Теми статей
Обрати теми

Письмове погодження старостою проєктів рішень ради та виконавчого комітету

Сербіна Анастасія, головний редактор спецвипуску «Юридичні практики», адвокат
16.07.2020 ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 була викладена в новій редакції. Раніше на сторінках нашого видання ми вже розглядали повноваження старости з погодження проєктів рішень ради та виконкому. З огляду на зміни в законодавстві пропонуємо повернутися до цієї теми та розглянути її з урахуванням нових норм.

1 Закон про місцеве самоврядування.

Про що нам каже Закон?

Практика діяльності старост у різних регіонах суттєво відрізняється своїм навантаженням: від виконання мінімального «набору» повноважень до покладення на старосту безлічі додаткових повноважень рішеннями відповідних рад. І хоча статус старости докорінно змінився, проте повноваження, як і раніше, визначаються не тільки Законом про місцеве самоврядування, але й іншими законодавчими актами та безпосередньо Положенням про старосту. Тому вбачається, що після виборів цього року ради, як і раніше, будуть по-різному підходити до обсягу повноважень своїх старост.

Статтею 541 Закону про місцеве самоврядування передбачені повноваження старости, до яких у тому числі належать такі:

1

бере участь у підготовці проєкту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного старостинського округу

п. 6 ч. 4 ст. 541

2

бере участь у підготовці проєктів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території відповідного старостинського округу

п. 8 ч. 4 ст. 541

3

здійснює інші повноваження, визначені цим та іншими законами

п. 13 ч. 4 ст. 541

З огляду на стилістику викладення вказаних норм ми розуміємо, що перші два з названих повноважень не надають конкретного способу їхнього виконання, а фактично зводяться до «взяття участі». Тобто староста разом із іншими особами має реалізовувати вказані повноваження.

У контексті наведеного доречно згадати про вимоги ст. 19 Конституції України, згідно з якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. З огляду на те, що староста є посадовою особою місцевого самоврядування, на нього поширюється принцип «дозволено лише те, що прямо передбачено чинним законодавством».

Отже, перші два наведені повноваження зводяться до взяття участі, при цьому не прописано, в якій саме формі, з наданням яких саме можливостей вплинути на форму викладення проєкту рішення. Разом із тим ми розуміємо, що повноваженню участі у підготовці таких проєктів рішень кореспондує обов’язок старости брати участь у цьому процесі та якісно впливати на долю місцевого бюджету та майна територіальної громади, які розташовані на території конкретного старостинського округу.

Щодо останнього з наведених повноважень доречно навести висновок Верховного Суду, який під час вирішення однієї адміністративної зразкової справи надавав оцінку повноваженням суб’єкта владних повноважень, які так само, як і в ситуації зі старостою, викладені у відкритому переліку та містять бланкетну норму до інших законів України. У справі № 805/402/18 Верховний Суд вивчав поняття «Іншими законами України».

Конституційне поняття «Закон України», на відміну від поняття «законодавство України», не підлягає розширеному тлумаченню, це — нормативно-правовий акт, прийнятий Верховною Радою України в межах її повноважень. Зміни до закону вносяться за відповідно встановленою процедурою Верховною Радою України шляхом прийняття закону про внесення змін. Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України є підзаконними, а тому не можуть обмежувати права громадян, які встановлено законами.

За аналогією права можна зробити висновок, що повноваження старости можуть бути викладені лише у Законі № 280 та інших законах України.

Інші нормативні акти, у тому числі локальні, можуть лише конкретизувати повноваження старости та надавати відповіді про те, яким чином вони мають бути реалізовані на практиці.

Щодо проєктів рішень рад

З огляду на зазначене вище, беззаперечною є можливість старости бути причетним до підготовки проєкту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного старостинського округу, та проєктів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території відповідного старостинського округу. Більше того, це є і його безпосереднім обов’язком.

Як бути з іншими рішеннями ради? Чи може староста наполягати на участі у підготовці проєктів, у разі якщо вони стосуються його старостинського округу?

Чинне законодавство не надає права голосу старості на засіданні ради чи постійної комісії. Відповідно до пп. 2 та 3 ч. 4 ст. 541 Закону про місцеве самоврядування староста наділений лише правом гарантованого виступу на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, засіданнях її постійних комісій з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного села, селища, та може брати участь у пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та засіданнях її постійних комісій. Отже, всі його можливості зведені лише до виступу.

Таким чином, на мою думку, на жаль, участь старости чітко закріплена лише під час підготовки двох конкретних вищеназваних видів проєктів рішень ради, які у майбутньому можуть стосуватися його старостинського округу. І більше того, залежно від структури ради та розподілу обов’язків між її виконавчими органами, як правило, вказані проєкти рішень готують виконавчі органи, наприклад, фінансове управління. Тому доречним буде вивчити Положення про роботу відповідного органу, бути обізнаним про порядок скликання засідання цього органу та регламент його роботи, подивитись на правила підготовки проєктів рішень та порядку внесення змін до цих проєктів.

Щодо проєктів рішень виконкому

Із цим напрямком уже легше, адже староста є членом виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради за посадою і працює в ньому на постійній основі відповідно до ч. 2 ст. 541 Закону про місцеве самоврядування, а отже, користується тими же правами та виконує ті ж обов’язки, що й інші члени виконкому.

До повноважень виконавчого комітету ради згідно з ч. 2 ст. 52 Закону № 280 належать:

1

попередньо розглядає та схвалює проєкти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, прогноз місцевого бюджету, проєкт місцевого бюджету, проєкти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради

2

координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників

3

має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб

Сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих Законом про місцеве самоврядування виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

Розуміння розмежування повноважень на підставі рішення ради, вивчення Регламенту роботи виконкому може надати старості можливість ефективно використовувати свої права як члена виконкому задля дієвого представництва інтересів жителів його старостинського округу.

Як працювати з проєктами рішень?

Одразу зазначу: чинне законодавство не передбачає обов’язкового проходження процедури погодження проєкту конкретного рішення старостою. Від згоди чи незгоди старости із запропонованим проєктом рішення не залежить подальша змога сесії ради розглянути вказане питання. Так само статус старости не надає додаткових повноважень останньому під час прийняття рішення виконкомом. Він є рівноправним членом виконкому та має однакову «вагу» свого голосу, як й інші.

При здійсненні наданих повноважень староста є відповідальний і підзвітний раді та підконтрольний сільському, селищному, міському голові (ч. 5 ст. 541 Закону про місцеве самоврядування). Підтвердженням роботи старости можуть стати протоколи засідань таких органів, письмові пропозиції старости під час напрацювання конкретного проєкту рішення, його письмові зауваження чи заперечення, які були подані до прийняття рішення.

Представництво інтересів жителів відповідного села чи селища у виконавчих органах ради — головний обов’язок старости, який може бути реалізований у тому числі шляхом активної роботи в процесі підготовки важливих проєктів рішень, що стосуються інтересів його старостинського округу.

Ефективною формою роботи старости щодо реалізації вказаних повноважень буде активна позиція старости з питання, що стосується інтересів його старостинського округу, використання усіх форм впливу на стадії підготовки проєкту рішень. Ідеться лише про законні форми, до яких належать у тому числі такі: 


1

право виступу

2

ознайомлення із документами, які можуть вплинути на прийняте рішення

3

подання заяви, пропозиції чи скарги

4

голосування на засіданні виконкому

5

оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень — про таку можливість ми говорили свого часу на сторінках нашого видання, коли розглядалась роль старости як позивача в адміністративному провадженні

6

залучення місцевих жителів шляхом ініціювання форм безпосередньої демократії до участі у питаннях, що стосуються їхніх інтересів

Лише активна участь старости у роботі виконавчих органів ради чи комісій, використання усіх наданих можливостей може стати запорукою ефективного захисту інтересів «маленької» територіальної громади у житті «великої» громади.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі