Теми статей
Обрати теми

Новації у Фонді соціального захисту інвалідів

Редакція ОП
Стаття

Новації у Фонді соціального захисту інвалідів

 

Зовсім недавно Кабінет Міністрів України вніс зміни до нормативної бази для роботодавців, у штаті яких працюють інваліди або які відповідно до законодавства мають надавати робочі місця інвалідам. Про ці нововведення і йтиметься у статті.

 

Наталія ІВЛЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Постановою КМУ «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70» від 03.09.2009 р. № 930 унесено зміни до шести порядків. Відразу зауважимо, що такі зміни вже набрали чинності з 14 вересня 2009 року.

Так, зазнали поправок:

1.

Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю.

Тепер новостворені роботодавці — підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, у яких кількість працюючих, для котрих це місце роботи є основним, збільшилася до восьми та більше осіб, реєструються у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів (далі — Фонд)

до 1 лютого року, наступного за роком створення чи збільшення кількості працюючих.

Звернемо увагу, що раніше строк реєстрації було обмежено десятьма днями після державної реєстрації роботодавців. Хоча Фонд і раніше визнавав, що ця норма на практиці фактично не працює. І у своєму

листі від 16.05.2008 р. № 1/6-155/06 Фонд допускав, що роботодавець, не зареєстрований у відповідному відділенні, може зареєструватися перед поданням звіту.

Пояснимо цей лояльний підхід таким. Реєструються у Фонді лише ті роботодавці, які мають подавати звіт за формою № 10-ПI та які у принципі повинні дотримуватися нормативу щодо працевлаштування інвалідів (показник середньооблікової кількості штатних працівників) — оформлених за основним місцем роботи за рік має бути вісім та більше осіб. Отже, розрахувати величину зазначеного показника можливо тільки після закінчення календарного року.

Таким чином, тепер дату реєстрації у Фонді (до 1 лютого року, наступного за роком створення чи збільшення кількості працюючих), на нашу думку, встановлено цілком справедливо.

Також слід зауважити, що роботодавець — юридична особа, в якої змінилося найменування або місцезнаходження, має подати заяву, копії свідоцтва і довідки

протягом десяти робочих днів після державної реєстрації змін до засновницьких документів.

 

2.

Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування.

КМУ уточнив, що подання до Фонду копії довідки органу державної податкової служби про включення до Реєстру неприбуткових установ потрібне лише тим роботодавцям, які

повністю утримуються за рахунок бюджетних коштів. Нагадаємо, що така довідка подається разом зі звітом за формою № 10-ПI.

 

3. Порядок зарахування кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів до нормативу таких робочих місць у господарських об’єднаннях, до складу яких входять підприємства громадських організацій інвалідів

.

Відразу зауважимо, що цим

Порядком керується досить обмежене коло роботодавців. Тим більше що до відповідного документа внесено єдине доповнення, яке, на наш погляд, має формальний характер.

Як випливає з поправки, при реалізації

Порядку в частині складання звітності за формою № 10-ПI відповідним господарюючим суб’єктам необхідно дотримуватись особливих приписів Інструкції щодо заповнення форми № 10-ПI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затвердженої наказом Мінпраці від 10.12.2007 р. № 42.

Також слід нагадати, що питання реалізації цього

Порядку було розглянуто в листі Фонду від 01.10.2008 р. № 1/5-1003/06.

 

4. Порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Норма щодо строків сплати санкцій за невиконання «інвалідного» нормативу залишилася без змін. Роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій до відділень Фонду до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Єдина істотна зміна в цьому

Порядку — це те, що тепер органи Державного казначейства на запит інформують відділення Фонду про суму адміністративно-господарських санкцій та пені, що надійшли до державного бюджету. Раніше орган Держказначейства щокварталу інформував Фонд про суми, що надійшли.

 

5. Порядок використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету.

У змінах з’явилися нові напрями використання адміністративно-господарських санкцій та пені, у тому числі на надання фінансової допомоги (поворотної та безповоротної) роботодавцям для створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів.

КМУ уточнив, що

фінансова допомога на поворотній основі та цільова позика надаються роботодавцям, які виконали «інвалідний» норматив і в році звернення або в році, що йому передує, отримали фінансову допомогу на безповоротній основі.

Крім того, у таких роботодавців чисельність штатних працівників не повинна перевищувати 8 осіб, а суму санкцій та пені має бути сплачено повністю.

А от

безповоротна фінансова допомога надається лише тим роботодавцям, які виконали «інвалідний» норматив і в році звернення за допомогою не отримували у відділенні Фонду допомогу на безповоротній основі за аналогічним напрямом використання коштів.

Підставами для відмови у видачі фінансової допомоги може стати, зокрема, те, що роботодавець:

— не подав до Фонду звіт за формою № 10-ПI протягом останнього року;

— зменшив чисельність (штат) працюючих інвалідів;

— порушив протягом шести місяців, що передують місяцю розгляду питання про надання такої допомоги,

закони України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.02.2000 р. № 1533-III, «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII, унаслідок чого до нього застосовано санкції.

Кошти фінансової допомоги та цільової позики перераховуються на рахунки роботодавців, відкриті в органах Держказначейства.

Роботодавці, які отримали такі кошти,

щокварталу мають звітувати про їх використання. Строк подання звіту про використання коштів визначається умовами відповідного договору і становить не менше трьох років з дати завершення його виконання.

Зауважимо, що робочі місця для працевлаштування інвалідів, створені за рахунок коштів фінансової допомоги та цільової позики, наданих відділенням Фонду, не може бути скорочено

протягом трьох років з дати завершення виконання умов договору про надання фінансової допомоги та цільової позики.

Також слід звернути увагу на такий момент.

Нагадаємо, що

абзацом шостим ч. 6 ст. 20 Закону України «Про засади соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-ХII передбачено можливість надання роботодавцям дотацій на створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів, зареєстрованих безробітними.

Крім того, саме в цьому

Законі є спеціальна ст. 181, на виконання якої постановою КМУ від 27.12.2006 р. № 1836 затверджено Порядок надання дотацій роботодавцю за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих у державній службі зайнятості (далі — Порядок № 1836).

А в оновленому

Порядку запроваджено поняття «фінансова допомога» (на поворотній основі, цільова позика та надання звичайному роботодавцю фінансової допомоги на безповоротній основі).

Залишається відкритим питання: чи можна ототожнювати поняття «фінансова допомога» з поняттям «дотації», наведеним у

Порядку № 1836. Для впевненіших висновків доведеться дочекатися роз’яснень Фонду, оскільки п. 9 Порядку, що коментується, передбачено затвердження Міністерством праці відповідної інструкції.

 

6.

Порядок проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю.

Планові візити перевіряючих із Фонду соцзахисту інвалідів стануть набагато тривалішими — збільшено строки їх проведення.

При плановій перевірці юридичних осіб — це 15 робочих днів (позаплановій — 10 робочих днів), а суб’єктів малого підприємництва — 5 робочих днів (позаплановій — 2 робочі дні). Раніше строк проведення перевірки (планової та позапланової) не повинен був перевищувати 3 робочих днів, а у виняткових випадках його могло бути продовжено ще на такий самий строк. Утім, є й хороша новина: подовжувати строки проведення планової та позапланової перевірки не допускається.

Повідомляти роботодавця про початок проведення планової перевірки Фонд може не лише в письмовій формі рекомендованим листом, а й за телефоном (телефонограмою). Відсутність повідомлення є підставою до недопуску для проведення перевірки. Нагадаємо, що таке повідомлення здійснюється не пізніше ніж за 10 днів до початку планової перевірки.

До підстав, що дають право на проведення позапланової перевірки роботодавця, додалося звернення фізичних або юридичних осіб про порушення роботодавцем вимог законодавства. У новій редакції

п. 5 Порядку, що коментується, відсутні підстави для позапланової виїзної перевірки на вимогу контрольно-ревізійних, податкових, правоохоронних органів та прокуратури.

Документом передбачено, що в разі незгоди з висновками, викладеними в акті перевірки, роботодавець має підписати його із запереченнями. Раніше в таких випадках підписувався акт, а пояснення та заперечення додавалися до акта письмово або надсилалися поштою протягом 3 робочих днів після його підписання.

На нашу думку, зауваження можна викласти та подати й після підписання акта. При цьому рекомендуємо зробити позначку: «Акт підписано із запереченнями, які буде надано пізніше».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі