Теми статей
Обрати теми

Особливості обліку робочого часу вчителя

Редакція ОП
Відповідь на запитання

Особливості обліку робочого часу вчителя

 

Антоніна КЛИМЕНКО, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

 

Як відображається в табелі обліку робочого часу робота вчителя математики, який має тижневе навантаження 18 годин і за розкладом занять працює впродовж чотирьох днів тижня, а саме: протягом трьох днів проводить заняття з учнями відповідних класів по п’ять годин, а протягом одного дня — три години? Цей вчитель призначений класним керівником, завідує кабінетом математики, здійснює перевірку письмових робіт та, крім того, ще замінював тимчасово відсутнього колегу — математика впродовж 20 годин на місяць.

(м. Чернігів)

 

Згідно зі

ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV педагогічне навантаження вчителя загальноосвітнього навчального закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності — це час, призначений для здійснення навчально-виховного процесу.

Педагогічне навантаження вчителя

включає 18 навчальних годин протягом навчального тижня, що становлять тарифну ставку, а також інші види педагогічної діяльності, а саме: класне керівництво, перевірку зошитів, завідування майстернями, навчальними кабінетами, навчально-дослідними ділянками. Виконання цих видів педагогічної роботи не визначається нормами часу. Згідно з цією статтею за їх виконання вчителеві встановлюються доплати у відсотках залежно від розміру тарифної ставки. У тарифікаційному списку відображаються обсяг педагогічного тижневого навантаження в годинах, а також розмір доплати залежно від виду педагогічної роботи без зазначення будь-якої кількості годин, яка витрачається вчителем на її виконання.

Навчальні заняття

(уроки) з учнями здійснюються за розкладом, яким в окремі дні тижня їх проведення може не передбачатися. Водночас ці дні не вважаються вихідними, оскільки впродовж цього часу вчителі можуть виконувати інші види педагогічної роботи, зокрема ті, за які встановлюється доплата (перевірка письмових робіт, оформлення кабінету, майстерні, класне керівництво), а також можуть залучатися до іншої організаційно-педагогічної роботи, наприклад, до участі у засіданнях педагогічної ради, відвідувати учнів, займатися підготовкою до навчальних занять, плануванням роботи тощо, які є складовими здійснення навчально-виховного процесу.

Така специфіка праці педагогів врахована в нормативних документах з оплати праці. Зокрема, відповідно до

Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), оплата праці вчителів здійснюється за тарифікацією, виходячи з обсягу встановленого навчального навантаження, норми навчального навантаження на ставку — 18 тижневих годин, конкретного розміру ставки заробітної плати, встановленої за наслідками атестації, а також доплат за виконання інших видів педагогічної роботи.

Облік робочого часу працівників здійснюється відповідно до вимог первинної облікової документації зі статистики праці, а саме Табеля обліку використання робочого часу, типова форма якого затверджена

наказом Державного комітету статистики України «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці» (форма № П-5) від 05.12.2008 р. № 489.

При цьому

пунктом 2 приміток до форми Табеля установлено, що форма має рекомендаційний характер і складається із мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень, і за необхідності може бути доповнена іншими показниками, необхідними для обліку. Зважаючи, що показники, передбачені формою Табеля, не повною мірою відображають специфіку роботи вчителів, то відповідним розпорядженням (наказом) керівника органу управління освіти і науки (чи керівника навчального закладу) її доцільно доповнити відповідними показниками, які б це враховували.

Використовуючи умовні позначення Табелю, при його заповненні застосовуються відмітки про явки та неявки за числами місяця (годин) умовними позначеннями за буквеними та цифровими кодами. Години роботи проставляються позначкою «Р».

Відмітка про щоденну тривалість відпрацьованого робочого часу в Табелі обліку робочого часу не передбачається. Установлено лише її місячний обсяг, який для вчителів має відповідати обсягу тижневого навантаження, встановленого при тарифікації.

Кількість відпрацьованих вчителем днів проставляється залежно від тривалості робочих днів у місяці, включаючи ті дні, коли за розкладом занять (уроків) вони не проводились.

Дні, протягом яких вчитель

не працював, маючи на те підстави відповідно до вимог законодавства або норм колективного договору, або ж не з’являвся на роботу з інших непередбачених причин, відображаються відповідними умовними (буквеними та цифровими) позначками, що передбачені у формі Табеля, зокрема:

— неявки у зв’язку з відрядженнями — позначкою «ВД»;

— перебування в основній щорічній відпустці — «В»;

— у щорічній додатковій відпустці — «Д»;

— у додатковій відпустці у зв'язку з навчанням — «Н»;

— у відпустці по вагітності та пологах та відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку — «ВП»;

— у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку — «ДД»;

— у відпустці без збереження заробітної плати за згодою сторін — «НА»;

— в інших відпустках без збереження заробітної плати — «БЗ»;

— інший невідпрацьований час, передбачений законодавством (виконання державних і громадських обов'язків, допризовна підготовка, військові збори, донорські, відгул тощо) — «ІН»;

— прогули — «ПР»;

— оплачувана тимчасова непрацездатність — «ТН»;

— неоплачувана тимчасова непрацездатність у випадках, передбачених законодавством (у зв'язку з побутовою травмою та ін. підтверджена довідками лікувальних закладів) — «НН»;

— неявки з нез'ясованих причин — «НЗ»;

— інші види неявок, передбачених колективними договорами, угодами — «ІВ»;

— інші причини неявок — «І» тощо.

Виходячи з умов оплати праці педагогічних працівників (зокрема, учителів), затверджених

Інструкцією № 102, та враховуючи примітку 2 до форми Табеля, відповідним розпорядчим документом її доцільно доповнити показниками, які б відображали фактично відпрацьований вчителем час упродовж конкретних днів місяця за тимчасово відсутнього іншого вчителя, а також загальної кількості цих відпрацьованих годин за місяць. У колонці «всього» графи «Відпрацьовано за місяць» та графи «годин» доцільно було б виділити також колонку «кількість годин, встановлених за тарифікацією».

Тому у випадку, коли вчитель упродовж місяця виконав увесь обсяг передбаченого тарифікацією педагогічного навантаження згідно з розкладом уроків, включаючи всі інші види педагогічної роботи, в Табелі обліку використання робочого часу щоденно в робочі дні має проставлятися позначка «Р», у колонці «Відпрацьовано за місяць днів» — число, що відповідає кількості робочих днів у конкретному місяці, а в колонці «кількість годин, встановлених за тарифікацією» — число, яке відповідає кількості годин за тарифікацією. У разі заміни вчителем тимчасово відсутнього вчителя в колонці «Відпрацьовано за місяць годин» має проставлятися число, яке відповідає кількості годин заміни тимчасово відсутнього вчителя.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі