Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Право на індексацію доходів

Редакція ОП
Оплата праці Серпень, 2009/№ 16
Друк
Відповідь на запитання

ПРАВО НА ІНДЕКСАЦІЮ доходів

 

Наталія ІВЛЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

У яких випадках працівник має право на індексацію виплачених сум доходів? Чи є якісь обмеження щодо її проведення? Яку відповідальність передбачено за непроведення індексації доходів?

(м. Ужгород)

 

Правові, економічні та організаційні засади індексації грошових доходів громадян визначено

Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» від 06.02.2003 р. № 491-IV (далі — Закон № 491). З метою реалізації цього Закону постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення (далі — Порядок № 1078).

Індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 % (

абз. 2 п. 1 Порядку № 1078).

Пунктом 2 Порядку № 1078

передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, а саме:

— оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер;

— пенсії;

— стипендії;

— допомога по безробіттю (крім мінімального розміру);

— матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного;

— щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим);

— щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

— страхова виплата дитині, яка народилася інвалідом унаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності;

— суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я;

— суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника.

Грошові доходи, що не належать до об’єктів індексації

, визначено в п. 3 Порядку № 1078.

До таких, зокрема належать:

— оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця, допомога по тимчасовій непрацездатності*;

* Усі виплати, які обчислюються виходячи із середньої заробітної плати, у тому числі суми виплат, що зберігаються за працівником за час службового відрядження, за час щорічної та додаткової відпустки, індексації не підлягають (листи Мінпраці від 30.10.2003 р. № 024-130, від 24.12.2003 р. № 024-159, від 22.06.2007 р. № 47/10/136-07).

— одноразова виплата допомоги по безробіттю для організації безробітним підприємницької діяльності;

— одноразова допомога у разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

— допомога у зв’язку з вагітністю та пологами;

— допомога при народженні дитини;

— допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

— допомога на поховання;

— цільова разова матеріальна допомога, одноразова допомога при виході на пенсію, суми соціальних пільг;

— соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму;

— державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям, допомога на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням, допомога на дітей одиноким матерям.

Порядок № 1078

поширюється на всі підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та є обов’язковим для виконання. Якщо роботодавець не проводить індексацію, то згідно зі ст. 15 Закону № 491 за порушення законодавства винні особи притягаються до відповідальності.

Слід зауважити, що перевірка правильності та своєчасності проведення індексації грошових доходів громадян на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю, покладено на Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю.

Відповідно до

п. 4.1 Порядку проведення перевірки стану додержання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що проводиться посадовими особами Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю та його територіальних органів, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.03.2003 р. № 72, за результатами кожної перевірки складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень законодавства про працю — припис щодо їх усунення. Припис — це документ органів Держнаглядпраці про усунення виявлених порушень, що можуть призвести до шкідливих наслідків.

Пунктом 5 Порядку № 1078

передбачено, що після оформлення акта та внесення припису інспектором праці проводиться юридичний аналіз матеріалів проведеної перевірки з метою визначення подальшого реагування згідно з нормами чинного законодавства. При цьому інспектор з праці самостійно вирішує питання щодо направлення матеріалів до правоохоронних органів, складання протоколів про адміністративне правопорушення, винесення постанови про накладення штрафу, винесення власнику або уповноваженому ним органу подання про притягнення керівника до дисциплінарної відповідальності чи подання до керівника щодо застосування дисциплінарного стягнення до іншої посадової особи об’єкта перевірки, винної в порушенні законодавства про працю. Про це йшла мова в листі Мінпраці від 22.03.2006 р. № 1993/0/14-06/13.

Ураховуючи зазначене, посадові особи підприємств, установ та організацій за порушення законодавства про працю, до яких належить непроведення індексації, можуть бути

притягнуті до адміністративної відповідальності на підставі переданого до суду протоколу про адміністративне правопорушення. Відповідальність за це передбачена ч. 1 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-IХ у вигляді накладання штрафу в розмірі від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1700 грн.).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі