Теми статей
Обрати теми

Цінники: хто їх перевіряє і які вони повинні бути?

Редакція ВД
Стаття

Цінники: хто їх перевіряє і які вони повинні бути?

 

Дізнатися ціну товару (послуги) найпростіше з цінника. Але чи завжди він є? А якщо і є, то чи відповідає вимогам законодавства? Знати це важливо насамперед продавцю, щоб уникнути штрафів за відсутність або невідповідне оформлення цінника, а, крім того, і покупцю, щоб захистити свої права в разі їх порушення.

Отже, розбираємося з цінниками.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Закон про захист прав споживачів

— Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон про Держподатслужбу

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Положення № 1177

— Положення про порядок накладення та стягнення штрафів за порушення законодавства про захист прав споживачів, затверджене постановою КМУ від 17.08.2002 р. № 1177.

Інструкція № 2

— Інструкція про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання на підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства, затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків та торгівлі України від 04.01.97 р. № 2.

Правила № 322/795

— Правила торгівлі антикварними речами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством культури і мистецтв України від 29.12.2001 р. № 322/795.

Правила № 104

— Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 р. № 104.

Правила № 185

— Правила роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11.07.2003 р. № 185.

Інструкція про застосування фінансових санкцій Держінспекцією з цін

— Інструкція про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затверджена наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від 11.07.2003 р. № 298/519.

 

Вимоги до цінників

Обов’язкові реквізити.

Будь-який продавець зобов’язаний проінформувати споживачів про ціни на товар, продукцію або послуги, що реалізуються. У разі оптової торгівлі (продаж товару іншим суб’єктам господарювання) про ціну сторони домовляються та фіксують її в договорі поставки. Якщо ж торгівля роздрібна (продаж громадянам-фізособам) — потрібні цінники, про це зазначено в:

Законі про захист прав споживачів (пункт 3 статті 15);

Законі про РРО (частина 8 статті 3).

Так, зокрема, згідно з

пунктом 3 статті 15 Закону про захист прав споживачів «…продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов’язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.

Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння».

У

Законі про РРО зазначено: «…суб’єкти підприємницької діяльності... при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані... реалізовувати товари (надавати послуги) за умови наявності цінника на товар (меню, прейскуранта, тарифу на послугу, що надається) у грошовій одиниці України».

Тепер розберемося з тим, як же зазначити ціну. Приклеювати на кожний примірник товару окремий цінник — далеко не єдиний спосіб виконати вимоги законів. Інформацію про роздрібні ціни на товар може бути наведено так (

пункт 6 Інструкції № 2):

 

Як зазначити ціну на товар

На підприємствах роздрібної торгівлі

У закладах ресторанного господарства

— у вигляді ярликів цін (цінників) на зразках товарів; — у вигляді покажчиків цін довідка 1

— у вигляді меню довідка 1; — у вигляді прейскурантів довідка 1 алкогольних напоїв; — у вигляді прейскурантів цін на товари, що придбаваються

 

Незважаючи на те що способи зазначити ціну різні, вимоги до оформлення як звичайних цінників, так і покажчиків цін, прейскурантів, меню тощо однакові. Якими ж вони повинні бути? Відкриємо

пункт 7 Інструкції № 2 (див. таблицю):

 

Що зазначати в ціннику, покажчику цін, меню, прейскуранті

Вид товару

Обов’язкові реквізити цінника

Торгівля продовольчими товарами

Вагові товари

Назва товару, сорт, ціна за один кілограм або за сто грамів

Товари або напої, які продаються на розлив

Назва товару або напою, сорт, ціна за одиницю об’єму або одиницю ваги

Штучні товари та напої в пляшках

Назва товару або напою, вага або місткість, сорт, ціна за штуку

Розфасовані товари

Назва товару, сорт, ціна за один кілограм або за сто грамів, вага одиниці розфасовки, ціна за одиницю розфасовки

Торгівля непродовольчими товарами

Товари, на які ціни встановлюються залежно від сортності

Назва товару, сорт, ціна за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки

Товари, на які ціни не залежать від сорту

Назва товару, ціна за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки

Дрібні штучні товари (парфумерні, галантерейні тощо)

Назва товару, вага або обсяг, ціна за штуку або одиницю упаковки

Заклади ресторанного господарства

Страви, кулінарні, борошняні кондитерські вироби, напої власного виробництва

У меню зазначається перелік такої продукції, вихід та ціна однієї порції

Алкогольні та безалкогольні напої, пиво, тютюнові і кондитерські вироби тощо

У прейскуранті зазначається перелік таких товарів, маса, обсяг та ціна за одиницю відповідного продукту, для алкогольних напоїв — місткість пляшки, ціна за пляшку, за 50 та 100 мл

 

Крім усього іншого, на ціннику (покажчику цін) обов’язково повинна бути

дата встановлення ціни, підпис особи, уповноваженої встановлювати ціну (підприємця або уповноваженого ним працівника), а також печатка або штамп суб’єкта господарювання (пункт 9 Інструкції № 2). Щоправда, якщо товар ідентифікується за штрихкодами, а ціна зберігається в пам’яті РРО або комп’ютера, то дату, підпис і печатку (штамп) на цінниках можна не зазначати (але при цьому в торговельному залі повинен знаходитись прейскурант цін з датою, підписом уповноваженої особи та печаткою).

У закладах ресторанного господарства

меню і прейскурант має бути підписано керівником та матеріально відповідальною особою (завідувач виробництва, бригадир, буфетник, бармен тощо) і скріплено печаткою суб’єкта господарювання.

Ціна товару, зазначена на ціннику, обов’язково виражається у грошовій одиниці України, тобто у

гривні. Тому краще так і писати: вартість товару, а потім «грн.» (наприклад: «50,00 грн.»). Звичайно, можна зазначати ціну тільки цифрами («50,00»), але тоді, щоб уникнути непорозумінь з перевіряючими, доцільно розмістити на кожній вітрині та викладці товарів окремі вивіски про встановлення цін у гривні.

Коли і де краще виставити цінник.

Цінники потрібно сформувати до того, як товар надійде до торговельного залу, тому перед початком торгівлі доцільно перевірити їх наявність на весь запропонований товар, а також своєчасно знищити цінники щодо тих товарів, яких у продажу вже немає довідка 2.

Розміщувати

окремо виготовлені цінники можна біля товару (наприклад, на полицях, на стелажах, безпосередньо на зразках товарів або підвісити над викладкою товару), головне — цінник повинен знаходитися біля відповідного товару , щоб не вводити покупців в оману. Крім того, ціни може бути зазначено на товарних ярликах, етикетках підприємств-виробників, упаковці, в якій товар продається населенню, або безпосередньо написані на самому товарі, якщо позначення ціни не псує його товарний вигляд і не знижує його якість (єдине зауваження — заборонено писати ціну олівцем).

При продажу друкованої продукції цінники оформляють на її зразках із зазначенням ціни видання та дати позначення ціни. При реалізації періодичних друкованих видань

(газет, журналів тощо) ціни відображаються безпосередньо на їх зразках, які зберігаються до кінця продажу.

Аптеки повинні дотримуватись додаткових вимог: ціни

на лікарські препарати та вироби медичного призначення зазначати безпосередньо на оригінальній упаковці виробу.

Ціна на ціннику.

Тепер про те, які цифри писати на ціннику. Ось декілька основних правил.

1.

ПДВ. Роздрібна ціна зазначається з урахуванням ПДВ та інших непрямих податків, при цьому окремим рядком виділяти на ціннику ці податки не потрібно (лист Мінекономіки від 17.01.2001 р. № 55-38/15, пункт 3 статті 15 Закону про захист прав споживачів).

2

. Переоцінка (дооцінка, уцінка). Якщо ціна реалізації товару знижується у зв’язку з переоцінкою, на ціннику необхідно закреслити первісну ціну і написати нову, посвідчивши її підписом працівника, відповідального за встановлення цін. Якщо стару ціну закреслити неможливо, нова ціна наклеюється поверх попередньої. У процесі переоцінки на цінниках проставляється буква «П», що означає проведення переоцінки.

Крім того,

оголошення про нові ціни потрібно розмістити в торговельному залі та зберігати до остаточного продажу переоцінених товарів.

3.

Знижки/розпродаж. Як оформляти цінники в разі знижок/розпродажів, в Інструкції № 2 не зазначено. Тому при оформленні цінників потрібно враховувати декілька нюансів, щоб уникнути спорів з покупцями або перевіряючими:

— зазначати тільки первісну ціну та знижку (без остаточної ціни) не можна, оскільки в цьому випадку на ціннику відсутня ціна, що діє на момент застосування знижки (тобто буде порушено

пункт 7 Інструкції № 2);

— нічого не робити з цінниками, повісивши в торговельному залі табличку із зазначенням суми (відсотка) знижки на певну групу товару, теж не вихід, оскільки в цьому випадку в ціннику теж буде відсутня ціна, що діє на момент застосування знижки (знову порушення

пункту 7 Інструкції № 2).

На наш погляд, краще вчинити так:

зазначити на ціннику попередню ціну, знижку і нову ціну. Такий варіант не порушує норми Інструкції № 2 і одночасно дозволяє виконати вимоги пункту 6 статті 15 Закону про захист прав споживачів , згідно з яким у період проведення розпродажів або надання знижок споживачів потрібно проінформувати «...  про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку».

4. Безоплатна роздача.

При проведенні рекламних заходів (акцій), пов’язаних з безоплатною роздачею товару, цілком допустимо зазначити на ціннику «0 грн. 0 коп.» (лист Держкомпідприємництва від 18.07.2007 р. № 5279, лист Держінспекції з контролю за цінами від 02.03.2007 р. № 200/3-10/378).

 

Відповідальність

За відсутність цінника або невідповідність його вимогам законодавства на підприємця може бути накладено відразу декілька штрафів.

Частина 7 статті 23 Закону про захист прав споживачів

передбачає наявність відповідальності за «відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію — у розмірі тридцяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян...» (тобто не менше 85 грн.). Норми цього Закону поширюються на всіх суб’єктів господарювання незалежно від обраної системи оподаткування.

На підставі

статті 23 Закону про РРО: «до суб’єктів підприємницької діяльності, які не виставили цінники на товар, що продається (меню, прейскуранти або тарифи на послуги, що надаються), використовують цінники та прейскуранти, що містять ціни і тарифи в іноземній валюті або в інших одиницях, які не є гривнею, застосовується фінансова санкція в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян за кожний невиставлений цінник на товар (меню, прейскурант або тариф на послугу) або виставлений цінник... в іноземній валюті чи в інших одиницях». Інакше кажучи, за невиставлення цінника (навіть якщо він був у наявності) загрожує штраф у розмірі 17 грн.

Варто зауважити, що за неправильне оформлення цінника за

статтею 23 Закону про РРО підприємця покарати не вийде (адже якщо цінник стоїть і ціну на ньому зазначено у гривні, вимогу статті 23 буде виконано).

Крім того, відсутність або неправильне оформлення цінника є порушенням правил роздрібної торгівлі (

пункт 15 Правил № 104, пункт 16 Правил № 185), а за це додатково до всього передбачено адмінштраф за статтею 155 КУпАПвід 17 до 170 грн. (від 1 до 10 нмдг).

 

Хто має право перевіряти цінники та накладати штрафи

Згідно із

Законом про захист прав споживачів накласти штраф на порушника мають право: керівник Держстандарту, його заступники, начальники територіальних органів Держстандарту та їх заступники за результатами перевірок. Питання про накладення штрафу розглядається, як правило, за участю суб’єкта господарювання (пункти 3 і 4 Положення № 1177).

Штрафи за

Законом про РРО можуть накласти податківці за результатами перевірки (частина 2 статті 11 Закону про Держподатслужбу).

Справи про адміністративні порушення за

статтею 155 КУпАП розглядає орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів.

У

Держінспекції з контролю за цінами підстав накладати штрафи за відсутність цінників або неправильне їх оформлення немає. До її компетенції переважно належить перевірка правильності встановлення продавцем розміру ціни. Отже, по-перше, за порушення Закону про РРО або Закону про захист прав споживачів накласти штраф цей орган не може, а по-друге, навіть спеціальний документ, яким користується Держінспекція з цін (Інструкція про застосування фінансових санкцій Держінспекцією з цін), нічого про цінники не зазначає.

 

Висновки

Будь-який продавець зобов’язаний проінформувати споживачів про ціни на товар (послуги). Для цього можна використовувати як цінники, так і покажчики цін або прейскуранти. Оформляти їх потрібно, дотримуючись вимог чинного законодавства, зокрема,

практично завжди цінник (меню, прейскурант) повинен, крім ціни, містити дату її встановлення, підпис відповідальної особи та печатку або штамп суб’єкта господарювання.

За відсутність цінників або неправильне їх оформлення підприємцю загрожує штраф згідно із

Законом про РРО в розмірі 17 грн. за кожний невиставлений цінник, згідно із Законом про захист прав споживачіввід 85 грн. і вище за відсутність необхідної інформації про товар, а також адмінштраф за порушення правил торгівлі — від 17 до 170 грн. Стягують такі штрафи податківці, а також органи із захисту прав споживачів. Держінспекція з контролю за цінами в цьому випадку штрафувати не має права.

Довідкова інформація (довідка)

1

Нагадаємо, що цінник призначено для позначення ціни тільки на один товар.

Покажчик цін

містить ціни на групу товарів. Так, згідно з пунктом 3 статті 15 Закону про захист прав споживачів продавець зобов’язаний «зазначити ціну кожної одиниці продукції або однієї категорії продукції». Тому в покажчику цін можна відображати ціни на групу товарів тільки однієї категорії.

Прейскурант

— те саме, що й покажчик цін, тільки у сфері громадського харчування (на алкогольні напої).

У

меню зазначаються ціни на страви, а також кулінарні, булочні, борошняні кондитерські вироби, які пропонуються протягом дня.

2

При продажу деяких товарів цінник потрібно віддати покупцю (наприклад, у разі реалізації антикваріату — підпункт 1.9 Правил № 322/795).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі