Інспектор з паркування є, а відповідної професії немає: що робити?

Носіков Олександр, провідний науковий співробітник НДІ праці та зайнятості населення Мінсоцполітики України та НАН України, канд. соц. наук
Оплата праці Вересень, 2019/№ 18/1
В обраному У обране
Друк
Останнім часом у законодавстві України фігурує термін «інспектор з паркування». Саме такі посадові особи мають право накладати адміністративні стягнення за порушення правил паркування та затримувати автомобілі-порушники (ч. 3 ст. 219 КпАП*, Порядок № 990**). Однак у постанові № 268*** посада «інспектор з паркування» не згадується. Ця посада наразі відсутня й у Класифікаторі професій. То ж чи буде вважатись порушенням вимог постанови № 268, якщо назвати посаду «Головний спеціаліст — інспектор з паркування»?

* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

** Порядок тимчасового затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання, затверджений постановою КМУ від 14.11.2018 р. № 990.

*** Постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Інспектори з паркування — хто вони

Дійсно, від імені виконавчих комітетів (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, — виконавчих органів, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 і 3 ст. 122, ч. 1 і 2 ст. 1521 КпАП, і накладати адміністративні стягнення мають право уповноважені виконавчим комітетом (виконавчим органом) сільської, селищної, міської ради посадові особи виконавчих органів сільської, селищної, міської ради — інспектори з паркування (ч. 3 ст. 219 КпАП).

Передусім слід розібратися у термінології, яка розкривається у відповідних законодавчих актах та нормативних документах.

Посадові особи місцевого самоврядування

Так, відповідно до положень ст. 2 Закону про службу в ОМС від 07.06.2001 р. № 2493-III посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету. У цій статті також зазначається, що дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

При тлумаченні терміну «організаційно-розпорядчі обов’язки» слід звернутися до постанови Верховного Суду України від 26.04.2002 р. № 5. У ній зазначається, що «організаційно-розпорядчі обов’язки» — це обов’язки по здійсненню керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форми власності.

Отже, відповідно до вимог законодавства посадова інструкція «інспектора з паркування» на конкретному робочому місці має враховувати здійснення ним організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.

Тепер розглянемо питання щодо застосування у Класифікаторі професій (КП) відповідної термінології: головний спеціаліст, спеціаліст, інспектор.

Слід зауважити, що здебільшого посади «спеціалістів» віднесені у КП до назв посад державних службовців різних рівнів (й, відповідно, різних розділів цього нормативного документа). Так, наприклад, у КП містяться такі найменування посад, як-от:

• Керівник структурного підрозділу — головний спеціаліст (код КП 1229.3) (група КП «Керівні працівники апарату місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування»),

• Спеціаліст державної служби (код КП 2419.3) (група КП «Професіонали державної служби»).

«Інспектори» у КП

Щодо наявності «інспекторів» у КП можна навести такі приклади: Інспектор (код КП 2490) (підклас КП «Професіонали, що не входять в інші класифікаційні угруповання») та більше 20 позицій інспекторів, за галузями, кодування яких віднесено до розділу 3 КП «Фахівці», наприклад, «Інспектор технічний» (код КП 3452) (підклас КП «Інспектори з безпеки руху, охорони праці та якості»), Інженер-інспектор (органи державної влади) (код КП 3449) (підклас КП «Інші державні інспектори») тощо.

Зауважимо, що до професійної назви роботи «Інспектор» (код КП 3449) можна застосувати положення Додатка В до КП (Примітка 2), згідно з якими назви професій можуть бути розширені за потребою користувача термінами та словами, які уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності, за умови дотримання лаконічності викладення, якщо інше не передбачено у КП чи відповідних законодавчо-правових актах. Таким чином, за підходами КП можна утворити нову професійну назву роботи КП (без окремого її внесення до КП) у вигляді, наприклад, «Інспектор з паркування» із кодом КП 3439.

Отже, інспектори у КП повинні мати освіту другого (магістр) або першого (бакалавр) рівня вищої освіти та відповідні повноваження.

Якщо завдання та обов’язки «інспектора з паркування» складаються із надання послуг паркування (нагляду за територією паркування, виписування відповідних квитанцій, приймання грошових коштів від клієнтів паркінгу тощо), то стає очевидним, що посада такого працівника не може носити назву із застосуванням терміна «інспектор». Чому? А тому, що інспекторські функції передбачають не надання послуг, а виконання кваліфікованої аналітичної та розпорядчої роботи у контролюючому підрозділі за профілем діяльності такого підрозділу.

«Головні спеціалісти»

Згідно з положеннями ст. 51 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII до групи 7 належать посади головних спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади.

Прирівняння посад державної служби проводиться Кабміном під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. На сьогодні немає чіткого прирівняння посади, про яку йдеться, до посад державних службовців.

У будь-якому разі вважаємо неправильним застосування найменування посади у запропонованому у запиті вигляді: «Головний спеціаліст — інспектор з паркування», оскільки утворення нових подвійних назв посад (окрім наявних у КП) неприпустимо, а ініціатива щодо внесення до КП посад із застосуванням дефісу стосується компетенції Національного агентства України з питань державної служби.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд