Теми статей
Обрати теми

Валерій Скрипніченко: Передумова ефективної діяльності старост — виважені підходи до формування старостинських округів

Сьогодні у нас в гостях Валерій Скрипніченко, Валківський міський голова, який погодився розповісти про модель, за якою налаштовано діяльність старост у Валківській територіальній громаді. Тут одразу зауважу, чому саме зупинимося на моделі, оскільки ми знаємо, що кожна громада в особі голови та ради обирають свою, яка буде найбільш прийнятною та зручною як для органів місцевого самоврядування, так і в першу чергу, для населення. Під зручністю та притаманністю розуміємо особливості кожної громади, її населених пунктів, віддаленість цих населених пунктів один від одного, модель побудови надання адміністративних послуг і багато чого іншого. Отже, почнемо і дуже сподіваємося отримати відповіді на всі наші запитання.

Пане Валерію, я знаю, що у вашій громаді в жовтні було утворено 17 старостинських округів. Можете розказати, чи керувалися якимись певними підходами під час утворення цих округів: кількістю населення, наприклад, віддаленістю населених пунктів один від одного тощо. Власне, чому саме 17 округів?

Дякую за запитання.

Так, дійсно рішенням XVI сесії Валківської міської ради VIII скликання від 22 жовтня 2021 року № 541 було утворено 17 старостинських округів Валківської міської територіальної громади та затверджено Положення про старосту громади. Перш за все керувались принципом зберегти ті надбання, традиції і досягнення, що були напрацьовані нашими колишніми місцевими радами, де вже склалась своя інфраструктура, свої традиції, взаємодія з підприємствами, особливо з сільськогосподарськими, на певних територіях, доступність населення до освітніх та медичних закладів, до торговельно-побутової мережі, до закладів культури. Звичайно, враховували і кількість населення на відповідних територіях. Так, у результаті з 19 сільських і селищних рад колишнього Валківського району утворили 17 старостинських округів, максимально зберігши межі колишніх місцевих рад.

Валерію Володимировичу, Ви сказали, що також у жовтні на сесії було затверджено Положення про старосту. Скажіть, будь ласка, якими ще повноваженнями, окрім, звісно, тих, які визначені ст. 541 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», було наділено ваших старост?

Для задоволення нагальних потреб жителів нашої громади, для забезпечення дотримання та реалізації їх прав, свобод та законних інтересів, а також враховуючи вимоги законодавства України старости були наділені ще такими повноваженнями, як:

— виконання обов’язків адміністратора відповідно до положень Закону України «Про адміністративні послуги»;

— вчинення окремих нотаріальних дій, передбачених частиною першою статті 37, посвідчення довіреностей, що дозволено статтею 40 Закону України «Про нотаріат» на території села (сіл), селища;

— виконання повноважень у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб, передбачені Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» на території села (сіл), селища (щодо ведення реєстру територіальної громади);

— забезпечення ведення обліку військовозобов’язаних на відповідній території згідно з Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2016 року № 921.

Пане Валерію, чим керувалися, коли саме такий перелік повноважень визначили для старост?

Дякую за запитання.

Перш за все, визначаючи обсяг повноважень старост Валківської міської територіальної громади, керувалися Конституцією України, Європейською хартією місцевого самоврядування, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (у редакції, чинній на час прийняття рішення щодо визначення повноважень старост) та положеннями інших нормативно-правових актів, що регламентують окремі питання здійснення старостами своїх повноважень у різних сферах суспільного життя.

Також при вирішенні відповідного питання враховували необхідність, що має місце наразі, щодо максимального забезпечення старост таким обсягом повноважень, який би давав можливість якісно, ефективно та оперативно вирішувати питання місцевого значення для розвитку окремих населених пунктів та територіальної громади в цілому.

Ви сказали, що старости вашої громади виконують обов’язки адміністратора, виконують повноваження у сфері реєстрації місця проживання, а що стосовно адміністративних послуг соціального характеру тощо? Чи у вас у громаді цими питаннями займаються адміністратори центру надання адміністративних послуг?

Староста має не лише хотіти, а бути дійсно спроможним надавати послуги мешканцям населених пунктів свого старостинського округу.

Отже, з метою наближення адміністративних послуг соціального характеру до мешканців громади усі старости Валківської міської територіальної громади підключені до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». Тому громадяни за місцем проживання мають змогу звертатися до старост за призначенням соціальних допомог, житлових субсидій та пільг.

Старости наділені повноваженнями щодо здійснення приймання громадян для оформлення адміністративних послуг соціального характеру мешканцям свого старостинського округу. Вони здійснюють приймання пакета документів та формують електронну справу для призначення різних видів соціальних допомог, житлових субсидій та пільг. Сформовану електронну справу спеціалісти на місцях вносять до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». Таким чином, громадяни за місцем свого проживання здійснюють оформлення різних адміністративних послуг соціального характеру, їм немає необхідності їхати для вирішення цих питань до управління соціального захисту населення Валківської міської ради. Повідомлення про призначення різних видів допомог громадяни отримують також через старост відповідних округів.

За таким же принципом старостами надається адміністративна послуга з питань реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування, а також пов’язаних з нею адміністративних послуг, оскільки всі вони підключені до Реєстру територіальної громади.

Я знаю, що всі ваші старости входять до складу виконавчого комітету, яку основну роль вони відіграють у його роботі? Чи надають пропозиції з певних питань, наприклад?

Староста як член виконавчого комітету може підготувати до засідання виконкому свої власні пропозиції або зауваження стосовно діяльності тих підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та їх посадових осіб, які здійснюють діяльність на території його старостинського округу, та може реально вплинути на прийняте рішення, оскільки саме він володіє інформацією з місць та краще знає потреби населення свого округу.

Він організовує заходи в населених пунктах свого округу, відслідковує проблеми і одразу пропонує варіанти їх вирішення.

Я впевнений, що влючивши старост до складу виконавчого комітету, ми тільки у виграші.

Валерію Володимировичу, скажіть, от узагалі на Вашу думку, якою має бути основна роль старост, як саме Ви її бачите, чому більше уваги старости мають приділяти, перебуваючи на своїй посаді?

Староста — це посадова особа місцевого самоврядування, нова інституція, створена для того, щоб інтереси всіх жителів сіл і селищ в територіальних громадах були належним чином представлені.

Щоб соціальні, побутові, культурні та інші потреби мешканців села чи селища були задоволені. Щоб проблеми місцевого значення вирішувалися швидко, відкрито і зрозуміло для всіх жителів.

Староста, представляючи інтереси жителів свого округу, водночас має здійснювати комунікацію між владою та громадою.

На мою думку, саме староста повинен відповідати за активізацію громади у прийнятті рішень, працювати з місцевими громадськими об’єднаннями.

Ще мене цікавить таке питання: чи налаштована у вашій громаді взаємодія між старостами та депутатами ради, чи вирішують вони спільно питання жителів старостинських округів? Якщо так, то можете навести один (два) приклади?

На етапі становлення громади дуже не просто налагодити взаємодію всіх її учасників, але ми намагаємось це зробити.

Уже є декілька прикладів. Яскравим прикладом є взаємодія старости Заміського старостинського округу Михайла Єфіменка та депутата міської ради Катерини Власенко, яка зібрала і очолила ініціативну групу з реалізації місцевої ініціативи «Про встановлення стаціонарної вуличної сцени біля Заміського сільського клубу». Крім того, вони разом організували участь народного аматорського гурту «Заміщанські козаки» у ІІ Кубку світу з фольклору та V Національному чемпіонаті з фольклору Київ-2020. Староста разом із депутатом організовують різні розважальні масові заходи у громаді та спільними зусиллями сприяють проведенню ремонту закладів, організовують прибирання біля пам’ятників та на кладовищі.

У Старомерчицькому старостинському окрузі до роботи старости Олега Курилишина в реалізації місцевої ініціативи зі встановлення дитячого ігрового майданчика активно долучилися депутат міської ради Олександр Тесленко та депутат Богодухівської районної ради Оксана Павлова.

Тут головне — показати приклад і що ця взаємодія дає конкретні позитивні результати.

Пане Валерію, а що можете сказати про настрої старост? На Вашу думку, як їм працюється? Чого, можливо, їм не вистачає?

Старостам не вистачає самостійності в питаннях керування фінансовими ресурсами, а відповідно й оперативності у реалізації певних задач. Оскільки тепер бюджет загальний для всієї громади і розподіл коштів здійснюється через рішення сесії, а це забирає певний час.

Якби Ваша воля, що змінили би в законодавстві в частині саме інституту старости? Вам як головній посадовій особі в громаді, яку Ви вже такий тривалий час очолюєте, впевнена, є з чим порівняти.

Я повністю підтримую норму законодавства, що старости повинні призначатися за ініціативою голови ради та погодженням із жителями відповідного старостинського округу. Бо, з одного боку, влада громади має керуватися фаховістю кандидатів, а з іншого, — прислухатися до думки жителів.

Наостанок що б хотіли побажати всім старостам?

Головне побажання — здоров’я, рішучості, наполегливості і віри в те, що усі наші плани і задуми щодо розвиту громади реалізуються.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі