Теми статей
Обрати теми

Дубль-2 для місцевого голови: працеоплатні моменти при його повторному обранні

Бєлєвцова Людмила, експерт з питань оплати праці (e-mail: l.belevtsova@id.factor.ua)
Місцеві вибори — 2015 залишились позаду. Обрані голови посіли свої місця й зайнялися справами. Буває, що колишній і обраний голова — одна особа. Тому не дивно, що топовим запитанням від вас, наші читачі, стало таке: чи треба з повторно обраним сільським (селищним, міським) головою розірвати трудовий договір й одночасно укласти новий? Що ж, поміркувати дійсно є над чим. І все через прогалини у нормативній базі. А між тим відповідь на це запитання тягне за собою і оплатні ниточки. Проте наші юристи змістовно обґрунтували свою позицію з цього приводу: трудові відносини із переобраними місцевими головами не перериваються. Їх погляд повністю підтриманий Всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування (див. с. 5)! Нам же залишилось розставити акценти.

Трудові відносини

Отже, ми маємо справу з ситуацією, коли попередній і новообраний сільський (селищний, міський) голова — одна особа. Як оформити трудові відносини із ним: звільнити й одразу укласти новий трудовий договір (тобто розглядати голову як новоприйнятого працівника) або вважати, що трудовий договір із ним не переривається? Позицію Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування ви вже побачили: із сільським (селищним, міським) головою, переобраним на новий строк, трудові відносини не перериваються. Давайте пройдемося нормативним забезпеченням із цього приводу.

Строк повноважень на посаді місцевого голови обмежений ( ч. 2 ст. 12 Закону № 280). З цієї причини між сільським (селищним, міським) головою і сільською (селищною, міською) радою виникають трудові відносини на підставі строкового трудового договору. Увага! Зазначений строковий трудовий договір діє протягом строку повноважень сільського (селищного, міського) голови.

Щоб визначити часові межі такого строку, нам варто поглянути на ч. 1 ст. 42 Закону № 280 (ср. ). Так, повноваження сільського (селищного, міського) голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською (селищною, міською) виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Тоді як закінчуються такі повноваження в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо раду не обрано, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до ч. 1 і 2 ст. 79 Закону № 280.

Проте норма ч. 1 ст. 42 Закону № 280 «заточена» під загальний випадок. Водночас Закон № 280 не містить окремих приписів для випадків, коли сільський (селищний, міський) голова повторно обирається на новий строк.

Разом з тим у нашому випадку трудові функції сільського (селищного, міського) голови виконує одна й та сама особа другий строк підряд. Виходить, що фактично при повторному обранні трудові функції сільського (селищного, міського) голови продовжуються (коло його обов’язків не змінюється). Отже, у цій ситуації немає підстав для припинення строкового трудового договору з подальшим укладенням нового.

Важливо! Трудові відносини між сільським (селищним, міським) головою, який повторно обраний на такий пост, і сільською (селищною, міською) радою не припиняються.

У роз’ясненні, наведеному на с. 5, уточнено: строковий трудовий договір із переобраним головою не припиняється, а змінюється. Він продовжується в силу закону на новий період*.

* Підкреслимо: У цьому випадку не застосовується норма ч. 2 ст. 391 КЗпП: трудові договори, що були переукладені один або декілька разів, вважаються укладеними на невизначений строк. Тобто при повторному обранні особи на посаду сільського (селищного, міського) голови строковий трудовий договір не трансформується в безстроковий.

Цю позицію підтверджує і практика відображення записів у трудовій книжці в ситуації, коли особу повторно обрано на посаду сільського (селищного, міського) голови.

Якщо сільського (селищного, міського) голову повторно обирають на новий строк, то до його трудової книжки не вносять запис про припинення повноважень і звільнення з виборної посади. Проте здійснюють запис про обрання на новий строк повноважень. Датою запису буде дата пленарного засідання ради, на якому було оголошено про повторне обрання такої особи сільським, селищним, міським головою. Підставою для внесення цього запису є рішення відповідної територіальної виборчої комісії про її обрання (графа 4 розділу «Відомості про роботу» трудової книжки). Фактично у трудовій книжці будуть повторені два (або більше) записи про початок повноважень сільського (селищного, міського) голови. Вони відрізнятимуться за датами початку виконання повноважень за такою посадою.

Зверніть увагу! За роз’ясненнями Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, трудові відносини не перериваються, якщо:

— голову (заступника голови) районної (районної у місті, обласної) ради, секретаря сільської, селищної, міської ради переоберуть на першому ж пленарному засіданні ради нового скликання;

дата початку перезатвердження на посади заступників сільського, селищного, міського голови, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради співпадає з датою формування нового персонального складу виконавчого комітету сільської, селищної чи міської ради.

Оплатні тонкощі

Ми вже з’ясували, що особа, повторно обрана на посаду сільського (селищного, міського) голови, не вважається новоприйнятим працівником. Виходячи з такої позиції, ми зібрали 3 факти, що стануть у нагоді в роботі бухгалтеру та кадровику.

Факт 1. Для цілей надання щорічної відпустки ( ч. 5 ст. 21 Закону № 2493) не переривається робочий рік, за який надаватиметься відпустка.

Факт 2. Не переривається стаж, зокрема, для цілей надання додаткової оплачуваної відпустки як посадовій особі органу місцевого самоврядування ( постанова № 250).

Факт 3. Усі умови проведення індексації в листопаді 2015 року і далі визначатимуться в загальному порядку, як для працівника, який не переривав трудові відносини.

Подальші розрахунки з сільським (селищним, міським) головою, обраним повторно на таку посаду, проводимо в загальному порядку. Тобто при розрахунку виплат, що нараховуються вже після переобрання сільського (селищного, міського) голови, потрібно брати до уваги також і період, що припадає на попередній строк виконання повноважень на посту сільського (селищного, міського) голови, і виплати, нараховані в такому періоді.

У таблиці ми навели підказки щодо визначення розрахункових періодів для обчислення популярних виплат (загальні випадки).

Найменування виплати

Розрахунковий період

Нормативне обґрунтування

Відпускні

12 календарних місяців, що передують місяцю надання оплачуваної відпустки

абз. 1 п. 2 Порядку № 100

Лікарняні

12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з 1-го по 1-ше число), що передують місяцю, в якому настав страховий випадок — тимчасова непрацездатність

п. 25 Порядку № 1266

Виплати, що визначаються на підставі заробітку за два місяці*

2 календарні місяці, що передують місяцю настання події

абз. 3 п. 2 Порядку № 100

* Наприклад, середньоденна зарплата для оплати днів відрядження.

Увага! Ураховуйте відповідні виплати, нараховані в зазначені розрахункові періоди.

Висновки:

— Трудові відносини із повторно обраним сільським (селищний, міським) головою не розривають.

— У трудовій книжці особи, яка повторно обрана на посаду сільського (селищного, міського) голови, не здійснюють запис про припинення повноважень і звільнення з виборної посади. До його трудової книжки вносять лише запис про обрання на новий строк повноважень.

— Повторно обраному сільському (селищному, міському) голові обчислення виплат і надання трудових гарантій здійснюють на загальних підставах, тобто він не вважається новоприйнятим працівником.

Використані документи

Закон № 280 — Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Закон № 2493 — Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

Постанова № 250 — постанова КМУ «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток» від 27.04.94 р. № 250.

Порядок № 100 — Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Порядок № 1266 — Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі