Щодо досягнення працівником пенсійного віку

В обраному У обране
Друк
Редакція ОП
Оплата праці Вересень, 2010/№ 18
Лист від 26.07.2010 р. № 7956/0/14-10/13

Міністерство праці та соціальної політики України

Щодо досягнення працівником пенсійного віку

Лист від 26.07.2010 р. № 7956/0/14-10/13

(витяг)

 

У Міністерстві праці та соціальної політики України розглянуто лист <…> і повідомляється.

<…>

Що стосується наказу керівництва стосовно працівника, який досяг пенсійного віку, слід зазначити, що

законодавством не передбачено видання наказу (розпорядження) роботодавцем з приводу досягнення працівником пенсійного віку, як і фіксація зазначеного факту у трудовій книжці працівника. Зазначене обумовлено наступним.

Наказ (розпорядження) роботодавця видається у разі укладення та розірвання трудового договору з працівником.

Кодексом законів про працю України не передбачена така підстава розірвання трудового договору, як досягнення пенсійного віку працівником.

Таким чином, досягнення працівником пенсійного віку не є підставою для його звільнення, яке має бути оформлене виданням роботодавцем відповідного наказу (розпорядження).

Крім того, відповідно до частини 2 статті 11 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» забороняється звільнення працівника за ініціативою власника або уповноваженого ним органу з мотивів досягнення пенсійного віку.

Відповідно до пункту 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін'юсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 № 58, до трудової книжки вносяться відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіхи в роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв'язку з цим винагороди.

Законодавством не передбачено внесення даних про досягнення працівником пенсійного віку до трудової книжки.

 

Заступник Міністра В. Коломієць

 

Коментар редакції

 

Досягли пенсійного віку — продовжуємо працювати!

 

У листі, що коментується, Мінпраці звернуло увагу на деякі моменти при досягненні працівником підприємства пенсійного віку.

Так, роботодавець з приводу досягнення працівником пенсійного віку

не видає ніякого наказу (розпорядження). Існує певний перелік підстав для розірвання трудового договору з працівником (ст. 36, 38, 39, 40, 41 КЗпП), серед яких немає такої підстави, як досягнення працівником пенсійного віку. Отже, працівник, який досяг пенсійного віку, має право продовжувати працювати та одночасно отримувати пенсію.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 7 Закону України «Про пенсійне забезпечення» у редакції від 05.11.91 р. № 1788-ХII

звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому пенсії за віком призначаються незалежно від того, припинено роботу на час звернення за пенсією чи вона продовжується.

Таким чином,

забороняється звільнення працівника за ініціативою власника або уповноваженого ним органу з мотивів досягнення пенсійного віку. Ця норма також чітко прописана у ч. 2 ст. 11 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» від 16.12.93 р. № 3721-XII.

Однак згідно з чинним законодавством є винятки з цього правила, зокрема для

державних службовців, суддів тощо. І ось чому.

Так, відповідно до ст. 23 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII (далі — Закон № 3723)

граничний вік перебування на державній службі становить 60 років для чоловіків і 55 років для жінок. Тобто досягнення граничного віку віднесено до підстав для припинення державної служби (п. 3 ч. 1 ст. 30 Закону № 3723). Як виняток, у разі необхідності керівник державного органу за погодженням з Начальником Головного управління державної служби України може продовжити термін перебування працівника на державній службі, але не більш як на п'ять років.

Порядок погодження продовження терміну перебування на державній службі затверджено постановою КМУ від 26.12.2003 р. № 2020. Для продовження терміну перебування на державній службі працівника керівник державного органу, в якому працює державний службовець, звертається до Головдержслужби з відповідним поданням, яке погоджується з керівником органу вищого рівня.

Зазначене подання надсилається не пізніше ніж за місяць до досягнення державним службовцем граничного віку перебування на державній службі або закінчення терміну попереднього продовження.

У свою чергу, підставами для подання є:

— вагомий внесок державного службовця у діяльність державного органу або його структурного підрозділу протягом тривалого часу, але не менше одного року, його провідна роль;

— участь у розробленні, впровадженні нормативно-правових актів, підготовці і виконанні державних, регіональних та галузевих програм;

— позитивні результати атестації та щорічної оцінки виконання державним службовцем покладених на нього обов'язків і завдань;

— нагородження державними нагородами, Почесною грамотою або заохочувальними відзнаками Кабінету Міністрів України, нагрудним знаком «Державна служба України «За сумлінну працю» або Почесною грамотою Головдержслужби, відомчими заохочувальними відзнаками.

Також у виняткових випадках після закінчення 5-річного терміну державні службовці

можуть бути залишені на державній службі лише на посадах радників або консультантів за рішенням керівника відповідного державного органу.

У випадку продовження терміну перебування на державній службі або залишення осіб на державній службі на посадах радників або консультантів (посади державної служби)

проходження згаданими особами державної служби не припиняється. При цьому існують правові підстави для зарахування до стажу державної служби періоду роботи на таких посадах. Про це йшлося в листі Міністерства юстиції України від 10.10.2008 р. № 10503-0-33-08-21.

І останнє. Мінпраці у листі, що коментується, також звертає увагу і на той факт, що жодні додаткові

записи про досягнення працівником пенсійного віку до трудової книжки не вносяться, оскільки це не передбачено чинним законодавством, зокрема Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Мінпраці, Мін'юсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58. Цей висновок цілком логічний, тому що перелік відомостей, які вносить кадрова служба до трудової книжки працівника, чітко визначено зазначеною Інструкцією.

 

Наталія ІВЛЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити