Подарунки чиновникам: прийняти чи відмовитися

Біляєва Олена, експертка з питань оплати праці
Оплата праці Липень, 2020/№ 14/1
В обраному У обране
Друк
Порядок отримання подарунків посадовими та службовими особами врегульований у нашій державі на законодавчому рівні. У цій статті ми нагадаємо основні моменти, пов’язані з отриманням подарунків: що взагалі не можна, а що можна, тільки обережно. А також згадаємо про те, що потрібно робити, якщо вам пропонують «сумнівний» подарунок.

Подарунок VS неправомірна вигода

Значення понять «подарунок» і «неправомірна вигода» чітко визначені в ст. 1 Закону № 1700*. На перший погляд, вони дуже схожі.

* Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Як бачимо, і подарунок, і неправомірна вигода — це передусім грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи. Тільки у випадку з подарунком усе це надається/одержується безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової, а при неправомірній вигоді — надається/одержується і навіть обіцяється/пропонується без законних на те підстав.

Тож від подарунка до неправомірної вигоди всього лише один крок. Будьте пильними!

Про кого йдеться?

На кого ж поширюються «подарункові» обмеження? Відповідь — у ст. 23 Закону № 1700, яка, у свою чергу, посилає нас до пп. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 цього ж Закону.

Так, до суб’єктів, зобов’язаних дотримуватися обмежень щодо одержання подарунків, належать:

1) особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:

а) Президент, Голова Верховної Ради та його заступники, Прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністри та міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабміну, та їх заступники...;

б) народні депутати України, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови;

в) держслужбовці, посадові особи місцевого самоврядування;

г) військові посадові особи ЗСУ, Держслужби спецзв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до закону військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби та курсантів;

ґ) судді, посадові особи Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Державної судової адміністрації України, присяжні (під час виконання ними обов’язків у суді);

д) особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України;

е) посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, ДБР, НАБУ, дипломатичної служби...;

є) Голова, заступник Голови Нацагентства з питань запобігання корупції;

ж) члени Центральної виборчої комісії;

з) поліцейські;

и) посадові та службові особи інших державних органів;

і) члени державних колегіальних органів;

ї) Керівник Офісу Президента України, його Перший заступник і заступники, радники, помічники, уповноважені, прес-секретар Президента України, помічники суддів;

2) особи, які для цілей Закону № 1700 прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:

а) посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені в п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700, члени Ради НБУ (крім Голови НБУ), особи, які входять до складу наглядової ради держбанку, держпідприємства або держорганізації;

б) особи, які не є держслужбовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (аудитори, нотаріуси, приватні виконавці, оцінювачі...);

в) представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій.

Аналізуючи норми ст. 23 Закону № 1700, можна виокремити, так би мовити, три види подарунків: заборонені, обмежені та дозволені.

Заборонені подарунки

Чиновникам заборонено безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, отримувати подарунки для себе або близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:

• у зв’язку зі здійсненням ними діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

• якщо дарувальник перебуває в підпорядкуванні чиновника. При цьому, як зазначено в п.п. 1.2.1 Методрекомендацій № 839**, характер підпорядкування: безпосереднє чи опосередковане — значення не має.

** Методичні рекомендації щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затверджені рішенням НАЗК від 29.09.2017 р. № 839.

Звернемо увагу на низку вимог, які супроводжують заборону на отримання подарунків.

1. Рівною мірою протиправними визнаються вимога, прохання й одержання подарунка.

2. Заборона стосується й інших осіб (крім зазначених у пп. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700), які від імені публічного службовця можуть вимагати, просити і передавати подарунки (наприклад, помічник або секретар керівника держоргану).

3. Подарунки заборонено отримувати в тому числі близьким особам чиновників (зміст поняття «близькі особи» розкритий у ст. 1 Закону № 1700, детальніше про нього ми поговоримо далі).

4. Заборонено отримувати подарунки як від фізичних, так і від юридичних осіб.

5. Заборона поширюється на дві сфери громадських відносин:

• пов’язані зі здійсненням публічним службовцем діяльності з виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

• коли дарувальник перебуває в підпорядкуванні особи, яка одержує подарунок.

Обмежені подарунки

Чиновникам дозволено приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність (крім випадків, коли цей подарунок заборонено, — див. вище), якщо вартість таких подарунків не перевищує:

одноразово1 прожитковий мінімум для працездатних осіб, установлений на день прийняття подарунка (з 01.07.2020 р. — 2197 грн);

сукупно протягом року (під час отримання подарунків від однієї особи (групи осіб)) — 2 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки (у 2020 році — 4204 грн).

У цій нормі виокремимо три ключові моменти.

1. Подарунок не повинен потрапляти до категорії заборонених (див. вище).

2. Отримання подарунка повинно відповідати загальновизнаним уявленням про гостинність. Необхідно визнати, що це оціночне поняття, яке створює деякі ризики при визначенні правильності його застосування.

Зі свого боку зауважимо, що уявлення про гостинність будуються на основі та з урахуванням традицій, що склалися для певної верстви населення, принципів дипломатичного протоколу й етикету, кодексів (статутів, правил) поведінки. Зрозуміло, що встановити вичерпний перелік предметів, послуг, які можуть надаватися і розцінюватися як такі, що відповідають умовам гостинності, на законодавчому рівні доволі складно. Але орієнтовні межі таких умов (уявлень) про гостинність можна виокремити з урахуванням актів законодавства, що регламентують діяльність відповідної категорії публічних службовців (наприклад, народних депутатів, суддів, держслужбовців, посадових осіб місцевого самоврядування тощо), позицій держорганів, до компетенції яких входить поставлене питання.

Роз’яснення Мін’юсту. Ітиметься про Методрекомендації Мін’юсту «Запобігання і протидія корупції в державних органах та органах місцевого самоврядування» від 09.10.2013 р.

Відразу зазначимо: незважаючи на те, що зазначені Методрекомендації були написані під вже недіючий Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI, вони залишаються діючими та актуальними в тому числі для нинішнього антикорупційного законодавства.

Так ось, на думку Мін’юсту, до подарунків, які дозволяється приймати чиновникам, можуть бути віднесені і ділові подарунки (сувеніри), і прояви гостинності (запрошення на каву або вечерю) у скромних масштабах, що широко використовуються для налагодження добрих ділових відносин і зміцнення робочих стосунків.

Проте умовами прийняття таких подарунків та проявів гостинності, знову-таки, є те, що вони не будуть постійними, не впливатимуть на прийняття чиновниками рішень і не створюватимуть враження, що це може впливати на їх рішення.

Позиція НАЗК. У п. 5 розд. V Типової антикорупційної програми юрособи, затвердженої рішенням НАЗК від 02.03.2017 р. № 75, наведені приклади подарунків, що відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність: подарунки у вигляді сувенірної продукції, пригощання їжею та напоями, запрошення на розважальні заходи, відшкодування транспортних витрат і проживання в готелі.

Додамо, що вимогам гостинності зазвичай відповідають також подарунки, отримані під час офіційних урочистостей, візитів (краєзнавчі та історичні довідники, буклети, записники, художні альбоми відомих картин, книги, букети квітів тощо).

3. Слід дотримуватися обмежень стосовно вартості подарунків.

Підсумуємо. Приймаючи «обмежений» подарунок, чиновник самостійно вирішує, відповідає цей подарунок уявленню про гостинність чи ні. При цьому враховують як об’єктивні (місце, час, обстановка), так і суб’єктивні фактори (привід, зв’язок подарунка з діями чиновника або прийняттям ним певних вигідних дарувальнику рішень). Якщо чиновник, зваживши всі фактори, таки погоджується отримати «обмежений» подарунок, вартість такого подарунка не повинна перевищувати встановлених Законом № 1700 меж.

Важливо! Частина 5 ст. 24 Закону № 1700 передбачає можливість письмово звернутися до НАЗК за отриманням консультації у випадку, якщо чиновник сумнівається в законності отримання подарунка.

Дозволені подарунки

До дозволених подарунків без обмеження їх вартості належать подарунки, які:

• подаровані близькими особами;

• отримані як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

Нагадаємо: для цілей Закону № 1700 близькими особами є:

1) члени сім’ї суб’єктів, зазначених у ч. 1 ст. 3 Закону № 1700:

• особа, яка перебуває у шлюбі з чиновником, та діти чиновника до досягнення ними повноліття — незалежно від спільного проживання з чиновником;

• будь-які особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права й обов’язки з чиновником (крім осіб, взаємні права й обов’язки яких не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі;

2) чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат і сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта.

Що робити?

Стаття 24 Закону № 1700 і п.п. 1.2.1 Методрекомендацій № 839 установлюють алгоритм дій чиновника за ситуації, коли він виявив у своєму службовому приміщенні або отримав подарунок чи майно, яке може бути неправомірною вигодою. Так, чиновник повинен вжити таких заходів:

• відмовитися від пропозиції;

• за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію;

• залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі зі співробітників;

• не пізніше за один робочий день письмово повідомити про пропозицію безпосередньому керівникові (за наявності) або керівникові відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.

Про виявлення подарунка або майна, яке може бути неправомірною вигодою, складають акт, який підписується особою, що виявила неправомірну вигоду або подарунок, і її безпосереднім керівником або керівником відповідного органу, підприємства, установи, організації.

Якщо подарунок або майно, яке може бути неправомірною вигодою, виявив керівник органу, підприємства, установи, організації, то акт підписує цей керівник, а також особа, уповноважена виконувати обов’язки керівника за його відсутності.

Предмети неправомірної вигоди, а також отримані або виявлені подарунки зберігають в органі до їх передачі спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.

Декларування

Подарунки як у грошовій, так і в негрошовій формі підлягають декларуванню як дохід у розділі 11 Декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (за формою, затвердженою наказом НАЗК від 10.06.2016 р. № 3, у редакції наказу НАЗК від 12.12.2019 р. № 168/19).

Відомості про подарунок вносять до Декларації лише в тому випадку, якщо його вартість перевищує 5 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб станом на 1 січня звітного року. Подарунки у вигляді грошових коштів теж не виняток. Їх зазначають за умови, що розмір таких «грошових» подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, перевищує 5 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року (п. 7 ч. 1 ст. 46 Закону № 1700).

У 2020 році «межа» декларування подарунків становить 10510 грн.

Увага! Подання інформації про подарунок як дохід не виключає обов’язку зазначити відповідне майно (одержане як подарунок) в інших розділах декларації, наприклад, у розділах про рухоме майно, нерухоме майно, цінні папери тощо.

Пам’ятайте! Якщо вартість подарунка, отриманого з урахуванням вимог ст. 23 Закону № 1700, перевищує 50 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року (у 2020 році — 105100 грн), це вважається істотною зміною майнового стану чиновника.

Відповідно протягом 10 днів із моменту отримання такого подарунка потрібно подати декларацію про істотні зміни в майновому стані (ч. 2 ст. 52 Закону № 1700, п.п. 1.2.1 Методрекомендацій № 839). Зазначений обов’язок поширюється на службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також на тих, хто обіймає посади з високим рівнем корупційних ризиків. Перелік таких осіб наведено в ст. 50 Закону № 1700.

Відповідальність

Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків призводить до накладення штрафу в розмірі від 1700 до 3400 грн із конфіскацією такого подарунка. А в разі вчинення такої ж дії особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за зазначене порушення, штраф становитиме від 3400 до 6800 грн із конфіскацією подарунка (пожертви) та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік (ст. 1725 КпАП).

Крім того, рішення, які були прийняті чиновником на користь особи, від якої він або його близькі особи отримали подарунок, вважаються прийнятими в умовах конфлікту інтересів, і на ці рішення поширюються положення ст. 67 Закону № 1700 (ч. 4 ст. 23 Закону № 1700). Тобто такі рішення підлягають скасуванню або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою зацікавленої фізособи, об’єднання громадян, юрособи, прокурора, органу державної влади, зокрема НАЗК, органу місцевого самоврядування.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд