Теми статей
Обрати теми

Чи має староста відповідати на запитання, що надходять від мешканців?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Приводом написання статті стало звернення одного старости на сторінці видання у Фейсбуці: «Дуже часто до мене звертаються мешканці громади із запитаннями, які не знаходяться в моїй компетенції. Часто запитання стосуються, наприклад, створення громадських організацій, зокрема податкового характеру або порядку їх реєстрації. Я розумію, що громада потребує моєї допомоги, але в таких питаннях я не є експертом. З іншого боку, я розумію, що, на жаль, часто мешканцям ні до кого більше звернутись, аби їм допомогли з їх питанням, тому вони йдуть до мене як до представника ОМС. Крім того, я розумію, що деяких людей така інформація цікавить не просто так — ці люди готові бути активними, щось створювати, розвивати в громаді. Як ви вважаєте, чи маю я сприяти вирішенню їх «голоду» щодо інформації, яку запитують, чи краще (та й мені легше) відмовляти їм, оперуючи тим, що поставлені запитання не мають відношення до повноважень, які виконує староста? Крім того, маю декілька запитань, на які, сподіваюсь, редакція «Радник старости» зможе надати відповіді». Тож оскільки запитань було декілька, будемо відповідати на них у порядку черговості.

Звичайно, староста має бути помічником своєї громади. І в ідеалі — намагатись допомогти мешканцям відшукати інформацію, якої вони потребують.

З огляду на ситуацію, яка описана, допомога старости у вирішенні питань, зокрема, пов’язаних із створенням громадської організації, насправді, може привести до її створення. Це говорить не лише про розвиток старостинського округу, але й про підвищення свідомості мешканців, їх самостійну роботу у подальшому, направлену на вирішення тих чи інших проблем на території, де вони проживають. Але водночас, на думку редакції, старості треба розуміти, що потік запитань від мешканців може заважати виконанню його повноважень у повсякденній роботі. Тому тут треба моніторити «прохання» мешканців та зважувати їх цінність для конкретного запитувача з огляду на суть запитань, їх періодичність та активність самого мешканця (можливо, він адресує вам запит, не маючи на меті взагалі колись щось робити, тобто просто з цікавості). Зокрема, можна підказувати надійні джерела пошуку інформації, яка цікавить мешканців (профільні міністерства, професійні форуми, нормативна база тощо).

Запитання перше

«Які документи неприбуткові організації (у тому числі громадські організації) мають подати, щоб їх було включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій?»

Для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій установи та організації повинні подати до контролюючого органу:

1

Реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру

2

Засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України від 15.05.2003 № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»1

1 Закон № 755.

Водночас враховуйте, що існують особливості подання документів для реєстрації окремих видів неприбуткових організацій. А саме:

1

житлово-будівельні кооперативи подають засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом

2

неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, відповідно до закону подають разом із реєстраційною заявою за формою 1-РН згідно з додатком 1 засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня

Реєстраційна заява та копії зазначених документів можуть бути подані (надіслані) неприбутковою організацією в один із таких способів:

1

особисто керівником або представником неприбуткової організації (в обох випадках з документальним підтвердженням особи та її повноважень) або уповноваженою на це особою

2

поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення

3

засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, якщо установчі документи оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону № 755

4

державному реєстратору як додаток до заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи або змін до відомостей про юридичну особу.

Примітка. Така заява передається в електронній формі в установленому порядку технічним адміністратором Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань до контролюючих органів разом з відомостями про державну реєстрацію створення юридичної особи або змін до відомостей про юридичну особу згідно із Законом № 755

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою КМУ від 13.07.2016 № 440 (ср. ).

Також додамо:

1

неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає вимогам, визначеним пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України2

2

відповідно до п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації не є платниками податку на прибуток підприємств

2 ПК.

Запитання друге

«Чи може громадська організація вести підприємницьку діяльність?»

Так, громадська організація може вести підприємницьку діяльність, але в рамках своєї статутної діяльності.

Чинні положення ПК не обмежують можливість здійснення громадськими об’єднаннями, які є неприбутковими організаціями для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, підприємницької діяльності для досягнення мети, заради якої вони були створені, а саме виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Додамо, що громадська організація — це громадське об’єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Саме таке визначення містить Закон України від 22.03.2012 № 4572-VІ «Про громадські об’єднання»3.

3 Закон № 4572.

Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань установлюється Закон № 4572. Статтею 1 Закону № 4572 визначено, що громадське об’єднання — це добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів.

Тобто громадська організація може займатись підприємницькою діяльністю, якщо передбачить це у своєму статуті та буде дотримуватися вимог щодо збігу з метою створення організації. Але враховуйте, що доходи (прибутки) неприбуткових організацій повинні використовуватись лише для їх утримання та реалізації мети, завдань. Тобто доходи від підприємницької діяльності повинні бути спрямовані виключно на фінансування витрат на утримання такої громадської організації, а також на реалізацію цілей, завдань та напрямів діяльності, визначених її статутними документами. Додамо, що це узгоджується із висновком Мінфіну, викладеним у листі від 06.02.2019 № 11210-09-5/3214.

Крім того, таку позицію висловлюють і податківці, зокрема відповідне роз`яснення міститься за посиланням kh.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/368027.html.

До речі, результати підприємницької діяльності громадські об’єднання відображають у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553, та відповідно до п. 46.2 ст. 46 ПК подають його разом із фінансовою звітністю контролюючому органу за місцем реєстрації громадського об’єднання як платника податків.

Запитання третє

«Чи дійсно громадяни мають право на виплати від Фонду соціального страхування України під час перебування на самоізоляції?»

11.11.2020 на засіданні Уряду Міністр соціальної політики Марина Лазебна повідомила про реалізацію програми, яку Уряд запровадив для підтримки громадян, що перебувають на самоізоляції. Інформація розміщена на офіційному сайті Мінсоцполітики за посиланням:

www.msp.gov.ua/news/19267.html

Уряд через Фонд соціального страхування забезпечує соціальний захист застрахованих осіб, допомагаючи запобіганню виникнення та поширення коронавірусної хвороби COVID-19, зокрема, фінансує допомогу по тимчасовій непрацездатності у разі захворювання громадян на COVID-19, а також надає допомогу під час перебування на самоізоляції під медичним наглядом, – сказала Марина Лазебна.

За словами Міністра, 39725 українських працівників, у тому числі 8200 медиків, які перебували на самоізоляції від COVID-19, отримали виплати на суму майже 50 млн гривень. Розмір виплати від Фонду для застрахованої особи складає 50 % її середньої зарплати незалежного від страхового стажу працівника, для медичних працівників це 100 % середньої зарплати.

Марина Лазебна звернулася до працівників і роботодавців:

«Якщо Ви мали контакти з особами, що захворіли на COVID-19, дуже важливо бути свідомими, дотримуватись режиму самоізоляції!

Перше, що повинен зробити працівник — це звернутися до роботодавця, пояснити, що мав контакт з особою, яка захворіла на COVID-19, та попросити два тижні працювати в дистанційному режимі. Відповідно до рішення Уряду роботодавці на сьогодні мають право перевести своїх працівників на дистанційну (надомну) роботу.

Якщо такої можливості, з огляду на характер виконуваної роботи або позицію роботодавця, немає, то скористайтесь державною програмою підтримки самоізоляції.

Фонд може оплатити період перебування працюючих українців на самоізоляції у разі безпосереднього контакту з хворим на COVID-19.

Для цього працівник має телефоном у дистанційному режимі звернутись до свого сімейного лікаря, який відкриє листок непрацездатності.

Щоб отримати від Фонду допомогу, необхідно передати отриманий листок непрацездатності із зазначенням причини непрацездатності «ізоляція від COVID-19–11» своєму роботодавцю.

У свою чергу роботодавець на підставі отриманого від працівника листка непрацездатності оформлює заяву-розрахунок із зазначенням причини непрацездатності – 11, тобто ізоляція від COVID-19, та передає її до Фонду для здійснення фінансування».

Також із метою протидії поширенню коронавірусної інфекції COVID-19 Фондом соціального страхування України організовано дистанційний прийом заяв-розрахунків від страхувальників, зокрема електронною поштою.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі