Теми статей
Обрати теми

Електронні петиції: що потрібно знати

Ольховська Олександра, експерт з питань оплати праці (e-mail: ot@id.factor.ua)
В інформдайджестах уже не раз згадувалось про електронні петиції. Та й чиновники не забувають сказати пару слів про їх значимість. Мовляв, електронні петиції — це дієвий спосіб донести до влади проблеми, бути почутим. Не вщухає активність із сучасного розміщення зауважень і пропозицій на офіційному сайті Голови держави. Чого тут тільки не зустрінеш! Дати добро на підвищення зарплат педагогам і медикам, повернути фіксований розмір надбавки за престижність праці педагогам. Трапляються і фантастичні рекомендації, наприклад, індексувати зарплату у прив’язці до курсу долара. Турбують громадян і життєві негаразди: ініціюють розміщення у держзакладах електронних терміналів «живої» черги, надання можливості дітям займатися спортом безкоштовно. Як підтримати петицію або розмістити власну? Читайте поради у статті.

Електронні петиції: сучасний формат звернень

Давайте визначимо, що це за новомодне поняття. Якщо коротко, електронні петиції — це спосіб звернення громадян із проблемних питань до чиновників через їх офіційні сайти. В електронній петиції розкривають не тільки злободенні питання, але й надають пропозиції з їх вирішення. Якщо петиція набере необхідну кількість голосів — адресат (офіційний орган) зобов’язаний її розглянути.

Практика звернення у форматі електронних петицій існує в багатьох країнах світу — США, Великобританії, Швеції, Швейцарії, Австралії. Що треба знати про український варіант електронних петицій?

Регламентує порядок подання і затвердження ел-петицій перш за все Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР*, а точніше його ст. 231, якою цей Закон поповнився нещодавно.

* Далі — Закон № 393.

Зверніть увагу! Звернутися до офіційних органів за допомогою електронної петиції можуть тільки громадяни України. Такий висновок напрошується після аналізу ст. 231 Закону № 393.

До кого звертатися за допомогою електронної петиції?

Звернутися з електронною петицією можна до Президента України, Верховної Ради України (ВРУ), Кабінету Міністрів України (КМУ), органу місцевого самоврядування (ОМС) через їх офіційні веб-сайти або веб-сайт громадського об’єднання, який здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій.

Ви знайшли проблемне питання, вирішення якого належить до компетенції офіційного органу? Заходьте на офіційний сайт одного з органів, наведених вище, і заповнюйте спеціальні поля для розміщення електронної петиції.

Відзначимо: зараз лише офіційний веб-сайт Президента України (www.president.gov.ua) містить усі необхідні налаштування для розміщення електронної петиції і голосування за неї. Відомо, що деякі місцеві ради вже розпочали процес із впровадження електронних петицій. Зайдіть на офіційний веб-сайт вашої місцевої ради — можливо, він уже містить посилання для розміщення електронних петицій.

Ел-петиції: відповіді на поширені запитання

Як подати електронну петицію?

Із цього приводу ст. 231 Закону № 393 містить зовсім небагато. Зокрема, вказано, що на кожному офіційному веб-сайті повинна бути розроблена форма для подання електронної петиції. Ми практикувалися у розміщенні електронної петиції на офіційному веб-сайті Президента. Така форма дійсно є, але до неї ще треба дістатися. Бажаєте скористатися сервісом для подання електронної петиції на сайті Голови держави? Тоді вам знадобиться наш досвід (див. рис. 1 на с. 30).

Петицію склали. Що далі?

Головне, щоб петиція з’явилася на офіційному веб-сайті органу, до якого ви із нею зверталися. Але тут можливі два варіанти.

img 1

Рис. 1. Алгоритм дій для розміщення електронної петиції на офіційному веб-сайті Президента

Варіант 1. Петиція не відповідає критеріям, установленим ст. 231 Закону № 393. У такому разі петицію не розміщують на згаданому сайті. Про таке рішення автор петиції отримає повідомлення. Скоріше за все, воно надійде на електронну пошту, оскільки інших відомостей автор петиції не залишає.

Варіант 2. Петиція має усі необхідні характеристики. За цих обставин її оприлюднюють на офіційному веб-сайті офіційного органу (Президента, ВРУ, КМУ або ОМС) протягом двох робочих днів із дня надсилання її автором. При цьому зазначають: дані автора петиції, текст самої петиції, дату початку збору підписів (цією датою є дата оприлюднення петиції на відповідному сайті), кількість голосів, що підтримали петицію, тощо.

Як проголосувати за електронну петицію?

Від кількості голосів, які підтримують електронну петицію, власне і залежить ефект від її розміщення. При цьому ймовірно формат голосування за петиції відрізнятиметься залежно від органу, на офіційному сайті якого вона розміщена. На сьогодні можемо навести вам процес підтримки петицій, розміщених на офіційному веб-сайті Голови держави (див. рис. 2 нижче).

Перед тим перейдіть за посиланням «Подати петицію». Потім зареєструйтесь на вказаному сайті, якщо раніше ви цього не зробили. Про виконання такої дії дізнайтеся із кроку 1 на рис. 1 (с. 30). Якщо ви вже зареєстровані — зробіть вхід (крок 3 на рис. 1).

img 2

Рис. 2. Процедура голосування за електронну петицію

Яка «доля» електронної петиції?

Вона повністю в руках громадян, які висловлять свою прихильність до петиції, розміщеної на офіційному веб-сайті органу.

Важливо! Якщо за петицію проголосують 25 тис. громадян упродовж не більше трьох місяців з дати її оприлюднення, орган, якому вона адресувалася, зобов’язаний її розглянути. Вимоги про кількість голосів на підтримку петиції, розміщеної на сайті ОМС, та строк збору голосів визначаються статутом територіальної громади (ч. 11 і 12 ст 231 Закону № 393).

Процедуру розгляду електронних петицій (залежно від органу, якому вони адресовані) повинні визначити Президент України, ВРУ, КМУ, місцева рада. Але разом із тим ст. 231 Закону № 393 містить спільні параметри розгляду електронних петицій для усіх вказаних органів. Загалом розгляд електронної петиції виглядає так:

— офіційний орган, якому була адресована електронна петиція, оприлюднює (на своєму офіційному веб-сайті) інформацію про початок розгляду електронної петиції не пізніше як через 3 робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції (при голосуванні через сайт громадського об’єднання — не пізніше як через 2 робочі дні після отримання такої петиції);

— орган розглядає електронну петицію невідкладно, але не пізніше 10 робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду;

— орган оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду + надсилає (на електронну пошту) відповідь автору (ініціатору) або громадському об’єднанню;

— якщо орган підтримує пропозиції, викладені в електронній петиції, то він може їх реалізувати у межах своєї компетенції. Зокрема, Президентом, КМУ, народними депутатами України за результатами розгляду електронної петиції можуть розроблятися та вноситися в установленому порядку на розгляд ВРУ законопроекти, спрямовані на вирішення порушених у петиції питань.

Висновки:

— Електронна петиція — це сучасний засіб звернення з проблемними питаннями і пропозиціями з їх вирішення до Президента, ВРУ, КМУ і ОМС.

— Офіційні органи розглянуть електронну петицію тільки у разі, якщо її підтримає достатня кількість громадян.

— Після розгляду офіційний орган повідомить своє ставлення до електронної петиції — він може погодитися із нею або надати аргументи для відхилення ініціатив, викладених у ній.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі