Теми статей
Обрати теми

Щодо виділення додаткових коштів на індексацію заробітної плати працівникам охорони здоров’я та окремих питань соціального захисту працівників охорони здоров’я

Міністерство фінансів України
Лист від 28.05.2015 р. № 31-09020-12-10/17452

Міністерство фінансів на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 № 18959/1/1-15 розглянуло звернення Професійної спілки працівників охорони здоров’я щодо виділення додаткових коштів на індексацію заробітної плати працівникам охорони здоров’я та окремих питань соціального захисту працівників охорони здоров’я і з питань компетенції повідомляє.

Щодо індексації заробітної плати

Відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (зі змінами, внесеними Законом України від 28.12.2014 № 76-VIII) індексація грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пункту 14 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 76-VII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» Кабінету Міністрів України за результатами першого півріччя 2015 року та з урахуванням економічної ситуації доручено затвердити порядок проведення індексації заробітної плати, грошового забезпечення, пенсійних та соціальних виплат.

Враховуючи зазначене, за результатами першого півріччя 2015 року з урахуванням можливості доходної частини державного бюджету вирішуватиметься питання затвердження порядку проведення індексації заробітної плати, грошового забезпечення, пенсійних, соціальних виплат та його фінансового забезпечення.

Щодо забезпечення виплат медичним та фармацевтичним працівникам, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 524 «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», від 20 березня 2013 р. № 174 «Деякі питання оплати праці працівників протитуберкульозних закладів», від 27 березня 201З р. № 199 «Деякі питання оплати праці медичних працівників системи екстреної медичної допомоги» та від 30 грудня 2013 р. № 977 «Деякі питання оплати праці медичних працівників, що надають первинну медичну допомогу»

Виплати, які передбачені працівникам закладів охорони здоров’я відповідно до вищезазначених постанов Кабінету Міністрів України, не скасовуються.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2014 № 95 «Деякі питання оплати праці працівників закладів охорони здоров’я» встановлюється норма щодо здійснення виплат, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 174, від 27.03.2013 № 199, від 30.12.2013 № 977, у межах затвердженого фонду оплати праці.

Заступник Міністра Р. Качур

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Індексація виплат із бюджету у 2015 році: думка Мінфіну

Отримане послання від головного фінансового регулятора держави розбурхало і без того напружену атмосферу в питаннях індексації для бюджетних установ і закладів. Ідеться про лист Мінфіну від 24.06.2015 р. № 31-09010-09-8/21023 (див. с. 5 цього номера), який було надіслано на адресу Департаментів фінансів обласних і Київської міської державних адміністрацій. Відповідно за «рознарядкою згори» його на початку липня 2015 року довели до відома бюджетних установ і закладів.

У результаті в бухгалтерів-бюджетників виникла паніка: «Що робити з індексацією? Чи можна не сплачувати? Чи не доведеться повертати вже виплачені суми індексації?». Давайте спробуємо відповісти на них крізь призму законодавчих норм.

Перш за все нагадаємо про нові норми, що діють у питаннях нарахування індексації з 1 січня 2015 року для виплат із бюджету.

Ключовий момент — оновлена редакція ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.91 р. № 1282-ХII (далі — Закон про індексацію). Нова ч. 6, що з’явилася в цій статті, приписує: проведення індексації грошових доходів населення здійснюється в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України і бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на відповідний рік. Тобто у профільному «індексаційному» Законі для джерела фінансування виплат з бюджету з’явилася прив’язка до можливостей фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів. Зміни внесено п. 31 розд. I Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII (далі — Закон № 76).

Щоб реалізувати на практиці цю норму у 2015 році, законодавець також передбачив, що:

за результатами першого півріччя 2015 року і з урахуванням економічної ситуації Кабмін повинен затвердити порядок проведення індексації зарплати, грошового забезпечення, пенсійних і соціальних виплат ( п. 14 розд. III «Прикінцеві положення» Закону № 76). При цьому в іншій нормі порядок іменується як особливий порядок проведення індексації в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів на 2015 рік (п. 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2014 р. № 80-VIII, далі — Закон про Держбюджет-2015);

— норми і положення Закону про індексацію у 2015 році застосовуємо в порядку і розмірах, установлених Кабміном, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевого бюджетів і бюджетів фондів соцстрахування (п. 9 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет-2015). Продублювали цю норму без прив’язки до конкретного року і в п. 26 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ).

Як бачимо, проблема в індексації бюджетних виплат якраз і упирається в появу особливого урядового порядку для 2015 року. Фінансовий екватор поточного року бюджетники перетнули без «обмежувальних» правил від Кабміну.

Звичайно, що керувалися для нарахування індексації чинним Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078 (далі — Порядок № 1078). Інших правил для індексації зарплати, стипендій і грошового забезпечення на сьогодні просто не існує. І сам Порядок № 1078 ніким не скасовано.

Але особливо гостро постало питання, коли індекси офіційної інфляції за період лютий — квітень 2015 року побили всі рекорди і належні до нарахування суми індексації збільшилися з космічною швидкістю. До Мінфіну стали надходити звернення з приводу виділення додаткових коштів на індексацію бюджетних виплат.

Наприкінці квітня 2015 року головне фінансове відомство тільки повідомляло, що індексувати бюджетні виплати у 2015 році треба в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів. При цьому в листі від 28.04.2015 р. № 31-07010-04-2/14373 Мінфін інформував сферу освіти, що:

— пропозиції збільшити витрати на освітню галузь для індексації зарплати і стипендії в повному обсязі вимагає вишукування істотних додаткових бюджетних коштів з державного та місцевого бюджетів. Неінфляційні джерела покриття зазначених видатків відсутні;

— скоригувати норми затвердженого Держбюджету-2015 можна за підсумками трьох кварталів за умови, що заплановані показники надходження держбюджету будуть перевищені більш ніж на 15 %. Це передбачено чинними нормами ст. 52 і 53 БКУ.

Але з часом позиція Мінфіну посилювалася. Уже через місяць у листі від 28.05.2015 р. № 31-09020-12-10/17452 (див. с. 6 цього номера) з приводу виділення додаткових коштів на індексацію зарплати працівникам охорони здоров’я Мінфін заявляє: «за результатами першого півріччя 2015 року з урахуванням можливостей доходної частини державного бюджету вирішуватиметься питання затвердження порядку проведення індексації зарплати, грошового забезпечення, пенсійних, соціальних виплат і його фінансового забезпечення».

Минає ще місяць — і на звернення місцевих органів виконавчої влади Мінфін зовсім категорично резюмує (лист від 24.06.2015 р. № 31-09010-09-8/21023): «проведення індексації в поточному році має здійснюватися після прийняття Кабміном особливого порядку індексації у 2015 році».

Чи є на такі заяви законодавчі аргументи в Мінфіну? Адже якщо проведення індексації не вимагає залучення додаткових коштів з бюджету, то й немає заборони її проводити. Обґрунтуємо нашу позицію.

1. Індексація — державна соцгарантія.

Стаття 18 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 05.10.2000 р. № 2017-III визначає індексацію доходу як державну соціальну гарантію, що надається для соціальної підтримки населення в умовах зростання цін.

2. Індексація — частина зарплати.

У складі додаткової зарплати індексація входить до фонду оплати праці (ст. 2 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР). Як одна з основних гарантій з оплати праці ця виплата має обов’язковий характер. Це випливає з норм ст. 95 Кодексу законів про працю України і ст. 33 Закону про оплату праці. Тому й виплачувати її необхідно в повному обсязі і своєчасно. Відповідальність за невиплату індексації (виплату не в повному обсязі) розцінюють як порушення трудового законодавства.

3. До появи особливого порядку індексації для виплат із держкоштів діють правила Порядку № 1078.

Головне працезарплатне відомство підтверджує, що для визначення сум індексації та величини приросту індексу використовуємо чинний Порядок № 1078 (див. лист Мінсоцполітики від 02.04.2015 р. № 4744/0/14-15/13 // «ОП», 2015, № 13, с. 8). При цьому виплату сум індексації для бюджетників відомство рекомендує здійснювати в межах фінансових ресурсів її джерел (див. лист Мінсоцполітики від 29.04.2015 р. № 77/10/136-15).

Підбиваємо підсумок зазначеному: до прийняття відповідного особливого порядку (постанови КМУ) немає законодавчих підстав не проводити індексацію грошових доходів населення.

Звичайно ж, проводити фактичні видатки установи на заробітну плату необхідно тільки в межах фонду заробітної плати, затвердженого кошторисом, щоб дотриматися вимог ч. 1 ст. 51 БКУ. Тому й нараховувати індексацію необхідно тільки в межах бюджетних асигнувань.

Водночас лист Мінфіну від 24.06.2015 р. № 31-09010-09-8/21023 дає привід для не зовсім оптимістичних прогнозів: схоже, Міністерство не збирається виділяти додаткові кошти на виплату індексації, навіть порушуючи законодавчі норми. Крім цього, не допускає можливості утворення кредиторської заборгованості у разі, коли виділених бюджетних асигнувань не вистачає на виплату працівникам індексації в повному розмірі.

Людмила ТРОХИМЕНКО, заступник головного редактора (e-mail: l.trokhimenko@id.factor.ua)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі