Теми статей
Обрати теми

Щодо нарахування страхових внесків на суми деяких виплат

Редакція ОП
Лист від 19.03.2010 р. № 01-14-552

ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ

Щ

одо нарахування страхових внесків на суми деяких виплат

Лист від 19.03.2010 р. № 01-14-552

 

Розглянувши <…> звернення щодо порядку нарахування та утримання страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, повідомляємо.

1. Порядок справляння страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — Фонд) визначається законами України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240 (далі — Закон № 2240), «Про розмір внесків на деякі види загальнообов’язкового державного соціального страхування» від 11.01.2001 р. № 2213 (далі — Закон № 2213).

Відповідно до статті 1 Закону № 2213 базою для нарахування страхових внесків до Фонду є фактичні витрати на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні і компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95, та підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.

Суми виплат, пов’язаних з індексацією заробітної плати працівників, відносяться до фонду оплати праці та підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.

Ураховуючи, що в цьому випадку виконуються умови законів № 2240 та № 2213,

на суми виплат, пов’язаних з індексацією заробітної плати працівників, мають нараховуватися (утримуватися) внески до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

2. Згідно із пунктом 1.3 статті 1 Закону № 889 заробітна плата — це дохід, нарахований (виплачений, наданий) внаслідок здійснення платником податку трудової діяльності на території України від працедавця. Також під терміном «заробітна плата» розуміються інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, тобто додаткові блага, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом (пункт 1.1 статті 1 Закону № 889). Підпунктом 4.2.1 пункту 4.2 статті 4 зазначеного Закону визначено, що доходи у вигляді заробітної плати, інші виплати та винагороди, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору включаються до складу загального місячного оподатковуваного доходу такого платника податку, в тому числі, передбачені нормою частини е) підпункту 4.2.9 пункту 4.2 статті 4 Закону. Отже, дохід, отриманий платником податку від його працедавця, в тому числі у вигляді безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), включається до складу загального місячного оподатковуваного доходу як складова частина заробітної плати.

У свою чергу, згідно з п.п. 2.3.2 Інструкції № 5 до складу інших заохочувальних і компенсаційних виплат включаються одноразові заохочення, не пов’язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних і пам’ятних дат як у грошовій, так і в натуральній формі). До таких одноразових заохочень можна віднести і вартість вручених працівникам подарунків.

Отже,

доходи, отримані працівниками підприємства у вигляді подарунків, відповідають поняттю «заробітна плата», обкладаються податком з доходів фізичних осіб, отже, ці суми включаються до бази для нарахування страхових внесків до Фонду.

3. Головним критерієм при віднесенні тієї чи іншої виплати до складу фонду оплати праці слід вважати її безпосередній зв’язок з виконанням роботи відповідно до трудового договору.

При цьому слід зазначити, що

єдиним документом з питань визначення складу фонду оплати праці, який прийнято відповідно до Закону України «Про оплату праці», є Інструкція № 5. У розділі 3 зазначеної Інструкції наведено вичерпний перелік виплат найманим працівникам, що не належать до фонду оплати праці та відповідно з яких не справляються страхові внески.

Ураховуючи зазначене,

на суму вихідної допомоги у разі припинення трудового договору страхові внески до Фонду не нараховуються.

 

Директор C. Санченко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

ФСС ТВП ПРО ОБКЛАДЕННЯ СОЦВНЕСКАМИ СУМ ІНДЕКСАЦІЇ, ВАРТОСТІ СВЯТКОВИХ ПОДАРУНКІВ, СУМ ВИХІДНОЇ ДОПОМОГИ

 

У листі, що коментується, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — ФСС ТВП) розглянув питання обкладення соцвнесками таких виплат, як:

— сума індексації заробітної плати працівників;

— вартість подарунків, вручених працівникам до свята;

— вихідна допомога при звільненні.

Слід зауважити, що основні правила обкладення виплат працівникам податком з доходів фізичних осіб та внесками до соціальних фондів регулюються відповідними законодавчими актами та розробленими на їх виконання нормативно-правовими документами.

Як відомо, страхові внески нараховуються (утримуються) на суму оплати праці, що включає основну й додаткову заробітну плату, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб. Таким чином, для включення виплати до бази для обкладення внесками до соціальних фондів мають виконуватися дві умови:

1) виплата має включатися до фонду оплати праці згідно з Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5 (далі — Інструкція № 5) (виняток становлять виплати з тимчасової непрацездатності);

2) виплата має обкладатися податком з доходів фізичних осіб.

Це ще раз підтверджує ФСС ТВП у листі, що коментується. У зв’язку з цим:

суми індексації заробітної плати обкладаються внесками до ФСС ТВП, оскільки входять до фонду оплати праці у складі додаткової зарплати згідно з п.п. 2.2.7 Інструкції № 5 та обкладаються податком з доходів фізичних осіб;

вартість подарунків працівникам до свята обкладається внесками до ФСС ТВП, оскільки входить до фонду оплати праці як одноразові заохочення, не пов’язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних і пам’ятних дат як у грошовій, так і в натуральній формі), відповідно до п.п. 2.3.2 Інструкції № 5. Також вартість таких подарунків обкладається податком з доходів фізичних осіб;

сума вихідної допомоги при звільненні не обкладається внесками до ФСС ТВП, оскільки не входить до фонду оплати праці згідно з п. 3.8 Інструкції № 5. Водночас відповідно до Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон № 889) сума вихідної допомоги обкладається податком з доходів фізичних осіб.

Додамо, що саме на цих підставах зазначені вище виплати обкладаються (не обкладаються) внесками і до інших фондів соціального страхування.

Також слід зауважити: у листі, що коментується, обґрунтовуючи необхідність обкладення соцвнесками вартості подарунків працівникам, фахівці ФСС ТВП дещо заплуталися у визначенні «зарплати» для цілей Закону № 889.

Цей Закон розділяє поняття «заробітна плата» і «додаткові блага».

Згідно з п. 1.1 Закону № 889 під терміном «заробітна плата» для цілей цього Закону розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати чи інші виплати і винагороди, що виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму відповідно до закону.

Додаткові блага

— кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку його роботодавцем, якщо такий дохід не є заробітною платою або виплатою, відшкодуванням або компенсацією за цивільно-правовими угодами, укладеними з таким платником податку.

Тому некоректно стверджувати, що дохід, зазначений у п.п. 4.2.9 Закону № 889, є складовою частиною заробітної плати, оскільки зазначеним підпунктом визначено перелік виплат, які включаються до поняття «додаткове благо».

Водночас у цьому випадку, а саме в разі видачі підприємством своїм працівникам подарунків до святкових дат, для цілей Закону № 889, на нашу думку, на підставі Інструкції № 5 вони включаються до поняття «зарплата» і входять до місячного оподатковуваного доходу відповідно до п.п. 4.2.1 Закону № 889.

Але при цьому зауважимо, що розподіл виплат на «додаткове благо» і на «зарплату» важливий тільки для цілей обкладення податком з доходів. Що стосується внесків до ФСС ТВП, то тут вирішальне значення має те, чи входить така виплата до фонду оплати праці згідно з Інструкцією № 5 (за умови, що з такої виплати сплачується податок з доходів).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі