Теми статей
Обрати теми

Вирішення земельних спорів: роль старости

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
Земельні спори належать до тієї категорія спорів, які виникають постійно: межа не там, дерева заважають тощо. Спочатку сусіди в кращому разі намагаються їх вирішувати самостійно, якщо ж не виходить, шукають допомоги ззовні. А найближчим з усіх, хто може надати таку допомогу, на думку мешканців села, як правило, є староста. Постають запитання: а що в таких ситуаціях може зробити староста та як він має посприяти у вирішенні земельного спору! Відповіді на ці запитання надамо в нашому матеріалі.

Щоб відповісти на зазначені запитання, необхідно звернутися до Земельного кодексу України1 та Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2. ЗК визначає, що одним із суб’єктів розгляду земельних спорів є ОМС (ст. 158). Якщо бути більш точними, то вирішення земельних спорів віднесено до повноважень саме виконавчих органів сільських, селищних та міських рад (пп. 5 п. «б» ст. 33 Закону № 280). При цьому звертаємо вашу увагу на те, що ОМС вирішують не всі земельні спори, а лише ті, які виникають в межах населених пунктів. Більше того, розгляду підлягають лише спори, що стосуються (ч. 3 ст. 158 ЗК):

— меж земельних ділянок, які перебувають у власності і користуванні громадян;

— додержання громадянами правил добросусідства.

Якщо ж спір стосується меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, він має розглядатися відповідними територіальними підрозділами Держгеокадастру, тобто Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (ч. 4 ст. 158 ЗК).

І взагалі, виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб (ч. 2 ст. 158 ЗК).

Запам’ятайте наведений нами розподіл повноважень органів, що вирішують земельні спори. Вам це стане в нагоді, коли до вас будуть звертатися громадяни з метою вирішення земельних спорів. І тут треба уточнити, що староста не є самостійним суб’єктом вирішення земельного спору по суті. Це випливає із змісту як ст. 158 ЗК, так і ст. 33 Закону № 280, в яких ідеться про ОМС, а не посадових осіб місцевого самоврядування. Якими ж тоді можуть бути дії (роль) старости? Все не так складно, як можна було б уявити. Щонайменше існує три можливих варіанти.

Варіант перший

Тут буде доречним пригадати про таке повноваження старости, як сприяння жителям відповідного села, селища у підготовці документів, що подаються до ОМС (п. 4 ч. 1 ст. 541 Закону № 280).

У цій ситуації таким документом може бути заява громадянина, який ставить запитання про вирішення земельного спору. Про необхідність подання саме заяви зазначається в ч. 1 ст. 159 ЗК. Водночас, аби староста міг надати кваліфіковану допомогу в складенні заяви, він сам має володіти інформацією про форму заяви та її зміст. Щоб отримати таку інформацію, потрібно звернутися до органу місцевого самоврядування, до повноважень якого віднесено розгляд земельних спорів. Таким органом може бути і виконавчий комітет, і будь-який інший виконавчий орган місцевої ради.

Зауважуємо, що, на превеликий жаль, ЗК не деталізує механізм розгляду земельних спорів, тому досить часто рішеннями сесій місцевих рад затверджуються (як локальні документи) порядки (положення) вирішення земельних спорів, якими керується той чи інший виконавчий орган під час розгляду земельного спору. Саме в такому локальному документі, як правило, містяться вимоги до форми та змісту заяви. Отже, вам достатньо лише отримати його та ознайомитися з ним. Якщо ж, наприклад, в порядку (положенні) вашої ради не містяться такі вимоги, треба керуватися загальними підходами до складення заяви.

Для початку необхідно виходити з того, що заява громадянина має бути достатньо мотивованою (містити всі обставини, які слугували причиною для звернення) та містити чітко сформульовані вимоги. Ви маєте пояснити громадянину, який звернувся до вас за допомогою, що в заяві щонайменше має бути зазначено: між ким виник земельний спір, з приводу чого, коли він виник, яке право було порушене, на яких документах це право ґрунтується.

Результати аналізу деяких порядків (положень) про вирішення земельних спорів дозволяють вивести примірну структуру заяви, яка має містити:

— найменування органу, до якого вона подається;

— зазначення доказів, якими підтверджуються обставини справи;

— прізвище, ім’я, по батькові сторін, які беруть участь у спорі, прізвище, ім’я та по батькові представника, якщо заява подається представником заявника, їх місце проживання або місцезнаходження, поштовий індекс, номер засобів зв’язку;

— зміст вимог та обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги;

— зазначення доказів, якими підтверджуються обставини справи;

— перелік документів, що додаються до справи.

В ідеальному варіанті бажано в доступному для громадян місці (в «офісі» старости) вивісити або форму заяви або вимоги до її складання. Це спростить життя і старості, і громадянину, і ОМС, який уповноважений на розгляд земельних спорів.

Варіант другий

Наведемо його на одному прикладі. Так, у Порядку про вирішення земельних спорів однієї місцевої ради визначено, що розгляд земельних спорів покладено на комісію з розгляду земельних спорів, склад якої затверджується рішенням виконавчого комітету. Передбачається, що така комісія може виходити на місце та перевіряти обставини, які були зазначені заявником в його заяві про вирішення земельного спору. Враховуючи це, сміливо можна говорити про те, що старосту може бути залучено до роботи комісії, якщо спір виник у межах саме його старостинського округу. Такі ситуації є цілком вірогідними, тому старості не зайвим буде знову ж таки ознайомитися з порядком (положенням) вирішення земельних спорів, який, сподіваємося, затверджений місцевою радою. Це допоможе орієнтуватися в процесі, який відбувається в межах розгляду земельного спору. І навіть якщо старосту не буде залучено до роботи означеної комісії, не можна виключати можливість того, що чи то комісія, чи то інший орган, уповноважений на розгляд земельних спорів, не захоче отримати від старости пояснення з його баченням ситуації, що склалася навколо спору.

Варіант третій

У цьому номері нашого видання ви маєте можливість ознайомитися зі статтею «Надання безоплатної правової допомоги: базові моменти для старости». У ній, зокрема, зазначається, що староста як посадова особа місцевого самоврядування, може бути залучений до надання безоплатної правової допомоги, яка полягає в наданні у тому числі консультацій громадянам з правових питань.

Враховуючи це, вимальовується інша роль старости в частині вирішення земельних спорів. Зокрема, староста може консультувати громадян щодо порядку розгляду земельних спорів, органів, які вирішують земельні спори тощо. Знову ж таки, аби надавати кваліфіковану консультацію, староста має сам бути добре обізнаний з нормами, які регулюють ці питання, а також з особливостями розгляду таких спорів у межах відповідної територіальної громади, що передбачені порядком (положенням) вирішення земельних спорів.

Тому акцентуємо вашу увагу на тому, що в ЗК питанням вирішення земельних спорів присвячено главу 25 «Вирішення земельних спорів». У статтях цієї глави визначено не лише органи, які розглядають земельні спори, та узагальнений порядок їх розгляду. В них, крім іншого, встановлюється:

— строк розгляду земельних спорів (який не має перевищувати семи днів з дня подання заяви);

— механізм виконання рішення ОМС, прийнятого за результатами розгляду земельного спору;

— порядок виконання рішення ОМС щодо земельних спорів.

І наостанок...

Наголошуємо на тому, що інститут старости набуває великого значення в умовах сьогодення. Староста є тією посадовою особою, яка найкраще розуміється на проблемах мешканців відповідного старостинського округу. Тому саме староста має стати тією людиною, до якої завжди можна звернутися за допомогою й вчасно отримати відповіді на свої запитання. Старості лише залишається обирати певні варіанти надання такої допомоги, звісно, зважаючи на запитання, з якими до нього звертаються. У сфері земельних відносин ми навели вам щонайменше три варіанти участі старости у вирішенні земельних питань. Який із них обрати — вирішувати вам, залежно від ситуації, що склалася.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі