Теми статей
Обрати теми

Скорочення посад працівників навчальних закладів: чи в компетенції ОМС

Клименко Антоніна, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
Чи правомірно приймати рішення виконавч ми органами місцевого самоврядування про скорочення посад працівників навчальних закладів?

Відповідно до ч. 4 ст. 77 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI місцеві ради при затвердженні відповідних бюджетів мають враховувати у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати.

Статтею 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до ст. 10 цього Закону міські ради представляють відповідні територіальні громади, здійснюють від їх імені та їхніх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Одним з власних повноважень виконавчих органів міських рад, що передбачені ст. 32 зазначеного Закону, є управління закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів.

Відповідно до ч. 2 ст. 64 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII (далі — Закон № 2145) акти центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийняті в межах його повноважень, є обов’язковими до виконання органами місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать заклади освіти. Частиною першою цієї статті центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки уповноважено здійснювати нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти в межах повноважень, визначених законом. Спеціальними законами у галузі освіти надано право центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки затверджувати типові штатні нормативи, типові навчальні плани, інші нормативні акти, що спрямовані на здобуття дітьми та учнями відповідного рівня освіти відповідно до державних стандартів.

Зокрема, ст. 45 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV передбачено, що штатні розписи комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються керівником закладу загальної середньої освіти на підставі Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти. Штатні розписи комунальних закладів спеціалізованої освіти затверджуються керівниками відповідних закладів на підставі Типових штатних нормативів закладів спеціалізованої освіти, затверджених центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері освіти визначено ч. 2 ст. 66 Закону № 2145. Передбачено, що міські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі та доступність закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності тощо.

Жодним законом України органи місцевого самоврядування не наділено повноваженнями переглядати Типові штатні нормативи, затвердження яких відповідними Законами України покладено на центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Стосовно фінансового забезпечення оплати праці працівників закладів освіти, то обсяги освітньої субвенції місцевим бюджетам на 2018 рік, за рахунок яких здійснюється оплата праці всіх педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, збільшено порівняно з минулим роком на 9,1 млрд гривень, або на 17,3 %.

При цьому залишки невикористаних обсягів освітньої субвенції за три місяці поточного року збільшилися в цілому в Україні на 1,2 млрд гривень, а саме з 4,1 млрд гривень станом на 01.01.2018 р. до 5,3 млрд гривень — на 01.04.2018 р.

З державного бюджету місцевим бюджетам виділено також додаткову дотацію на здійснення переданих видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, що передбачена 24 обласним бюджетам, у сумі 16,5 млрд гривень.

Тож зважаючи на норми ч. 2 ст. 64 Закону № 2145,

накази Міністерства освіти і науки, якими затверджено штатні нормативи закладів освіти, є обов’язковими до виконання органами місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі