Теми статей
Обрати теми

Довідник підприємця. Новорічні рекламні акції, подарунки, премії: як сплачувати податки, внески і відображати витрати?

Редакція ВД
Довідкова інформація

Новорічні рекламні акції, подарунки, премії: як сплачувати податки, внески і відображати витрати?

 

Повітря все сильніше пахне морозом, нагадуючи про наближення яскраво-барвисто-миготливого свята — всіма улюбленого Нового року. Ейфорія карнавалів, чудес, сюрпризів захоплює кожного. Тому в самий переддень Нового року так багато приємного: подарунки, акції, розпродажі, спеціальні знижки, усюди за прилавками — Діди Морози та Снігуроньки, а в кожній вітрині — неодмінно прикрашена ялиночка. Загалом, приємного клопоту вистачає. А ось розібратися в тому, як правильно сплачувати податки/збори і враховувати витрати при проведенні новорічних акцій, допоможе ця стаття. Для зручності матеріал викладено у формі таблиці (до речі, зверніть увагу на довідки, де зазначено важливі організаційні нюанси того чи іншого заходу).

 

База оподаткування (БО) для податку з доходів фізичних осіб (ПДФО)

ПДФО

Внески до Пенсійного
фонду (ПФ)

Внески до інших соцстрахівських фондів: «безробіття» (ФБ), «тимчасової непрацездатності» (ФТВП), «нещасного випадку» (ФНВП)

Витрати підприємця

ПДВ (для підприємців — платників ПДВ)

1

2

3

4

5

6

Подарунок працівнику (натуральний)

Підпадає під поняття «заробітна плата» як одноразове заохочення, не пов’язане з результатами праці (підпункт 2.3.2 Інструкції № 5). Оскільки видається не в грошовій формі, обов’язково застосовувати «натуральний» коефіцієнт.
БО = 1,176471 х [звичайна ціна подарунка + ПДВ (для платників ПДВ) + акциз (якщо подарунок підакцизний)] довідка 1 - сума утримань до ПФ та інших соцстрахівських фондів - ПСП (за наявності права на неї)

1) вартість подарунка враховується при визначенні права працівника на ПСП (дохід за відповідний місяць 2008 року не повинен перевищувати 890 грн.);
2) ПДФО = 15 % х БО (ПДФО або вноситься безпосередньо до каси працівником, який одержав подарунок, або утримується з його зарплати).
До бюджету ПДФО потрібно сплатити протягом банківського дня, наступного за днем вручення подарунка

Внески до ПФ сплачувати потрібно в такій сумі:
нарахування (за рахунок підприємця):
33,2 % х БО;
утримання (із зарплати працівника):
2 % х БО.
Перерахувати внески зручніше в день видачі подарунка, але граничний термін такий:
нарахування: в день видачі подарунка;
утримання: не пізніше 20-го числа місяця, наступного за тим місяцем, у якому було вручено подарунок

ФТВП:
— нарахування — 1,5 % х
х БО;
— утримання 0,5 % х БО або 1 % х БО;
ФБ:
нарахування — 1,3 % х
х БО;
— утримання — 0,5 % х БО;
ФНВП:
нарахування — установлений підприємцю відсоток х
х БО;
— утримання — немає.
Перерахувати внески до бюджету потрібно не пізніше наступного дня після видачі подарунка, у тому числі до ФБ (лист Мінпраці від 23.11.2001 р. № ДЦ-09-3752)

Вартість подарунка з урахуванням «натурального» коефіцієнта включається до витрат підприємця як зарплата (підпункт 5.6.1 Закону про податок на прибуток). Усі нарахування теж відносяться на витрати (підпункт 5.7.1 Закону про податок на прибуток). Документи для обґрунтування права на витрати — довільної форми положення про преміювання, де передбачено можливість видачі подарунків за підсумками року, з підписами підприємця і працівників (або представника працівників)

У зв’язку з врученням подарунка виникає податкове зобов’язання з ПДВ — 20 % від вартості подарунка, але не нижче звичайних цін (підпункт 4.2 Закону про ПДВ). Оскільки цей подарунок належить до госпдіяльності підприємця (заробітна плата працівників), сплачений при його купівлі ПДВ можна включати до податкового кредиту за наявності податкової накладної

Премія працівнику за підсумками року (грошова), матеріальна допомога (грошова, усім працівникам)

Премія є заробітною платою, як одноразове заохочення, не пов’язане з результатами праці, виплачене в грошовій формі (підпункт 2.3.2 Інструкції № 5). «Натуральний» коефіцієнт не застосовується.
БО = сума премії

ПДФО = 15 % х БО, утримується безпосередньо із самої суми премії або матеріальної допомоги (на руки працівник отримає суму за вирахуванням ПДФО і внесків)

Те ж саме, що і для подарунка, при цьому «натуральний» коефіцієнт не застосовується

Терміни сплати внесків такі самі, як і за зарплатою:
— якщо премію (або матдопомогу) видано в день виплати авансу, внески до ФТВП і ФБ сплачуватимуться тільки при виплаті зарплати (по закінченні місяця);
— якщо премію (або матдопомогу) видано в день виплати зарплати, внески сплачуються, як завжди, при виплаті зарплати (детально див. «ВД», 2008, № 15, с. 24)

Витрати на виплату премії та пов’язані з цим нарахування до фондів включаються у витрати. Документи для обґрунтування права на витрати — положення про преміювання довільної форми з підписами підприємця та представника працівників

Подарунки дітям працівника за рахунок підприємця (натуральні, у тому числі квитки на свята)

Подарунок — додаткове благо працівника (частина «е» підпункту 4.2.9 Закон про податок з доходів). Подарунок видано в натуральній формі, тому застосовується «натуральний» коефіцієнт.
БО = 1,176471 х [звичайна ціна подарунка + ПДВ (якщо підприємець — платник ПДВ)] довідка 1

ПДФО = 15 % х БО (уноситься працівником у касу при отриманні подарунка або утримується із зарплати). ПДФО має бути перераховано до бюджету не пізніше банківського дня, наступного за днем вручення подарунка. У формі № 1ДФ вартість подарунків дітям працівників відображається з ознакою доходу «09»

Вручення подарунків дітям працівників не належить до госпдіяльності підприємця, тому вартість подарунків у витрати включати не можна

Податкові зобов’язання з ПДВ виникають у зв’язку з безоплатною передачею товару — 20 % від вартості подарунка, але не нижче звичайних цін (підпункт 4.2 Закону про ПДВ). Податковий кредит відображати не можна, оскільки придбання подарунків не пов’язане з госпдіяльністю

Подарунки за рахунок Фонду «тимчасової непрацездатності» дітям працівників і дітям підприємця (надаються лише дітям до 14 років)

Не обкладаються ПДФО — підпункт 4.3.1 Закону про податок з доходів. Для одержання подарунків від ФТВП потрібно заздалегідь (конкретний термін не обумовлено) подати заявку до виконавчої дирекції ФТВП: одну — на дітей усіх працівників (крім сумісників, їм подарунки належать за основним місцем роботи), другу — на дітей підприємця.
БО = 0

Незважаючи на те що ПДФО не утримується, вартість дитячих новорічних подарунків потрібно відобразити у формі № 1ДФ з ознакою доходу «22»

Внесків немає. У звіті за формою № Ф4-фсс з ТВП вартість подарунків не відображається, оскільки їх спочатку придбаває ФТВП

Подарунки покупцям (алкоголь і тютюн — тільки за наявності ліцензії довідка 3)

Якщо подарунок достатньо цінний і його передача оформляється документально (акт тощо), то
БО = 1,176471 х [звичайна ціна довідка 1 + ПДВ (якщо підприємець платник ПДВ) + акциз (якщо подарунок підакцизний)]. Якщо подарунки малоцінні,
див. «Роздача дрібниць»

ПДФО = 15 % х БО.
У формі № 1ДФ дохід відображається з ознакою «14». До бюджету потрібно перерахувати суму ПДФО протягом банківського дня, наступного за днем видачі подарунка (одержувач подарунка зобов’язаний унести суму ПДФО у касу/на рахунок підприємця)

Якщо подарунки видаються з метою реклами (тобто для того, щоб сформувати або підтримати інтерес споживачів до підприємця або його товарів), то вартість подарунків можна включити у витрати, але не в повній сумі: не більше 2 % чистого доходу, одержаного минулого року довідка 2 (підпункт 5.4.4 Закону про податок на прибуток). Документи для обґрунтування права на витрати — розпорядження про проведення рекламної акції, план рекламних заходів тощо

Підприємець зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ (оскільки відбувається поставка товарів) у сумі 20 % від вартості подарунків, але не нижче звичайних цін. При цьому право на податковий кредит теж є (за наявності податкової накладної), оскільки рекламні акції пов’язані з госпдіяльністю. До речі, на відміну від витрат, до податкового кредиту включається вся сума сплаченого ПДВ (без 2-відсоткового обмеження). Із цим згодна і ДПАУ (листи від 15.05.2006 р. № 9120/7/16-1517-15, від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26)

Роздача дрібниць (календарі, буклети, каталоги, фірмові пакети, листівки тощо)

Дані одержувачів «дрібних» подарунків у жодних документах не фігурують, оскільки списання «дрібниць» звичайно оформляється одним документом із зазначенням загальної суми. Отже, неможливо визначити персональний дохід кожної конкретної фізособи, обдарованої календариком чи буклетом. БО відсутня

 

 

 

 

Так само, як і витрати на цінні подарунки покупцям

 

Роздача матеріалів, які містять інформацію про діяльність підприємця, але не можуть бути використані інакше, ніж просто носій інформації (буклет, прайс-лист, каталог тощо), не є об’єктом оподаткування. Тому податкове зобов’язання в цьому випадку не виникає (лист ДПАУ від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26). Але при цьому, на думку податківців, не можна включати до податкового кредиту суму ПДВ, сплачену у зв’язку з придбанням таких подарунків, оскільки вони використовуються в неоподатковуваних операціях. На наш погляд, ПК у цьому разі все-таки є (рекламуються товари, продаж яких належить до оподатковуваних операцій). А ось при даруванні ручок, пакетів і подібних «дрібниць», які можна використовувати не тільки як носій інформації, а й з іншою метою, податкове зобов’язання з ПДВ виникне. При цьому також можна відобразити податковий кредит на всю суму ПДВ, сплаченого у зв’язку з придбанням/виготовленням таких подарунків

Розіграш призів, виграшів довідка 3

Якщо приз видано в грошовій формі, то БО = сума виграшу. Якщо приз видано в натуральній формі, то БО = 1,42857 х [звичайна ціна призу + ПДВ (для підприємців — платників ПДВ) + акциз (якщо подарунок підакцизний)]

ПДФО = 30 % х БО (підпункт 7.3 Закону про податок з доходів). Якщо приз видається не в грошовій формі, його одержувач має внести в касу/на рахунок підприємця суму ПДФО. Підприємець зобов’язаний перерахувати до бюджету ПДФО одночасно з виплатою грошового виграшу або протягом банківського дня, наступного за днем видачі майнового призу. У формі № 1ДФ доходи у вигляді виграшів і призів відображаються з ознакою «13»

Так само, як і у випадку з подарунками покупцям. Документи для обґрунтування права на витрати: наказ, порядок проведення акції, внутрішня звітність задіяних осіб тощо

При видачі виграшу в грошовій формі податкових наслідків немає. При видачі призу в натуральній формі податкове зобов’язання і податковий кредит є, як і у випадку з цінними подарунками покупцям
(див. «Подарунки покупцям»)

Розпродажі, знижки та інші уцінки довідка 4

Якщо фактична знижка перевищує знижку, розраховану за правилами визначення звичайних цін довідка 5,
БО = фактична знижка -
- звичайна знижка
. Якщо ж фактична знижка не перевищує звичайну, то БО = 0

ПДФО = 15 % х БО (частина «е» підпункту 4.2.9 Закону про податок з доходів).
У формі № 1ДФ відображається з ознакою «14» (тільки якщо фактична знижка відрізняється від звичайної)

При продажу виникають податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з ціни продажу, але не нижче звичайних цін. У разі, якщо звичайна ціна на товар перевищує договірну більш ніж на 20 %, податкове зобов’язання виникає виходячи зі звичайних цін (пункт 4.1 Закону про ПДВ)

Новорічне оформлення вітрин і приміщень (ялинки, іграшки тощо), новорічна форма працівників
(у тому числі костюми Діда Мороза і Снігуроньки, які видаються на поворотній основі)

 

 

 

 

У сфері торгівлі прикрашання вітрин можна розцінювати:
1) як рекламні заходи.
У такому разі у витрати включається вся вартість прикрас довідка 6 (на підставі підпункту 5.4.4 Закону про податок на прибуток).

Про те, що оформлення вітрин і кімнат, де знаходяться зразки товару, — це реклама, непрямо зазначено у статті 3.8 наказу № 145. Але тут слід брати до уваги, що прикраси мають бути пов’язані з товаром, що продається, наприклад, на новорічній формі довідка 7 продавців або на ялинкових іграшках зазначено логотип підприємця, на ялинках — розміщено його товари. При цьому бажано скласти внутрішній наказ про проведення передноворічної реклами за допомогою оформлення вітрин і торговельного залу, видачі одягу продавцям;
2) як заходи, пов’язані з продажем товару. У витрати вони теж включаються в повній сумі, на підставі підпункту 5.2.1 Закону про податок на прибуток. При цьому зовсім необов’язково рекламувати товар, оскільки сам по собі дизайн інтер’єру покликаний привернути клієнтів і збільшити продажі (дохід), що прямо пов’язане з госпдіяльністю. У сфері виробництва врахувати витрати на прикрашання приміщень, швидше за все, не вдасться, оскільки їх складно пов’язати з госпдіяльністю

1) у випадку з торгівлею включити до податкового кредиту можна всю суму ПДВ, сплаченого у зв’язку з придбанням прикрас, оскільки оформлення вітрин безпосередньо пов’язане з госпдіяльністю підприємця;

2) у випадку з виробничою діяльністю права на податковий кредит не буде, оскільки прикрашання приміщень не пов’язане з госпдіяльністю

Дід Мороз і Снігуронька — не працівники, а тимчасово надають послуги за договором послуг

Якщо Дід Мороз і Снігуронька — працівники спеціалізованого підприємства (підприємця) або приватний підприємець, з яким укладено договір послуг, то БО = 0 довідка 8. Якщо Дід Мороз і Снігуронька — фізичні особи — громадяни (немає трудового договору, але є договір на надання послуг), то БО = договірна вартість послуг

ПДФО = 15 % х БО. У формі № 1ДФ відображається з ознакою доходу:
— при виплаті підприємцю — «42» із зазначенням у графах 4 та 4а суми «0,00»;
— при виплаті громадянам — «01»

Якщо виплата здійснюється юрособі або підприємцю, внески однозначно не нараховуються. Якщо виплата здійснюється громадянам, ПФ дозволяє внесок не нараховувати, оскільки в цьому разі має місце надання послуг, а не виконання робіт (послуга нематеріальна, споживається у момент надання) — лист ПФУ від 09.11.2006 р. № 14663/03-30

Витрати можна врахувати в повній сумі аналогічно прикрашанню вітрин і торговельного залу:
— або як рекламні заходи;
— або як діяльність, пов’язана з продажем товару

До податкового кредиту з ПДВ можна включити ПДВ, сплачений при одержанні послуг від Діда Мороза і Снігуроньки (але тільки якщо підприємство/підприємець, що надав послуги, є платником ПДВ і виписав податкову накладну)

Організація новорічних свят на замовлення, доставка подарунків додому довідка 9

БО = чистий дохід підприємця на загальній системі;
БО = 0 для єдиноподатника, але він зобов’язаний унести до Свідоцтва про єдиний податок такий вид діяльності, як «Надання послуг з організації свят»

Підприємець сплачує до бюджету ПДФО (15 % х
х БО) або єдиний податок самостійно
. Із суми винагороди, яка належить йому за договором, податок з доходів не утримується. Якщо єдиноподатник не зазначить у Свідоцтві необхідний вид діяльності, при виплаті доходу з нього утримають податок з доходів у розмірі 15 % від суми, зазначеної в договорі (утримають ПДФО)

Підприємець на загальній системі сплачує внесок до ПФ у розмірі 33,2 % від чистого доходу, а також внески у вигляді нарахувань і утримань із зарплати найманих працівників. Єдиноподатник «за себе» пенсійний внесок не сплачує, а за найманих працівників — сплачує в частині, не перекритій відрахуваннями до ПФ (42 % від 50 % єдиного податку, що доплачується за кожного працівника)

Підприємець на загальній системі зобов’язаний сплачувати до всіх фондів нарахування і утримання із зарплати працівників («за себе» нічого не сплачує, якщо не реєструвався в соцфондах добровільно). Єдиноподатник «за себе» до фондів нічого не сплачує, а із зарплати працівників зобов’язаний сплачувати тільки нарахування до ФНВП і утриманнях до решти фондів

Вартість подарунків, новорічних костюмів, зарплата працівників і нарахування на неї, послуги сторонніх організацій та транспортні витрати включаються у витрати. Що стосується легкових автомобілів, то ПММ або оренду за ними можна віднести у витрати тільки в сумі 50 % витрачених коштів, а вартість паркування/стоянки взагалі не можна включити у витрати (підпункт 5.4.10 Закону податку на прибуток)

Податкове зобов’язання і податковий кредит з ПДВ виникають у загальному порядку. Причому до податкового кредиту можна включити всю суму ПДВ, сплаченого у зв’язку з придбанням ПММ, орендою легкового автомобіля або його стоянкою (без обмежень), — за наявності податкової накладної

 

Довідкова інформація (довідка):

1

Звичайна ціна подарунка, як правило, — це вартість його придбання. Але якщо подарунки купувалися давно і ціни вже змінилися, то звичайною буде ринкова ціна такого подарунка на момент його вручення. Якщо як подарунок надається підакцизний товар (деякі транспортні засоби та кузови до них, тютюнові вироби, спирт, алкогольні напої, пиво, деякі нафтопродукти), звичайну ціну необхідно збільшити на суму акцизного збору.

2 Якщо рекламований за допомогою презентації/подарунків товар уже продається (є дохід від його продажу), вартість презентації/подарунків можна включати у витрати відразу, у день їх проведення/вручення (зрозуміло, з урахуванням обмеження: не більше 2 % від чистого доходу за минулий рік). Але цілком можливо, що презентація/подарунки напередодні Нового року — це реклама продукції, яка надійде в продаж тільки з 1 січня. У такому разі витрати можна буде записати до Книги ф. № 10 при одержанні першого доходу від продажу рекламованої продукції, тобто вже в новому році. При цьому слід урахувати, що

в розрахунку 2-відсоткового обмеження чистий дохід минулого року — це дохід, одержаний того року, який передував моменту запису витрат до Книги ф. № 10 (а не того року, який передував моменту проведення презентації/роздачі подарунків).

3

Щоб уникнути необхідності придбання деяких ліцензій, слід ураховувати таке:

— ліцензія на проведення лотерей або азартних ігор не потрібна, якщо розіграші проводяться

тільки з рекламною метою, а право на участь у них покупців — безкоштовне (підпункт 1.1 Ліцензійних умов на проведення лотерей та підпункт 1.1 Ліцензійних умов на проведення азартних ігор);

ліцензія на торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами обов’язково потрібна, якщо підприємець має намір дарувати чи розігрувати алкогольні напої або тютюнові вироби (стаття 8 Закону про рекламу). Щоправда, така вимога стосується саме реклами алкоголю і тютюну (товарів, продаж яких ліцензується). Водночас при продажу, наприклад, холодильника подарунок у вигляді шампанського дуже схожий на одночасну рекламу і холодильника, і шампанського. Тому без відповідної ліцензії алкогольні напої не можна використовувати як подарунки/призи. А ось замовити (за договором послуг) організацію реклами холодильників підприємцю, у якого є ліцензія на торгівлю алкоголем, можна. Адже рекламодавець, по суті, просуватиме свої холодильники, а організатор реклами — рекламувати холодильники замовника і своє шампанське за наявності «алкогольної» ліцензії.

4 Якщо підприємець здійснює скидки/розпродажі/уцінки,

на цінниках потрібно зазначити попередню ціну, знижку і діючу ціну (пункт 6 статті 15 Закону про захист прав споживачів).

5 Щоб уникнути претензій податківців щодо «незвичності» знижок, слід знати, що

ціна вважається звичайною, якщо передбачає знижки, пов’язані з (підпункт 1.20.2 Закону про податок на прибуток):

— сезонним коливанням попиту;

— закінченням терміну зберігання (придатності);

— втратою товаром якості;

— збутом неліквідних товарів;

— маркетинговою політикою просування товару на ринок (універсальне обґрунтування);

— наданням дослідних моделей і зразків з метою ознайомлення з ними споживачів.

Щоб

задокументувати «звичайність» знижки, рекомендуємо скласти розпорядження про застосування знижок, де зазначити: причину (характер) знижки, її розмір і термін дії, перелік продукції зі знижкою та інші умови. При цьому важливо, щоб покупці одержували однакові знижки за однакових умов, тобто надавати знижки вибірково не можна.

Нагадаємо, що

доводити «звичайність» ціни зі знижкою підприємець не зобов’язаний, проте такі дії вельми допоможуть йому в тому разі, якщо податківці спробують довести протилежне і накласти штрафи за недоплату ПДВ та ПДФО.

6 Слід ураховувати, що

прикраси, вартість яких перевищує 1000 грн., вважаються основними фондами (наприклад, штучні ялинки або великі гірлянди). Включати їх вартість у витрати відразу, тобто у момент придбання, не можна. Вони підлягають амортизації за ставкою 6 % за квартал (3-я група ОФ). Сума амортизації також зменшує дохід підприємця. Проте податківці, хоча й необґрунтовано, але досить радикально налаштовані на те, що підприємці нараховувати амортизацію права не мають («ВД», 2007, № 18, с. 20; «ВД», 2008, № 19, с. 22).

7 Новорічні костюми продавців до спецодягу не належать, оскільки без них продавати товар теж можна. Тому за

підпунктом 5.4.1 Закону про податок на прибуток у витрати вони не потраплять, зате можна скористатися підпунктом 5.4.4 або 5.2.1.

8 Не утримувати ПДФО з контрагента-підприємця можна, переконавшись у тому, що в нього є Свідоцтво про держреєстрацію як підприємця. Проте

податківці вимагають додатково мати копії Свідоцтва про держреєстрацію та платіжного доручення про сплату ПДФО підприємцем, якому виплачуємо дохід (докладніше див. «ВД», 2008, № 4, с. 4). До речі, якщо у єдиноподатника в Свідоцтві про єдиний податок не записано вид діяльності «Надання послуг з організації свят» або щось подібне, ПДФО з нього утримати потрібно.

9

Діяльність із надання послуг перевезення пасажирів і вантажів підлягає ліцензуванню. Щоб не придбавати ліцензію, необхідно або користуватися послугами перевізників чи таксі, або не виділяти в договорі купівлі-продажу окремим рядком вартість доставки подарунка (можна ще додатково домовитися, що товар вважається проданим у момент передачі покупцеві).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі