Установлення тарифного розряду економісту навчального закладу
Антоніна КЛИМЕНКО, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
Працівника з повною вищою технічною освітою, який після закінчення ВНЗ працював на посаді економіста (10 років стажу: з червня 1999 року по червень 2007 року — економіст 1 категорії; липень 2007 року — червень 2009 року — економіст), з 1 липня 2009 року прийнято на роботу до вищого професійного училища (державний професійно-технічний навчальний заклад) на посаду економіста з окладом за 9-м тарифним розрядом.
Працівник успішно виконує в повному обсязі покладені на нього завдання та обов’язки. Чи має право училище перевести такого працівника на посаду провідного економіста з окладом за 10-м тарифним розрядом (у штатному розписі є посада провідного економіста) та на якій підставі?
Якщо так, то яким чином повинна бути проведена така процедура? Якщо ні, то який тарифний розряд буде відповідати його кваліфікації?
(м. Севастополь)
Оплата праці працівників навчальних закладів провадиться відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557. Схему тарифних розрядів посад керівників інших структурних підрозділів, фахівців і технічних службовців навчальних закладів затверджено додатком 11 до цього наказу. Зокрема для фахівців, до яких належить посада економіста, затверджено такі тарифні розряди залежно від кваліфікаційної категорії:
Найменування посад | Тарифні розряди |
Провідні фахівці | 10 |
Фахівці: |
|
I категорії
| 9 |
II категорії
| 8 |
без категорії
| 7 |
Згідно з п. 5 наказу Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників» від 29.12.2004 р. № 336 для посади «Економіст» за всіма кваліфікаційними категоріями, включаючи «провідного економіста», передбачено вимоги щодо наявності повної вищої освіти відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст).
Водночас п. 11 Загальних положень цього Довідника, зокрема, установлено, що особи, які не мають відповідної освіти, встановленої кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання та обов'язки, можуть бути, як виняток, залишені на обійманій посаді або призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії. Установлено також, що кваліфікаційні категорії підвищуються насамперед тим працівникам, які успішно виконують посадові завдання та обов'язки, творчо і сумлінно ставляться до службових доручень і вимог посадових інструкцій.
Тому за рекомендацією атестаційної комісії працівникові, який не має повної вищої освіти, може бути встановлено відповідну кваліфікаційну категорію, включаючи провідного економіста, з установленням посадового окладу на рівні 10-го тарифного розряду.
До запровадження в дію Закону України «Про професійний розвиток працівників» від 12.01.2012 р. № 4312 (далі — Закон № 4312) атестація працівників, чиї посади віднесено до категорії керівних (крім педагогічних), спеціалістів та службовців, провадилась відповідно до вимог постанови Ради Міністрів СРСР «Про проведення атестації керівних, інженерно-технічних працівників та інших спеціалістів підприємств і організацій промисловості, будівництва, сільського господарства, транспорту і зв'язку» від 26.07.73 р. № 531, постанови Державного комітету з науки і техніки та Державного комітету з питань праці та заробітної плати СРСР «Типовий перелік посад керівних, інженерно-технічних працівників та інших спеціалістів промисловості, будівництва, сільського господарства, транспорту та зв’язку та інших галузей народного господарства, які підлягають атестації відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 23 липня 1973 р. № 531» від 22.10.79 р. № 528/445, а також Положення про проведення атестації керівних, інженерно-технічних працівників та інших спеціалістів, затвердженого постановою Державного комітету Ради Міністрів СРСР з науки і техніки та Державного комітету Ради Міністрів СРСР з питань праці та заробітної плати від 05.10.73 р. № 420/267 (далі — Положення № 420). Ці нормативно-правові акти є чинними на сьогодні відповідно до постанови Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства СРСР» від 12.09.91 р. № 1545-XII.
До Переліку посад з числа працівників навчальних закладів включено, зокрема, посади бухгалтерів, економістів усіх спеціальностей.
Положенням № 420 передбачено, що атестація проводиться періодично, один раз на три-п'ять років. Терміни та графік проведення атестації затверджуються керівником за погодженням з комітетом профспілки і доводяться до відома працівників, які атестуватимуться, не менше ніж за один місяць до початку атестації.
Для проведення атестації керівник установи наказом призначає атестаційну комісію (голову, секретаря й членів комісії) із числа керівників, висококваліфікованих фахівців. До складу комісії входять також представники профспілкової організації.
На кожного працівника, що підлягає атестації, безпосереднім керівником разом з керівником профспілкової організації складається характеристика, у якій, зокрема, відображається його виробнича діяльність, кваліфікація, дотримання виробничої дисципліни.
Працівник повинен бути не менш ніж за тиждень до атестації ознайомлений із представленою на нього характеристикою.
Атестаційна комісія може давати рекомендації щодо просування окремих працівників по роботі або інших заохочень за досягнуті ними успіхи та щодо переведення на іншу роботу.
У проведенні атестації й голосуванні повинні брати участь не менш 2/3 членів затвердженого складу атестаційної комісії. Результати голосування визначаються більшістю голосів і заносяться до протоколу засідання комісії. При рівності голосів в оцінці діяльності працівника, він визнається таким, що відповідає обійманій посаді.
Оцінка діяльності працівника, що пройшов атестацію, і рекомендації атестаційної комісії заносяться в атестаційний лист, складений у двох екземплярах.
Атестаційний лист підписується головою й членами комісії, що брали участь у голосуванні. Результати атестації повідомляються працівникові безпосередньо після голосування. Матеріали атестації передаються керівникові закладу для ухвалення рішення. Атестаційний лист і характеристика на працівника, який пройшов атестацію, зберігаються в його особовій справі.
Керівник установи з урахуванням рекомендацій атестаційної комісії у встановленому порядку застосовує до працівників відповідні заходи заохочення.
З 5 лютого 2012 року набрав чинності Закон № 4312, який визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування системи професійного розвитку працівників, у тому числі процедуру проведення атестації працівників. Прикінцевими положеннями Закону № 4312 Кабінету Міністрів України доручено у тримісячний строк після набрання чинності цим Законом подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів України у відповідність із цим Законом; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.