Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Щодо соціального захисту пенсіонерів, порядків нарахування виконавцями житлово-комунальних послуг платежів за надані послуги

Прошу надати інформацію щодо наступного. Постановою Верховної Ради України № 512-XIV від 18 березня 1999 року «Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України», п. 1, зазначено: «Встановити плату за житло і комунальні послуги не більше 15 відсотків фактично отриманого сукупного доходу сім’ї. Рівень сукупного доходу сім’ї і частка плати за житлово-комунальні послуги у цьому доході встановлюються на підставі декларування доходів усіх членів сім’ї.»
Пунктом 3 цієї постанови зазначено: «Виконання постанови Верховної Ради України «Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України» покладається на Кабінет Міністрів України, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.»
Конституційний Суд України у своєму рішенні № 1-VIIIр/2018 від 27 лютого 2018 року, п. 4 мотивувальної частини рішення, п.п. 4.5, роз’яснив: «...Беручи до уваги аналіз відповідних конституційних приписів, міжнародної практики і положень законодавства про пенсійне забезпечення в Україні, а також підпункту 14.1.54 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, що містить перелік доходів громадян, які підлягають оподаткуванню, до якого не включено пенсію, Конституційний Суд України дійшов висновку, що право на пенсійне забезпечення є складовою конституційного права на соціальний захист громадян, яке згідно з частиною другою статті 46 Конституції України гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням і не є заробітком громадян або іншим доходом, пов’язаним з будь-яким видом діяльності.»
І далі: «...З наведеного вбачається, що законодавець прирівнює пенсію до різних видів доходів громадян, однак аналіз відповідних конституційних приписів, положень законодавства про пенсійне забезпечення в Україні дає підстави для висновку, що пенсія — це не дохід, а один із видів соціальних виплат у розумінні статті 46 Конституції України.»
Виходячи з вищевикладеного, прошу дати відповідь на наступні запитання:
1. Який механізм реалізації наведених положень? Якщо сім’я складається саме з одних пенсіонерів, якими мають бути дії членів сім’ї, щоб користуватися комунальними послугами безкоштовно?
2. При нарахуванні комунального платежу за відсутності приладів обліку — лічильників, плата нараховується виходячи з тарифу на одну особу та кількості членів сім’ї. Якщо у складі такої сім’ї є пенсіонери, чи повинна загальна плата зменшуватись на кількість пенсіонерів?
У Законі України «Про прожитковий мінімум» від 15 липня 1999 № 966-XIV, ст. 3, п. 4, зафіксовано: «…До набору послуг включаються житлово-комунальні, транспортні, побутові послуги, послуги зв’язку, закладів культури, освіти, охорони здоров’я та інші. Основними принципами формування набору послуг є «…визначення житлово-комунальних послуг (по водопостачанню, теплопостачанню, газопостачанню, електропостачанню, водовідведенню, утриманню та експлуатації житла та прибудинкових територій, сміттєзбиранню, утриманню ліфтів) виходячи із соціальної норми житла та нормативів споживання зазначених послуг…». Виходячи з наведеного:
3. Який відсоток у прожитковому мінімумі припадає на оплату житлово-комунальних послуг?
У Законі України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 р. № 1788-XII, ст. 12, визначено: «Право на пенсію за віком мають: чоловіки — після досягнення 60 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки — після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років».
У Законі України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 р. № 1058-IV, ст. 26, п. 1, визначено: «Особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше…», і далі йде ціла низка умов призначення пенсії за віком залежно від тривалості страхового стажу у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Крім того, тут ідеться про «осіб», тобто загалом чоловіків та жінок. Таким чином, вік жінок, які досягають права на пенсію за віком, вже позначений як 60 років. Виходячи з наведеного:
4. Чому положення, викладені у ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 2003 р № 1058-IV суттєво погіршують умови виходу на пенсію за віком порівняно з положеннями, викладеними у ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 1991 р. № 1788-XII, усупереч вимогам ст. 22 Конституції України, де чітко прописано: «...При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.»?

Відповідь була надана Міністерством соціальної політики України у листі від 06.10.2022.

Отже, щодо соціального захисту пенсіонерів, порядків нарахування виконавцями житлово-комунальних послуг платежів за надані послуги та оплати ïx споживачами з числа пенсіонерів...

Щодо встановлення обов’язкової частини платежу за житлово-комунальні послуги пенсіонерам на рівні 15 % їх місячного доходу

Пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 19.03.1999 № 512-XIV «Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України» встановлено плату за житло i комунальні послуги не більше 15 % фактично отриманого сукупного доходу сім’ї.

Водночас згідно з підпунктом 7 пункту 1 статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень Кабінету Міністрів України належить встановлення порядку надання житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг.

Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (зі змінами), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальної норми житла, соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами i розміром обов’язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Розмір обов’язкової частини платежу за послуги для кожного домогосподарства обчислюється індивідуально за єдиною формулою, визначеною постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» (зі змінами) (далі — постанова № 1156), i залежить виключно від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Таким підходом забезпечується принцип соціальної справедливості в оплаті житлово-комунальних послуг. Що менші доходи домогосподарства, то меншим є відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.

Постановою № 1156 передбачена базова норма плати за послуги на рівні 15 % середньомісячного сукупного доходу домогосподарства, якщо дохід у розрахунку на одну особу на місяць становить два розміри прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на початок року. Якщо дохід домогосподарства в розрахунку на одну особу на місяць менший зазначеної величини, то відповідно обов’язкова частка плати буде меншою.

Згідно з пунктом 4 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для ycix видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» (зі змінами), до середньомісячного сукупного доходу домогосподарства, який застосовується при розрахунку розміру житлової субсидії, враховується, зокрема, пенсія.

Запровадження додаткових гарантій для окремих категорій громадян має здійснюватися з урахуванням можливостей державного бюджету та необхідності забезпечення своєчасним фінансуванням уже прийнятих рішень щодо соціального захисту населення.

Щодо прожиткового мінімуму

Правова основа формування та застосування прожиткового мінімуму в Україні встановлена Законом України від 15.07.1999 № 966-XIV «Про прожитковий мінімум» (далі — Закон № 966), статтею 4 якого встановлено, що розмір прожиткового мінімуму щороку затверджується Верховною Радою України в Законі України про державний бюджет на відповідний рік.

Рішення щодо встановлення та підвищення розміру прожиткового мінімуму приймається відповідно до вимог бюджетного законодавства та наявних фінансових ресурсів держави щодо забезпечення виплати соціальних гарантій, які визначаються на його основі.

Так, Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 02.12.2021 № 1928-IX (далі — Закон № 1928), який підготовлено з урахуванням основних прогнозних макропоказників економічного i соціального розвитку України на 2022-2024 роки, схвалених постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2021 № 586, та основних завдань бюджетної політики, що спрямовані на забезпечення збалансування державних фінансів, передбачено підвищення розміру прожиткового мінімуму на 8,2 % (грудень 2022 року порівняно з груднем 2021 року).

Відповідно до статті 7 Закону № 1928 прожитковий мінімум на 2022 рік затверджено у таких розмірах:

на одну особу: з 1 січня — 2 393 грн, з 1 липня — 2 508 грн, з 1 грудня — 2 589 грн;

для дітей віком до 6 років: з 1 січня — 2 100 грн, з 1 липня — 2 201 грн, з 1 грудня — 2 272 грн;

для дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня — 2 618 грн, з 1 липня — 2 744 грн, з 1 грудня — 2 833 грн;

для працездатних осіб: з 1 січня — 2 481 грн, з 1 липня — 2 600 грн, з 1 грудня — 2 684 грн;

для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня — 1 934 грн, з 1 липня — 2 027 грн, з 1 грудня — 2 093 гривні.

При цьому Закон № 1928 не містить інформації щодо питомої ваги витрат на комунальні послуги у розмірі прожиткового мінімуму.

Відповідно до чинного законодавства прожитковий мінімум, установлений законом, є основою для визначення розмірів державних соціальних гарантій (мінімальної пенсії, державної соціальної допомоги тощо).

Разом з тим для спостереження за динамікою рівня життя в Україні відповідно до статті 5 Закону № 966 на основі статистичних даних про рівень споживчих цін (за інформацією Держстату) Мінсоцполітики щомісячно розраховує фактичний розмір прожиткового мінімуму.

Питома вага витрат вартості житлово-комунальних послуг у фактичному розмірі прожиткового мінімуму (у цінах серпня 2022 року) становить:

— для дітей віком до 6 років — 18,1 %;

— для дітей віком від 6 до 18 років — 14,4 %;

— для працездатних осіб — 12,6;

— для осіб, які втратили працездатність, — 19,3 %.

Щодо законодавства у сфері пенсійного забезпечення

Стан пенсійної системи та перспективи ïi розвитку великою мірою визначаються демографічною ситуацією. Для України, як i для більшості країн світу, головною демографічною тенденцією є процес старіння населення, що виявляється у зростанні частки осіб похилого віку, а особливо — у зміні співвідношень між чисельністю поколінь.

У зв’язку з прогресуючим старінням населення виникла необхідність реформування пенсійної системи, оскільки збільшується чисельність одержувачів пенсій відносно платників страхових внесків.

Із урахуванням викладеного на черговому етапі удосконалення солідарної системи Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (набрав чинності 01.10.2011) внесено зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі — Закон), згідно з якими підвищено тривалість страхового стажу, необхідного для призначення мінімальної пенсії за віком. Так, відповідно до статті 28 Закону (у редакції, чинній із 01.10.2011) мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. За наявності в чоловіків менше ніж 35 років, а у жінок менше ніж 30 років страхового стажу пенсія за віком установлюється в розмірі, пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком.

Для зменшення демографічного навантаження на солідарну систему в 2017 році було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (набрав чинності 11.10.2017), яким передбачено поступове збільшення страхового стажу, який дає право на призначення пенсії в 60 років (на 12 місяців щороку, на період до 2028 року), що мотивуватиме громадян офіційно працевлаштовуватися i сплачувати страхові внески до Пенсійного фонду України, які є джерелом фінансування виплати пенсій, та, відповідно, стимулюватиме виведення заробітної плати з тіні i зменшення дефіциту бюджету Пенсійного фонду України. Так, відповідно до статті 26 Закону (у редакції, чинній із 11.10.2017) починаючи з 01.01.2018 право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років особи мають за наявності відповідного страхового стажу, зокрема, у 2022 році — не менше ніж 29 років.

Також у 2022 році за відсутності страхового стажу, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 роки набувають особи за наявності страхового стажу від 19 до 29 років, у 65 років — від 15 до 19 років.

У разі відсутності у особи необхідного стажу для призначення пенсії відповідно до Закону таким особам призначається державна соціальна допомога відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», після досягнення ними 65 років. Окремо слід зазначити, що положення Закону України «Про пенсійне забезпечення» застосовуються в частині визначення права на пенсію за вислугу років для осіб, які на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (набрав чинності 11.10.2017) мають вислугу років та стаж, необхідні для призначення такої пенсії (пункт 16 Прикінцевих положень Закону).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі