Теми статей
Обрати теми

Староста & громада: поспілкуємось?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Староста має те, староста має се і ще багато чого, буває навіть складно описати декількома словами. А ще відусіль старости чують про те, що мають «розбудити» своїх мешканців, спілкуватись із ними та зробити з них «актив». І не зрозуміло, як саме це зробити: бігати по всіх дворах або брати гучномовець та запрошувати мешканців до розмови? А якщо вони не хочуть або їх не зачіпає ваша тема? Мешканці вашої громади — різні. І до кожного з них має бути особливий підхід. Молодь, літні люди, бізнесмени — різні аудиторії, з якими треба спілкуватись по-різному. З кожною з цих груп хоч раз, але доведеться поговорити, донести інформацію про те, що ви робите та для кого. Як побудувати плідну взаємодію з усіма мешканцями в громаді, поговоримо далі.

Якою має бути комунікація?

В ідеалі громада має розробити певну комунікаційну стратегію з огляду на те, яке населення проживає на території, та визначити шляхи й способи побудови механізмів комунікації між владою та громадою: жителями населених пунктів, громадськими організаціями, депутатським корпусом та виконавчим комітетом, представниками малого та середнього, а подекуди й великого (якщо такий є) бізнесу, представниками трудових колективів, ветеранськими та громадськими організаціями, молоддю тощо.

Для досягнення цієї стратегічної мети необхідна ефективна інформаційна діяльність та активна комунікація. Комунікаційні заходи мають сприяти реалізації рішень, цілей та бачень стратегічного розвитку громади. Добре продумана та цілеспрямована комунікаційна політика допомагає наданню високоякісних послуг та забезпечує ефективне використання та залучення всіх можливих ресурсів. Органи управління, жителі (молодь, літні люди) та підприємці мають можливість вести діалог виходячи зі своїх цілей та цільових груп. Комунікаційний зміст має сповіщати про те, куди крокує громада, зрозумілою мовою (мова людей). Комунікаційна політика територіальної громади повинна чітко вказувати на те, з «ким» спілкуємось та «чому».

Але часто буває так, що староста і має одноособово налагоджувати комунікацію з мешканцями. Й навіть у сучасних умовах це зробити важко: не усюди є Інтернет, або не в усіх є гаджети, або люди мають певну недовіру до влади і нічого робити не хочуть. Тому спершу старості варто виокремити аудиторії (групи) ведення комунікації, а вже потім вибирати інструменти, за допомогою яких вдасться донести інформацію до них або знайти ресурси для того, щоб бути почутим.

Налагодження комунікації — це ще й розуміння того, яку саме сьогодні інформацію вам треба спрямувати на ту чи іншу аудиторію або на усі одночасно.

При плануванні комунікаційних зв’язків староста має навчитись планувати інформаційну кампанію із постійним задіянням соціальних мереж, зовнішньої реклами, громадських зборів, прес-конференцій та презентацій.

Зазначу, що усе це може бути проведено у найпростіших форматах організації. Усі перелічені інструменти допомагають продемонструвати, доповнити та сприйняти інформацію, яку планується донести, та привчають людей самостійно користуватись такими інструментами на постійній основі.

Додам: комунікація може бути чудовим інструментом брендінгу громади. Створений територіальний бренд може фіксувати унікальність громади, її впізнаваність, повинен чітко вкорінитись у свідомості усіх учасників комунікаційного процесу. Бренд громади є тим ресурсом, який здатен підіймати громаду на новий рівень та дає змогу успішно конкурувати за інвестиції, фахові, економічні, культурні, туристичні потоки. Усі жителі громади мають взяти участь у формуванні її іміджу. Одностайність у комунікаційних питаннях сприятиме утвердженню образу мешканців в очах інвесторів, іноземних партнерів, інших громад. І якщо брендінг громаді ще не знайомий, староста може ініціювати та задіяти саме цей канал комунікації.

Що має значеня при налагодженні комунікації старости з громадою?

Окреслення аудиторії

Звичайно, перш ніж починати роботу, варто визначити цільову аудиторію. Тобто кінцевих споживачів вашої інформації — людей, яким ця інформація потрібна та допоможе досягти поставленої мети.

Як правило, прийнято розрізняти 5 ознак цільової аудиторії:

Ознака

Суть ознаки

демографічна

Інформація про стать, вік, сімейний стан, наявність дітей, освіти, професії

географічна

Інформація про населений пункт або громаду взагалі або одне село/селище в структурі громади. Також має бути наявна інформація про природні умови, інфраструктуру, місцеві ЗМІ

економічна

Інформація про рівень доходу (або його відсутність), про можливості, які цей дохід дає. Наприклад, володіння автомобілем тощо

мотиваційна

Інформація про плани місцевої влади.

Наприклад, якщо ви розповідаєте про відкриття нового парку в громаді, хтось захоче прийти туди погуляти з дітьми, хтось із дівчиною або хлопцем, а дехто взагалі усамітнитись на свіжому повітрі в гарно облаштованому місці

психологічна

Інформація (аналіз) про швидкість прийняття рішень, характер, тип мислення,

цінності — є багато ознак, які аналізують сприйняття людьми певної інформації

Залежно від ознак цільової аудиторії при плануванні комунікаційних кампаній треба обирати канали комунікації, ключові повідомлення та їх дизайн (обрамлення).

Співпраця старости та жителів громади різних поколінь, соціальних груп і особливо підростаючого покоління (молоді) повинна відображатись в його щоденній роботі, заходах та проєктах, що готуються до реалізації місцевою владою. Це має також віддзеркалюватись в обраних старостою формах (каналах) ведення комунікацій (їх треба обрати самостійно залежно від особливостей місцевості, населення, власних здібностей тощо).

Комунікація – це ефективний управлінській засіб розвитку та реалізації заходів, необхідних для досягнення поставлених цілей. Тому комунікативна діяльність має застосовуватись стратегічно, бути продуманою та належно контролюватись.

Староста має пояснити громаді, що комунікації мають сприйматись нею як звичайна складова планування різних видів діяльності та прийняття рішень. Усі заклади, організації та підприємства, а також мешканці повинні відслідковувати та оцінювати свій комунікаційний внесок по відношенню до власних комунікаційних цілей.

Здебільшого учасниками комунікаційного процесу є об’єднання людей (групи по 2-3 та більше осіб), організації, колективи закладів та підприємств до/від яких громада має інтерес або залежність. Додам, що вони можуть існувати як сьогодні, так і в перспективі.

Комунікаційна діяльність спрямовується на цільові групи, які присутні серед усіх учасників комунікаційного процесу. Це:

1

жителі громади, влада, депутати

2

представники малого і середнього бізнесу

3

громадські організації

4

громадські об’єднання

5

гості, журналісти

6

партнери, грантодавці/донори

7

інші учасники

Вікові критерії

Вік — важливий критерій виокремлених аудиторій.

Для прикладу, якщо староста спрямовує свій меседж на молодь, варто розуміти, що:

1. Молодь — активна категорія, яка здатна та використовує соціальні мережі (Фейсбук, Інстаграм, ТікТок, а також канали у чатах Телеграм, однак вимикає в таких каналах звук при надходженні повідомлення). Тобто треба розуміти, що певну новину молода людина може прочитати в такому каналі не одразу.

2. Молодь сприймає очима, а тому варто окрім тексту, подумати й про графіку, дизайн (фото або геолокація). Наприклад, якщо відкриваєте певний інфраструктурний об’єкт і хочете повідомити про це молодь — досить часто навіть адреса не потрібна, достатньо буде фото і геолокації.

3. Молодь любить відео (зокрема, YouTube). Якщо не бажаєте морочити голову із графікою — обирайте формат відео. Можна навіть запускати ролики, де ви в головній ролі — на робочому місці зверніться до своєї аудиторії із певною інформацією. Стисло, коротко та по суті.

На противагу молоді літні люди, як правило, обирають живе спілкування. Однак активних з них все ж таки можна знайти в соціальних мережах. Що працює у цій аудиторії?

Чутки. Як це не банально, але якнайкраще спрацьовують саме чутки.

Для донесення інформації оберіть так званих «комунікаторів» — соціально активних мешканців, які озвучать необхідну інформацію без вас. Але віддавайте перевагу при обранні таких осіб тим, які не «перекрутять» інформацію. Якщо ви не впевнені, що вони впораються із завданням, не перекрутять просто максимально спростіть своє повідомлення, або «підсильте» повідомлення роздатковим матеріалом (листівкою, флаєром, афішею).

В одному з номерів ще одного нашого видання «Місцеве самоврядування» (про яке ви точно чули, а якщо не чули — долучайтесь до нас на сторінці у Фейсбук www.facebook.com/mistsamovr/ та передплачуйте наше видання самостійно за 140 грн/міс за посиланням i.factor.ua/ukr/journals/ms/, де знайдете багато корисного та цікавого для посадової особи місцевого самоврядування, якою є староста), зокрема, ми наводили такий приклад і хочемо знову про нього сказати.

Чи усвідомлюєте ви, як потужно можуть підсилити вашу комунікацію продавці із місцевих магазинів? Досить часто маршрут, особливо людей похилого віку, може обмежуватися походами у магазин. І це актуально не тільки для маленьких сіл та селищ — це актуально і для великих міст.

Партнерство із популярними магазинами та супермаркетами у донесенні інформації про життя громади хоча і здається застарілим, але неймовірно розширюватиме вашу цільову аудиторію та її довіру до вас.

Також можна припустити, що люди старшого віку можуть з більшою ймовірністю, ніж молодь, відреагувати на друковану продукцію — від флаєрів та листівок.

Критерії сімейного стану

Комунікувати із людьми, в яких є діти, легше за все. Це факт. У них завжди є проблеми та час для того, аби поскаржитись та поговорити. Такі люди мають високий потенціал до об’єднання. Подивіться на політичні комунікації, особливо під час передвиборчих перегонів. Через дітей та освітні заклади, де ці діти навчаються, політики мають намір впливати на їх батьків. Тож освітні заклади, їх співробітники, їх територія та ресурси (ті ж самі батьківські чати) — це дуже ефективний спосіб донесення інформації до мешканців громади.

З цим каналом комунікації варто бути обережними. Його треба використовувати помірно та без жодних натяків на політизацію. Якщо роздратуєте батьків своєю активністю — вони відчують це як факт, пов’язаний із власною дитиною. І схильність до комунікації може перетекти в агресію.

Інфраструктурні критерії

Уся інфраструктура, якою користуються мешканці вашої громади, — це додатковий канал комунікації. Магазини і супермаркети, які ми вже зазначили, — раз. Транспорт, який користується попитом у громаді, — два. Заклади відпочинку та розваг, будинки культури — три. Цей список ви напевно можете скласти для вашої громади краще, ніж я. І якщо у вас його все ще немає — складіть його прямо зараз.

Більше того, тут ви можете обирати різні способи комунікації. Той самий транспорт — ви можете повісити там інформаційний плакат (звичайний лист паперу із оголошенням, нічого складного), а можете (за наявності у водія будь-якого звукового пристрою) записати аудіозвернення. Воно має краще спрацювати, якщо є що сказати.

«Живі» зустрічі

Зустрічі з людьми не варто відміняти, але й варто обмежувати їх кількість. Знайдіть золоту середину. Пам’ятайте, що планувати зустрічі з людьми треба так, щоб залишався час для виконання інших ваших повноважень.

І наостанок, враховуйте таке. Повідомлення мають завжди плануватись, що свідчить про підлаштування правильного меседжу під цільову групу. Вони мають виходити у слушний момент та через належні канали задля досягнення бажаного ефекту. Інформаційна перенасиченість у громаді ставить вимоги до необхідності зважання на відповідність інформації справжнім потребам цільової групи. А ще ваші повідомлення завжди мають бути достовірними, змістовними, неупередженими та оперативними.

Дуже часто події в громаді відбуваються непередбачувано. Ваші зацікавлені сторони очікують на швидке та ефективне висвітлення інформації. Тому забезпечте їм задоволення потреби швидкими комунікативними діями.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі