Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування фінансових та адміністративних санкцій за подання недостовірних відомостей до органів Пенсійного фонду

Редакція ОП
Лист від 25.08.2010 р. № 14806/03-20

Пенсійний фонд України

Щодо застосування фінансових та адміністративних санкцій за подання недостовірних відомостей до органів Пенсійного фонду

Лист від 25.08.2010 р. № 14806/03-20

 

Пенсійний фонд України розглянув лист щодо застосування фінансових та адміністративних санкцій за подання недостовірних відомостей до органів Пенсійного фонду і повідомляє.

Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі — Закон).

Відповідно до статті 106 Закону відповідальність за своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплату внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування несе страхувальник-роботодавець.

Згідно з пунктом 5 частини 9 статті 106 Закону за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку та іншої звітності, передбаченої законодавством, до територіальних органів Пенсійного фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожний повний або неповний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а в разі повторного протягом року такого порушення — у розмірі 20 відсотків зазначених сум та не менше 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При цьому під недостовірними відомостями, що використовуються у системі персоніфікованого обліку, слід розуміти невідповідність даних про розмір заробітної плати, страхових внесків, підстав пільгового обчислення страхового стажу, періодів, за які нараховано внески, вказаних страхувальником в індивідуальних відомостях про застраховану особу, даним, які містяться в документах первинного обліку страхувальника та інших документах, які підтверджують підставу для обліку страхового стажу, невірно зазначені суми лікарняних та суми нарахувань за час відпусток, невідповідність, ідентифікаційного номера в індивідуальній відомості про застраховану особу ідентифікаційному номеру згідно з довідкою Державної податкової адміністрації України тощо.

За

донарахування органами Пенсійного фонду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків накладається штраф у розмірі 5 відсотків зазначених сум за кожний повний або неповний місяць, за який донараховано ці суми (пункт 4 частини 9 статті 106 Закону).

Крім того, частиною 16 статті 106 Закону та статтею 1651 Кодексу України про адміністративні правопорушення

передбачено адміністративну відповідальність посадових осіб у вигляді штрафу в розмірі від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі неподання, несвоєчасного подання, подання не за встановленою формою звітності щодо страхових внесків, коштів Пенсійного фонду України і Накопичувального фонду або подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, та іншої звітності і відомостей, передбачених Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Водночас повідомляємо, що відповідно до пункту 2.15 розділу II Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 р. № 26-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2009 р. за № 1136/17152 (далі — Порядок), у разі виявлення помилки у звіті страхувальник має право до кінцевого терміну подання цього звіту повторно сформувати та подати звіт до органу Пенсійного фонду за місцем взяття на облік.

Подання нових звітів в інших випадках Порядком не передбачено.

 

Заступник Голови Правління Є. Максимчук

 

Коментар редакції

 

Відповідальність страхувальника за подання недостовірних відомостей до системи персоніфікованого обліку

 

У листі, що коментується, Пенсійний фонд України (далі — ПФУ) надав роз’яснення щодо застосування фінансових та адміністративних санкцій до страхувальників за подання недостовірних відомостей, які використовуються в системі персоніфікованого обліку.

Нагадаємо, що звітність до ПФУ, у тому числі персоніфіковані дані, формуються та подаються відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління ПФУ від 05.11.2009 р. № 26-1 (далі — Порядок № 26-1).

Згідно з п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі — Закон № 1058) за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, та іншої звітності до органів ПФУ

накладається штраф у розмірі 10 % суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожний повний або неповний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше 10 нмдг (170 грн.), а в разі повторного протягом року такого порушення — у розмірі 20 % зазначених сум та не менше 20 нмдг (340 грн.).

У зв'язку з тим, що складова розрахунку «кількість повних (неповних) місяців затримки подання відомостей»

при застосуванні штрафу за подання недостовірних відомостей відсутня, сума штрафної санкції в такому випадку становитиме 10 нмдг (170 грн.), а при повторному протягом року такому порушенні — не менше 20 нмдг (340 грн.). Про це йшлося в листі ПФУ від 25.02.2009 р. № 3165/05-10 (далі — лист № 3165).

За ті ж порушення, що зазначені вище, передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 20 до 30 нмдг (340 — 510 грн.).

Оскільки ні Закон № 1058, ні Порядок № 26-1 не містять такого визначення, як недостовірні відомості, ПФУ в листі, що коментується, пояснив, що під цим слід розуміти. Зокрема,

недостовірними відомостями, які використовуються в системі персоніфікованого обліку, є:

— невідповідність даних про розмір заробітної плати, страхових внесків, підстав пільгового обчислення страхового стажу та періодів, за які нараховано внески, вказаних страхувальником в індивідуальних відомостях про застраховану особу, даним, що містяться в документах первинного обліку страхувальника та інших документах, які підтверджують підставу для обліку страхового стажу;

— невірно зазначені суми лікарняних;

— невірно зазначені суми нарахувань за час відпусток;

— невідповідність ідентифікаційного номера в індивідуальній відомості про застраховану особу ідентифікаційному номеру згідно з довідкою податкових органів тощо.

Зазначимо, що помилка, допущена при написанні прізвища, імені, по батькові, не вважається недостовірними відомостями.

ПФУ нагадує про можливість страхувальника виправити помилки, у тому числі щодо персоніфікованих даних, шляхом подання повторно сформованого звіту

до кінцевого терміну, в який треба подати звіт, що передбачено п. 2.15 Порядку № 26-1. Тобто штрафів у такому разі не буде.

Водночас ПФУ зазначає, що подання нових звітів

в інших випадках Порядком № 26-1 не передбачено.

Тут доцільно нагадати, що раніше ПФУ в листі № 3165 зазначав, що до страхувальників,

які самостійно виявили недостовірну інформацію у відомостях, які використовуються в системі персоніфікованого обліку, та надали індивідуальні відомості про застраховану особу з позначкою «коригуюча» до системи персоніфікованого обліку за попередні звітні роки, фінансові та адміністративні санкції не застосовуються. Але це щодо річної персоніфікації.

На цей час форму звітності та порядок її подання змінено, а аналогічних роз’яснень ПФУ, що свідчили б про відсутність відповідальності страхувальника при самостійному виправленні помилок, немає. Тому слід мати на увазі таке: навіть якщо ви самі виявили та виправили помилку щодо персоніфікованих даних, вам може загрожувати штраф.

 

Наталія ІВЛЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі