Теми статей
Обрати теми

Виконання рішень ОМС та їх посадових осіб: участь старости

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Одним із повноважень старости є участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням (п. 5 ч. 4 ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1). Про реалізацію цього повноваження і поговоримо у нашій публікації.

1 Закон № 280.

Рада

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом № 280 та іншими законами до їх відання. Відповідно до норм ст. 59 Закону № 280 рада на пленарному засіданні в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Різниця між ними полягає у тому, що нормативні (нормативно-правового характеру) на відміну від інших актів (ненормативних, правозастосовних або індивідуальної дії) встановлюють, змінюють чи скасовують правила поведінки, що є обов’язковими для виконання усіма громадянами, які постійно чи тимчасово проживають на території відповідної громади, а також розташованими там юридичними особами.

Ця дія забезпечена нормою ст. 144 Конституції України, яка передбачає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території. Водночас рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Прикладами зазначених нормативних актів ради, що передбачені Законом № 280, є:

— статут територіальної громади села, селища, міста (ст. 19);

— регламент сільської, селищної, міської ради (п. 1 ч. 1 ст. 26);

— положення про опис, зміст та порядок використання символіки територіальної громади (п. 4 ч. 1 ст. 26);

Зверніть увагу! Стаття 26 Закону № 280 визначає питання, які є виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад. З цих питань приймаються відповідні рішення.

Виконком

Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади — також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади. Водночас виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради в межах своїх повноважень теж приймає рішення (ч. 6 ст. 59 Закону № 280). Стаття 52 Закону № 280 визначає повноваження виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.

Частиною 1 ст. 52 Закону № 280 визначено, що виконком відповідної ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради, перелік яких визначений гл. 2 вказаного законодавчого акта.

Рішення приймаються на засіданні виконавчого комітету більшістю голосів від його загального складу і підписуються головою. Рішення виконкому, так само як і рішення ради, за своїм змістом, колом осіб, на яке поширюється їх дія, та терміном дії можуть бути як нормативними, так й іншими актами (ненормативними, правозастосовними або індивідуальної дії).

Сільський, селищний, міський голова

Що стосується розпоряджень сільського, селищного, міського голови, які можуть ним видаватися в межах його повноважень (ч. 8 ст. 59 Закону № 280), то такі розпорядження, які за своєю природою є індивідуального, адміністративно-господарського чи адміністративно-розпорядчого характеру, мають в тому числі відповідати певним вимогам з точки зору нормотворчої техніки, а саме:

— не виходити за межі повноважень голови;

— стосуватися виключно діяльності ради, її виконкому та наявних на території громади комунальних підприємств.

Стаття 42 Закону № 280 визначає повноваження сільського, селищного, міського голови. Якщо уважно подивитися на них, то можна побачити, що у голови відсутні повноваження, які могли б слугувати підставою для видання ним розпоряджень, що мали б стосуватися безпосередньо громадян.

Це означає, що у випадку наявності в голови ініціатив щодо прийняття тих чи інших місцевих актів, які можуть стати обов’язковими для виконання усіма громадянами, а також наявними на території громади юридичними особами, він має право внести відповідний проєкт рішення на розгляд ради чи виконкому.

Незважаючи на таку цілком законну можливість, іноді голови все ж видають розпорядження нормативно-правового характеру, спрямовуючи їх на врегулювання тих чи інших суспільних відносин, наприклад про функціонування закладів освіти, охорони здоров’я, початок і завершення опалювального сезону тощо.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію (ч. 5 ст. 59 Закону № 280).

Контроль та виконання

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до норм ст. 73 Закону № 280 на вимогу відповідних органів та посадових осіб місцевого самоврядування керівники розташованих або зареєстрованих на відповідній території підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності зобов’язані прибути на засідання цих органів для подання інформації з питань, віднесених до відання ради та її органів, відповіді на запити депутатів.

Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть установлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Зверніть увагу! Постійні комісії відповідної ради за дорученням ради, голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради органів, а також з питань, віднесених до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності та їх посадових осіб, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках — на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради; здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради. Постійні комісії у питаннях, які належать до їх відання, та в порядку, визначеному законом, мають право отримувати від керівників органів, підприємств, установ, організацій та їх філіалів і відділень необхідні матеріали і документи (частини 6, 7 ст. 47 Закону № 280).

Староста та ...

А що ж староста?

Відповідно норм ст. 541 Закону № 280:

Староста є членом виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради за посадою і працює в ньому на постійній основі. При здійсненні наданих повноважень староста є відповідальний і підзвітний раді та підконтрольний сільському, селищному, міському голові.

Порядок організації роботи старости визначається цим та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою.

Законом України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» передбачено, що посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Основним з обов’язків посадових осіб місцевого самоврядування є, зокрема, додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування!

Тож законодавче визначення повноваження щодо організаціїї виконання та контролю рішень, про які йдеться у статті, дозволяє стверджувати, що староста зобов’язаний організовувати виконання рішень і має здійснювати контроль за їх виконанням у межах, що стосуються його повноважень. Він має брати участь у цьому процесі на території відповідного старостинського округу як посадова особа органу місцевого самоврядування.

Водночас Законом № 280 не визначено механізму здійснення цього повноваження! Тож без відповідної деталізації інструментів і механізму, яку можна прописати у Положенні про старосту, він може виконувати допоміжну функцію — сприяти, наприклад, суб’єктам організації виконання відповідних актів та здійснення контролю за їх виконанням. По-іншому, це означає покладення на старосту нездійсненного обов’язку!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі