Теми статей
Обрати теми

Староста, місцеве самоврядування та законодавство

9 лютого відбулась онлайн-конференція «Староста, місцеве самоврядування та законодавство», яку організувало наше видання. На цьому заході ми розглядали актуальні теми, за якими в реальному часі ви ставили запитання, що вас турбують. Відповіді на запитання учасників звучали у прямому ефірі. Також ми обіцяли, що відповіді надамо вам ще й у наступному номері нашого видання. Отже, підсумуємо те, що ви запитували на конференції. Впевнені, іншим також буде цікаво.

Про що не кажуть гранти (міфи та реальність)

У цьому блоці ми розглядали такі теми:

— гранти (на яке підводне каміння можна натрапити; хто стає щасливчиком);

— залучення коштів у громаду (де та кого шукати; куди приходять інвестори);

— староста, гранти та альтернатива (як старості стати двигуном процесу; чи можлива співпраця: ОМС, громада, бізнес та староста).

Скажіть, будь ласка, чи можемо ми подавати заявку на гранти Зеленого тарифу. В сільській раді є комунальне підприємство, або дайте, по можливості, координати, з ким проконсультуватись з цього питання.

ОМС можуть подаватись на гранти Зеленого тарифу, якщо грантодавець в умовах свого гранту визначив можливими учасниками або комунальне підприємство, або ОМС. Лише в цьому випадку можна подавати на відповідний грант проєктну заявку.

Як правило, у таких грантах передбачається співфінансування проєкта-переможця за такою схемою: кошти гранту та кошти громади (тобто місцевого бюджету) у різних відсотках (встановлюються грантодавцем).

Гранти Зеленого тарифу, в яких можуть брати участь ОМС, є, але їх тематика за проєктами дуже різниться. На сторінках наших видань («Радник старости» або «Місцеве самоврядування») ми окремо приділимо увагу цій темі.

Чи існує якась статистика по виграних грантах?

На жаль, ні. Справа в тому, що грантодавці надають гранти у різних сферах (спорт, культура, освіта, соціальна сфера, енергозбереження тощо). Єдиного універсального сайту, де акумулюються гранти за кожною сферою окремо, або сайту із грантами із відповідними розділами за відповідними сферами немає. Є багато ресурсів, які збирають актуальну інформацію за грантами із різних сфер, а саме:

— Ресурсний центр Гурт (gurt.org.ua);

— Громадський простір (www.prostir.ua);

— Асоціація міст України (www.auc.org.ua);

— Громадські ініціативи України (ngonetwork.org.ua);

— Наукова соціальна мережа (www.Science-Community.org);

— Кримськотатарський Ресурсний Центр (ctrcenter.org);

— окремі сайти грантодавців («Відродження», Посольство Фінляндії, Креативна Європа, Школа спроможних громад тощо).

З урахуванням цього інформацію про переможців гранту можна знайти лише на ресурсі конкретного грантодавця. Однак запевняємо, що громади, підприємці або громадські організації, що «подаються» на певні гранти, дійсно стають переможцями грантів. Про це свідчить досвід громад, про який періодично ми пишемо на сторінках видання «Радник старости». Інколи за умовами деяких грантів переможців може бути від 10 до 50 або навіть й більше. Різниця може бути лише у розмірі фінансування, але про це ви завжди можете дізнатись з інформації про конкретний грант та прийняти рішення про те, чи будете ви в ньому брати участь (подавати проєктну заявку).

Тож шукати та подаватись на гранти — це реалії сучасного життя та розвитку вашої громади.

На які гранти старостам слід звертати увагу в першу чергу?

Питання залежить від того, які проблеми є на вашій території. Якщо прогалина у культурі, знаходьте «культурні» гранти. Якщо в освіті — «освітні» і так далі. Зауважимо, що останнім часом найбільш популярними є гранти для фермерських господарств, підприємців та громадських організацій. До речі, останні можуть подаватись на різноманітні за напрямами гранти.

Декларування-2021 (старості на замітку)

У цьому блоці ми розглядали такі теми:

— суб’єкт & об’єкт декларування: нюанси відображення інформації;

— заповнення декларації: типові помилки;

— фінансовий контроль — відповідальність за порушення вимог.

У ЗМІ звучала статистика, за якою серед всіх державних службовців та представників органів місцевого самоврядування саме на посади сільських голів та старост складено найбільше протоколів НАЗК. Як вважаєте, в чому причина такого явища?

Проблема полягає у правовому нігілізмі. Багато хто просто нехтує нормами чинного законодавства.

Особа обрана сесією на посаду старости 22 грудня 2020 року. На посаду особа призначена 4 січня 2021 року та не подавала щорічну декларацію за 2020 рік. Чи треба було подавати такій особі декларацію кандидата на посаду?

Так, треба було подавати. Власне, за своєчасне подання декларацій відповідає, зокрема, й ОМС.

Яку декларацію до 1 квітня 2021 року має подати депутат, який склав повноваження в листопаді 2020 року: щорічну чи після звільнення? Чи необхідно їм подавати щорічну декларацію у 2021 році?

«Після звільнення», але вона буде дуже схожа на щорічну.

(Більш детальну інформацію щодо нюансів подання декларацій різного типу читайте у цьому випуску нашого видання на с. 33).

Чи повинен ОМС перевіряти факт своєчасності подання декларацій депутатами і повідомляти про результати НАЗК?

Так, повинен перевіряти і це є обов’язком уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції. ОМС має нагадати депутату про необхідність подання такої інформації, хоча він і не перебував з ним у трудових відносинах. У будь-якому випадку краще це зробити, аніж не зробити.

Скажіть, будь ласка, посадова особа місцевого самоврядування із сільської ради переходить 15 лютого 2021 року у сформовану громаду діловодом (шляхом переведення). Ця особа має подати щорічну декларацію за 2020 рік і другу декларацію за січень та половину лютого 2021 року?

У цієї особи виникає обов’язок до 15.02.2021 подати щорічну декларацію, а після 15.02.2021 — особи, що припиняє діяльність (перед звільненням), а потім, у 2022-му, подати декларацію особи, що припинила діяльність.

У випадку, коли автомобіль придбаний за договором купівлі-продажу, а в реєстрі зміна власника не проводилась, як відобразити цей автомобіль у декларації? До реєстраційних органів, на жаль, не дійшли.

Дуже дивно, чому не проводилась зміна власника, адже це необхідно було зробити. У випадку коли право власності не було зареєстровано, автомобіль буде фактично належати продавцеві.

Якщо в мене є акція Укрнафтогазу вартістю 0,50 грн, чи повинен я її вказувати?

Так, повинні.

Чи потрібно у декларації вказувати рахунки, за якими я отримувала виплати дітям до трьох років? Зараз дітям 12 і 13 років. Чи має значення сума коштів на банківському рахунку та чи треба її відображати в декларації?

Безповоротна допомога також є доходом і такі рахунки, якщо вони не закриті на кінець звітного періоду, мають бути вказані незалежно від наявності на них коштів.

Більш детальну інформацію щодо нюансів зазначення інформації у декларації читайте у цьому випуску нашого видання на с. 33.

Новий староста з новими функціями

У цьому блоці ми розглядали такі теми:

— чи може староста виконувати завдання адміністратора;

— чи може староста надавати адміністративні послуги;

— перспективи для старост після внесення змін в Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Чи може староста надавати довіреності відповідно до законодавства?

Наразі редакція ст. 37 Закону України від 02.09.1993 № 3425-XII «Про нотаріат», якою передбачено перелік нотаріальних дій, які можуть вчинятися уповноваженими посадовими особами ОМС, не містить такої нотаріальної дії, як посвідчення довіреностей. Також у Порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 11.11.2011 № 3306/5, не згадується така нотаріальна дія та не визначається порядок її вчинення. Однак відповідно до ч. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України та п. 4 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про нотаріат» до нотаріально посвідчених довіреностей прирівнюються довіреності осіб, які проживають у населених пунктах, де немає нотаріусів, посвідчені уповноваженою на це посадовою особою ОМС, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреності на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування та розпорядження транспортними засобами. Отже, посвідчення довіреностей уповноваженими посадовими особами ОМС не є нотаріальною дією, проте такі довіреності прирівнюються Законом України «Про нотаріат» до нотаріально посвідчених. Отже, висновки робіть самі чи може староста, який є посадовою особою ОМС, посвідчувати довіреності.

Хто повинен здійснювати повноваження щодо військового обліку на сільських територіях, які увійшли до складу міської територіальної громади, де розташований військкомат?

Відповідно до п. 23 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затвердженого постановою КМУ від 07.12.2016 № 921, регламентовано, що у сільській місцевості, а також у містах і селищах, де відсутні районні (міські) військові комісаріати, персонально-первинний облік призовників і військовозобов’язаних, крім військовозобов’язаних СБУ, Служби зовнішньої розвідки, за місцем їх проживання ведеться виконавчими органами сільських, селищних та міських рад.

Так, зокрема, п. 24 цього Порядку визначено, що з метою забезпечення персонально-первинного обліку призовників і військовозобов’язаних виконавчі органи сільських, селищних та міських рад здійснюють:

взяття на військовий облік громадян, які прибули на нове місце проживання до адміністративно-територіальної одиниці, що обслуговується виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, тільки після їх взяття на військовий облік у районному (міському) військовому комісаріаті;

зняття з військового обліку громадян після їх вибуття в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) до нового місця проживання тільки після їх зняття з військового обліку в районному (міському) військовому комісаріаті;

виявлення призовників і військовозобов’язаних, які проживають на території, що обслуговується виконавчими органами сільської, селищної чи міської ради, і не перебувають в них на військовому обліку, взяття таких призовників і військовозобов’язаних на персонально-первинний облік та направлення до районних (міських) військових комісаріатів для взяття на військовий облік.

Більш детально це питання буде розглянуто в наступному (червневому) номері видання «Радник старости» або ж на сторінках ще одного нашого видання «Місцеве самоврядування».

У нашій громаді рішенням сесії затверджено Положення про старосту, в якому прописано додатково про вчинення нотаріальних дій, реєстрацію/зняття з місця проживання. ЦНАПу в нашій громаді немає. Чи правильно це?

На ці запитання більш розгорнуті відповіді було надано у відповідних статтях: «Рішення про покладення обов’язків щодо вчинення нотаріальних дій» та «Реєстрація місця проживання: роль старости».

Що робити з різного роду довідками, які на власний розсуд вимагають різні органи, починаючи від Пенсійного фонду України та закінчуючи відділами соцзахисту? Зокрема, вони вимагають довідки про те, що:

— діти знаходяться на утриманні матері;

— людина ніде не працює і здійснює догляд за дітьми до певного віку (зокрема, цього вимагав Пенсійний фонд України).

Також, наприклад, відділ соцзахисту вимагав Відомість про забезпеченість житловою площею. Чи правомірно це?

У процесі своєї діяльності староста складає різні офіційні документи: одні — за зверненнями жителів старостинських округів, інші — для відображення результатів власної роботи. Про порядок надання та форму складення таких документів ми писали на сторінках нашого видання «Радник старости» за січень 2019 року (з ним можна ознайомитися за посиланням: https://i.factor.ua/ukr/journals/rs/filter=2019/)

Чи може староста приймати документи по субсидіях та передавати їх до відповідного органу?

Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальної норми житла, соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і розміром обов’язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому КМУ. Вказаним Положенням передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад.

Для призначення житлової субсидії особа подає до органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

З 1 січня 2021 року заяви з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний вебсайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний вебпортал електронних послуг).

Заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

До 1 березня 2021 року посадова особа виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг, яка приймає заяву із необхідними документами, за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики) і не пізніше наступного робочого дня надсилає електронну справу відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення засобами електронного зв’язку через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах».

З 1 березня 2021 року заяви з необхідними документами приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи. Заяви з необхідними документами (після формування електронної справи) у паперовому вигляді передаються відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні. Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Враховуючи все вищезазначене, здається малоймовірною можливість уповноваження старост на прийняття таких документів, за маленьким виключенням:

— старосту на це можна би було уповноважити як члена виконавчого комітету (який є виконавчим органом), якщо знову ж таки прийняття таких документів віднесено до повноважень виконкому.

Староста сам по собі не є виконавчим органом, зважайте на це! Але на практиці станом на сьогодні ОМС вчиняють по-різному з метою наближення послуги та економії фінансів. Тут також треба враховувати і технічні можливості робочого місця старости.

Чи повинен староста займатися питаннями, що відносяться до компетенції органів пробації, зокрема контролювати порушників, які відбувають громадські роботи?

Скоріш за все йдеться не про зайняття питаннями, що відносяться до компетенції органів пробації, а про виконання старостою ролі відповідальної особи, яка закріплюється за порушником, до якого, у свою чергу, застосоване адміністративне стягнення у вигляді громадських робіт. Якщо це так, то, за великим рахунком, це можна зробити, якщо:

— посадові особи ОМС дотримуються вимог Порядку виконання адміністративних стягнень у вигляді громадських робіт, виправних робіт та суспільно корисних робіт, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 19.03.2013 № 474/5;

— посадові особи ОМС (у першу чергу голова) вважають це за доцільне, оскільки в старости і без цього функціоналу, як правило, клопоту вистачає.

Схожі питання ми неодноразово розбирали на сторінках нашого видання «Радник старости». Правда, вони стосувалися суспільно корисних робіт, тим не менш загальні процедурні моменти для себе можна з’ясувати і в частині громадських робіт, якщо пройти за посиланням: i.factor.ua/ukr/journals/rs/2020/march/issue-1/article-107275.html

Чи може здійснюватися реєстрація актів цивільного стану старостами?

Це питання неодноразово розглядались на сторінках нашого видання «Радник старости». Останній матеріал було подано у грудневому номері за 2020 рік. Цей номер також можна знайти в архівах електронної форми видання (поки що безкоштовно).

Якщо стисло відповісти, то для того, щоб староста здійснював саме ці повноваження і ні в кого не виникало запитань, необхідно до цього правильно підійти. Щонайменше врахувати ті норми, які передбачають, що:

— відповідно до пп. 5 п. «б» ч. 1 ст. 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до делегованих повноважень саме виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено реєстрацію актів цивільного стану (за винятком виконавчих органів міських (крім міст обласного значення) рад;

— для здійснення повноважень з реєстрації актів цивільного стану в структурі ОМС мають бути створені окремі відділи, управління, інші виконавчі органи, посадові особи яких будуть виконувати ці функції;

— поки що можна припустити, що староста здійснюватиме ці повноваження як член виконавчого комітету (як виконавчого органу, в повноваженнях якого знаходиться саме цей «функціонал»).

Одним словом, складнувато!

У нашій громаді є ЦНАП, а я як староста повинна мати віддалене робоче місце. Однак досі в нас не прийнято працівника, який би подавав документи до ЦНАП, а в інших старостинських округах нашої громади є відповідні працівники. Я приймаю пакет документів та подаю їх до ЦНАПу. Ніяким документом я це робити не уповноважена. Така функція, яку на мене поклали, мала бути тимчасовою до прийняття працівника. Але, як бачу, приймати його не поспішають. Яка відповідальність в мене може бути за те, на що я офіційно не уповноважена, та чи можу я відмовитись це робити?

У ситуації, яку описано, чітко простежується здійснення старостою окремих завдань адміністратора. Це нововведення, яке з’явилося з прийняттям Закону України від 03.11.2020 № 943-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі».

Станом на сьогодні ч. 6 ст. 13 вказаного законодавчого акта передбачено, що:

«За рішенням органу, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг, окремі завдання адміністратора, пов’язані з наданням адміністративних послуг, отриманням заяв та документів, видачею результатів надання адміністративних послуг, може здійснювати староста».

Отже, якщо дотримуватися вказаної норми, то для того, щоб староста міг це робити, необхідне найменше — це прийняття радою рішення про покладення чітко визначених завдань адміністратора на старосту.

Відмовитися, звісно, можна. Щодо відповідальності, то все залежить від обставин, які можуть виникнути:

— невчасно було надано адміністративну послугу і заявник почне скаржитися (а тут вже передбачити хід подій важко);

— староста загубив документи тощо (знову ж таки все буде залежати від того, в якості кого саме такі документи приймав староста).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі