Теми статей
Обрати теми

Як зробити хорошу презентацію

Зімовін Олексій, практикуючий психолог (e-mail: а.zimovin@id.factor.ua)
Вітер мінливий… І сьогодні він дме в бік зорових образів, побаченого, уявного та уявлюваного. Куди б ви не пішли — звітувати, переконувати, навчати, щось захищати або якимось іншим чином виступати — вам знадобиться вона. Важлива, потрібна, предмет суперництва та заздрості, жаху і трепету — презентація! Яких правил слід дотримуватися під час її створення? Що вважається модним, а що позбавленим смаку? Читайте у статті!

Суспільство спостереження

Чимало колег автора невпинно повторюють, що ми живемо в суспільстві споживання. Товари, послуги, знижки та акції заполонили сучасний світ. Як наслідок, а може, як причина, а може, як супутній факт — ми живемо в суспільстві спостереження, підглядання та виставляння напоказ. Чомусь люди менше вірять вухам, а отже, й словам, їм подавай зображення, картинку, наша культура стала вкрай візуальною. Звідси й важливий інформаційний принцип усякої ефективної комунікації в сучасних умовах — візуалізація. Недаремно наші мудрі предки говорили: «Краще один раз побачити, аніж сто разів почути».

Сказане вами, щоб бути почутим, сприйнятим, зрозумілим, прийнятим, повинно супроводжуватися візуальною репрезентацією.

Якими перевагами володіє візуалізація?

— Опосередковує увагу людини. Нам легко зосередитися на тому, що не тільки промовляється, а й показується, подається на декілька каналів сприйняття;

— Останній факт — подання інформації одразу декількома каналами сприйняття (зоровим і слуховим, відчуттів і образів) — полегшує також запам’ятовування та засвоєння матеріалу;

— Зменшує недостатнє розуміння, знижує ризик викривлення інформації, а отже, й конфліктів між учасниками комунікації, адже те, що показується на слайді, завжди більш однозначне та стабільне, ніж те, що проголошується;

— Підвищує об’єктивність інформації. Сперечатися зі словами легко, вони текучі, рухомі, видозмінюються, легко перекручуються та вивертаються так, як вигідно іншій стороні. Сперечатися з тим, що показується на слайді, доведеться, ураховуючи саму суть зображеного.

Отже, презентація — штука корисна. Саме тому, що підкріплює ваш виступ тими самими візуальними репрезентаціями: картинками, схемами, графіками, рисунками і навіть текстом, але текстом написаним, а не виголошеним.

Нам із вами пощастило технологічно: сьогодні слайди для презентації робляться легко. Для цього використовують прості комп’ютерні програми. Одна з найпопулярніших — Microsoft Power Point, хоча є й низка цікавих аналогів, які до того ж працюють в онлайн-режимі: Google Презентації, Slides, Piktochart. При цьому останній хороший тим, що дозволяє створювати непогану інфографіку, використовуючи вбудований конструктор та шаблони.

Що ж, ми поговорили про важливість презентацій у сучасному суспільстві, про їх переваги в русі за візуалізацію і навіть про технологічний бік справи. Це означає, що ми з чистою совістю можемо перейти до простих і конкретних запитань.

Шрифт

Один з найважливіших елементів презентації, який може як ускладнити, так і полегшити її сприйняття. Тут у нас із вами є два контрольовані параметри: вид шрифту та його розмір.

Усі види шрифтів можна поділити на дві великі групи: із засічками і без. Один із найвідоміших шрифтів із засічками — Times New Roman. Шрифт без засічок — Arial. Як показали дослідження, для презентацій краще використовувати шрифти без засічок.

Водночас основне правило тут — не використовуйте химерні, дуже красиві, курсивні та інші шрифти.

Приклади вдалих і невдалих шрифтів ви можете побачити в табл. 1.

Таблиця 1

Вдалі та невдалі шрифти для презентацій

img 1

Щоправда, у кожного правила є свої винятки, і наше правило невикористання химерних шрифтів, не ставши винятком, теж має винятки. У презентації можна використовувати химерні шрифти, але тільки в назві слайда, а не в його тілі, не в основному його тексті.

Водночас нам здається, що не варто винаходити велосипед. У Microsoft Power Point за умовчанням використовується шрифт Calibri. Саме його ми й рекомендуємо для основного тексту вашої презентації.

Також урахуйте, що у презентації не слід змішувати різні шрифти. Це тільки ускладнює сприйняття. Максимум ви можете використовувати два різні шрифти для назви слайда і для основного тексту!

Тепер поговоримо про розмір шрифту, він дійсно має значення. У вітчизняному «презентацієстворенні» автору нерідко доводилося стикатися з прагненням промовця втиснути на слайд дрібний, але дуже великий за обсягом текст. Робити це категорично забороняється! Шрифт має піддаватися прочитанню, причому на великій відстані, та ще й з урахуванням того, скільки людей в нашій країні мають проблеми із зором. Навіть статистика Всесвітньої організації охорони здоров’я з цього приводу виглядає досить сумною — у всьому світі близько 285 мільйонів осіб страждають від порушень зору, із них 39 мільйонів уражені сліпотою, 246 мільйонів мають знижений зір.

Розмір заголовка (назви слайда) бажано виставляти більше 32 пунктів, розмір основного тексту може дорівнювати 20 — 32 пунктам.

Фон

При всій важливості цієї частини презентації за своїм визначенням фон — це задній план картини. Помилка, що часто зустрічається, полягає в дуже яскравому, насиченому, зашумленому фоні. Це означає, що він уже й так містить якісь зображення, має елементи, що відволікають погляд, тощо.

Фон має бути таким, щоб текст слайда, ваш графік чи картинка формували на ньому хорошу фігуру, тобто забезпечувати контрастність для сприйняття. Можна було б стверджувати, що для презентації на проекторі найбільш мінімалістським і при цьому ефективним рішенням є білий фон при чорних фігурах. Якщо дещо ослабити це правило, але зберегти його істинність, воно набуває такого вигляду — світлий фон при темній фігурі.

Водночас, якщо ви показуєте свою презентацію не за допомогою проектора, а за допомогою плазмового дисплея або вона відображається в кожного із слухачів вашого виступу на окремому комп’ютері, допустиме використання перевернутого контрасту — темний фон при світлій фігурі. Деякі дослідники стверджують, що споглядання білого фону і чорних букв на моніторі стомлює очі.

Структура слайда

Як робити не треба? Суцільний дрібний текст, розтягнутий по всій ширині слайда, — ось найгрубіша помилка, це абсолютно неприйнятно для вашої презентації.

Слайд має бути структурованим, а це означає, що ані полотен, ані простирадл тексту на ньому бути не може. Хороший слайд узагалі рідко містить у собі саме текст як зв’язок речень і фраз, адже якщо що й представляти на ньому, так окремі тези, думки, положення…

Досить простим підходом до структуризації інформації, але водночас таким, що часто використовується, є маркований список. У табл. 2 нижче представлено два слайди: один з невдалою структурою, другий — з прийнятною. Порівняйте їх.

Таблиця 2

Приклади вдалої та невдалої структуризації слайдів

img 2

Маркований список — опорна структура того, про що ви говорите. Його легко переглядати і він добре сприймається. Отже, використовуйте його. Водночас уже тут ми стикаємося з важливим психологічним обмеженням. Психологи багато говорять про число 7 плюс/мінус 2, його ще називають магічним числом Міллера. Суть цього показника інтерпретується по-різному, ми візьмемо дві найпопулярніші і дві найкорисніші для нашої розмови. Це число вказує, що в оперативній пам’яті людина утримує в середньому від 5 до 9 одиниць інформації. Відповідно 5 вона утримує легко і добре, 7 — нормально, а ось 9 за певних умов, наприклад втоми чи абстрагованості, запам’ятати їй буде вже важко. Друга інтерпретація відштовхується від того, що якщо опрацювання інформації в оперативній пам’яті здійснюється за такою закономірністю, отже, і сприйняття повинне на неї спиратися. З цього довгого психологічного аналізу висновок для практики «презентацієстворення» простий.

Розміщуйте на слайді 5 — 9 одиниць інформації.

Ви вже зрозуміли, що краще 5, правда ж?

Давайте ще трохи конкретизуємо зроблений нами висновок. Наприклад, якщо ви робите маркований список, за допомогою якого перелічуєте основні напрями роботи того чи іншого підрозділу організації, цих напрямів, а отже, пунктів маркованого списку не повинно бути більше 9, добре, якщо їх буде 7, чудово, якщо їх буде 5. Тоді слайд і виглядатиме більш структуровано, і читатиметься легко!

Як використовувати картинки

Як би добре не було розміщено текст на вашому слайді, якщо хоч інколи серед тексту не зустрічаються картинки, пиши пропало.

Картинки — основа візуалізації, і вони виконують низку функцій. По-перше, ілюструють текст. По-друге, розважають тих, хто дивиться на них. Саме тому при підборі картинок важливо також ураховувати гумористичну складову. По-третє, краще зберігаються в пам’яті, а отже, стають засобом навчання. По-четверте, задіюють праву півкулю (синтетичну) замість лівої (аналітичної), а через те забезпечують цілісне збереження інформації. По-п’яте, картинки емоційно забарвлені, а значить, знову роблять навчання або будь-які інші форми передачі інформації ефективнішим.

Таблиця 3

Як картинки структурують поле сприйняття

img 3

Тільки погляньте, наскільки від використання картинок виграє сама структура слайда (табл. 3).

Використовуйте картинки, щоб ілюструвати свої тези або пункти, щоб пожартувати і розважити аудиторію, щоб викликати асоціацію між словом та образом. Також варто пам’ятати, що картинка не обов’язково має бути напряму пов’язана з тим, що ви розповідаєте, або з тим, що написано на слайді, її зміст може бути переносним, головне, щоб вона допомагала засвоювати інформацію. Але картинки, звичайно, не єдиний спосіб підсилити візуалізацію у презентації, є й інші рисунки.

Що малювати

Тут поговоримо про графіки, схеми, діаграми і таблиці… Їх усі теж варто використовувати у презентації, адже вони дозволяють зробити презентацію наочною.

Почнемо, мабуть, із таблиць, адже саме з їх неправильним використанням пов’язаний найбільший ризик. Найголовніше — таблиця має бути такою, що сприймається, а отже, не повинна бути громіздкою. Намагайтеся не використовувати таблиць, у яких більше 10 рядків. При цьому кількість колонок краще зберігати в межах 5. Інакше кажучи, чим більша таблиця, тим гірше, тим безглуздіше вона як інструмент пояснення та наочного подання чогось. Якщо ви хочете використовувати її як інструмент залякування чи усипляння, сміливо беріть величезну таблицю з чиєїсь дисертації або з усім відомої збірки таблиць Брадіса і розміщуйте її на одному-єдиному слайді. Останнє належить до розряду шкідливих порад, звичайно ж… У всіх інших нешкідливих випадках розділяйте та володарюйте, тобто діліть великі таблиці на маленькі і користуйтеся вже ними.

Що стосується схем, графіків та рисунків, то Microsoft Power Point пропонує чудові інструменти для їх втілення в життя. Скориставшись кнопкою «Додання діаграми» або «Вставити рисунок Smart Art», ви легко створите щось чудове, щоб проілюструвати свої слова та думки, наприклад, як у жартівливому прикладі табл. 4 ☺.

Таблиця 4

Приклади схем

img 4

Що краще не робити

Що робити у презентації, ми хоча б у загальних рисах обговорили. А чого в ній не варто робити? Погано виглядають презентації, в яких забагато анімації. Це перший і дуже важливий пункт. Здивувати анімацією сьогодні когось дуже важко, людство створює 3D-фільми та мультфільми, а от перевантажити презентацію, зробити її незрозумілою, відвернути увагу слухачів від суті — легко. Тому з використанням анімації та звуків у вашій презентації (зараз ідеться про вбудовані і досить примітивні функції Microsoft Power Point) краще бути обережніше! Автор у принципі протестує проти цих елементів прикрашань. Зараз у тренді «презентацієстворення» мінімалізм! Усе функціонально, усе для того, щоб донести інформацію, просто та дохідливо. Усякі там прикрашання, тим більше якщо вони примітивні до смішного, вторинні!

Друге — презентація не має бути надміру педантичною. На відміну від вашої доповіді, що може вимагати максимальної серйозності або однозначності, точної відповідності фактам, презентація може жартувати та розважати. Саме їй довірено сказати та показати те, що ви, можливо, й не захочете виголошувати.

Третє — останнє — не таке глобальне, але дуже дратівливе. Більше трьох кольорів на одному слайді. Від нього починає рябити в очах. Тому нехай мінімалізм проникне не тільки у структуризацію ваших слайдів, а й у їх колірне оформлення.

Як поєднуються презентація і вашЕ мовЛЕННЯ

Останній підрозділ нашої статті присвятимо вкрай важливому питанню. Тут є всього один, дуже простий у розумінні, але чомусь не завжди застосовуваний на практиці принцип.

Презентація не повинна дублювати того, що ви говорите.

Презентація це не повторення тексту вашого виступу на екрані, вона не суфлер, не телетекст! Вона засіб, який полегшує слухачам сприйняття інформації. А тому знищте всі ті слайди, з яких ви читали текст. Замініть їх слайдами-списками, слайдами-графіками, слайдами-картинками, слайдами-схемами. Говоріть про пункти списку, розкриваючи їх зміст, пояснюйте рисунки, графіки та схеми. Знаходьте разом з аудиторією переносний, кумедний і дотепний зміст представлених вами картинок. Тоді презентація дійсно стане вашим помічником у комунікації замість того, щоб заважати їй. Згадується один викладач, який нарікав, що студенти не слухають його промову, а тільки фотографують слайди презентації. Чому так відбувалося? Та саме тому, що текст промови і текст слайдів збігалися. Не робіть так, будь ласка!

На цьому все! Побачимося! Саме так захотілося написати вам, оскільки вже ми так багато говорили про візуальне.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі