Теми статей
Обрати теми

З власного досвіду: поради колегам

Паламар В., староста сіл Іванків, Гуштинка, Бережанка та Трійця Скала-Подільської селищної об’єднаної територіальної громади Тернопільської області
Свого часу мав практичний досвід щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП). Як виявилося, це стало у нагоді, коли мене було обрано старостою. Готовий поділитися ним з вами, шановні колеги.

Одразу слід означити, що складення адміністративного протоколу за порушення, передбачене ст. 152 КпАП, — це доволі суворий спосіб впливу на порушника, який однозначно викличе хвилю негативу. Оскільки ж староста — це виборна посада, тому зазначену норму варто використовувати обережно, щоб не зашкодити власній роботі, адже в майбутньому можуть скластися обставини, коли вам доведеться звернутись із певними проханнями до цієї особи.

Тому я рекомендую попередньо вжити інші заходи впливу, такі як особиста розмова, попередження, але попередження, яке не є предметом складання протоколу і, згодом, розгляду на засіданні адміністративної комісії. Коли ж ви розумієте, що шляхи порозуміння вичерпано, треба переходити до складання протоколу.

Важливо морально налаштуватись, оскільки жодне оформлення правопорушення не впливатиме позитивно на ваш психологічний стан. Це завжди стрес, кожен протокол буде як уперше. І до цього треба бути готовим.

Також за наявності однотипних порушень на певній території (складування будівельних матеріалів, відсутність договорів на вивезення та утилізацію твердих побутових відходів) варто застосувати системний підхід і вживати заходи до усіх порушників без винятку, оскільки вибірковість заходів створює зайве напруження.

Нижче я наведу кілька порад, як підготуватись до такої роботи організаційно і як мінімізувати можливості оскарження ваших дій. І староста має чудовий арсенал для цього...

Загальні поради

1. У більшості випадків правопорушник може відмовитись від надання документів, що посвідчують особу, інформації про майно, власника тощо. Тому варто попередньо підготувати цю інформацію на основі будинкових книг, погосподарських та земельно-кадастрових книг. Коли ви цієї інформації не маєте або не впевнені в її достовірності, вирішенням є залучення правоохоронних органів.

2. Доволі часто виникає проблема із свідками правопорушення. Тому варто завчасно подумати про це. Шукати осіб, які можуть свідчити безпосередньо на місці, в умовах села надзвичайно проблемно. Отже, варто підготуватись заздалегідь.

3. У протоколі не має бути пустих граф. Використовуйте фразу «інформація відсутня». Додатками до справи ви можете заповнити ці неточності пізніше.

4. У протоколі використовуйте чіткі і зрозумілі речення. Уникайте описовості та лірики. Кожне зайве слово може стати предметом прискіпливої уваги контролюючих органів та предметом оскарження ваших дій.

5. Будь-яка відмітка в протоколі, зроблена особисто правопорушником (підпис, пояснення тощо), дозволить вам уникнути цілого ряду неприємностей (не доведеться доводити, що правопорушення мало місце, що протокол складений у присутності правопорушника тощо).

Поради щодо складання протоколу

Законодавство лише передбачає, які елементи мають бути в протоколі обов’язково. Форму ж протоколу затверджує орган місцевого самоврядування. У практичній роботі я використовував відповідну форму також. Отже:

— графи щодо прізвища, імені, по батькові, дати та місця народження не варто заповнювати зі слів особи. Спирайтеся на власну інформацію (за умови, що ви впевнені в її достовірності) або на документи, що засвідчують особу. Будь-яка помилка на цьому етапі зробить марною всю вашу наступну роботу;

— графа про громадянство є об’єктом посиленої уваги, якщо протокол складається на не громадянина України;

— для графи про місце роботи та посаду важливо встановити, чи є правопорушник посадовою особою або громадянином — суб’єктом підприємницької діяльності, оскільки мінімальний штраф для таких осіб починається з 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

— графу про місячний заробіток та інформацію відносно наявних на утриманні осіб варто заповнювати із поміткою «зі слів» або «інформація відсутня» за відсутності достовірної інформації;

— графу про місце проживання не варто заповнювати зі слів особи (спирайтеся на власну інформацію (за умови, що ви впевнені в її достовірності) або на документи, що засвідчують місце проживання);

— у графі щодо адміністративних стягнень, накладених на особу протягом року, завжди варто ставити помітку «зі слів» за відсутності достовірної інформації;

— щодо документа, який посвідчує особу, спирайтеся на документи, що посвідчують особу (в іншому випадку варто звернутись за допомогою до правоохоронних органів);

— графа з датою, часом, місцем вчинення і суттю адміністративного правопорушення — це основа основ, тому тут варто окрім дати, часу та місця вчинення правопорушення, чітко розписати: який саме пункт якого документа було порушено, обставини виявлення або вчинення правопорушення; намагайтесь подати максимальну кількість фактів;

— щодо матеріальної шкоди: у випадку наявності матеріальної шкоди варто бути дуже обережним і мати «залізні» аргументи, що вона була заподіяна та, власне, у такому розмірі (можна використати фразу «без проведення додаткового дослідження (експертизи) встановити неможливо»);

— щодо роз’яснення прав, передбачених ст. 63 Конституції України та ст. 268 КпАП: ви зобов’язані повідомити особі про її права; невиконання цієї вимоги є грубим порушенням чинного законодавства (відповідні статті потрібно завчити напам’ять або прописати їх у протоколі та зачитувати порушнику);

— щодо пояснень особи: щоразу варто уважно вислухати пояснення особи, після чого сформулювати їх належним чином і особисто записати із поміткою в кінці «з моїх слів записано вірно». Слід запропонувати порушнику підписати достовірність запису (у 99 % випадків порушник підписує пояснення);

— щодо заяв, клопотань: якщо особа має заяви або клопотання, також інколи варто записувати їх особисто із поміткою в кінці «з моїх слів записано вірно»;

— стосовно додатків до протоколу: якщо є інші докази (речові докази, фото- або відеофіксація порушення), це обов’язково необхідно фіксувати у протоколі (у разі оскарження суд може не враховувати їх як прямі докази вини особи, але опосередковано вони завжди доводитимуть протиправну дію або бездіяльність);

— щодо надання одного примірника протоколу порушнику: обов’язково необхідно вручити один примірник протоколу особі (законодавство передбачає лише такий варіант вручення протоколу; використання інших способів (відправлення протоколу поштою тощо) може бути предметом оскарження дій уповноваженої особи;

— стосовно одержання повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення: доволі часто ви не будете мати інформації про час засідання адміністративної комісії, тому варто зробити помітку: «Повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення буде вручено додатково».

Увага! Усі протоколи ви повинні зареєструвати в Журналі реєстрації адміністративних протоколів, де чітко фіксувати усі свої дії.

Отже, ми маємо зафіксоване у протоколі адміністративне порушення. Варто зауважити про те, що посадові особи органу місцевого самоврядування, які уповноважені на складання адміністративних протоколів, доволі часто є об’єктом посиленої уваги з боку контролюючих органів. Тому дуже важливо, окрім правильного складання протоколу, належним чином підготувати відповідну адміністративну справу.

Належно підготовлена справа виглядає наступним чином:

1. Титульна сторінка.

2. Опис справи.

3. Протокол про адміністративне правопорушення.

4. Додатки за наявності (додаткові пояснення правопорушника, пояснення свідків, докази у вигляді предметів, фото- та відеофіксації).

Усі вказані матеріали направляються до адміністративної комісії із супровідним листом, який реєструємо в журналі вихідної документації.

Слід зазначити про поширену практику участі під час розгляду адміністративної справи особи, яка складала протокол.

Враховуйте: під час провадження адміністративна комісія доволі часто зупиняє увагу на деталях правопорушення, які не відображені у документах. Мається на увазі, що можуть виникати запитання до вас щодо поведінки правопорушника, його ставлення до вас і до правопорушення, деталі виявлення правопорушення, встановлення причетності саме цієї особи до неправомірних дій тощо. До цих питань варто бути готовим і чітко усвідомлювати, що ваша додаткова інформація може схилити адміністративну комісію на накладення штрафів різного розміру.

На завершення скажу ще декілька слів... Адміністративні протоколи — це засіб наведення порядку та впливу на населення села, але невміле його використання може зашкодити авторитету старости. Тому доволі часто староста уникає складення протоколів, а така поведінка хибна, оскільки притягнення до відповідальності винних у правопорушеннях осіб може допомогти старості отримати величезний авторитет і повагу у населення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі