Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо доплати за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт водію автомобіля

Редакція ОП
Оплата праці Серпень, 2009/№ 16
Друк
Лист від 27.07.2009 р. № 426/13/84-09

МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

Щ

одо доплати за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт водію автомобіля

Лист від 27.07.2009 р. № 426/13/84-09

 

Департамент з питань державного регулювання заробітної плати та умов праці розглянув у межах компетенції <...> стосовно доплати за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт водію у разі, якщо за ним згідно із наказом закріплено два автомобілі, і повідомляє.

Суміщення професій (посад) — це виконання працівником поряд із основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) у межах робочого часу.

Під розширенням зони обслуговування або збільшенням обсягу виконуваних робіт слід розуміти виконання поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткового обсягу робіт за однією й тією ж професією або посадою.

Оскільки за специфікою роботи водій не може працювати на двох автомобілях одночасно, доплата за розширення зони обслуговування або за збільшення обсягу робіт такій категорії працівників не може бути встановлена.

Водій в межах тривалості робочого часу може працювати на ставку, отримувати надбавку за складність, напруженість в роботі

до 50 відсотків тарифної ставки, надбавку за класність, доплату за ненормований робочий день, доплату за суміщення професій (наприклад, за професією експедитора або вантажника за наявності вакантної посади).

 

Заступник директора Департаменту — начальник відділу А. Литвин

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

НАДБАВКИ І ДОПЛАТИ ВОДІЮ АВТОМОБІЛЯ

 

У листі, що коментується, Мінпраці роз’яснило, які види доплат і надбавок може бути встановлено водію в разі, якщо за ним згідно з наказом закріплено два автомобілі.

Як правило, за водієм закріплюється один транспортний засіб. На період технічного обслуговування і поточного ремонту такого автомобіля водій може залучатися для роботи на іншому.

На практиці також трапляються ситуації, коли у зв’язку з виробничою необхідністю за водієм згідно з наказом керівника закріплено два автомобілі. У такому разі працівнику встановлюється графік роботи на двох транспортних засобах з дотриманням норми тривалості робочого часу.

Стосовно тривалості робочого часу нагадаємо, що правила режиму праці та відпочинку водіїв установлено Положенням про робочий час та час відпочинку водіїв автотранспортних засобів, затвердженим наказом Мінтрансу України від 17.01.2002 р. № 18 (далі — Положення № 18). Дія цього Положення поширюється на підприємства, установи, організації незалежно від організаційно-правових форм та форм власності, а також на фізичних осіб — підприємців, які надають послуги з перевезення пасажирів та вантажів автотранспортними засобами або здійснюють перевезення для власних виробничих потреб.

Режим праці та відпочинку, передбачений Положенням № 18, є обов’язковим при складанні графіків роботи водіїв (п. 1.3 Положення № 18).

Щодо доплат і надбавок, які встановлюються водію в разі закріплення за ним двох автомобілів, зауважимо таке.

Госпрозрахункові підприємства самостійно визначають умови оплати праці працівників, у тому числі й водіїв автотранспортних засобів, і встановлюють їх у колективному договорі, дотримуючись при цьому норм та гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевою (регіональною) угодами. При цьому мінімальні державні гарантії з оплати праці та норми генеральної, галузевої (регіональної) угод, якщо підприємство перебуває у сфері дії цих угод, є обов’язковими в разі встановлення в колективних договорах тарифних ставок (окладів), доплат, надбавок, міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень тощо.

Отже, підприємство самостійно визначає оплату праці водіїв шляхом розроблення відповідного Положення про умови та розміри оплати їх праці.

При виборі пакета надбавок і доплат роботодавець керується положеннями законодавчих актів, генеральних, галузевих та інших угод, а також своїми специфічними вимогами.

У кожному конкретному випадку при встановленні надбавок і доплат працівнику необхідно враховувати їх сутність і характер, а також специфіку роботи працівника.

Доплати і надбавки можна визначити як законодавчо гарантовані чи нормативно передбачені виплати понад заробітну плату, пов’язані з особливостями та умовами праці, а також з особистими якостями працівників. Виплата доплат і надбавок є одним з напрямків матеріального стимулювання працівників.

Залежно від характеру виплат доплати і надбавки поділяються на

:

— заохочувальні (за класність водіям, за інтенсивність праці, за виконання особливо важливої роботи, за суміщення професій, розширення зони обслуговування тощо);

— компенсаційні (за важкі та шкідливі умови праці, за роботу в нічний час, за наднормові роботи, за роз’їзний характер праці, за особливі умови роботи тощо).

Конкретні види та розміри доплат і надбавок підприємства визначають самостійно виходячи зі своїх фінансових можливостей та виробничої необхідності.

Доплату за

розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт може бути встановлено працівникам робочих спеціальностей. Така доплата передбачає виконання працівником разом зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткового обсягу робіт за тією самою професією чи посадою.

Розглядаючи можливість установлення такої доплати водію в разі закріплення за ним двох автомобілів, необхідно враховувати специфіку роботи водія в такій ситуації:

одночасно працювати на двох автомобілях водій не може. Тому доплату за розширення зони обслуговування або за збільшення обсягу робіт такій категорії працівників не може бути встановлено . На це звертає увагу Мінпраці в листі, що коментується.

Суміщення професій

(посад) — це виконання працівником разом з основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) в межах робочого часу. При встановленні такої доплати необхідно розглянути можливість суміщення роботи за іншою посадою одночасно з основною роботою.

У разі закріплення за водієм двох автомобілів доплату за суміщення професій може бути встановлено тільки при виконанні водієм у межах свого робочого часу (як водія) додаткового обсягу робіт за іншою вакантною посадою, наприклад, вантажника (одночасне виконання вантажно-розвантажувальних робіт).

Отже, підсумуємо. Професія водія належить до робочих спеціальностей.

У межах тривалості робочого часу для нього може бути встановлено:

— надбавку за складність і напруженість у роботі (до 50 % тарифної ставки);

— надбавку за класність;

— доплату за ненормований робочий день;

— доплату за суміщення професій (наприклад, експедитора чи вантажника за наявності вакантної посади).

Також у колективному договорі може бути передбачено:

— надбавку за роз’їзний характер робіт;

— доплату за керівництво бригадою (бригадиру, не звільненому від основної роботи);

— доплату за роботу з розділеним робочим днем тощо.

Додамо: у разі

якщо водій працюватиме поза межами робочого часу за основною посадою (у тому числі на іншому автомобілі), оплата праці провадиться за фактично відпрацьований час. Наприклад, коли водій продовжує виконувати роботу у зв’язку з відсутністю (нез’явленням) працівника, який повинен замінити його в момент закінчення зміни, і неможливістю замінити його іншим працівником, оплата праці здійснюється як за наднормову роботу. Наднормовий час, відпрацьований за тимчасово відсутнього працівника, має оплачуватися в подвійному розмірі. При цьому не слід забувати про граничні норми застосування наднормових робіт (про обмеження тривалості наднормових робіт) для водіїв. Згідно з Положенням № 18 наднормові роботи для кожного водія не повинні перевищувати 4 годин протягом двох днів підряд або 75 годин на рік у разі застосування підсумованого обліку робочого часу (або 100 годин на рік у випадку дотримання щотижневої норми тривалості робочого часу).

 

Людмила ТРОХИМЕНКО, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі