Теми статей
Обрати теми

«Заміщення» старости старостою: чи можливо?

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
Приводом для написання цієї статті слугував аналіз деяких Положень про старосту. По-перше, трапляються ще випадки, коли діють Положення, які були прийняті на підставі Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1 у першій його редакції. Нагадаємо, що Прикінцевими положеннями цього законодавчого акта вперше було введено посаду старости та закріплено його повноваження у ст. 141 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2. Згодом ці повноваження зазнали певних змін, і ми про це вже писали на сторінках нашого видання. По-друге, часто-густо в Положеннях зазначається, що у разі дострокового припинення повноважень старости або на час його відсутності може бути призначено в. о. старости або покладено виконання повноважень старости на іншого старосту. Останнє має місце, коли староста перебуває у відпустці або на лікарняному. Чи правильно це і чи мають право на життя такі дії, ми й обговоримо далі.

1 Далі за текстом — Закон № 157.

2 Далі за текстом — Закон № 280.

Старостинський округ як територія юрисдикції старости

Одразу означимо, що відповідь на вказані запитання міститься в Законі № 280. Нагадаємо, що Законом України від 09.02.17 р. № 1848-VIII3 «Про внесення змін до деяких законів України щодо статусу старости села, селища» було введено термін «старостинський округ», яким було доповнено ст. 1 Закону № 280.

3 Далі за текстом — Закон № 1848.

Отже, старостинський округ — це частина території об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», на якій розташовані один або декілька населених пунктів (сіл, селищ), крім адміністративного центру об’єднаної територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою.

Таким чином, виходячи зі змісту наведеного визначення можна зробити висновок, що старостинський округ:

1) формується (утворюється) відповідною місцевою радою з метою забезпечення представництва населення відповідних населених пунктів старостою;

2) лише визначений старостинський округ є територією юрисдикції того чи іншого старости.

Йдемо далі та зупинимо вашу увагу на особливому статусі старости. Староста є виборною посадовою особою місцевого самоврядування. Про це зазначається в оновленій відповідно до Закону № 1848 ст. 141 Закону № 280.

Зокрема, в ч. 2 вказаної статті сказано, що староста обирається жителями села, селища (сіл, селищ), розташованого на території відповідного старостинського округу, на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі.

Нагадаємо, що станом на сьогодні порядок обрання старости закріплено в Законі України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»4. Частиною 7 ст. 3 згаданого законодавчого акта встановлено, що «вибори старости проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія одного або декількох населених пунктів (сіл, селищ), визначених сільською, селищною, міською радою об’єднаної територіальної громади з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою (далі — старостинський округ)».

4 Далі за текстом — Закон № 595.

Перекладаючи на більш просту мову, можна сказати, що староста обирається виборцями певного старостинського округу. Тобто свій голос за конкретного старосту віддавав конкретний виборець конкретного єдиного одномандатного виборчого округу (старостинського округу).

І вже на цьому етапі виникає цілком логічне запитання: «Чи має право, навіть тимчасово, на території одного старостинського округу (який є територією юрисдикції обраного в його межах старости) здійснювати повноваження староста іншого старостинського округу?» Погодьтеся, відповідь однозначно «ні». Таке собі «заміщення» не буде зрозумілим навіть з точки зору виборця, який не голосував за цього старосту й не був знайомий з його кандидатурою, яка висувалася на перші вибори старости.

Право голосу на виборах старости мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної об’єднаної сільської, селищної, міської територіальної громади та проживають на території відповідного села, селища (сіл, селищ) в межах відповідного старостинського округу.

(ст. 3 Закону № 585)

Наведена нами норма є свідченням того, що староста обирається громадянами, які проживають на території відповідного села, селища в межах відповідного старостинського округу.

Також на підтвердження нашої думки звернемо вашу увагу на ст. 541 Закону № 280, яка наводить перелік повноважень старости. Зазначимо декілька позицій вказаної статті. Отже, староста:

— представляє інтереси жителів відповідного села, селища у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради;

— має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, засіданнях її постійних комісій з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного села, селища;

— сприяє жителям відповідного села, селища у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування;

— бере участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території відповідного старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням;

— бере участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу;

— бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного села, селища та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про його результати.

Якщо проаналізувати наведені (власне, як і інші) повноваження старости, то можна зробити висновок, що знову ж таки саме обраний у межах відповідного старостинського округу староста може їх здійснювати і аж ніяк не староста іншого старостинського округу. І взагалі-то, якщо повернутися до витоків введення такого інституту, як староста, його було запроваджено з метою наближення представників місцевої влади до жителів того чи іншого населеного пункту. І лише староста певного старостинського округу може знати інтереси жителів, аби представляти їх у виконавчих органах місцевої ради, або, наприклад, брати участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу.

Тоді постає цілком логічне запитання: «Хто може здійснювати повноваження старости на час його відсутності»? Жоден нормативно-правовий акт не містить відповіді на це запитання. Тим не менш, її можна «вивести», повертаючись знову ж таки до Закону № 280 (ср. ).

Нагадаємо, що староста є членом виконавчого комітету за посадою (ч. 5 ст. 141 Закону № 280). Тобто можна передбачити варіант, коли на час відсутності старости певні його повноваження будуть покладені на одного з членів (декількох членів) виконавчого комітету. Також абсолютно не забороняється «наділити» частиною повноважень старости інших посадових осіб ОМС. Ми ж розуміємо, що старостинський округ не може бути залишено без уваги на час відсутності старости і елементарні «послуги» мають надаватися мешканцям. Для прикладу, хтось має надавати допомогу у складенні документів, приймати заяви, скарги, пропозиції, складати характеристики на осіб, вести прийом громадян тощо. Водночас механізм «заміщення» бажано прописати в Положенні про старосту, але з деталізацією, на яку посадову особу покладаються такі повноваження (без персоналій) і які власне повноваження покладаються.

Що необхідно в цій ситуації від старости? В обов’язковому порядку забезпечити інформування населення про порядок та графік ведення прийому громадян (якщо він зміниться на час його відсутності), а також залишити інформацію про посадову особу (посадових осіб), яка буде тимчасово його «заміщати».

Увага! Посадова особа, яка тимчасово буде здійснювати повноваження старости, не матиме статусу виконувача обов’язків старости.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі