Теми статей
Обрати теми

Щодо реалізації ОМС повноважень з контролю за додержанням законодавства про працю

Державна служба з питань праці
Лист від 13.02.2018 р. № 1040/4/4.1-ДП-18

26.04.2017 постановою Кабінету Міністрів України № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» затверджені Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі — Порядок контролю) та Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю. Постанова набрала чинності 16.05.2017 та оприлюднена у виданні «Офіційний вісник України» від 16.05.2017 № 38.

Пунктом 2 Порядку контролю визначено, що державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці:

Держпраці та її територіальних органів;

виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин) (далі — виконавчі органи рад).

З метою забезпечення реалізації зазначених повноважень міські ради міст обласного значення, сільські, селищні, міські ради об’єднаних територіальних громад (далі — ОМС) можуть прийняти відповідно до статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення:

про створення структурного підрозділу, на який покладатиметься обов’язок здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, визначити його чисельність та структуру;

про введення посади (посад) з повноваженнями інспектора праці;

про покладання обов’язків інспектора праці на одну (кілька) із існуючих посад (за умови можливості виконання інших повноважень без шкоди для виконання контрольних функцій).

Відповідно до пункту 9 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» внесено зміни до Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон № 1728), зокрема дію Закону № 1728 продовжено до 31 грудня 2018 року та змінено редакцію статті 6, згідно з якою дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких установлюється Кабінетом Міністрів України. Станом на 08.02.2018 акт Кабінету Міністрів України про встановлення такого переліку органів державного нагляду (контролю) не оприлюднено.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону № 1728 позаплановий захід державного нагляду (контролю) здійснюється на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав та проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби України.

Виходячи із вищевикладеного, на сьогодні як Держпраці, так і виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад у разі надходження обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав повинні звертатись до Державної регуляторної служби України для відповідного погодження.

Директор І. Дегнера

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

«Трудові» перевірки ОМС: кого призначити відповідальним за проведення та чи є заборона у 2018 році

З 01.01.2017 р. діє норма ч. 3 ст. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР. У ній зазначено, що виконавчі органи міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад наділені повноваженнями:

— здійснювати на відповідних територіях контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення в порядку, встановленому законодавством;

— накладати штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення в порядку, встановленому законодавством.

При цьому в Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженому постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295 (далі — Порядок № 295, постанова № 295), конкретизовано, які саме питання можуть контролювати «місцеві» органи. Так, інспектори праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення і сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (далі — місто ОЗ, ОТГ) можуть проводити інспекційні відвідування та невиїзні інспектування (далі — трудове інспектування) з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин (п. 2 Порядку № 295).

Зауважимо, що для міста ОЗ і ОТГ при здійсненні їх повноважень з трудового інспектування положення постанови № 295 носять рекомендаційний характер (п. 3 цієї постанови). Оскільки інших детальніших нормативних приписів про проведення ними трудового інспектування немає, місту ОЗ і ОТГ для цілей проведення трудового інспектування варто взяти до відома Порядок № 295. Крім того, зазначеним «місцевим» органам необхідно врахувати Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509.

З можливістю здійснювати трудове інспектування уповноваженими особами міста ОЗ і ОТГ у 2017 році думки розійшлися. Пов’язано це було з нормами Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 р. № 1728-VIII (далі — Закон № 1728) в редакції, що діяла у 2017 році.

Так, у ст. 6 Закону № 1728 у редакції 2017 року перераховувалися органи, на які мораторій на проведення нагляду (контролю) у 2017 році не поширювався. У числі таких органів значилися Держпраці та її територіальні органи. А ось міста ОЗ і ОТГ там не було (лист Мінсоцполітики від 26.04.2017 р. № 8830/0/2-17/28). Отже, можна припустити, на них поширювався мораторій на проведення трудового інспектування, тобто згідно з цим підходом місто ОЗ і ОТГ не могли здійснювати трудового інспектування у 2017 році.

Але існувала й інша точка зору. Держпраці (лист від 08.09.2017 р. № 9135/4/4.1-ДП-17) вважало, що місто ОЗ і ОТГ виконують делеговані повноваження з контролю за додержанням трудового законодавства. З цього виходило, що Закон № 1728 не поширюється на місто ОЗ і ОТГ, тобто вони могли здійснювати трудове інспектування у 2017 році.

Проте дебати про можливість проведення трудового інспектування містом ОЗ і ОТГ залишилися у 2017 році. Річ у тому, що з 01.01.2018 р. почали діяти істотні правки до Закону № 1728. Зокрема, у ст. 6 Закону № 1728 тепер зазначено: дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких установлюється КМУ.

Постановою КМУ від 18.12.2017 р. № 1104 (діє з 23.02.2018 р. по 31.12.2018 р.) затверджений Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Перелік № 1104). У цьому Переліку зазначені Держпраці та її територіальні органи, а також місто ОЗ і ОТГ (у частині заходів зі здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю). Тобто на такі «місцеві» органи не поширюються норми Закону № 1728 і, отже, вони виведені з-під дії мораторію та обмежень з нагляду (контролю), встановлених цим Законом.

Важливо! З 23.02.2018 р. по 31.12.2018 р. інспектори праці міста ОЗ і ОТГ мають право здійснювати трудове інспектування без обмежень, установлених Законом № 1728.

При цьому Мінсоцполітики і Держпраці в листах, що коментуються, посилаються на ч. 2 ст. 3 Закону № 1728: позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання його законних прав проводиться органом держнагляду (контролю) за погодженням з Державною регуляторною службою. Мається на увазі, що в разі звернення фізичної особи про порушення її трудових прав місто ОЗ і ОТГ могли здійснювати трудове інспектування про додержання трудового законодавства лише після погодження такої перевірки з Державною регуляторною службою.

Підкреслимо, що таку позицію відомства висловили через те, що на момент видання листів, що коментуються, Перелік № 1104 ще не був оприлюднений. Тобто підхід, зазначений у листах, що коментуються, можна обґрунтувати лише для періоду з 01.01.2018 р. по 22.02.2018 р., тобто до набуття чинності Переліком № 1104.

А ось із набуттям чинності Переліком № 1104 ситуація змінилася. Як нами вже зазначалося, з 23.02.2018 р. по 31.12.2018 р. «місцеві» органи мають право проводити трудове інспектування в межах своєї компетенції.

У зв’язку з остаточним вирішенням питання про мораторій на проведення трудового інспектування за додержанням трудового законодавства «місцевими» органами перед містом ОЗ і ОТГ виникає запитання: хто саме здійснюватиме контролюючі функції за додержанням законодавства про працю. У листах Мінсоцполітики і Держпраці, що коментуються, в унісон пропонують три вирішення цього запитання:

— створення структурного підрозділу, на який покладається обов’язок здійснення контролю за додержанням законодавства про працю з визначенням чисельності і структури такого підрозділу;

— введення посади (посад) з повноваженнями інспектора праці;

— покладання обов’язків інспектора праці на одну (кілька) існуючих посад (за умови можливості виконання інших повноважень без шкоди для виконання контролюючих функцій).

Визначення способу реалізації функції з трудового інспектування містом ОЗ і ОТГ супроводжується певною процедурою, ключові моменти якої наведені на офіційному сайті Держпраці (http://dsp.gov.ua). Так, необхідно:

— міськраді міста ОЗ або раді ОТГ прийняти рішення про спосіб реалізації повноважень за проведенням трудового інспектування за додержанням трудового законодавства — рішення про створення нового структурного підрозділу або введення окремої посади (посад), або рішення про покладання таких обов’язків на вже наявну посаду (посади);

— у разі створення нового структурного підрозділу міськраді міста ОЗ або раді ОТГ затвердити Положення про такий структурний підрозділ. Якщо повноваження з проведення трудового інспектування покладаються на вже наявну посаду — внести зміни до Положення про структурний підрозділ, за яким закріплена ця посада;

— визначити чисельність одиниць, які здійснюватимуть контрольні функції за додержанням законодавства про працю. При цьому в листі Держпраці (лист від 22.06.2017 р. № 6827/1/4-ДП-17) рекомендує установлювати в розрахунку 1 інспектор праці на 20000 чисельності населення, що проживає на території відповідного міста ОЗ і ОТГ. У ОТГ з чисельністю до 20000 жителів контролюючі повноваження можуть бути покладені на уповноважену особу;

— затвердити штатний розпис нового структурного підрозділу або внести зміни в наявний штатний розпис структурного підрозділу, за яким буде закріплена посада з обов’язками з трудового інспектування. Якщо йдеться про покладання нових обов’язків на вже наявну посаду, то зміни в штатний розпис уносити не треба;

— затвердити посадову інструкцію для посади, на яку покладаються обов’язки з трудового інспектування. Обов’язки, повноваження і кваліфікаційні вимоги для такої посади зазначені в листі Держпраці від 22.06.2017 р. № 6827/1/4-ДП-17 (ср. ). Якщо нові обов’язки з трудового інспектування покладають на вже наявну посаду, то необхідно затвердити нову посадову інструкцію або внести зміни в наявну посадову інструкцію для цієї посади.

Окремо доповнимо про ситуацію, коли обов’язки з трудового інспектування покладають на посаду, що вже є. Якщо цю посаду обіймає працівник, то необхідно дотриматися вимог ч. 3 ст. 32 КЗпП. Тобто такого працівника необхідно попередити про покладання на нього додаткових обов’язків не пізніше ніж за два місяці до їх уведення. Після закінчення двомісячного строку можливі два варіанти перебігу подій. Якщо працівник згоден працювати в нових умовах праці, то перш ніж він візьметься до виконання нових посадових обов’язків, його необхідно ознайомити з посадовою інструкцією та іншими документами, що визначають змінені посадові обов’язки. Якщо працівник відмовиться працювати в нових умовах праці, то по закінченню двомісячного строку його звільняють на підставі п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП.

Після проведення всіх перерахованих процедур міський, селищний, сільський голова надсилає Держпраці лист з наданням до нього картки обліку даних інспектора праці (затверджена наказом Мінсоцполітики від 11.07.2017 р. № 1127) і фотографії інспектора праці розміром 3,0 х 4,0 см, якому пропонується видати посвідчення (п. 3 Порядку № 295). За даними Держпраці такий лист надсилають за адресою: 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 14.

Якщо такий лист місто ОЗ або ОТГ надсилає вперше, то, як повідомляє Держпраці (лист від 22.06.2017 р. № 6827/1/4-ДП-17), також необхідно додати інформацію про прийняті цими органами заходи щодо забезпечення здійснення контролюючих повноважень у сфері трудового законодавства: рішення «місцевого» органу про спосіб реалізації таких повноважень; положення про структурний підрозділ з контролюючими функціями у сфері трудового законодавства (при створенні такого); посадові інструкції інспектора праці, кількість юридичних і фізичних осіб, що використовують найману працю на території відповідної ради; чисельність населення; матеріальне забезпечення інспекторів праці (приміщення, офісна техніка, оплата праці) тощо.

Держпраці забезпечує передачу посвідчення інспектора праці міста ОЗ і ОТГ через територіальні органи Держпраці. Оформлене посвідчення видається інспекторові праці, після чого він може здійснювати трудове інспектування в установленому порядку.

Людмила БЄЛЄВЦОВА, експерт з питань оплати праці

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі