Теми статей
Обрати теми

Хто може заміщувати старосту та як це здійснюється

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист, Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
До нашої редакції звернулися читачі із запитаннями такого характеру. Немає старости. Чи можна його обов’язки тимчасово покласти на іншу особу, зокрема радника або консультанта? Чи можна це зробити розпорядженням міського голови? Чи може тоді ця особа виконувати всі обов’язки старости, які прописані в Положенні? Чи взагалі це буде правомірно?

Одразу зазначимо, що запитання не з простих та не має однозначного регулювання на рівні законодавства. Тож поки що надамо аналіз тих норм, які є чинними на сьогодні, а в подальшому, можливо, будуть змінені чи доповнені.

Загальні норми

Стаття 10 Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»1 визначає, що прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється, зокрема, на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою.

1 Закон № 2493.

Голови районних, районних у містах, обласних рад, Київський та Севастопольський міський голова та міські голови (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) мають право самостійно (без конкурсу) добирати та приймати на службу своїх помічників, радників (патронатну службу).

І — головне!

На час відсутності (відпустки) посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом).

Стаття 3 Закону № 2493 визначає, зокрема, що виборні посади — це ті, на які особи обираються на місцевих виборах та на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

З урахуванням цього робимо висновок:

Посада старости належить до виборних посад (на які особи затверджуються відповідним рішенням ради), отже, на час відсутності старости ми не можемо прийняти іншу особу за строковим трудовим договором.

Виконання обов’язків старости

Чи можна обов’язки відсутнього старости тимчасово покласти на іншу посадову особу, зокрема радника або консультанта? Чи можна це зробити розпорядженням відповідного голови?

Якщо йдеться про радника, то, з точки зору законодавства, — так, це можливо здійснити за умови, що радник або консультант є посадовою особою органів місцевого самоврядування, оскільки повноваження, які «закріплені» за посадою старости, мають здійснюватися саме посадовими особами (це випливає щонайменше зі ст. 541 Закону України від 21.05.97 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2).

2 Закон № 280.

У цій ситуації покладання на радника чи консультанта додатково деяких повноважень старости має здійснюватися розпорядженням голови з дотриманням положень Кодексу законів про працю України.

Відповідно до ст. 10 Закону № 2493 голова самостійно приймає на службу радника чи консультанта шляхом видання розпорядження, тобто виступає роботодавцем по відношенню до нього. Отже, коли ставиться питання про «розширення» повноважень, то це також здійснюється роботодавцем шляхом видання відповідного розпорядчого документа.

Тут питання виникає в доцільності покладання повноважень старости саме на консультанта або радника, нехай навіть тимчасово. Початково роль інституту старости та інституту патронатної служби, до якої належать у тому числі й радник та консультант, є докорінно різними.

Радник (консультант)

Давайте звернемось до Типових професійно-кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 07.11.2019 № 203-19 (рекомендовані для використання обласним, міським, районним (районним у містах), сільським, селищним радам при розробці професійно-кваліфікаційних характеристик і посадових інструкцій посадових осіб місцевого самоврядування). У них визначено, зокрема, завдання, обов’язки та повноваження радника (консультанта) міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради.

Передбачається, що він здійснює:

— аналітичне забезпечення діяльності міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради (далі — голови) під час реалізації ним визначених законодавством повноважень;

— здійснює аналіз стану справ за відповідним напрямом, бере участь у розробці проєктів рішень ради та розпоряджень голови;

— у межах визначених повноважень розробляє пропозиції щодо підвищення ефективності роботи голови;

— бере участь в організації та проведенні нарад, колегій, семінарів, конференцій, засідань ради згідно з визначеними повноваженнями;

— виконує дорадчу роботу;

— готує для голови необхідні інформаційно-аналітичні, доповідні записки, огляди, звіти, проєкти доповідей тощо;

— забезпечує розвиток інформаційних зв’язків між структурними підрозділами виконавчого комітету (апарату) міської, апарату обласної районної (районної в місті) ради та виконавчими органами відповідної ради, підприємствами, установами, громадськими об’єднаннями з метою своєчасного та якісного виконання посадових обов’язків та забезпечення сприяння в якісному виконанні головою визначених законодавством повноважень.

З урахуванням цього можна зробити декілька висновків щодо функцій радника (консультанта):

1) вони націлені безпосередньо на надання максимальної допомоги голові у здійсненні ним управлінських функцій та забезпечення нормальної організації роботи всіх органів місцевого самоврядування (посадових осіб);

2) передбачають максимально повну зайнятість радника (консультанта) для здійснення його безпосереднього функціоналу, адже саме за виконання цих обов’язків в першу чергу передбачається здійснення оплати його праці;

3) покладання на радника (консультанта) додаткового навантаження як певних повноважень старости може призвести до того, що належним чином не будуть здійснюватися ні повноваження радника (консультанта), ні повноваження старости.

На практиці часто радник чи консультант міського голови працюють на громадських засадах — за таких умов здійснення повноважень старости буде неможливим.

Чи може тоді ця особа виконувати всі обов’язки старости, які прописані в Законі № 280 та Положенні?

Давайте проаналізуємо це через призму повноважень старости.

Староста. Відповідно до норм ст. 541 Закону № 280 староста:

Повноваження

Підстава для виникнення

1

уповноважений сільською, селищною, міською радою, яка його затвердила, діяти в інтересах жителів відповідного старостинського округу у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради

рішення ради про затвердження старости

не може бути передбачено для іншої посадової особи

2

бере участь у пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та засіданнях її постійних комісій з правом дорадчого голосу; бере участь у засіданнях виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа може брати участь на загальних підставах, передбачених у регламенті ради і виконавчого комітету

3

має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, засіданнях її постійних комісій та виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа може виступати на засіданнях на загальних підставах, передбачених у регламенті ради і виконавчого комітету

4

сприяє жителям відповідного старостинського округу у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, а також у поданні відповідних документів до зазначених органів

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків

5

за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради надає адміністративні послуги та/або виконує окремі завдання адміністратора центру надання адміністративних послуг (у разі утворення такого центру)

для старости — рішення ради

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків

6

бере участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території відповідного старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків

7

бере участь у підготовці пропозицій до проєкту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного старостинського округу

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа, ймовірно, може бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків (необхідно враховувати, що така особа має розуміти потреби старостинського округу та розумітися на процедурних моментах підготовки проєкту місцевого бюджету)

8

вносить пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа може брати участь на загальних підставах, передбачених у регламенті виконавчого комітету

9

бере участь у підготовці проєктів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території відповідного старостинського округу

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа, ймовірно, може бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків (питання в тому, наскільки така особа володіє реальною ситуацією і відповідально поставиться до свого «тимчасового» повноваження)

10

бере участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків (хоча варто розуміти, що в структурі органів місцевого самоврядування є виконавчі органи, до повноважень яких у тій чи іншій мірі віднесено повноваження щодо здійснення контролю за використанням об’єктів комунальної власності, тож у будь-якому випадку ця сфера відносин не має залишатися не охопленою)

11

бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного старостинського округу та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про результати такого контролю

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків (хоча варто розуміти, що в структурі органів місцевого самоврядування є виконавчий орган, до повноважень якого віднесено повноваження щодо здійснення контролю за станом благоустрою, тож у будь-якому випадку ця сфера відносин не має залишатися не охопленою)

12

отримує від виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для здійснення наданих йому повноважень

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа, ймовірно, може бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків

13

сприяє утворенню та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів, громадських слухань та інших форм безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення у відповідному старостинському окрузі

для старости відповідні норми передбачені Законом № 280

інша посадова особа має бути уповноважена розпорядженням голови про покладання обов’язків

Тож, на наше переконання, навіть якщо і зважитися на покладання на радника чи консультанта повноважень старости, то точно не може йтися про всі, які закріплені в Законі № 208 та Положенні про старосту.

Якщо говорити про базові повноваження, то серед них є ті, які може здійснювати лише староста як посадова особа, кандидатура на зайняття якої за новими вимогами мала би пройти громадське обговорення та отримати такий собі ліміт довіри від жителів старостинського округу (зараз не йдеться про тих старост, яких було призначено до набуття чинності Законом України від 14.07.2021 № 1638-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост»).

Наприклад, це такі як «діяти в інтересах жителів відповідного старостинського округу у виконавчих органах ради; брати участь у пленарних засіданнях ради та засіданнях її постійних комісій з правом дорадчого голосу, брати участь у засіданнях виконавчого комітету ради; мати право на гарантований виступ на пленарних засіданнях ради, засіданнях її постійних комісій та виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу.

І ще один важливий момент!

На практиці староста, окрім базових повноважень, здійснює й додаткові (вчиняє нотаріальні дії, посвідчує довіреності, прирівняні до нотаріальних, веде військовий облік тощо), можливість покладання яких на посадових осіб органів місцевого самоврядування передбачена іншими законодавчими актами.

Більшість додаткових повноважень передбачає:

– наявність певних умов та дотримання вимог для їх здійснення (наприклад, у частині вчинення нотаріальних дій — це отримання доступу до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, забезпечення нотаріальної таємниці тощо);

– володіння достатнім лімітом часу для якісного їх виконання;

– володіння належним рівнем знань у тій чи іншій сфері взаємовідносин (наприклад, те ж саме посвідчення довіреностей, прирівняних до нотаріальних тощо).

Отже, щодо інших повноважень, то їх рівнозначно можна було би розподілити між посадовими особами виконавчих органів, у повноваженнях яких є дотичні до повноважень старости повноваження.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі