Теми статей
Обрати теми

Як старості організувати громадські збори?

Сербіна Анастасія, головний редактор спецвипуску «Юридичні практики», адвокат
Однією з форм безпосередньої демократії є загальні збори. Вона з огляду на неврегульованість питання проведення місцевого референдуму займає перше місце за критерієм «здатності вплинути» на представницький орган у вирішенні питання в інтересах громади. Староста може виступити організатором зборів або підтримати ініціативу громади та допомогти правильно скликати збори, провести їх та донести думку громади до своєї ради.

Про обрання форми

Староста знає потреби своєї громади та постійно спілкується із місцевими мешканцями з тих чи інших нагальних потреб. Якісь питання можна вирішити в «ручному» режимі, якісь потребують вжиття довготривалих заходів. Одні питання вирішуються безпосередньо старостою, інші належать до компетенції ради чи її виконавчих органів.

З огляду на те, що до безпосередніх повноважень старости належить у тому числі сприяння організації та проведенню загальних зборів для вирішення питань місцевого значення у відповідному селі, селищі, то постають запитання:

— як же староста має виконувати таке повноваження?

— що треба зробити, щоб збори були ефективними?

Відповідно до наданого в ст. 1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 визначення загальні збори — зібрання всіх чи частини жителів села (сіл), селища, міста для вирішення питань місцевого значення.

1 Далі за текстом — Закон про місцеве самоврядування.

Поряд із названою формою безпосередньої участі громадян є ще місцевий референдум, місцева ініціатива та громадські слухання.

Обрання того чи іншого засобу прийняття рішень шляхом прямої демократії має важливе значення, оскільки у кожної форми безпосередньої участі громадян є різні наслідки для відповідної ради.

Раніше мною було вже анонсовано про застосування критерію «здатності впливу». Так, рішення, прийняті місцевим референдумом, є обов’язковими для виконання на відповідній території (проте станом на сьогодні відсутній законодавчий акт, який би регулював порядок його призначення та проведення, а тому ця форма участі громадян у вирішенні питань місцевого значення поки що є недоступною).

Рішення загальних зборів громадян враховуються ОМС в їх діяльності (ч. 2 ст. 8 Закону про місцеве самоврядування).

Члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді (в порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування. Місцева ініціатива, внесена на розгляд ради у встановленому порядку, підлягає обов’язковому розгляду на відкритому засіданні ради за участі членів ініціативної групи з питань місцевої ініціативи. Як бачите, для цієї форми участі громадян наслідком є лише розгляд питання на засіданні ради, а от рішення загальних зборів підлягають врахуванню ОМС.

Ще однією формою участі громадян є громадські слухання.

Відповідно до ст. 13 Закону про місцеве самоврядування територіальна громада має право проводити громадські слухання — зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов’язковому розгляду ОМС. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Отже, у разі, якщо є необхідність в тому, щоб органи місцевого самоврядування дослухалися до громадськості та врахували її думку в своїй діяльності, доречним є ініціювати та скликати збори.

Як скликати збори?

Порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом (мається на увазі Закон про місцеве самоврядування) та статутом територіальної громади.

Насправді в Законі про місцеве самоврядування багато відповідей ви не знайдете, тому слід відкрити статут вашої територіальної громади та подивитись норми, які визначають порядок здійснення оголошення, скликання зборів, запрошення представників ОМС, оформлення результатів зборів та направлення їх на розгляд ради для врахування).

Як правило, ці норми прописані досить дотично до Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні, затвердженого ще постановою Верховної Ради України від 17.12.1993 № 3748-XII (ср. ). Одразу наголошу, що вказана постанова для вас матиме лише рекомендаційний характер, оскільки ч. 3 ст. 8 Закону про місцеве самоврядування чітко вказує на перелік нормативних документів, якими визначається порядок проведення загальних зборів, і до них зазначене Положення не належить.

І. Для ефективної організації проведення загальних зборів треба обрати зручні час та місце їхнього проведення (краще вихідний день у місці, доступному більшості членів територіальної громади з урахування можливості розмістити велику кількість населення та створити більш-менш комфорті умови для обговорення, наприклад, клуб).

ІІ. Розмістити оголошення про проведення загальних зборів у загальнодоступних місцях (зупинки, школи, садки, медичні заклади тощо), пресі, соціальних мережах). Оголошення має містити інформацію про час, дату та місце проведення загальних зборів, та суть питання, яке буде розглядатись. Воно має бути розміщено завчасно, але не менше ніж за 7 днів до дати проведення зборів. Зразок оголошення додається у додатку № 1.

ІІІ. Запросити представників ОМС та інших зацікавлених сторін (наприклад, комунальні установи, до сфери діяльності яких належить питання, що виноситься на розгляд зборів; або громадські організації чи конкретних спеціалістів, які можуть надати додаткову важливу інформацію з того чи іншого питання).

ІV. Підготуватися до зборів: зібрати необхідну інформацію, зробити запити на отримання тих чи інших документів.

V. Підготувати бланки документів для оформлення результатів зборів.

Як провести загальні збори?

Збори починаються з реєстрації учасників. Оскільки право приймати рішення на загальних зборах належать лише дієздатним (повнолітнім, не обмеженим і не позбавленим дієздатності особам) громадянам, які мають зареєстроване місце проживання на відповідній території, відповідно листок реєстрації має відображати ці дані. Зразок листка реєстрації наведений у додатку № 2.

Після реєстрації оголошується мета проведення зборів та доводиться порядок денний. Досить частим є винесення на голосування питання про обрання членів лічильної комісії та затвердження порядку денного. Судова практика показує, що ці питання не є обов’язковими.

Якщо учасники загальних зборів одностайні у необхідності розглянути ті питання, які були анонсовані в оголошенні, то додаткової необхідності затверджувати порядок денний немає. Якщо ж збори починаються із безладу та криків, та ви бачити по-різному налаштованих людей — краще трошки затриматися у часі та все ж таки шляхом голосування обрати головуючого на зборах, секретаря (особу, яка буде фіксувати хід зборів), лічильну комісію (тих, хто буде рахувати голоси) та затвердити порядок денний, запропонувавши вже заготовлені питання до розгляду. Можливо, в ході голосування будуть винесені ще й інші питання, які становлять інтерес вашої громади.

Наступним є виступ головуючого, інших осіб, які бажають висловитися із поставленого питання. Після виступу запланованих осіб слід спитати в учасників зборів, чи є ще бажаючі виступити та чи немає заперечень щодо оголошення голосування з поставленого питання.

Лічильна комісія фіксує результати голосування. Кращим є заповнення форми, де учасникам зборів пропонується самостійно проставити свій підпис в графі «за», «проти» чи «утримався».

Загальні збори оформлюються протоколом, який відображає хід проведення загальних зборів, містить в собі короткий виступ усіх, хто бажав висловитися, та результати голосування. Зразок протоколу додається у додатку № 3.

У разі якщо за наслідками проведення загальних зборів прийнято конкретне рішення, яке буде передане для врахування ОМС, це оформлюється шляхом зазначення конкретного способу дій ОМС, бажано, щоб під прийнятим рішенням малися підписи учасників зборів. Зразок наведений у додатку № 4.

Як довести результати зборів до ОМС?

За наслідками вирішення питання місцевого значення належним чином оформлений документ разом із копією протоколу надсилається (рекомендованим листом із повідомленням) чи доставляється тому ОМС, якого воно стосується. Документ може містити вимогу про повідомлення наслідків/результатів розгляду зазначеного питання та прийнятого на підставі цього рішення чи вжитих дій на виконання рішення загальних зборів.

Через деякий час доречно зробити запит щодо вжитих заходів із зазначеного питання.

Далі пропоную вашій увазі зразки документів. Щоб було легше їх сприймати на конкретному прикладі, за основу було взято питання щодо вирішення питання про надання дозволу на видобуток сланцевого газу на певній території.

img 1

img 2

img 3

img 4

img 5

img 6

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі