам
у межах фонду оплати праці може виплачуватися премія.
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
Сільські та селищні ради: зміна структури заробітної плати
У роз'ясненні, що коментується, Мінпраці та Мінфін пояснюють, чим викликано зміну умов оплати праці керівних працівників і фахівців сільських та селищних рад згідно з постановою КМУ від 27.05.2009 р. № 504 і як на практиці застосовується порядок таких змін щодо підвищення посадових окладів. (Текст постанови № 504 і коментар редакції до неї див. у газеті «Оплата праці», 2009, № 11, с. 9.).
Суть роз'яснення зведено до такого.
Уряд розпочав роботу з реформування системи оплати праці працівників органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади. І першим кроком на цьому шляху стала зміна структури заробітної плати керівних працівників і фахівців апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів. Причому зміну структури заробітної плати таких працівників запроваджено з метою збільшення питомої ваги постійної складової фонду оплати праці — основної заробітної плати, до складу якої входить оплата за посадовими окладами.
Щодо порядку застосування підвищення посадових окладів відомства уточнюють, що підвищенню на 50 % підлягають посадові оклади, передбачені додатком 54 до постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268, підвищені на 45 % згідно з постановою КМУ від 06.02.2008 р. № 34.
Також хочемо звернути увагу на два моменти.
Перший. Постанова КМУ від 27.05.2009 р. № 504 набула чинності з 30 травня 2009 року. Отже, з цієї дати посадові оклади для згаданих вище працівників має бути підвищено, а надбавки за високі досягнення у праці чи за виконання особливо важливої роботи знято. Але враховуючи, що 30 травня 2009 року — субота, а 31 травня 2009 року — неділя є вихідними днями при звичайному п'ятиденному робочому тижні, то апаратам сільських і селищних рад, що працюють з таким режимом роботи, перерахунок виплат за травень 2009 року здійснювати не потрібно. І тоді виходить, що фактично зміни необхідно застосовувати з 1 червня 2009 року.
Другий. В окремих випадках у працівників у результаті підвищення окладу та зняття надбавки може зменшитися загальний заробіток (див. приклад з другим працівником на с. 10 цього номера газети). У такому разі за умови забезпечення в повному обсязі бюджетними коштами обов'язкових виплат за заробітною платою цим працівникам як компенсацію втрати заробітку можна виплатити премію в межах наявного фонду оплати праці.
Людмила ТРОХИМЕНКО, економіст-аналітик