Нюанси запровадження тимчасового замісництва
Ганна ХОРОШКО, головний спеціаліст відділу соціально-трудових відносин управління праці та зайнятості Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації
У штатному розписі бюджетної установи не передбачена штатна одиниця заступника начальника відділу. У зв’язку з цим під час відпустки начальника відділу його обов’язки виконує головний спеціаліст з оплатою різниці між його посадовим окладом і посадовим окладом начальника відділу. Чи потрібно за таких обставин у посадовій інструкції такого спеціаліста відобразити виконання ним посадових обов’язків начальника відділу?
(м. Луганськ)
Одразу відзначимо, що у ситуації, наведеній у запитанні, має місце тимчасове замісництво. При його запровадженні слід брати до уваги положення роз’яснення Державного комітету Ради Міністрів СРСР з питань праці та заробітної плати і Секретаріату ВЦРПС «Про порядок оплати тимчасового замісництва» від 29.12.65 р. № 30/39, що діє на підставі постанови Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.91 р. № 1545-XII.
Так, відповідно до п. 1 вищевказаного роз’яснення тимчасовим замісництвом вважається виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою необхідністю. Відмітною рисою тимчасового замісництва є те, що на цей період тимчасовий замісник виконує тільки обов’язки іншого працівника. Від виконання своїх обов’язків, зумовлених трудовим договором, він звільняється.
Працівнику, що заміщує, виплачується різниця між його фактичним посадовим окладом і посадовим окладом працівника, якого він заміщує. Як зазначено у листі Міністерства соціальної політики України від 21.07.2011 р. № 590/13/84-11, штатним заступникам, помічникам відсутніх працівників (у разі відсутності посади заступника) різниця в окладах не виплачується.
Слід мати на увазі, що для запровадження тимчасового замісництва потрібна згода працівника, яким виконуватимуться посадові обов’язки відсутнього працівника. Запровадження тимчасового замісництва також оформляється наказом керівника установи (організації). Це випливає, зокрема, з листа Міністерства праці та соціальної політики України від 20.01.2005 р. № 18-23.
Тепер щодо відображення обов’язків працівника у посадовій інструкції. Відповідно до Загальних положень розд. 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців» випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 р. № 336, конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовими інструкціями керівників, професіоналів, фахівців, технічних службовців, які розробляють і затверджують на основі Довідника роботодавці, ураховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність працівників цих груп та особливості штатного розпису установи (організації).
Посадові інструкції після їх затвердження керівником установи (організації) або за дорученням його заступниками доводяться до працівника під підпис.
При цьому до посадових інструкцій може бути внесено зміни та доповнення лише на підставі наказу керівника установи (організації) за згодою працівника. Наказ про внесення змін, доповнень до посадової інструкції видається в разі перерозподілу обов’язків між працівниками у зв’язку зі скороченням чисельності, раціональним розподілом праці. У разі зміни назви установи, організації, їх структурного підрозділу або посади до посадових інструкцій уносяться відповідні зміни.
Таким чином, за обставин, наведених у запитанні, у разі виконання працівником посадових обов’язків тимчасово відсутнього працівника зміни до посадової інструкції не вносяться.